Skönt att snart kunna säga att det är lugnt att ta teslan till Sälenerbo73 skrev:Nu är det nog väldigt nära öppning i Mora. En grå Tesla med Tesla-dekaler stod och laddade (provladdade?) samtidigt som installationsfirman sprang runt och fixade.

Moderator: Redaktion
Skönt att snart kunna säga att det är lugnt att ta teslan till Sälenerbo73 skrev:Nu är det nog väldigt nära öppning i Mora. En grå Tesla med Tesla-dekaler stod och laddade (provladdade?) samtidigt som installationsfirman sprang runt och fixade.
Svenssons skrev:().....bylund skrev:Det verkar gå långsamt i hela världen. Inte många nya prickar på http://supercharge.info/.
Det verkar ha fluktuerat en hel del och förra året tog det fart under oktober/november. Verkar dock som det är lite lugnare utrullning just nu men man vet aldrig. Tar inte mer än ett par veckor att bygga en station och det är mer än 2 månader kvar på året.
2014:
Januari:0
Februari:0
Mars:0
April:2
Maj:3
Juni:5
Juli:23
Augusti:12
September:10
Oktober:13
November:24
December:17
2015:
Januari:7
Februari:7
Mars:5
April:6
Maj:6
Juni:7
Juli:18
Augusti:10
September:4
Oktober:4
Hur räknar du ?Svenssons skrev:Precis och om man kollar januari-september 2014 jämfört med januari-september i år så har det faktiskt byggts ca 25% fler i år än förra året, 55 mot 70 så det går inte alls säga att de tappat tempot mot förra året, tvärt om. Bygger de lika många under oktober-december i år som förra året så får Europa 124 nya stationer i år mot 109 förra året.
Att plocka ut just juli-september för att visa på en minskning är ju cherry-picking. Tesla började att bygga ut Superchargers i Europa under 2013, inte 2014. De hade byggt 14 stationer under årets sista 4 månader+1 dag innan 1/1 2014. Helåret är det som bör granskas och inte plocka ut vissa månader som passar.jans skrev:Hur räknar du ?
Utbyggnaden satte ju fart under senare delen av 2014. Våren 2014 fanns det ju tex i Sverige inte en enda SC.
Så en rimlig jämförelse måste ju vara efter att Tesla börjar bygga SC med viss fart i Europa jämfört med idag.
Om vi då jämför juli-sept 2014 med samma månader 2015 får vi enligt dina siffror 45 mot 32.
En minskning.
Fler än jag noterar att det snart blir problem för dem att uppfylla de mål de förbundit sig till. Det skulle ge dåliga signaler till marknaden och jag utgår från att det finns mycket handfasta orsaker till Teslas agerande.
Jag lanserar taskig kassa som en möjlig orsak.
Någon som varit där och kan bekräfta detta, att den fungerar? Jag skall köra den vägen imorgon söndag och vore bra och veta om den fungerar innan jag kör 27mil enkelväg utan laddmöjlighet på någon annan supercharger.vigge50 skrev:Nu är SuperChargern i Mora öppen enligt Tesla
Glöm inte att ta lite bilder! Eftersom du dessutom verkar vara en Tesla-ägare, glöm inte att följa instruktionerna på nedre delen av den här sidan: http://teslaclubsweden.se/valkommen/agare/.joppa skrev:Någon som varit där och kan bekräfta detta, att den fungerar? Jag skall köra den vägen imorgon söndag och vore bra och veta om den fungerar innan jag kör 27mil enkelväg utan laddmöjlighet på någon annan supercharger.vigge50 skrev:Nu är SuperChargern i Mora öppen enligt Tesla
O där förstörde du min dröm.Elbilisten skrev:Jag passerade ca 13:00. Då var det en grå där med sladden istoppad. Men det är ju bättre att vara tvåa på en SC än i en boxningsmatch.
Va skräpit de är där. Nån som bara kastat ut skräp och handbörgepapper genom fönstret och kört iväg efter laddning?fodogen skrev:Har just laddat i Mora och det fungerade utmärkt. Kanske var jag till och med först?
Hmm, kanske kompensation för att det inte finns utspilld bensin och diesel att stå och trampa iKalle skrev:Va skräpit de är där. Nån som bara kastat ut skräp och handbörgepapper genom fönstret och kört iväg efter laddning?fodogen skrev:Har just laddat i Mora och det fungerade utmärkt. Kanske var jag till och med först?
Dåligt
Är de ofta skräpit runt SC?
Den kommer.... snart! Planen har ju varit i år och sätter de spaden i marken inom en månad bör det gå. Om inte gissar jag på tidigt 2016.Kirre skrev:Såå frustrerad.
Det enda som står mellan mig och en beställning nu är någon form av definitivt besked från Tesla om en SC längst E22an runt Västerviks-trakten, och när den isf kommer vara klar? Har räknat bak och framlänges och tar mig inte från Uppsala till fritidshuset på norra Öland utan denna SC
Flera andra har kört fram och tillbaka till Öland. T ex http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=20Kirre skrev:Såå frustrerad.
Det enda som står mellan mig och en beställning nu är någon form av definitivt besked från Tesla om en SC längst E22an runt Västerviks-trakten, och när den isf kommer vara klar? Har räknat bak och framlänges och tar mig inte från Uppsala till fritidshuset på norra Öland utan denna SC
Ska ju vara på g. Det senaste ryktet var väl Tindered om jag inte minns fel. Sen ska det ju även komma en i kalmartrakten.Kirre skrev:Såå frustrerad.
Chademo funkar nästan lika bra men det ser inte ut att finnas några sådana heller på den vägen ännu. Oskarshamns Chademo togs viss bort ... Den rutten ser ut att vara mörklagd. Dock räcker strömmen bättre än man tror. Drabbas du av tvivelKirre skrev:Såå frustrerad.
Vilken sträcka är det du åker?Kirre skrev:Hej och tack för svar och tips.
Jo, med hjälp av tredjepartsladdare går det ju, framförallt på sommaren, men problemet för oss är att vi åker dit (Sandvik) ungefär var fjärde weekend även på höst och vår. Då åker vi efter jobbet på torsdagen vilket innebär att vi, för att komma dit i anständig tid behöver kunna ladda riktigt snabbt och ganska sent på kvällen. Ett pitstop på Sillekrog funkar men sedan behövs det en till SC för att nå fram.
E4, E22 och 176. Uppsala - Stockholm - Norrköping - Västervik - Kalmar - Borgholm - Sandvik (och tillbaka)kangru skrev:Vilken sträcka är det du åker?Kirre skrev:Hej och tack för svar och tips.
Jo, med hjälp av tredjepartsladdare går det ju, framförallt på sommaren, men problemet för oss är att vi åker dit (Sandvik) ungefär var fjärde weekend även på höst och vår. Då åker vi efter jobbet på torsdagen vilket innebär att vi, för att komma dit i anständig tid behöver kunna ladda riktigt snabbt och ganska sent på kvällen. Ett pitstop på Sillekrog funkar men sedan behövs det en till SC för att nå fram.
Just nu är det via Toftaholm (med en viss omväg (18mil)) som detta går. Beroende på när ni kör så kan det vara värt att se om det går att äta middag där på vägen ner. Sedan kanske alternativet är att titta på vilka chademo laddare det finns på vägen som går att kombinera med mat, kanske i Västervik?Kirre skrev:
E4, E22 och 176. Uppsala - Stockholm - Norrköping - Västervik - Kalmar - Borgholm - Sandvik (och tillbaka)