Ny Model S interiör i september...
Moderator: Redaktion
Re: Ny Model S interiör i september...
Kul det här, att det blev så mycket olika åsikter.
Att model 3 är up to date är det inget tvivel om, det är inte det jag är emot, det
är skärmen oavsett hur bra den är.
När det gäller hud så hör jag till de som gärna vill ha det, det är inte alls i vägen eller stör mig
på något sätt.
För min del får de gärna ta bort ventilation gallerna och ha något liknande som i model 3
men så som skärmen sitter i model s är snyggt
Jag skulle gärna se en rejäl utveckling, där man kan göra allt i bilen genom att tala till den, på de
viset behöver man inte pilla på skärmen så mycket.
Att model 3 är up to date är det inget tvivel om, det är inte det jag är emot, det
är skärmen oavsett hur bra den är.
När det gäller hud så hör jag till de som gärna vill ha det, det är inte alls i vägen eller stör mig
på något sätt.
För min del får de gärna ta bort ventilation gallerna och ha något liknande som i model 3
men så som skärmen sitter i model s är snyggt
Jag skulle gärna se en rejäl utveckling, där man kan göra allt i bilen genom att tala till den, på de
viset behöver man inte pilla på skärmen så mycket.
Du har aldrig kört en bil med HUD under längre tid ?hooked skrev:Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.Magnus71 skrev:HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
Har haft det i 6år i en Saab 9-5. Den visade hastighet, temperatur och navigationspilar inför avfarter. Helt grymt. Slutade helt att titta ner på huvudinstrumentet. Skulle gärna ha det i min Tesla.
Men allt är såklart en smaksak. Min poäng är mer att jag tror många anser sig behöva HUD, när det egentligen inte behövs.
HUD är oslagbart och skulle aldrig vilja ha en bil utan (3:e på raken med HUD) och att det är en fluga tror jag ej då det funnits i över 10 år
Jag hade en Ipace under 2månader och hade verkligen sett fram emot HUD:en, jag trodde det skulle bli riktigt bra. Men det var ju inget speciellt egentligen. Jag hade kunnat vara utan det. Kanske annorlunda om man inte har några instrument framför ratten, likt på M3. Sen fick jag en Kona som också hade HUD, men inte heller där fastnade jag för det. Det är så liten skillnad att kolla ner på instrumentpanelen som att kolla på HUD:en.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kanske dags för en demovideo med en integrerad Tesla HUD i Model S 
Kommer på en torsdag.
Kunde inte låta bli..

Kommer på en torsdag.
Kunde inte låta bli..
TESLA Model S | P85+
Tänkte inte på det. Mitt fel. Naturligtvis är HUD dels en fluga och dels en distraktionsfaktor.hooked skrev:Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.Magnus71 skrev:HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
Har haft det i 6år i en Saab 9-5. Den visade hastighet, temperatur och navigationspilar inför avfarter. Helt grymt. Slutade helt att titta ner på huvudinstrumentet. Skulle gärna ha det i min Tesla.
Men allt är såklart en smaksak. Min poäng är mer att jag tror många anser sig behöva HUD, när det egentligen inte behövs.
...det är därför man har det i stridsflygplan. Piloterna måste ju också ha något som stör i deras annars så olidligt tråkiga arbetsmiljö.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Walker skrev:Tänkte inte på det. Mitt fel. Naturligtvis är HUD dels en fluga och dels en distraktionsfaktor.hooked skrev:Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.Magnus71 skrev:HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
...det är därför man har det i stridsflygplan. Piloterna måste ju också ha något som stör i deras annars så olidligt tråkiga arbetsmiljö.

Jodå, jag har ägt en BMX X5 med HUD och gillade det inte alls. Testade en väns Porsche Cayenne med HUD och har kört olika Audi med HUD.Stevvee skrev:Du har aldrig kört en bil med HUD under längre tid ?hooked skrev:Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.Magnus71 skrev:HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
HUD är oslagbart och skulle aldrig vilja ha en bil utan (3:e på raken med HUD) och att det är en fluga tror jag ej då det funnits i över 10 år
Jag tycker mest det är irriterande att ha en ljusfläck i rutan som distraherar mer än den tillför. Varför behöver man se hastigheten i framrutan när det finns bättre lösningar?
I fallet BMW och många andra bilar som har en minimal digital hastighetsmätare (eller saknar sådan helt) och fortfarande har en stor blaffa på instrumenteringen som visar en analog hastighetsskala från 0-300km/h så kan HUD vara bra då man inte har något annat ställe att se exakta hastigheten. Men i fallet Tesla Model 3 så är informationen om aktuell hastighet så stor och tydlig på displayen att det bara är redundant med samma information i en HUD då hastighetsmätaren redan sitter i samma höjd och dessutom inte distraherar.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 2 gång.
Nja, kan inte jämföra med stridsflygplan. Där är informationen i HUD i många fall mer väsentlig än att titta ut genom framrutan och man kan låta ögon få fokus primärt på HUD istället.Walker skrev:Tänkte inte på det. Mitt fel. Naturligtvis är HUD dels en fluga och dels en distraktionsfaktor.hooked skrev:Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.Magnus71 skrev:HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
I en bil tittar man ut för att se en mängd andra objekt för att göra körningen säker och måste vara med hela tiden. Då blir HUD en distraktion.
Anställde inte tesla en grym HUD kille eller slutade han?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Kommer vara en mix mellan nya roadster och model 3
Tex kommer det finnas en liten skärm med nödvändig info framför föraren
Liknande skärm kommer finnas även framför passageraren ( troligtvis för att lättare anpassa lhd ) då kommer mittenskärmen inte vara vinklad mot föraren och instrumentpanelen kommer vara symetrisk
Det är min gissning sen om skärmen står vertikalt eller diagonalt är en fråga
Liknande skärm kommer finnas även framför passageraren ( troligtvis för att lättare anpassa lhd ) då kommer mittenskärmen inte vara vinklad mot föraren och instrumentpanelen kommer vara symetrisk
Det är min gissning sen om skärmen står vertikalt eller diagonalt är en fråga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Finns ju ingen nackdel med HUD. Tekniken kostar nästan ingenting. Det är bara att ha en option att kunna stänga av den så blir alla nöjda.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha en. Ännu mer i min S än 3 faktiskt. I S:en ser jag aldrig hastigheten, den är blockad av övre delen av ratten (ja, jag hatar att ha ratten högt).
För min del (som har både S & 3 samt haft X) så är 3ans interiör helt överlägsen. Luftigt, ljust och "cleant". Finns det någon som inte gillar frånvaron av luftspjäll?
Tycker S&X är bättre än alla andra tillverkares interiörer just för att det är så avskalat. Men 3an är ju ännu renare/modernare och i mitt tycke då också bättre. Saknar inte något fysiskt reglage faktiskt. Jag tycker det känns lite märkligt att ha varningsblinkers-knappen i taket, men det är det enda som känns felplacerat för mig.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha en. Ännu mer i min S än 3 faktiskt. I S:en ser jag aldrig hastigheten, den är blockad av övre delen av ratten (ja, jag hatar att ha ratten högt).
För min del (som har både S & 3 samt haft X) så är 3ans interiör helt överlägsen. Luftigt, ljust och "cleant". Finns det någon som inte gillar frånvaron av luftspjäll?
Tycker S&X är bättre än alla andra tillverkares interiörer just för att det är så avskalat. Men 3an är ju ännu renare/modernare och i mitt tycke då också bättre. Saknar inte något fysiskt reglage faktiskt. Jag tycker det känns lite märkligt att ha varningsblinkers-knappen i taket, men det är det enda som känns felplacerat för mig.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Horisontellt menar du nog. För en diagonal skärm vore en väldigt unik lösning!e5m1r skrev:Det är min gissning sen om skärmen står vertikalt eller diagonalt är en fråga

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Det är om inte min gissning också så min förhoppninge5m1r skrev:Kommer vara en mix mellan nya roadster och model 3

Förutom interiörsbiten då sänkt huv, roadster inspirerad front. Tror det skulle bli en extremt snygg bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hahaha, ja det vore ju speciellt. BMW har lång tradition av att ”vrida instrumenteringen mot föraren” iofsFeddan skrev:Horisontellt menar du nog. För en diagonal skärm vore en väldigt unik lösning!e5m1r skrev:Det är min gissning sen om skärmen står vertikalt eller diagonalt är en fråga

2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,