Regnskydd för UMC?
Moderator: Redaktion
Re: Regnskydd för UMC?
Det jag är orolig för med plastpåselösningen är att istället stänga in vatten tillsammans med klumpen om man inte för det det tätt på rätt ställen. Det är den definitivt inte klassad att klara av.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Precis. Det är därför jag förespråkar Julmustlösningen som är öppen nertill och helt tätförslutande upptill och runtom. Innan jag satsade på den så fick jag ganska ofta problem med att UMC'n inte kunde ge någon laddning pga vattenintrång från vanligt Göteborgsregn.
Solidsvart Model S 85D
Jepp, de e inte bra att det blir fukt i påsen. Lägger klumpen i en Ikea låda så snart de öppnat.
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Det låter märkligt. Jag har aldrig laddat min 85D till 100% på en SUC, och jag brukar köra lite drygt lagstadgad fart. Jag laddar tills navigatorn säger att jag har så det räcker till nästa SUC, och det gör det.provoman skrev:Det jag upptäckt under denna resa är att man i stort sett måste ladda 100% vid varje suc för att nå nästa i lagstadgad hastighet.
Vad har du för batteri?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag kör en 85d med 20" hjul (sotto zero däck odubbat) 265 bak, 245 fram. 2,8kg runt om.
Resan gtbrg-sthlm tog totalt 8,5 tim med laddstopp i uddevalla, karlstad, arboga. När jag kom fram till sthlm hade jag 20km laddning kvar. Vid kristinehamn visade det sig att det kan vara bra att ha lite extra reserv då vi blev sittande i kö vid en bärgning av en bil som inte klarat det hala väglaget.
Vi körde alltid 10-20 km/h lägre än skyltat för att spara batteri.
Resan gtbrg-sthlm tog totalt 8,5 tim med laddstopp i uddevalla, karlstad, arboga. När jag kom fram till sthlm hade jag 20km laddning kvar. Vid kristinehamn visade det sig att det kan vara bra att ha lite extra reserv då vi blev sittande i kö vid en bärgning av en bil som inte klarat det hala väglaget.
Vad står snittförbrukningen på efter den resan? Gbg-Sthlm ska du klara men enbart ett stopp.provoman skrev:Jag kör en 85d med 20" hjul (sotto zero däck odubbat) 265 bak, 245 fram. 2,8kg runt om.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det där är inte en "gbg-sthlm"-resa. Via Karlstad tyder på en mellansverige-turne.HelectriC skrev:Vad står snittförbrukningen på efter den resan? Gbg-Sthlm ska du klara men enbart ett stopp.provoman skrev:Jag kör en 85d med 20" hjul (sotto zero däck odubbat) 265 bak, 245 fram. 2,8kg runt om.

snittförbrukning var 1,67 / mil. Då vi startade från gtbrg med endast 180km laddning (rated tror jag det heter) pga av att vi inte hade kunnat ladda i gtbrg valde vi uddevalla för nästa stopp, sedan var nästa naturliga stopp karlstad.
Märkligt föresten att sc i gtbrg inte hade en suc tillgänglig.
Fråga: Har en 85d verkligen bara ca 35 mil räckvidd vid normal körning? Har för mig säljaren sa 50 mil när jag beställde bilen.
Fråga: Har en 85d verkligen bara ca 35 mil räckvidd vid normal körning? Har för mig säljaren sa 50 mil när jag beställde bilen.
Göteborg - Stockholm kör man E4/Rv40 över Jönköping - den vägen är signifikant kortare och snabbare. E20 är ett tokigt vägval om du inte har ärende till någon av städerna i mellansverige.provoman skrev:snittförbrukning var 1,67 / mil. Då vi startade från gtbrg med endast 180km laddning (rated tror jag det heter) pga av att vi inte hade kunnat ladda i gtbrg valde vi uddevalla för nästa stopp, sedan var nästa naturliga stopp karlstad.
Ja, när du kör motorvägskörning. Förbrukningen ökar i kvadrat med hastigheten. Sänker du farten ökar räckvidden signifikant. Bjørn Nyland på Youtube har kört 80 mil på en laddning, men då gick det långsamt. Vindmotståndet är boven i dramat.provoman skrev:Fråga: Har en 85d verkligen bara ca 35 mil räckvidd vid normal körning? Har för mig säljaren sa 50 mil när jag beställde bilen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Vad menar du med 1,67/mil? Vilken är enheten? Är det 1,67kW/mil, alltså 167W/km? Med den förbrukningen ska du komma åtminstone 40 mil om batterierna är varma och kan leverera energi. Det borde också funka även om du värmer bilen som en medelstor villa, skulle jag säga. Kontakta SC om du har de här siffrorna och bara kommer korta sträckor.provoman skrev:snittförbrukning var 1,67 / mil. Då vi startade från gtbrg med endast 180km laddning (rated tror jag det heter) pga av att vi inte hade kunnat ladda i gtbrg valde vi uddevalla för nästa stopp, sedan var nästa naturliga stopp karlstad.
Inte hemma på kw eller kwh tänket så 1,67 i detta fall är uträkningen vad bilen förbrukade i beräknad distans / mil. Alltså vad bilen påstod att jag skulle nå i mil. Jag tog mig i genomsnitt 1 mil då det förbrukades 1,67 mil av laddningen rated.
Över jnkpng körde vi ner till växjö, tänkte att den andra vägen var trevligare kanske.
Över jnkpng körde vi ner till växjö, tänkte att den andra vägen var trevligare kanske.
Han körde knappt 73 mil. Det va nån annan som körde 80 mil.Herr X skrev:Bjørn Nyland på Youtube har kört 80 mil på en laddning, men då gick det långsamt. Vindmotståndet är boven i dramat.
Trippmätarappen visar genomsnittlig förbrukning i Wh/km sedan senaste laddning och sedan senast man startade, och sedan har man under controls tripp a och b som man kan nollställa manuellt. Wh/km är det rimliga sättet att ange förbrukning. Multiplar av NEDC-cykeln blir något förvirrande, lite som att säga att en VW Lupo 3L drog 1,67 när den drog 0,5 l/mil istället för 0,3 l/mil.provoman skrev:Inte hemma på kw eller kwh tänket så 1,67 i detta fall är uträkningen vad bilen förbrukade i beräknad distans / mil. Alltså vad bilen påstod att jag skulle nå i mil. Jag tog mig i genomsnitt 1 mil då det förbrukades 1,67 mil av laddningen rated.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fick en pdf faktura i mailen idag där det står att detta utbyte av umc var Goodwill och inte garanti. Följande eventuella utbyten vid vattenskada skulle dessutom vara belagda med kostnad.
Privat eller företag? Jag skulle försöka hävda konsumentköplagen om den gick sönder inom tre år och de skulle trilskas, men den gäller ju bara privatköp.
Privatköp, jo jag kan kkl och jag tror inte dom skulle våga protestera att byta igen utan kostnad. Dom känner mig vid det här laget.