Ny Model S interiör i september...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 325
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Oktavos »

Kul det här, att det blev så mycket olika åsikter.
Att model 3 är up to date är det inget tvivel om, det är inte det jag är emot, det
är skärmen oavsett hur bra den är.
När det gäller hud så hör jag till de som gärna vill ha det, det är inte alls i vägen eller stör mig
på något sätt.
För min del får de gärna ta bort ventilation gallerna och ha något liknande som i model 3
men så som skärmen sitter i model s är snyggt
Jag skulle gärna se en rejäl utveckling, där man kan göra allt i bilen genom att tala till den, på de
viset behöver man inte pilla på skärmen så mycket.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Stevvee »

hooked skrev:
Magnus71 skrev:
HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
Har haft det i 6år i en Saab 9-5. Den visade hastighet, temperatur och navigationspilar inför avfarter. Helt grymt. Slutade helt att titta ner på huvudinstrumentet. Skulle gärna ha det i min Tesla.
Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.

Men allt är såklart en smaksak. Min poäng är mer att jag tror många anser sig behöva HUD, när det egentligen inte behövs.
Du har aldrig kört en bil med HUD under längre tid ?

HUD är oslagbart och skulle aldrig vilja ha en bil utan (3:e på raken med HUD) och att det är en fluga tror jag ej då det funnits i över 10 år
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av HelectriC »

Jag hade en Ipace under 2månader och hade verkligen sett fram emot HUD:en, jag trodde det skulle bli riktigt bra. Men det var ju inget speciellt egentligen. Jag hade kunnat vara utan det. Kanske annorlunda om man inte har några instrument framför ratten, likt på M3. Sen fick jag en Kona som också hade HUD, men inte heller där fastnade jag för det. Det är så liten skillnad att kolla ner på instrumentpanelen som att kolla på HUD:en.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Henrik »

Kanske dags för en demovideo med en integrerad Tesla HUD i Model S ;)

Kommer på en torsdag.

Kunde inte låta bli..
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Walker »

hooked skrev:
Magnus71 skrev:
HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
Har haft det i 6år i en Saab 9-5. Den visade hastighet, temperatur och navigationspilar inför avfarter. Helt grymt. Slutade helt att titta ner på huvudinstrumentet. Skulle gärna ha det i min Tesla.
Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.

Men allt är såklart en smaksak. Min poäng är mer att jag tror många anser sig behöva HUD, när det egentligen inte behövs.
Tänkte inte på det. Mitt fel. Naturligtvis är HUD dels en fluga och dels en distraktionsfaktor.
...det är därför man har det i stridsflygplan. Piloterna måste ju också ha något som stör i deras annars så olidligt tråkiga arbetsmiljö. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 325
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Oktavos »

Walker skrev:
hooked skrev:
Magnus71 skrev:
HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
Har haft det i 6år i en Saab 9-5. Den visade hastighet, temperatur och navigationspilar inför avfarter. Helt grymt. Slutade helt att titta ner på huvudinstrumentet. Skulle gärna ha det i min Tesla.
Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.

Men allt är såklart en smaksak. Min poäng är mer att jag tror många anser sig behöva HUD, när det egentligen inte behövs.
Tänkte inte på det. Mitt fel. Naturligtvis är HUD dels en fluga och dels en distraktionsfaktor.
...det är därför man har det i stridsflygplan. Piloterna måste ju också ha något som stör i deras annars så olidligt tråkiga arbetsmiljö. ;)
:D :D
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av hooked »

Stevvee skrev:
hooked skrev:
Magnus71 skrev:
HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
Har haft det i 6år i en Saab 9-5. Den visade hastighet, temperatur och navigationspilar inför avfarter. Helt grymt. Slutade helt att titta ner på huvudinstrumentet. Skulle gärna ha det i min Tesla.
Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.

Men allt är såklart en smaksak. Min poäng är mer att jag tror många anser sig behöva HUD, när det egentligen inte behövs.
Du har aldrig kört en bil med HUD under längre tid ?

HUD är oslagbart och skulle aldrig vilja ha en bil utan (3:e på raken med HUD) och att det är en fluga tror jag ej då det funnits i över 10 år
Jodå, jag har ägt en BMX X5 med HUD och gillade det inte alls. Testade en väns Porsche Cayenne med HUD och har kört olika Audi med HUD.

Jag tycker mest det är irriterande att ha en ljusfläck i rutan som distraherar mer än den tillför. Varför behöver man se hastigheten i framrutan när det finns bättre lösningar?

I fallet BMW och många andra bilar som har en minimal digital hastighetsmätare (eller saknar sådan helt) och fortfarande har en stor blaffa på instrumenteringen som visar en analog hastighetsskala från 0-300km/h så kan HUD vara bra då man inte har något annat ställe att se exakta hastigheten. Men i fallet Tesla Model 3 så är informationen om aktuell hastighet så stor och tydlig på displayen att det bara är redundant med samma information i en HUD då hastighetsmätaren redan sitter i samma höjd och dessutom inte distraherar.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 2 gång.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av hooked »

Walker skrev:
hooked skrev:
Magnus71 skrev:
HUD är ett överlägset sätt att visa information på.
Har haft det i 6år i en Saab 9-5. Den visade hastighet, temperatur och navigationspilar inför avfarter. Helt grymt. Slutade helt att titta ner på huvudinstrumentet. Skulle gärna ha det i min Tesla.
Ögat måste alltid fokusera om för att se informationen på HUD, vilket gör att man fortfarande ser det som är framför i periferin och därmed delvis tar fokus från vägen även om man har HUD. Dvs, på samma sätt som att man ser hastighet i periferin på Model 3 skärmen. Hastighetsmätaren är så stor så man ser den alltid i periferin då den sitter högt upp jämfört med traditionell placering i instrumentering i exempelvis en Saab där man inte ens har digital hastighetsmätare. Som bonus slipper man en konstant distraktionen av lysande siffror och pilar mitt i synfältet. Navigationspilar ersätts bäst med röstguidning och som backup kan man titta på skärmen.

Men allt är såklart en smaksak. Min poäng är mer att jag tror många anser sig behöva HUD, när det egentligen inte behövs.
Tänkte inte på det. Mitt fel. Naturligtvis är HUD dels en fluga och dels en distraktionsfaktor.
...det är därför man har det i stridsflygplan. Piloterna måste ju också ha något som stör i deras annars så olidligt tråkiga arbetsmiljö. ;)
Nja, kan inte jämföra med stridsflygplan. Där är informationen i HUD i många fall mer väsentlig än att titta ut genom framrutan och man kan låta ögon få fokus primärt på HUD istället.

I en bil tittar man ut för att se en mängd andra objekt för att göra körningen säker och måste vara med hela tiden. Då blir HUD en distraktion.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Smutt »

Anställde inte tesla en grym HUD kille eller slutade han?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av e5m1r »

Kommer vara en mix mellan nya roadster och model 3
Tex kommer det finnas en liten skärm med nödvändig info framför föraren
Liknande skärm kommer finnas även framför passageraren ( troligtvis för att lättare anpassa lhd ) då kommer mittenskärmen inte vara vinklad mot föraren och instrumentpanelen kommer vara symetrisk
Det är min gissning sen om skärmen står vertikalt eller diagonalt är en fråga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Legato »

Finns ju ingen nackdel med HUD. Tekniken kostar nästan ingenting. Det är bara att ha en option att kunna stänga av den så blir alla nöjda.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en. Ännu mer i min S än 3 faktiskt. I S:en ser jag aldrig hastigheten, den är blockad av övre delen av ratten (ja, jag hatar att ha ratten högt).

För min del (som har både S & 3 samt haft X) så är 3ans interiör helt överlägsen. Luftigt, ljust och "cleant". Finns det någon som inte gillar frånvaron av luftspjäll?

Tycker S&X är bättre än alla andra tillverkares interiörer just för att det är så avskalat. Men 3an är ju ännu renare/modernare och i mitt tycke då också bättre. Saknar inte något fysiskt reglage faktiskt. Jag tycker det känns lite märkligt att ha varningsblinkers-knappen i taket, men det är det enda som känns felplacerat för mig.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Feddan »

e5m1r skrev:
Det är min gissning sen om skärmen står vertikalt eller diagonalt är en fråga
Horisontellt menar du nog. För en diagonal skärm vore en väldigt unik lösning! :lol:
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Laban »

e5m1r skrev:
Kommer vara en mix mellan nya roadster och model 3
Tex kommer det finnas en liten skärm med nödvändig info framför föraren
Liknande skärm kommer finnas även framför passageraren ( troligtvis för att lättare anpassa lhd ) då kommer mittenskärmen inte vara vinklad mot föraren och instrumentpanelen kommer vara symetrisk
Det är om inte min gissning också så min förhoppning :-)

Förutom interiörsbiten då sänkt huv, roadster inspirerad front. Tror det skulle bli en extremt snygg bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Ny Model S interiör i september...

Inlägg av Kilowatt »

Feddan skrev:
e5m1r skrev:
Det är min gissning sen om skärmen står vertikalt eller diagonalt är en fråga
Horisontellt menar du nog. För en diagonal skärm vore en väldigt unik lösning! :lol:
Hahaha, ja det vore ju speciellt. BMW har lång tradition av att ”vrida instrumenteringen mot föraren” iofs :lol:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar