mikebike skrev:holden skrev:Det är svårt att hitta något mönster i hur farthållaren fungerar, jag brukar köra bilen i önskad hastighet först innan jag aktiverar farthållaren och sedan reglera med +/- oaktat vad bilen anser att skyltad hastighet är eftersom det ofta inte stämmer med verkligheten. Konstiga fantominbromsningar inträffar till synes stokastiskt.
Ja, fantominbromsningar är ett annat irritationsmoment.
Volvon varnade med ljus och ljud 4 eller 5 gånger på tre år, d.v.s. steget innan den bromsar.
Teslan har bromsat fler gånger än så, på tre veckor!
Dock ingen full broms, bara försiktiga inbromsningar.
Ju mer avancerade system, ju mer reagerar de på.
"Dumma" system, som sitter i många avgasbilar idag, upplevs inte sällan mer "bekväma" då de inte ser/förstår olika situationer, och därmed bara fortsätter som om inget hänt.
Ponera att en lastbil plötsligt väjer in i din fil tex. Vad hade Volvon gjort? Troligen ingenting(kanske att döda-vinkeln-varningen blinkat?).
Smarta system, som Teslas, reagerar däremot. Kör du med autopilot på så hade den automatiskt väjt undan från lastbilen tex.
Betydligt säkrare, men idag alltså i vissa fall även mer obekvämt pga att AIn gör felaktiga tolkningar.
Den väljer alltid det säkraste, och det är inte sällan att bromsa.