Hyundai kommer med ren elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare

Re: Hyundai kommer med ren elbil

Inlägg av tuppel »

Nicke Nyfiken skrev:
tuppel skrev:
Finns redan en officiell bild på skapelsen. Formad ungefär som en Prius men lite snyggare.
Du menar nog: Formad ungefär som en Prius men lite mindre ful. ;)
Försökte vara lite snäll. :P
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Släppt

http://www.autoblog.com/2016/01/14/hyun ... de-3768923

Tycker den ser helt ok ut. En helt normal bil vilket är vad marknaden behöver.

Tyvärr ingen information om elbilsvarianten. Hybridbilar är väl inte det hetaste på marknaden just nu (http://www.autoblog.com/2016/01/12/2015 ... car-sales/) så man kan tycka att de borde ha prioriterat den biten mer istället för just hybridversionen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Inga rapporter om hur stort batteri det är i de olika bilarna. Deras bränslecellsbil hade 24 kWh vilket tyder på att de egentligen inte litade på bränslecellerna även ifall tankarna är större än på Toyota Mirai.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

http://www.autoblog.com/2016/02/24/hyun ... -revealed/

Har inget emot utseendet, helt ok. Men 28 kWh för den batteridrivna elbilen är väl nästan ett skämt i dagsläget. Lite roligt är också att man har tagit bort grillen på elbilen.

Kanske ska lägga till att 28 kWh batteriet kan vara ok förutsatt att priset blir därefter. Jag vill nog ha den en bit under 30k$ om det ska fungera, eller åtminstone inte mer än 30k$, före subvention.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Laban skrev:

Har inget emot utseendet, helt ok. Men 28 kWh för den batteridrivna elbilen är väl nästan ett skämt i dagsläget. Lite roligt är också att man har tagit bort grillen på elbilen.

Kanske ska lägga till att 28 kWh batteriet kan vara ok förutsatt att priset blir därefter. Jag vill nog ha den en bit under 30k$ om det ska fungera, eller åtminstone inte mer än 30k$, före subvention.

Vilken besvikelse! Räknade med närmre 30 mils räckvidd med tanke på när den ska släppas.
Men det var kanske lite optimistiskt när den ska dela bottenplatta med andra sorters drivlinor och med tanke på att de inte har någon ren elbil idag.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Laban skrev:

Ja riktigt tråkigt men den kan nog vara skaplig ändå till release av en rejäl räckviddsuppgradering på golf och i3. Sen när bolt kommer då kommer det bli ändring.

Grillen är borttagen för att minska luftmotstånd och elmotorn inte behöver lika mycket kylning. Men det borde ha kunnat göras snyggare. Elbilar ska inte ha nån grill, som model x.

Elhybriden däremot verkar helt ok. Kommer ned till 32g/km i nedc cykeln så antar jag och kommer 5 mil på en laddning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Den får 100kW ccs! Kanske inte så pjåkig ändå. Dock säger de samtidigt att den kommer att kunna laddas till 80% på 20min vilket innebär en snittladdningshastighet på 67kW. Lite bättre än så till 80% borde de kunnat fixa. Aja klart bättre än inget. http://insideevs.com/hyundai-confirms-s ... -electric/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Den får 100kW ccs! Kanske inte så pjåkig ändå. Dock säger de samtidigt att den kommer att kunna laddas till 80% på 20min vilket innebär en snittladdningshastighet på 67kW. Lite bättre än så till 80% borde de kunnat fixa. Aja klart bättre än inget. http://insideevs.com/hyundai-confirms-s ... -electric/
Det är ändå snabbare C-värde än i Tesla i så fall fast på Teslan kan det mycket väl vara så att laddaren sätter begränsningen i och för sig. 100 kW CCS-laddare finns bara på papperet och som prototyp ännu men nu kommer kanske det förändras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är väl bara pappersvärden allt det där? Alltså till den här bilen kan du koppla 100kW, den kan däremot inte ta emot det...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det är väl bara pappersvärden allt det där? Alltså till den här bilen kan du koppla 100kW, den kan däremot inte ta emot det...
Den kan troligen ta emot uppåt 100 kW mellan 5%-50% fullt batteri. Spelar dock ingen roll för tillfället eftersom det inte finns några 100kW CCS-laddare...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Har kommit lite info om Ionic i Norge. Pris 240-250kkr (Norge utan moms då)

Broschyr https://issuu.com/grafikon/docs/katalog ... 9775485/34

Prius är tydligen huvudkonkurrenten, det mesta verkar jämföras med Prius, dimensioner, bagage etc.
Den helektriska versionen ska börja levereras i november i år. PHEV i oktober.
I mailet jag fick från säljaren skryter han av laddning 0-80% på 24 min med CCS 100kW. Var undrar jag då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

HelectriC skrev:

Prius är tydligen huvudkonkurrenten, det mesta verkar jämföras med Prius, dimensioner, bagage etc.
I mailet jag fick från säljaren skryter han av laddning 0-80% på 24 min med CCS 100kW. Var undrar jag då?
Inte så imponerande. det betyder att den snittar 56kW...

Du undrar nog hur långt man kommer på 80% laddning :p
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
HelectriC skrev:

Inte så imponerande. det betyder att den snittar 56kW...

Du undrar nog hur långt man kommer på 80% laddning :p
jag reagerade bara på att dom lyfter fram 100kW-laddning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Nu har Hyundai presenterat sin elbil Ionic. Undar om den inte blir en allvarlig utmanare till Modell. Tycker dessutom att den har ett designelement som påminner om Modell 3, nämligen vinkelm mellan framljusen och ovanför Hyundaimärket. 28 mils uppgiven räckvidd enligt Teknikens Värld

Mer info på http://teknikensvarld.se/hyundai-ioniq- ... =541200800
hyundai-ioniq-electric-och-hyundai-ioniq-hybrid-700x457.jpg
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Intressant, även om 28 mil på pappret antagligen betyder NEDC, och Model 3 ska ha minst 30 riktiga mil. Men ändå bra att det kommer fler elbilar med användbar räckvidd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

28 mil med ett batteri på 28 kWh blir svårt. Kommer nog inte bli någon storsäljare.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

den är def inte konkurrent till M3, snarare till eGolf, i3, Leaf och Co.
finns att beställa i Norge för 250k. Jag blev inbjuden till förhandsvisning förra veckan, men när jag fick veta att man inte fick provköra så struntade jag i det. Att bara sitta i en Koreabil och trycka på knapparna ger ju inte nåt direkt mervärde.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Nu rullar de första bilarna skarpt. Det mest intressanta är 100kW CCS, summon och autopark.
http://insideevs.com/first-look-at-the- ... ent-932803

Bilen har 110miles EPA räckvidd = 175km och laddas till 80% = 145 km EPA på 24min. Det blir ungefär 6km/min när man laddar, eller 36mil/h. Nästan Teslahastigheter :). Problemet är som sagt att man bara kommer 14,5mil på denna laddning och det är vid mycket goda förhållanden i kanske max 100km/h.
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Enligt produktbladet har den "AutoStop - motoravstängning vid stillastående." Coolt.

"Filhållningshjälpen kan ställas in i tre olika lägen - endast varning, mild styrhjälp eller aktiv styrhjälp." Detta ser jag fram emot provkörning av. Antigen egen eller någon annans.

http://www.hyundai.se/bilar/ioniq-elbil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Känns som att det är väldigt många "klassledande räckvidd" just nu, hur många klasser finns det?? :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Känns som att det är väldigt många "klassledande räckvidd" just nu, hur många klasser finns det?? :D
Det är väl med det som med byggvaruhusens och teknikvaruhusens lägsta prisgaranti. De säljer egna varumärken som inte säljs nån annan stans och därför behöver de aldrig betala ut den där garantin eftersom exakt den varan inte finns nån annan stans. Visserligen kan en vara som tillverkas på samma ställe säljas hos olika butikskedjor, men de säljs under olika namn eller bara helt enkelt med lite olika modellbeteckningar och varan blir unik och då kommer man undan lägsta prisgarantin. Överfört på elbilar är ju att det finns så få modeller att ingen annan är riktigt i samma klass..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Det är väl med det som med byggvaruhusens och teknikvaruhusens lägsta prisgaranti. De säljer egna varumärken som inte säljs nån annan stans och därför behöver de aldrig betala ut den där garantin eftersom exakt den varan inte finns nån annan stans. Visserligen kan en vara som tillverkas på samma ställe säljas hos olika butikskedjor, men de säljs under olika namn eller bara helt enkelt med lite olika modellbeteckningar och varan blir unik och då kommer man undan lägsta prisgarantin. Överfört på elbilar är ju att det finns så få modeller att ingen annan är riktigt i samma klass..
Exakt! :)
Samt det faktum att det då blir så att det i princip med varje nu modell som lanseras så kan den bli klassledande eftersom utvecklingen går så snabbt, SPECIELLT när det kommer till just räckvidd...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Fully charged har nu testat elbilen. Nog väcker den lite habegär allt! Verkar vara riktigt snål i drift. Hybriden kommer att få lägre bränsleförbrukning än prius! 0,24 i Cd tal, samma som model s men klart smalare, mindre frontarea, mindre däck och lättare bil. Den har 110 Miles enligt epa och leaf 30kWh har 107 miles. På motorväg lär skillnaden i räckvidd vara klart längre i ioniq än leaf 30kWh. Läste nån stans om att batteriet har ett bra klimatsystem vätskeburet som tesla. Kommer nog även längre än en i3a 33kWh på motorväg. Kanske typ som zoe 40kWh på motorväg då zoe drar så himla mycket i 120. Och laddas till 80 procent på 23 min. Har anmält mig för provkörning av bilarna. Ska bli intressant.

Fully charged:

Går att pressa ut bra räckvidd. 35mil i detta klipp:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Låter lovande :) ser fram emot rapporten :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar