Det här med solceller+batterier är väl sällan lönsamt, liksom en elbil som tar lång tid innan den blir lönsam om man inte kör långt.
Jag köpte i alla fall elbil för att jag ville det och kommer att köpa batterier till mina solceller för att jag vill det
Solceller paket, Sungrow.
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Solceller paket, Sungrow.
Ja totalkostnaden blir ju lägre om man samordnar det såklart, så vi får se hur det blirTeslaManne skrev:Finns fästen även för sådant tak.. men varför inte köra takbyte o paneler samtidigt, det låter som en bra idé..Bjelke skrev:Visst är det skitdåligt med falsat plåttak om man vill slänga på solpaneler senare?
Vi kommer att lägga nytt plåttak i år och försöker tänka lite framåt (kanske blir paneler
i samma veva också, får se…).
Med Vänlig Hälsning Manne

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Allt beror ju på hur man konsumerar.CrazyGang skrev:Fast produktionen sker i regel dagtid vår/sommar, det är sällan då man kör tunga förbrukare. Du kommer sannolikt behöva sälja en stor del av produktionen och då är kalkylen i dagsläget beroende av skattereduktionen på 60 öre. Den kan dock tas bort om det vill sig illa/många skaffar solpaneler vilket gör det kostsamt för staten. Lite samma utmaning som bonusen för elbilar, funkar bara om det handlar om en liten skara, inte stora delar av hushållen.TeslaManne skrev:Om jag kan för egen maskin generera 16000kw o slippa dom elräkningarna , hur kan politiska beslut göra det till en olönsam affär ? Vi räknar inte med att sälja en massa el utan vi ska använda den så mycket som möjligt.CrazyGang skrev:Vår anläggning med batteri är break-even redan idag. 30’ högre pris men besparing på 3-3,5’ per år. Lägg på risken för effekttariffer/ högre säkringskostnader/ borttaget skatteavdrag så tyckte vi att det var ett enkelt beslut att gå på batteri. Politiska beslut kan snabbt göra en anläggning utan batteri tämligen olönsam, den risken är betydligt mindre med batteri.fimpen skrev:Hej
Behöver du batteriet?
Solpaneler är ju generellt en bra investering, batterier är det inte i Sverige… men kan ju vara kul ändå förstås
/F
Vi har eluppvärmd pool och då konsumerar man det mesta på dagen om elpriset är samma på dagen och natten.
Men som i somras då elpriset var uppåt kronan på dagen så var det vissa nätter mer kostnadseffektivt att värma poolen på natten.
Verkningsgraden i värmepumpen går ju ner på natten eftersom det är kallare då än på dagen.
Var lite intressanta kalkyler man fick göra för att se om man skulle sälja solelen eller använda den.
Kontentan är väl att alla har olika förbrukningsmönster och förutsättningar. Tillsammans med variationer i elpriser, bidrag och utetemperatur gör ju kalkylen olika för alla.
Och sen är ju villhöver ett väldigt stark argument det också

- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Absolut, om man planerar att konsumera hela sin produktion så håller jag helt med om att det är bättre maxxa antalet paneler istället för att skaffa batteri.
Om man däremot planerar att sälja delar av det man producerar så är skatteavdraget avgörande för att en anläggning ska vara lönsam. Min poäng är att avdrag har en tendens att reduceras/tas bort när det blir för kostsamt för staten. Exempelvis miljöbilsbonusen.
Vi ser vår anläggning som ett långsiktigt beslut och risken för att avdraget ändras under anläggningens tekniska livslängd är i mina ögon överhängande.
Om man däremot planerar att sälja delar av det man producerar så är skatteavdraget avgörande för att en anläggning ska vara lönsam. Min poäng är att avdrag har en tendens att reduceras/tas bort när det blir för kostsamt för staten. Exempelvis miljöbilsbonusen.
Vi ser vår anläggning som ett långsiktigt beslut och risken för att avdraget ändras under anläggningens tekniska livslängd är i mina ögon överhängande.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Att staten kommer ta bort bidraget som kvittar momsen det ser jag som givet.CrazyGang skrev:Absolut, om man planerar att konsumera hela sin produktion så håller jag helt med om att det är bättre maxxa antalet paneler istället för att skaffa batteri.
Jag hoppas bara att jag hinner återbetala mitt system innan det sker.
- TeslaManne
- Teslaägare
Jag hoppas på att kunna både köra poolens cirkulation o värme samt ladda bilen ”kostnadsfritt” under den tiden på året.. pendlar med bilen så jag tackar för varje KW panelerna ger.. men som du säger vilket stämmer så blir ju stora produktionen kanske när man behöver den minst, målet att få ett noll läge mellan producerat o förbrukat är väl ett drömläge egentligen.. har plats för utbyggnad av paneler om vi vill ha fler.. vår anläggning är ny sen en månad tillbaka o ser fram emot närmsta halvåret o sen avgöra om man vill lägga till något..CrazyGang skrev:Fast produktionen sker i regel dagtid vår/sommar, det är sällan då man kör tunga förbrukare. Du kommer sannolikt behöva sälja en stor del av produktionen och då är kalkylen i dagsläget beroende av skattereduktionen på 60 öre. Den kan dock tas bort om det vill sig illa/många skaffar solpaneler vilket gör det kostsamt för staten. Lite samma utmaning som bonusen för elbilar, funkar bara om det handlar om en liten skara, inte stora delar av hushållen.TeslaManne skrev:Om jag kan för egen maskin generera 16000kw o slippa dom elräkningarna , hur kan politiska beslut göra det till en olönsam affär ? Vi räknar inte med att sälja en massa el utan vi ska använda den så mycket som möjligt.CrazyGang skrev:Vår anläggning med batteri är break-even redan idag. 30’ högre pris men besparing på 3-3,5’ per år. Lägg på risken för effekttariffer/ högre säkringskostnader/ borttaget skatteavdrag så tyckte vi att det var ett enkelt beslut att gå på batteri. Politiska beslut kan snabbt göra en anläggning utan batteri tämligen olönsam, den risken är betydligt mindre med batteri.fimpen skrev:Hej
Behöver du batteriet?
Solpaneler är ju generellt en bra investering, batterier är det inte i Sverige… men kan ju vara kul ändå förstås
/F
Model S 75D 2017