Ladda el hemma firmabil
Moderator: Redaktion
Ladda el hemma firmabil
hej
ny här på forumet... funderar på att beställa en Tesla Modell X som firmabil, och ladda den hemma
Tänkte fråga er som har AB:n, hur löser ni det? Det går väl att få ut sammanlagd energiladdning per år - är det bara föra över kostnaden till sig själv enligt gällande tariff?
jag har kallgarage hemma, hur lång tid behövs det för att värma bilen/batteriet innan man kör iväg? Jag har vanligt jordat eluttag i garaget, behöver jag installera något särskilt (jag kan ladda på nätterna).
Tacksam för svar.
ny här på forumet... funderar på att beställa en Tesla Modell X som firmabil, och ladda den hemma
Tänkte fråga er som har AB:n, hur löser ni det? Det går väl att få ut sammanlagd energiladdning per år - är det bara föra över kostnaden till sig själv enligt gällande tariff?
jag har kallgarage hemma, hur lång tid behövs det för att värma bilen/batteriet innan man kör iväg? Jag har vanligt jordat eluttag i garaget, behöver jag installera något särskilt (jag kan ladda på nätterna).
Tacksam för svar.
Re: Ladda el hemma firmabil
Välkommen !
3-fas är att rekommendera, jämnast belastning, snabbast m.m.
Vill du kan du sätta en elmätare på detta, så ser du vad du stoppar i bilen.
Värma tar ca 20 - 30min, beror lite på hur kallt det är ute.
Ang. elen så är det bättre o ta milersättning.
Kör själv X sedan en månad, tidigare S, det är en bra bil.
3-fas är att rekommendera, jämnast belastning, snabbast m.m.
Vill du kan du sätta en elmätare på detta, så ser du vad du stoppar i bilen.
Värma tar ca 20 - 30min, beror lite på hur kallt det är ute.
Ang. elen så är det bättre o ta milersättning.
Kör själv X sedan en månad, tidigare S, det är en bra bil.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Gustafsson
- Teslaägare
Varför behöver du veta laddkostnaden ? Bäst är att bekosta elen privat och ta ut milersättning för tjänstemilen. Tar du drivmedlet på företaget blir det mycket dyrare i form av högre förmån.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ta milersättning. 9,5kr/mil skattefritt om det är en tjänste/förmånsbil.
Separat elmätare på uttaget som används annars kanske?
Separat elmätare på uttaget som används annars kanske?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Håller med föregående talare. Ladda hemma med el betald för privata pengar och ta ut milersättning.
Låt även företaget installera en WallConnector, så sover du gott om natten och kan kräma på lite snabbare när du känner behov. Detta kan du låta ditt AB betala utan att du som privatperson förmånsbeskattas.
Låt även företaget installera en WallConnector, så sover du gott om natten och kan kräma på lite snabbare när du känner behov. Detta kan du låta ditt AB betala utan att du som privatperson förmånsbeskattas.
Hej
Tänkte alltså ha den som ren firmabil och inte köra privat i den, och inte ta upp någon förmånsbeskattning. Kommer ha kvar bensinbilen privat.... (kör ändå bara ca 200 mil per år privat, bor ganska centralt) det är därför jag undrar. Har googlat runt lite men inte hittat något.
Tänkte alltså ha den som ren firmabil och inte köra privat i den, och inte ta upp någon förmånsbeskattning. Kommer ha kvar bensinbilen privat.... (kör ändå bara ca 200 mil per år privat, bor ganska centralt) det är därför jag undrar. Har googlat runt lite men inte hittat något.
- Off Grid Byggaren
Har du fåmansbolag kan du ju när du vill ta nycklarna till din elbil och åka iväg.
Det tycker skatteverket är tillräckligt för att förmånsbeskattas, tillgången eller möjligheten till att använda en fin elbil.
Sedan är det upp till dig att överbevisa skatteverket att det är en ren firmabil, inte en allt för enkel uppgift.
Lyckas det, är elmätning en enkel sak med undermätare och en faktura till bolaget på förbrukade kwh.
Fast det blir väl problem med momsen? Möjligen om du installerar solceller hemma och blir elhandlare samt momsregistrerad privat, då kanske det går att komma runt.
Det tycker skatteverket är tillräckligt för att förmånsbeskattas, tillgången eller möjligheten till att använda en fin elbil.
Sedan är det upp till dig att överbevisa skatteverket att det är en ren firmabil, inte en allt för enkel uppgift.
Lyckas det, är elmätning en enkel sak med undermätare och en faktura till bolaget på förbrukade kwh.
Fast det blir väl problem med momsen? Möjligen om du installerar solceller hemma och blir elhandlare samt momsregistrerad privat, då kanske det går att komma runt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Har du verksamhet på samma adress? Eller iaf ett kontor?
Då är det eg inget konstigt med att ha firmabilen "hemma", speciellt om du dessutom behåller den andra
privata bilen
Körjournal på varenda liten meter som körs så ska det vara lugnt, har gjort så själv på flera bilar och även
blivit granskad (inte bara en gång heller) och fått det godkänt
Då är det eg inget konstigt med att ha firmabilen "hemma", speciellt om du dessutom behåller den andra
privata bilen

Körjournal på varenda liten meter som körs så ska det vara lugnt, har gjort så själv på flera bilar och även

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, har hemmakontor. Konsultjobb med resande i tjänsten på kort varsel m.m. Inte så många mil, kör ca 1300 mil i tjänsten och 200 mil privat. Känner till reglerna kring körjournal m.m. så det kommer jag följa. Självklart privat bil kvar, annars är det väl ingen chans att vinna mot Skatteverket. Får se vad de säger.Bjelke skrev:Har du verksamhet på samma adress? Eller iaf ett kontor?
privata bilen
Det får bli faktura till bolaget... eller skippa det helt, om man bara kör 1300 mil blir det väl bara ca 3000 kr i elkostnad? Eller har jag räknat fel?
- Bjelke
- Teslaägare
Ungefär som för mig dånik242 skrev:Ja, har hemmakontor. Konsultjobb med resande i tjänsten på kort varsel m.m. Inte så många mil, kör ca 1300 mil i tjänsten och 200 mil privat. Känner till reglerna kring körjournal m.m. så det kommer jag följa. Självklart privat bil kvar, annars är det väl ingen chans att vinna mot Skatteverket. Får se vad de säger.Bjelke skrev:Har du verksamhet på samma adress? Eller iaf ett kontor?
privata bilen
Det får bli faktura till bolaget... eller skippa det helt, om man bara kör 1300 mil blir det väl bara ca 3000 kr i elkostnad? Eller har jag räknat fel?

Jag har förvisso även 3D-print-verksamhet oxo men konsultarbetet är det största delen (speciellt i början)...
Då tror jag säkert på dig

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är användningen av elbilen som beskattas. Inte tillgången. Används inte bilen privat (<100 mil/år) uppstår ingen förmån. Det står mycket tydligt på skatteverkets hemsida. Körjournal är dock ett nödvändigt ont för att bevisa detta.
Du bör kunna använda en schablon för elförbrukningen utifrån miltal och bilens genomsnittliga förbrukning, men separat elmätare kanske är att rekommendera, men inte värt priset såvida du inte bara laddar med schuko då dessa mätare är billiga på tex clasolsson.
Du bör kunna använda en schablon för elförbrukningen utifrån miltal och bilens genomsnittliga förbrukning, men separat elmätare kanske är att rekommendera, men inte värt priset såvida du inte bara laddar med schuko då dessa mätare är billiga på tex clasolsson.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag ser snarare att du kommer att få problem med din uppskattade körsträcka. Räkna din nuvarande årliga körsträcka gånger två. Räkna framförallt inte med att du kommer att använda din bensinbil framöver. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sorry om jag kapar tråden men hur, var och när ansöker man om milersättningen? jag har fört en enkel journal (excelfil) med de mil jag kört i tjänst och använt förmånsbilen till det.
Det är väl något du och arbetsgivaren kommer överens om? Men jag vet inte hur det brukar funka, har aldrig haft förmånsbil.mgorgis skrev:Sorry om jag kapar tråden men hur, var och när ansöker man om milersättningen? jag har fört en enkel journal (excelfil) med de mil jag kört i tjänst och använt förmånsbilen till det.
Hehe, ja så länge man bara kör i tjänsten behöver man väl inte ta kortaste vägen till måletmati skrev:Jag ser snarare att du kommer att få problem med din uppskattade körsträcka. Räkna din nuvarande årliga körsträcka gånger två. Räkna framförallt inte med att du kommer att använda din bensinbil framöver.

My bad! glömde säga att jag är anställd i eget ABnik242 skrev:Det är väl något du och arbetsgivaren kommer överens om? Men jag vet inte hur det brukar funka, har aldrig haft förmånsbil.mgorgis skrev:Sorry om jag kapar tråden men hur, var och när ansöker man om milersättningen? jag har fört en enkel journal (excelfil) med de mil jag kört i tjänst och använt förmånsbilen till det.

Då slipper du väl ansöka om det så att säga, bara ge underlag (excelfilen) till bokföraren och föra över pengarna till dig... personligen skulle jag göra det samma räkenskapsår som jag kört i tjänsten... med reservation för att jag inte haft förmånsbil, men mina körda tjänstemil i privatbil tar jag ut samma år....mgorgis skrev:My bad! glömde säga att jag är anställd i eget ABnik242 skrev:Det är väl något du och arbetsgivaren kommer överens om? Men jag vet inte hur det brukar funka, har aldrig haft förmånsbil.mgorgis skrev:Sorry om jag kapar tråden men hur, var och när ansöker man om milersättningen? jag har fört en enkel journal (excelfil) med de mil jag kört i tjänst och använt förmånsbilen till det.
Ah det va enkelt! och för övrigt så är förmånsbil och privatbil samma sak i detta sammanhang....och med "samma år" menar du att jag gör utbetalningen för 2017s körning nu och deklarerar i nästa år?nik242 skrev:Då slipper du väl ansöka om det så att säga, bara ge underlag (excelfilen) till bokföraren och föra över pengarna till dig... personligen skulle jag göra det samma räkenskapsår som jag kört i tjänsten... med reservation för att jag inte haft förmånsbil, men mina körda tjänstemil i privatbil tar jag ut samma år....mgorgis skrev:My bad! glömde säga att jag är anställd i eget ABnik242 skrev:Det är väl något du och arbetsgivaren kommer överens om? Men jag vet inte hur det brukar funka, har aldrig haft förmånsbil.mgorgis skrev:Sorry om jag kapar tråden men hur, var och när ansöker man om milersättningen? jag har fört en enkel journal (excelfil) med de mil jag kört i tjänst och använt förmånsbilen till det.
Själv gör jag det 2ggr/år. Ett underlag till den som sköter löner och sen betalar hon ut det på lönen eller separat.
Körjournalen har jag för mig ska enligt Skatteverkets regler åtminstone innehålla. Förare, regnummer på bilen. Sen för varje separat tjänsteresa, start mätarställning, slutmätarställning, destination och syfte med resan om jag inte minns fel. Alla övriga resor betraktas som privata.
Angående att ha en "privat bil" vid sidan om som motiv/förklaring för att man inte använder firmabilen privat är lite diffust. Vissa anser då att den ska vara "i nivå" med firmabilen. Dvs har du en Tesla som firmabil så lär knappast en rostig Nissan Micra från 2002 räcka. En hyfsat ny V70 däremot kanske kan anses uppfylla familjens privata behov.
Men oavsett så är Skatteverket väldigt observanta och noga med firma/förmånsbilar osv.
En korrekt och regelbundet förd körjournal är oftast tillräckligt och räcker för att visa på hur den används.
Sen får det gärna finnas fakturor, parkeringskvitto osv som styrker att de olika resorna verkligen skett med det syfte man angett. Köpa en ny penna i Kiruna på Sportlovet för att motivera behovet att åka dit från Stockholm är nog svårt att hävda vid en revision. Att däremot åka dit och titta på/köpa en traktor eller släpvagn om dessa används i firman är nog lättare att de accepterar osv.
Körjournalen har jag för mig ska enligt Skatteverkets regler åtminstone innehålla. Förare, regnummer på bilen. Sen för varje separat tjänsteresa, start mätarställning, slutmätarställning, destination och syfte med resan om jag inte minns fel. Alla övriga resor betraktas som privata.
Angående att ha en "privat bil" vid sidan om som motiv/förklaring för att man inte använder firmabilen privat är lite diffust. Vissa anser då att den ska vara "i nivå" med firmabilen. Dvs har du en Tesla som firmabil så lär knappast en rostig Nissan Micra från 2002 räcka. En hyfsat ny V70 däremot kanske kan anses uppfylla familjens privata behov.
Men oavsett så är Skatteverket väldigt observanta och noga med firma/förmånsbilar osv.
En korrekt och regelbundet förd körjournal är oftast tillräckligt och räcker för att visa på hur den används.
Sen får det gärna finnas fakturor, parkeringskvitto osv som styrker att de olika resorna verkligen skett med det syfte man angett. Köpa en ny penna i Kiruna på Sportlovet för att motivera behovet att åka dit från Stockholm är nog svårt att hävda vid en revision. Att däremot åka dit och titta på/köpa en traktor eller släpvagn om dessa används i firman är nog lättare att de accepterar osv.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Beror inte behovet av körjournal på vad man gör med bilen? Sliter man ut baksätet installerar inredning för installationer exempelvis kör reklam över hela bilen så kan jag inte se nått gnäll komma från skatteverket dom förstår ju att X är sjukt bra reklam att köra och lättlastbils alternativ saknas
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- PoloPrinsen
Duger det inte med en liten uppvisning i hur man normalt sett tar sig till o från alla privara ärenden om man tar med sig sin cykel in på skatteverkets kontor och ber så fint om ursäkt för att man dels vill ladda elcykelns batteri medans man träffar handläggaren,dels bjuder på lite nyinköpt kaffebröd som man självklart just köpt inne på konditoriet iförd sin cykeldress. Har man barn så skall de såklart veta att man aaaallltid åker i cykelvagnen/sitter i barnsadeln etc när det skall åkas någonstans. Typ. 
Mvh PP.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag använder volvofinans Körjournal för ifån. Inte automatisk på något vis men superenkel att använda och få fil till bokföringen ifrån.
Gratis dessutom tror jag.
Gratis dessutom tror jag.
- Bjelke
- Teslaägare
Jag kör med gammal hederlig handskriven journal 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det fungerar garanterat i Frankrike men i Sverige är jag mer tveksam.PoloPrinsen skrev:Duger det inte med en liten uppvisning i hur man normalt sett tar sig till o från alla privara ärenden om man tar med sig sin cykel in på skatteverkets kontor och ber så fint om ursäkt för att man dels vill ladda elcykelns batteri medans man träffar handläggaren,dels bjuder på lite nyinköpt kaffebröd som man självklart just köpt inne på konditoriet iförd sin cykeldress. Har man barn så skall de såklart veta att man aaaallltid åker i cykelvagnen/sitter i barnsadeln etc när det skall åkas någonstans. Typ.
Mvh PP.
Sedan kan det ju bli problem med skatteverket om man råkar få en handläggare som någon gång har provkört en Tesla, då kommer hen ju inse att det är helt omöjligt att du bara använder bilen i tjänsten och låter den stå när du har privata ärenden

Vad händer om man vill låna firmabilen någon enstaka gång per år, typ på semestern eller så. Kan man betala någon form att enstaka förmån för den gången?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Upp till 10 gånger och totalt 100 mil per år är ok.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS