Har du så stor huvudsäkring hemma att du kan ladda med 32 A?+46 skrev:Jag kör tillsvidare med 16A men kommer innan vintern att sätta upp en laddbox så att jag kan ladda 32A. Aldrig fel att snabbt kunna ladda på lite extra vid behov + att det är både säkert och bekvämt med en fastmonterad laddbox. Troligtvis blir det inte Teslas box utan en som jag vet funkar till andra elbilar också.
Tesla's egen laddbox - någon som vet mer?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla's egen laddbox - någon som vet mer?
Har du så stor huvudsäkring hemma att du kan ladda med 32 A?[/quote]
Yes, och vid annan hög belastning kan man ju alltid skruva ned lite grann till typ +25A
Yes, och vid annan hög belastning kan man ju alltid skruva ned lite grann till typ +25A
Installerat 13,2 kWp solceller
Hur stor säkring har du? Jag har 35A men tänkte ladda med max 16A.
Model X, Pearl White
Jag kan max säkra upp till 25 med de kablar mm jag har idag.
Just nu har jag 20. Det är egentligen för lite, men det har än så länge funkat fint. Burkar bara ladda med 14 A hemma.
Edit : jag har dessutom en effektvakt som slår av strömmen till laddaren när jag går över vad huvudsäkringen klarar.
Just nu har jag 20. Det är egentligen för lite, men det har än så länge funkat fint. Burkar bara ladda med 14 A hemma.
Edit : jag har dessutom en effektvakt som slår av strömmen till laddaren när jag går över vad huvudsäkringen klarar.
35A. Men kör vedpanna och värmepump mot ackumulatortank, så jag har väldigt lite elförbrukning för värme och varmvatten. Speciellt under den kalla årstiden.
Installerat 13,2 kWp solceller
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Riva fram sin UMC? Till och med jag som kör snik-Leaf har den alltid hemma. Tar aldrig med mig när jag åker.
Tibor - det är för att du inte kan åka långt i din Leaf. Jag åker kors och tvärs i Sverige i stort sett varje vecka och skulle aldrig få för mig att åka hemifrån utan min UMC.TiborBlomhall skrev:Riva fram sin UMC? Till och med jag som kör snik-Leaf har den alltid hemma. Tar aldrig med mig när jag åker.
Körmönstret ser olika ut för olika individer - de som bara åker kortturer och aldrig någonsin behöver ladda på stan ska naturligtvis lämna UMC:n hemma, men många som valt att köpa en Tesla har nog gjort det just för att man har behov av att åka längre än till den lokala butiken.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Vanorna varierar. Själv tar jag med hela "ladd-kitet" när det blir långresor.
Det blir några kilo skrot att släpa på...
- UMC med både Schuko och 400v kontakt
- Type 2 sladden (Mennekes)
- CHAdeMO adaptern
- Blå industriadaptern för 220v/32A
Här finns utrymme för förbättring
Det blir några kilo skrot att släpa på...
- UMC med både Schuko och 400v kontakt
- Type 2 sladden (Mennekes)
- CHAdeMO adaptern
- Blå industriadaptern för 220v/32A
Här finns utrymme för förbättring

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Jag har också med mig allt i bilen alltid, men jag har inte köpt den blåa 232-adaptern.
Det är så sällsynt att man ser dessa så det kändes onödigt att köpa.
Det är så sällsynt att man ser dessa så det kändes onödigt att köpa.
Har en extra UMC hemma i vanligt trefas 16A uttag i garaget.. Funkar klockrent! Funderade mycket på laddbox innan jag fick bilen, men ser inte det behovet idag. En extra UMC kostar 4000 kr.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Ja bygde in ladboxelektroniken i kabeln till leafen med en 3-fas kontakt i andra enden. Funkar klockrent 

vad är skillnaden mellan medföljande umc och en laddbox? mer än utseende och att det kommer med en vägghållare till kabeln?
ms 76132 "Eleamore"
En laddbox kan ladda med 32A istället för 16A som UMCn är begränsad till. Om man har tillräckligt med ström in i huset vill säga...12man skrev:vad är skillnaden mellan medföljande umc och en laddbox? mer än utseende och att det kommer med en vägghållare till kabeln?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Och dubbelladdare i bilen så att man kan dra nytta av det.matbl skrev:En laddbox kan ladda med 32A istället för 16A som UMCn är begränsad till. Om man har tillräckligt med ström in i huset vill säga...12man skrev:vad är skillnaden mellan medföljande umc och en laddbox? mer än utseende och att det kommer med en vägghållare till kabeln?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
tackar för svaren,
hur många har säkring in i bostaden så de kan utnyttja 32A laddare hemma..
bor själv i äldre villa med 25A matning avsedd för elvärme på sjuttitalet, och nu med värmepump så kan jag ladda 3x16A även mitt i smällkalla vintern, fast antagligen inte samtidigt som spis och eller ugnen går.
nån som vet hur elservisen ser ut till moderna lågenergi/passivhus, 3x10A eller ?, kanske nåt som de som köper sådana hus borde tänka på innan de skriver på avtalet
lättare göra rätt från början
bor själv i äldre villa med 25A matning avsedd för elvärme på sjuttitalet, och nu med värmepump så kan jag ladda 3x16A även mitt i smällkalla vintern, fast antagligen inte samtidigt som spis och eller ugnen går.
nån som vet hur elservisen ser ut till moderna lågenergi/passivhus, 3x10A eller ?, kanske nåt som de som köper sådana hus borde tänka på innan de skriver på avtalet
ms 76132 "Eleamore"
När det gäller villor så Tror jag att dom flesta får indraget ledningar som är upp till 25A. Sen är det såklart upp till villaägaren vad han sen drar vidare och säkrar av.
- kanylbullen
- Teslaägare
Jag har också 70-tals villa med 25A, däremot har jag fortfarande mestadels direktverkande el. 5st 800W 3-fas element och 50 kvm elgolvvärme, samt en luftvärmepump. Har hittills inte dragit någon säkring och då schemalägger jag ändå torktumlare och diskmaskin samtidigt som bilen mellan 02-04.12man skrev:tackar för svaren,
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d