Men vad händer om du vill ta en semesterresa på mer än 100 mil, kan jag på något sätt betala förmån eller liknande för det så att det inte blir fusk?bylund skrev:Upp till 10 gånger och totalt 100 mil per år är ok.
Ladda el hemma firmabil
Moderator: Redaktion
Re: Ladda el hemma firmabil
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ladda el hemma firmabil
Det kan också bli tvärtom. Vår handläggare vägrade godkänna reseavdraget för den privata bensinbilen eftersom hon ansåg att den inte hade gått tillräckligt många mil för att kunna ha använts för jobbpendling och privata resor. Enligt henne måste man köra minst 1500 mil privat med en bil för att kunna få reseavdrag. (Regeln är f ö påhittad, det finns inget sådant krav enligt regelverket, men jag har hört från andra att SKV faktiskt ganska ofta försöker komma undan med detta)Pontus skrev:Det fungerar garanterat i Frankrike men i Sverige är jag mer tveksam.PoloPrinsen skrev:Duger det inte med en liten uppvisning i hur man normalt sett tar sig till o från alla privara ärenden om man tar med sig sin cykel in på skatteverkets kontor och ber så fint om ursäkt för att man dels vill ladda elcykelns batteri medans man träffar handläggaren,dels bjuder på lite nyinköpt kaffebröd som man självklart just köpt inne på konditoriet iförd sin cykeldress. Har man barn så skall de såklart veta att man aaaallltid åker i cykelvagnen/sitter i barnsadeln etc när det skall åkas någonstans. Typ.
Mvh PP.
Sedan kan det ju bli problem med skatteverket om man råkar få en handläggare som någon gång har provkört en Tesla, då kommer hen ju inse att det är helt omöjligt att du bara använder bilen i tjänsten och låter den stå när du har privata ärenden![]()
Vad händer om man vill låna firmabilen någon enstaka gång per år, typ på semestern eller så. Kan man betala någon form att enstaka förmån för den gången?
Hursomhelst så fattade hon inte att man inte använder bensinbilen mer än absolut nödvändigt när man har tillgång till en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ladda el hemma firmabil
"Bevisbördan" ligger så att säga på dig om Skatteverkets handläggare är av annan åsikt.
Det är därför det blir så tungrott/jobbigt/tidskrävande när man hamnar under deras "lupp". Varför det enklaste är att se till att undvika "gråzonerna/gränslandet" och göra rätt enligt deras direktiv från början. Sen att det emellanåt är minst sagt luddigt vad som faktiskt ÄR korrekt gör det ju inte direkt lättare...
Har genom åren fått lite olika "förfrågningar" och även revision och har man bara åtminstone försökt göra så rätt det går så brukar det lösa sig ganska smidigt är min erfarenhet. Bäst brukar vara att börja med att ringa handläggaren och förklara vad man gjort/hur man tänkt.
Det är därför det blir så tungrott/jobbigt/tidskrävande när man hamnar under deras "lupp". Varför det enklaste är att se till att undvika "gråzonerna/gränslandet" och göra rätt enligt deras direktiv från början. Sen att det emellanåt är minst sagt luddigt vad som faktiskt ÄR korrekt gör det ju inte direkt lättare...
Har genom åren fått lite olika "förfrågningar" och även revision och har man bara åtminstone försökt göra så rätt det går så brukar det lösa sig ganska smidigt är min erfarenhet. Bäst brukar vara att börja med att ringa handläggaren och förklara vad man gjort/hur man tänkt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Ladda el hemma firmabil
Med nuvarande skatteregler är det mer förmånligt att betala ”drivmedlet” med privata pengar. För de 1300 mil du kör i tjänsten blir det alltså 9,5x1300=12.350 kr skattefritt .nik242 skrev:Ja, har hemmakontor. Konsultjobb med resande i tjänsten på kort varsel m.m. Inte så många mil, kör ca 1300 mil i tjänsten och 200 mil privat. Känner till reglerna kring körjournal m.m. så det kommer jag följa. Självklart privat bil kvar, annars är det väl ingen chans att vinna mot Skatteverket. Får se vad de säger.Bjelke skrev:Har du verksamhet på samma adress? Eller iaf ett kontor?
Då är det eg inget konstigt med att ha firmabilen "hemma", speciellt om du dessutom behåller den andra
privata bilen
Körjournal på varenda liten meter som körs så ska det vara lugnt, har gjort så själv på flera bilar och även
blivit granskad (inte bara en gång heller) och fått det godkänt
Det får bli faktura till bolaget... eller skippa det helt, om man bara kör 1300 mil blir det väl bara ca 3000 kr i elkostnad? Eller har jag räknat fel?

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: Ladda el hemma firmabil
Det trodde jag också, tills jag hamnade hos en handläggare som verkade ha fått för sig att alla människor är skattesmitare och lögnare. Dessutom verkade hon vara allmänt ganska underbegåvad, eftersom hon lyckades missförstå allting jag sa eller skrev. Jag lämnade till sist ärendet till min redovisningsbyrå och det krävdes många brev från deras sida för att få handläggaren att fatta. Jag fick rådet att man ALDRIG ska ringa och prata med SKV. Allting ska ske skriftligt så man kan bevisa vad som har sagts.Leo skrev:Bäst brukar vara att börja med att ringa handläggaren och förklara vad man gjort/hur man tänkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5857
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda el hemma firmabil
Som jag tolkar det uppstår då förmån. Sannolikt för hela året.Pontus skrev:Men vad händer om du vill ta en semesterresa på mer än 100 mil, kan jag på något sätt betala förmån eller liknande för det så att det inte blir fusk?bylund skrev:Upp till 10 gånger och totalt 100 mil per år är ok.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda el hemma firmabil
Du kan ta förmånen för endast del av år men då ska den motsvara värdet. Om du tex nyttjar en tjänstebil på semestern 1 månad är det inte 1/12 av förmånsvärdet utan vad det skulle kosta att hyra motsvarande bil.Gustafsson skrev:Som jag tolkar det uppstår då förmån. Sannolikt för hela året.Pontus skrev:Men vad händer om du vill ta en semesterresa på mer än 100 mil, kan jag på något sätt betala förmån eller liknande för det så att det inte blir fusk?bylund skrev:Upp till 10 gånger och totalt 100 mil per år är ok.
Re: Ladda el hemma firmabil
Du kan ju göra som jag gjort.
Installera en HALO laddare från Chargeamps som har inbyggd energimätare.
Skaffa en automatisk körjournal, själv har jag en Automile dongel man sätter i ODB2 kontakten. Håller även koll på om trängselskatt är privat eller tjänst, men för din del blir ju all trängselskatt i tjänsten.
Vill du veta mer kan du alltid skicka ett PM.
Installera en HALO laddare från Chargeamps som har inbyggd energimätare.
Skaffa en automatisk körjournal, själv har jag en Automile dongel man sätter i ODB2 kontakten. Håller även koll på om trängselskatt är privat eller tjänst, men för din del blir ju all trängselskatt i tjänsten.
Vill du veta mer kan du alltid skicka ett PM.
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Ladda el hemma firmabil
Får man utnyttja regeln med drivmedelsförmån om bilen är en ren firmabil (dvs inte förmånsbil)?bladh skrev:Med nuvarande skatteregler är det mer förmånligt att betala ”drivmedlet” med privata pengar. För de 1300 mil du kör i tjänsten blir det alltså 9,5x1300=12.350 kr skattefritt .
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ladda el hemma firmabil
Ja annars vore det ju lite konstigt... Många som kör rena firmabilar men står för bränslet...Kraftverksdoktorn skrev:Får man utnyttja regeln med drivmedelsförmån om bilen är en ren firmabil (dvs inte förmånsbil)?bladh skrev:Med nuvarande skatteregler är det mer förmånligt att betala ”drivmedlet” med privata pengar. För de 1300 mil du kör i tjänsten blir det alltså 9,5x1300=12.350 kr skattefritt .
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Ladda el hemma firmabil
Jag håller med men det är inte det besked jag fått från skatteverket. Bilen jag hade tidigare hade jag som firmabil och då blev det med massor av onödig bokföring pga detta. Med Teslan valde jag att ta förmånsbil pga att det blir lite svårt att köra bensinbil i onödan bara för att regelverket är som det är.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5857
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda el hemma firmabil
Hur menar du då ? Att du privat skulle betala elen för företagets bilar och ta ut milersättning när du eller nån annan kör dessa i tjänsten ? Det kan väl knappast gå ?Kraftverksdoktorn skrev:Får man utnyttja regeln med drivmedelsförmån om bilen är en ren firmabil (dvs inte förmånsbil)?bladh skrev:Med nuvarande skatteregler är det mer förmånligt att betala ”drivmedlet” med privata pengar. För de 1300 mil du kör i tjänsten blir det alltså 9,5x1300=12.350 kr skattefritt .
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda el hemma firmabil
En detalj: bilen värms 4-5 grader per minut. Från 0 till 20 grader på 4, 5 minuter. Därefter håller den bara inställd temperatur t.ex 20 grader. Det tar inte mycket ström. Sätt på i god tid och få hjälp att värma batteri också. Ha det komfortabelt. Koncentrera dig på Skattefrågorna. Det betyder långt mer för ekonomin.nik242 skrev:hej
ny här på forumet... funderar på att beställa en Tesla Modell X som firmabil, och ladda den hemma
Tänkte fråga er som har AB:n, hur löser ni det? Det går väl att få ut sammanlagd energiladdning per år - är det bara föra över kostnaden till sig själv enligt gällande tariff?
jag har kallgarage hemma, hur lång tid behövs det för att värma bilen/batteriet innan man kör iväg? Jag har vanligt jordat eluttag i garaget, behöver jag installera något särskilt (jag kan ladda på nätterna).
Tacksam för svar.
Model S P85D,
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Ladda el hemma firmabil
Nja, inte milersättning utan drivmedelsersättning 9,50kr/mil. Det är ok för förmånsbil, hur är det för firmabil?Gustafsson skrev:Hur menar du då ? Att du privat skulle betala elen för företagets bilar och ta ut milersättning när du eller nån annan kör dessa i tjänsten ? Det kan väl knappast gå ?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Ladda el hemma firmabil
Förstår jag det rätt att man helt enkelt plockar ut 9,50 kr från företaget för varje mil man har kört (i tjänst utgår jag från)? Och man behöver inte skatta för de pengarna? Det låter ju oerhört förmånligt! Det kan ju äta upp en hel del av beloppet man betalar för förmånen med förmånsbilen i så fall. Funkar det på samma vis om man har enskild firma?bladh skrev:Med nuvarande skatteregler är det mer förmånligt att betala ”drivmedlet” med privata pengar. För de 1300 mil du kör i tjänsten blir det alltså 9,5x1300=12.350 kr skattefritt .nik242 skrev:Ja, har hemmakontor. Konsultjobb med resande i tjänsten på kort varsel m.m. Inte så många mil, kör ca 1300 mil i tjänsten och 200 mil privat. Känner till reglerna kring körjournal m.m. så det kommer jag följa. Självklart privat bil kvar, annars är det väl ingen chans att vinna mot Skatteverket. Får se vad de säger.Bjelke skrev:Har du verksamhet på samma adress? Eller iaf ett kontor?
Då är det eg inget konstigt med att ha firmabilen "hemma", speciellt om du dessutom behåller den andra
privata bilen
Körjournal på varenda liten meter som körs så ska det vara lugnt, har gjort så själv på flera bilar och även
blivit granskad (inte bara en gång heller) och fått det godkänt
Det får bli faktura till bolaget... eller skippa det helt, om man bara kör 1300 mil blir det väl bara ca 3000 kr i elkostnad? Eller har jag räknat fel?