Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Teslaspolen »

Politiken har aldrig kunnat heja teknologiska framsteg, avsiktligt eller ej. REVolutionen kommer oundvikligen. Och här sitter vi på första parkett! ;)

Men ja, visst, tallolja och allt det där lär väl gå ett tag. Men till slut tröttnar alla utom entusiasterna på att kladda med brännbara vätskor. Har svårt att se hur ens dessa ska stå emot eldrift ekonomiskt sett.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Vi glömmer bort ett till "fossilfritt" alternativ. Det är fordonsgas som är populärt inom offentlig sektor. Att jag skrev "fossilfritt" är på grund av att en betydande del av fordonsgasen inte alls är fossilfri, men biogasdelen i landet ökar också.

Så ja, det finns fler alternativ. I sörmland precis som många andra län börjar vi närma oss en fossilfri kollektivtrafik (den beräknas under 2016 vara helt fossilfri, men jag är osäker på vilka undantag som räknas med i det). Tyvärr byggd på ganska få elbussar än så länge.

Men från politiskt håll är det ju även viktigt att föregå med gott exempel och visa att det är möjligt. Sen tror jag också på ett tydligare malus/bonus-system. En höjning av bensin- och dieselskatten skulle kunna vigas direkt åt subventioner för fossilfria alternativ, istället för som nu gå rakt in i statskassan.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

TiborBlomhall skrev:
Fossilfritt behöver inte betyda elbilar.

Flera aktörer satsar på syntetisk bensin och bio-bränslen framställda ur tex tallolja och lignin.
Då kan även gamla bensinbilar bli fossilfria.

Jag tror tyvärr det är det trumfkortet våra kära politiker har i bakfickan som de tänker använda.

http://teslaclubsweden.se/lignol/
Det är ju inte bara CO2 som är en bov i dramat. Glöm inte NOx, partiklar, brand/krocksäkerhet och annat. FuskWagen stöp ju inte på CO2. Så det finns ju många andra anledningar att inte använda en IC motor.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar