Tesla's egen laddbox - någon som vet mer?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Perkalars
Teslaägare

Tesla's egen laddbox - någon som vet mer?

Inlägg av Perkalars »

Hej,

Jag är ny här på forumet och inväntar min S85D med leverans slutet av Juni. Jag är nyfiken på om någon vet något mer om Teslas egen laddbox och ev. försäljningsstart i Sverige? På Teslas svenska hemsida, under laddning står det "Kommer i mitten av 2015".

Med vänliga hälsningar, Per
/Per

Såld - Model S85D 2015
Nuvarande - Model S Long Range uttagen Sep 2020
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Re: Tesla's egen laddbox - någon som vet mer?

Inlägg av dirrus »

Jag pratade med en på Infracity och fick tyvärr ingen vettig information om när den kan tänkas komma. Verkar onekligen lite speciellt att de inte verkar veta någonting när det står att den ska komma i mitten av 2015. Jag antar att vi får vänta och se Eller är det någon annan som har lyckats få fram något mer?
Senast redigerad av dirrus, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Laddbox, En vanlig fundering innan man fått bilen, det funkar oftast utmärkt med 16 A tre fas; http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =43&t=1087
Daglig Teslaladdare sedan drygt ett år.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag kommer nog att köpa en extra mobil laddkabel istället för Wall charger. Mest för att slippa packa upp denna varje gång jag kommer hem. Enda fördelen Wall charger har är att den förmodligen kommer klara upp till 32 A, men för mig spelar det ingen roll för jag kan inte ladda så mycket hemma ändå. Förrutom det så ser jag inga fördelar. Den andra är billigare och då har man dessutom en reserv om den man har i bilen strular.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Någon som vet vad en (extra) Mobil laddkabel, alltså Tesla UMC, kostar?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

tesla_charger.jpg
Jag tycker att Teslas laddare ser snygg ut. Dessutom känns det som en bra väderskyddad konstruktion där jag inte behöver oroa mig för att någon skall stjäla min kabel. Idag laddar jag med 400V 3-fas och det går alldeles utmärkt. Dock tycker jag att det är så där kul att plocka in och ur kabeln i bilen, särskilt om det regnar. Det hela går så klart lösa genom att man köper en vanlig laddningskabel till men det kostar ju en bra slant det med och då känns mellanskillnaden till Teslas laddbox överkomlig, särskilt med tanke på de fördelar jag nämnde.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Franz »

jpetters skrev:
Någon som vet vad en (extra) Mobil laddkabel, alltså Tesla UMC, kostar?

Sent from my iPhone using Tapatalk
http://shop.eu.teslamotors.com/collecti ... -connector

€485 i Teslas web-butik. Då behöver man dock köpa till en adapter också vilket typiskt verkar kosta runt €90.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Håller med om att laddboxen är snyggare.
Jag kommer nog ändå köra på den andra ändå för att enklare kunna flytta mellan uppfarten och garaget. Hade jag bara laddat i garaget så hade jag nog valt laddboxen.
Båda har för och nackdelar så det beror på hur man ska använda den.
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Inlägg av dirrus »

Franz skrev:
Jag tycker att Teslas laddare ser snygg ut. Dessutom känns det som en bra väderskyddad konstruktion där jag inte behöver oroa mig för att någon skall stjäla min kabel. Idag laddar jag med 400V 3-fas och det går alldeles utmärkt. Dock tycker jag att det är så där kul att plocka in och ur kabeln i bilen, särskilt om det regnar. Det hela går så klart lösa genom att man köper en vanlig laddningskabel till men det kostar ju en bra slant det med och då känns mellanskillnaden till Teslas laddbox överkomlig, särskilt med tanke på de fördelar jag nämnde.
Håller med. Nuvarande laddlösning fungerar men funderar på att sätta upp en laddbox för att slippa hålla på med kabeln in och ut hela tiden. Och ska man ändå sätta upp en laddbox så känns det ju rimligt att överväga Teslas egna.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Franz »

I mitt fall så sitter det befintliga uttaget inte riktigt optimalt ändå så jag har ändå kostnaden för en installation av nytt uttag. Har man nu redan 3-fas på bra ställe så är det ju så klart lite (onödig) merkostnad för själva installationen också.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
cavebring
Teslaägare

Inlägg av cavebring »

Jag blev rekommenderad denna av teslas charger team, som jag beställt med RFID läsare bara för att det är lite lite coolare och mer techy :)

http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... tag-366007

Jag beställde även en där sladden sitter fast så man slipper slita ut typ2 kabeln var gång man ska plugga in bilen.
P85D
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

cavebring skrev:
Jag blev rekommenderad denna av teslas charger team, som jag beställt med RFID läsare bara för att det är lite lite coolare och mer techy :)

http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... tag-366007

Jag beställde även en där sladden sitter fast så man slipper slita ut typ2 kabeln var gång man ska plugga in bilen.
Jag har en sådan monterad under min carport, jag har varianten med PLC och ethernet. Den har inbyggd elmätare och ett API så man kan koppla ihop den med annan automatisering.

Den variant som säljs med fast monterad kabel saknar tyvärr en del andra roliga funktioner av nån anledning.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Vad är egentligen anledningen till att man vill ha en sådan laddbox? Duger inte ett rött 3-fasuttag på 16A?
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Telsa skrev:
Vad är egentligen anledningen till att man vill ha en sådan laddbox? Duger inte ett rött 3-fasuttag på 16A?
Man vill att det ska gå fort att koppla in bilen när man kommer hem, och vill ha en permanent lösning för kabeln när den inte används. Om du bara har ett rött trefasuttag, måste du riva fram din UMC varje gång du parkerar bilen hemma och det kommer du inte orka göra. Konsekvensen blir att bilen inte alltid laddas, vilket kan ställa till problem om du har för lite laddning för oplanerade resor. Lösningen kan isåfall vara att köpa ytterligare en UMC, men då är du uppe i samma prisnivå som en stationär laddstation (som också kan bidra positivt till husets värde när det säljs i framtiden).
Själv har jag också valt en stationär laddstation med fastmonterad typ2-kabel. Det tar mig 2 sekunder att koppla in bilen när jag parkerat i garaget och jag gör det alltid. Därför är bilen alltid laddad. Jag köpte dessutom min laddstation av Jkirkebo (som bygger egna) på norska teslaforumet, och kostnaden blev lägre än ytterligare en UMC.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Aha! Tack för svar! Jag tror jag väntar på Teslas laddbox, den är snygg. :D
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Den kanske viktigaste skillnaden med laddbox är att man inte kopplar under spänning. Jag har min bil ute och då känns det inte helt ok att stå i regnet med 380V i näven..
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Telsa skrev:
Duger alldeles utmärkt. Använder enbart sådant. laddaren e alltid inkopplad i det och ja det e utomhus. Jag har absolut noll behov av att ha med laddaren i bilen så den kan lika gärna vara inkopplad hemma hela tiden.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Telsa skrev:
Yepp, helt meningslöst....
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Wester skrev:
Telsa skrev:
Duger alldeles utmärkt. Använder enbart sådant. laddaren e alltid inkopplad i det och ja det e utomhus. Jag har absolut noll behov av att ha med laddaren i bilen så den kan lika gärna vara inkopplad hemma hela tiden.
Exakt! Så har jag kört i 1.5 år. Dock är laddaren inomhus i garaget men tar aldrig med den...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

root skrev:
Den kanske viktigaste skillnaden med laddbox är att man inte kopplar under spänning. Jag har min bil ute och då känns det inte helt ok att stå i regnet med 380V i näven..

De är inte 380 V Eller 400) mellan jord och en av faserna som är det du kan få genom kroppen, det är 240 Volt.
Vilket kan var illa nog, men till en sådan utomhuskontakt skall man alltid ha en jordfelsbrytare och då klarar man sig bra.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Telsa skrev:
Beror helt på hur ens dagliga behov Ser ut mm.
Jag behöver ha en laddare med mig, och tycker det jobbigt attt ta fram kabeln hela tiden. Jag har redan 416-uttag(rött-uttag) både i garaget och på uppfarten så jag kommer nog köpa en extra UMC istället för Wall charger. Hade jag inte haft nån el framdragen redan så hade jag kanske valt en wallcharger istället.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Jag använder telsa box med fast kabel till min roadster som jag har satt upp i garaget och kan ladda på bättre med med vanligt väggutag som man får släpa ut sladden och lägga tillbaka den ibilen
Bara att koppla i och ladda och koppla loss och kör allt gjort på några sekunder
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

root skrev:
Nä jag skulle aldrig montera ett vanligt trefas där det blev blött, trots jordfelsbrytare och ip klassning. Mitt är under tak, dessutom i huvudhöjd, så barn inte kan nå det.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Herr X skrev:
Man vill att det ska gå fort att koppla in bilen när man kommer hem, och vill ha en permanent lösning för kabeln när den inte används. Om du bara har ett rött trefasuttag, måste du riva fram din UMC varje gång du parkerar bilen hemma och det kommer du inte orka göra. Konsekvensen blir att bilen inte alltid laddas, vilket kan ställa till problem om du har för lite laddning för oplanerade resor. Lösningen kan isåfall vara att köpa ytterligare en UMC, men då är du uppe i samma prisnivå som en stationär laddstation (som också kan bidra positivt till husets värde när det säljs i framtiden).
Själv har jag också valt en stationär laddstation med fastmonterad typ2-kabel. Det tar mig 2 sekunder att koppla in bilen när jag parkerat i garaget och jag gör det alltid. Därför är bilen alltid laddad. Jag köpte dessutom min laddstation av Jkirkebo (som bygger egna) på norska teslaforumet, och kostnaden blev lägre än ytterligare en UMC.
Jag håller med om att det kan vara lite meck att plocka fram kabeln, särskilt om man har barn eller varor i bilen. Jag laddar dock bara efter 02.00 så jag brukar vänta med att koppla in sladden tills jag tar kvällspromenaden med hunden...

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag kör tillsvidare med 16A men kommer innan vintern att sätta upp en laddbox så att jag kan ladda 32A. Aldrig fel att snabbt kunna ladda på lite extra vid behov + att det är både säkert och bekvämt med en fastmonterad laddbox. Troligtvis blir det inte Teslas box utan en som jag vet funkar till andra elbilar också.
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar