Regnskydd för UMC?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Regnskydd för UMC?

Inlägg av bylund »

Det jag är orolig för med plastpåselösningen är att istället stänga in vatten tillsammans med klumpen om man inte för det det tätt på rätt ställen. Det är den definitivt inte klassad att klara av.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Precis. Det är därför jag förespråkar Julmustlösningen som är öppen nertill och helt tätförslutande upptill och runtom. Innan jag satsade på den så fick jag ganska ofta problem med att UMC'n inte kunde ge någon laddning pga vattenintrång från vanligt Göteborgsregn.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Jepp, de e inte bra att det blir fukt i påsen. Lägger klumpen i en Ikea låda så snart de öppnat.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

provoman skrev:
Det jag upptäckt under denna resa är att man i stort sett måste ladda 100% vid varje suc för att nå nästa i lagstadgad hastighet.
Det låter märkligt. Jag har aldrig laddat min 85D till 100% på en SUC, och jag brukar köra lite drygt lagstadgad fart. Jag laddar tills navigatorn säger att jag har så det räcker till nästa SUC, och det gör det.

Vad har du för batteri?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Och vad har du för däcktryck?
För lågt däcktryck kan ge högre förbrukning.
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Jag kör en 85d med 20" hjul (sotto zero däck odubbat) 265 bak, 245 fram. 2,8kg runt om.

Resan gtbrg-sthlm tog totalt 8,5 tim med laddstopp i uddevalla, karlstad, arboga. När jag kom fram till sthlm hade jag 20km laddning kvar. Vid kristinehamn visade det sig att det kan vara bra att ha lite extra reserv då vi blev sittande i kö vid en bärgning av en bil som inte klarat det hala väglaget.

Vi körde alltid 10-20 km/h lägre än skyltat för att spara batteri.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

provoman skrev:
Jag kör en 85d med 20" hjul (sotto zero däck odubbat) 265 bak, 245 fram. 2,8kg runt om.

Resan gtbrg-sthlm tog totalt 8,5 tim med laddstopp i uddevalla, karlstad, arboga. När jag kom fram till sthlm hade jag 20km laddning kvar. Vid kristinehamn visade det sig att det kan vara bra att ha lite extra reserv då vi blev sittande i kö vid en bärgning av en bil som inte klarat det hala väglaget.

Vad står snittförbrukningen på efter den resan? Gbg-Sthlm ska du klara men enbart ett stopp.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
provoman skrev:

Vad står snittförbrukningen på efter den resan? Gbg-Sthlm ska du klara men enbart ett stopp.
Det där är inte en "gbg-sthlm"-resa. Via Karlstad tyder på en mellansverige-turne. :)
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

snittförbrukning var 1,67 / mil. Då vi startade från gtbrg med endast 180km laddning (rated tror jag det heter) pga av att vi inte hade kunnat ladda i gtbrg valde vi uddevalla för nästa stopp, sedan var nästa naturliga stopp karlstad.

Märkligt föresten att sc i gtbrg inte hade en suc tillgänglig.

Fråga: Har en 85d verkligen bara ca 35 mil räckvidd vid normal körning? Har för mig säljaren sa 50 mil när jag beställde bilen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

provoman skrev:
snittförbrukning var 1,67 / mil. Då vi startade från gtbrg med endast 180km laddning (rated tror jag det heter) pga av att vi inte hade kunnat ladda i gtbrg valde vi uddevalla för nästa stopp, sedan var nästa naturliga stopp karlstad.
Göteborg - Stockholm kör man E4/Rv40 över Jönköping - den vägen är signifikant kortare och snabbare. E20 är ett tokigt vägval om du inte har ärende till någon av städerna i mellansverige.
provoman skrev:
Fråga: Har en 85d verkligen bara ca 35 mil räckvidd vid normal körning? Har för mig säljaren sa 50 mil när jag beställde bilen.
Ja, när du kör motorvägskörning. Förbrukningen ökar i kvadrat med hastigheten. Sänker du farten ökar räckvidden signifikant. Bjørn Nyland på Youtube har kört 80 mil på en laddning, men då gick det långsamt. Vindmotståndet är boven i dramat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

provoman skrev:

Märkligt föresten att sc i gtbrg inte hade en suc tillgänglig.

Vad menar du med 1,67/mil? Vilken är enheten? Är det 1,67kW/mil, alltså 167W/km? Med den förbrukningen ska du komma åtminstone 40 mil om batterierna är varma och kan leverera energi. Det borde också funka även om du värmer bilen som en medelstor villa, skulle jag säga. Kontakta SC om du har de här siffrorna och bara kommer korta sträckor.
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Inte hemma på kw eller kwh tänket så 1,67 i detta fall är uträkningen vad bilen förbrukade i beräknad distans / mil. Alltså vad bilen påstod att jag skulle nå i mil. Jag tog mig i genomsnitt 1 mil då det förbrukades 1,67 mil av laddningen rated.

Över jnkpng körde vi ner till växjö, tänkte att den andra vägen var trevligare kanske.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Bjørn Nyland på Youtube har kört 80 mil på en laddning, men då gick det långsamt. Vindmotståndet är boven i dramat.
Han körde knappt 73 mil. Det va nån annan som körde 80 mil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

provoman skrev:
Inte hemma på kw eller kwh tänket så 1,67 i detta fall är uträkningen vad bilen förbrukade i beräknad distans / mil. Alltså vad bilen påstod att jag skulle nå i mil. Jag tog mig i genomsnitt 1 mil då det förbrukades 1,67 mil av laddningen rated.

Över jnkpng körde vi ner till växjö, tänkte att den andra vägen var trevligare kanske.
Trippmätarappen visar genomsnittlig förbrukning i Wh/km sedan senaste laddning och sedan senast man startade, och sedan har man under controls tripp a och b som man kan nollställa manuellt. Wh/km är det rimliga sättet att ange förbrukning. Multiplar av NEDC-cykeln blir något förvirrande, lite som att säga att en VW Lupo 3L drog 1,67 när den drog 0,5 l/mil istället för 0,3 l/mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Fick en pdf faktura i mailen idag där det står att detta utbyte av umc var Goodwill och inte garanti. Följande eventuella utbyten vid vattenskada skulle dessutom vara belagda med kostnad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Privat eller företag? Jag skulle försöka hävda konsumentköplagen om den gick sönder inom tre år och de skulle trilskas, men den gäller ju bara privatköp.
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Privatköp, jo jag kan kkl och jag tror inte dom skulle våga protestera att byta igen utan kostnad. Dom känner mig vid det här laget.
Skriv svar