Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Jerker »

Såg just slutet på ett inslag om elbilar i kvällens Rapport 19:30. Återkommer med länk när programmet ligger ute på SVTplay.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Såg just slutet på ett inslag om elbilar i kvällens Rapport 19:30. Återkommer med länk när programmet ligger ute på SVTplay.
Såg hela inslaget av en slump själv.

Omöjligt med fossilfri flotta 2030? Osäkert. Men nybilsförsäljningen är en annan sak. Känns som de glömt bort den exponentiella tillväxten i inlägget.

Och så klart ett stänk av de vanliga myterna "Finns inga laddplatser" etc. :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Såg just slutet på ett inslag om elbilar i kvällens Rapport 19:30. Återkommer med länk när programmet ligger ute på SVTplay.
Såg hela inslaget av en slump själv.

Omöjligt med fossilfri flotta 2030? Osäkert. Men nybilsförsäljningen är en annan sak. Känns som de glömt bort den exponentiella tillväxten i inlägget.

Och så klart ett stänk av de vanliga myterna "Finns inga laddplatser" etc. :roll:
Fast det var ju ett bra hugg mot politikerna etc att det behövs fler laddstolpar. Jag tycker överlag inslaget var positivt för elbilar och kritiken låg i att farten på utbyggnad är för långsam.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Såg just slutet på ett inslag om elbilar i kvällens Rapport 19:30. Återkommer med länk när programmet ligger ute på SVTplay.
Såg hela inslaget av en slump själv.

Omöjligt med fossilfri flotta 2030? Osäkert. Men nybilsförsäljningen är en annan sak. Känns som de glömt bort den exponentiella tillväxten i inlägget.

Och så klart ett stänk av de vanliga myterna "Finns inga laddplatser" etc. :roll:
Fast det var ju ett bra hugg mot politikerna etc att det behövs fler laddstolpar. Jag tycker överlag inslaget var positivt för elbilar och kritiken låg i att farten på utbyggnad är för långsam.
Sant, men vi vet ju hur det går när politikerna ska besluta om sådant de inte förstår sig på... Grönmålat 230v uttag till folket!?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Svenssons »

http://www.svtplay.se/video/5937398/rap ... 1-01-18-00

En helt fossilfri bilflotta 2030 är omöjligt om vi inte totalförbjuder samtliga fossilbilar och skrotar fullt fungerande fossilbilar. Spelar ingen roll hur snabbt försäljningen av fossiloberoende bilar ökar. De flesta fossilbilar som säljs idag kommer ju fungera utmärkt om 14 år.

Kan mer än 50% av nyförsäljningen 2030 vara fossiloberoende (inte kunna köras på fossilbränslen)? Det är nog fullt möjligt. Tillgången och priset på fossilbränslen lär inte bli bättre än vad den är idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
http://www.svtplay.se/video/5937398/rap ... 1-01-18-00

En helt fossilfri bilflotta 2030 är omöjligt om vi inte totalförbjuder samtliga fossilbilar och skrotar fullt fungerande fossilbilar. Spelar ingen roll hur snabbt försäljningen av fossiloberoende bilar ökar. De flesta fossilbilar som säljs idag kommer ju fungera utmärkt om 14 år.

Kan mer än 50% av nyförsäljningen 2030 vara fossiloberoende (inte kunna köras på fossilbränslen)? Det är nog fullt möjligt. Tillgången och priset på fossilbränslen lär inte bli bättre än vad den är idag.
Exakt. Och jag undrar hur många som vill fortsätta med sina sunkiga fossilbilar när el tagit över. Inom transport och företag, Ok, men tänker privatpersoner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Jerker »

http://www.svtplay.se/video/5937386/rap ... 1-01-19-30
Inslaget kommer 19:30 in i programmet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Sant, men vi vet ju hur det går när politikerna ska besluta om sådant de inte förstår sig på... Grönmålat 230v uttag till folket!?
Precis, jag tror inte att politiker kan komma fram med några förslag som effektivt kan styra teknikutvecklingen. Långsiktigt bonus/malus-system kan vara OK om det är generellt men tror inte att det är lösningen.

Vet inte om politikerna lyssnar på Volvo-lobbyister. Kanske borde de i så fall lyssna mer på ABB-lobbyister. Schweiz ligger lite närmare än Kina i alla fall men bäst vore naturligtvis om politiker inte bryr sig om att lyssna på några lobbyister utan mer på forskare och lokala myndigheter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Jerker »

Ja, jag tror att utvecklingen av elbilsförsäljningen är svår att förutsäga. Men vi vet ju att när det allmänna medvetandet plötsligt fylls av insikten om elbilens förträfflighet kan det gå snabbt, mycket snabbt. Har ni hört talas om "den hundrade apan"? När tillräckligt många blir medvetna om en sak slår det plötsligt igenom i medvetandet hos alla i en befolkning. Det är väl ett annat uttryck för exponentiell tillväxt, helt enkelt.

Jag vet ju bara hur medvetenheten och kunskapen om elbilar har växt bland mina arbetskamrater, vänner och familj sedan i höstas när jag bestämde mig för att köpa elbil. Flera omkring mig har bestämt sig för att nästa bilköp blir en elbil, något som de inte ens reflekterade över i somras.

Det går undan nu, och det är bland vanligt folk, inte bland politiker, det händer.
Erik
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 sep 2015 18:49

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Erik »

Jag tror vi klarar 2030 fossilfritt om vi bara viljan finns men vi måste kanske våga skrota den gamla bilen som i mitt fall e en Volvo 850 kanske e den värd 8000kr
men de kan jag vara utan och byter snart till en Nissan leaf 30kwh och med tag från charge and drive ska de väl gå det med.

Så om fler gör som jag och många fler icke elbilsägare idag så blir nog 2030 inte så svårt men vi måste våga ändra oss annars går det inte ens till 2040 som de sa i Rapport
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av LarsL »

Det kommer ju inte vara 100% elbilar 2030 eller ens 2040 oavsett vad som görs, med undantaget att totalförbud. Dels kommer det finnas många gamla häckar kvar och sen kommer det alltid finnas envisa personer som bara måste köra diesel eller bensin bil. Men jag är ganska övertygad om att en majoritet av pendlings milen kommer vara eldrivna 2025. 2030 kommer den största delen av milen totalt köras på el.
Erik
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 sep 2015 18:49

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Erik »

Man hoppas

Undrar hur man kan påskynda denna utveckling med fler 100% elbilar och inte laddhybrider nog för att de e okej men elbil e ju bättre tycker jag
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av bylund »

Klart att det går att göra bra saker politiskt också, bara det inte blir för detaljerat. Det handlar om att göra det billigare att göra rätt och dyrare att göra fel.

Om man verkligen är seriös så borde man göra som i Norge, och då menar jag inte bara skattebefria elbilarna, utan man måste göra det impopulära att straffbeskatta fossilbilar rätt hårt också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Det kommer ju inte vara 100% elbilar 2030 eller ens 2040 oavsett vad som görs, med undantaget att totalförbud. Dels kommer det finnas många gamla häckar kvar och sen kommer det alltid finnas envisa personer som bara måste köra diesel eller bensin bil. Men jag är ganska övertygad om att en majoritet av pendlings milen kommer vara eldrivna 2025. 2030 kommer den största delen av milen totalt köras på el.
Då får vi se hur fossilnissarna gillar det när allt fler bensinmackar packar ihop. :twisted: Och inte kan de tanka hemma i garaget heller!
Erik
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 sep 2015 18:49

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Erik »

Det låter ju lite kul att de som idag kör bensin och diesel tvingas köpa en elbil för att det inte finns bensinmackar.

Kanske är det lösningen på problemet med att fler ska köpa elbilar.

Lägg ner fler bensinmackar då tvingas fler köpa elbilar för de kan de ju ladda hemma och på jobbet och kanske gratis på affären

det vore ju himla bra.

Vilken politiker vill ta i det?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Svenssons »

Låt oss hypotetiskt anta att antalet sålda elbilar och laddhybrider fördubblas varje år, alltså 100% ökning. Låt oss också anta att totala antalet sålda bilar är konstant.

Nyregistrering ligger då på 345 000 bilar per år. 2015 var ca 8600. Redan efter 2020 skulle då 100% av alla nysålda bilar vara el- eller laddhybridbilar. Detta betyder dock inte att 100% av fordonsflottan är fossiloberoende eftersom äldre fossilbilar fortfarande kommer vara kvar i fordonsflottan. Även 2020 så kommer ca 20% av nyförsäljningen vara fossilbilar. Kommer vi vilja skrota 100 000 bilar som bara är 10 år plus hundratusentals andra bilar som är lite äldre 2030 bara för att säga att bilflottan är fossilfri? Hur stor är miljöförstöringen då flera hundratusentals nya elbilar måste produceras för att ersätta fullt fungerande bilar?

Nu är det inte så troligt att det kommer ske en fördubbling varje år. För att få mer än 50% av nyförsäljningen fossiloberoende år 2030 så behöver ökningen i nybilsförsäljning vara minst 23% mot året innan. Detta är inget omöjligt men samtidigt inget lätt mål. Det kommer antagligen krävas att i princip samtliga större biltillverkare har en eller troligen flera attraktiva (i pris och funktion) modeller som kan köras på el.

Jag ser det inte som omöjligt att antalet bensinstationer 2030 är under 1000 (mindre än hälften mot idag) och att de flesta har ett par mil till en station med fossilbränsle. Att vår fordonsflotta skulle vara helt fossiloberoende är en omöjlighet förutom om dessa totalförbjuds och alla hundratusentals, kanske miljontals fossilbilar, fungerande eller icke, skrotas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Elputte »

Även om många gamla bilar finns kvar 2030. Så vad kommer bränslet att kosta då? Kanske hur mycket som helst? Priset på olja kan skjuta i höjden rejält om några år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Jerker »

Elputte skrev:
Även om många gamla bilar finns kvar 2030. Så vad kommer bränslet att kosta då? Kanske hur mycket som helst? Priset på olja kan skjuta i höjden rejält om några år.
Det tror jag inte. Det finns trots allt stora resurser kvar fortfarande, och en exponentiell tillväxt av elbilar kommer att drastiskt minska efterfrågan. Världsmarknadspriset på råolja kommer inte att vara så dyrt inom överskådlig framtid. Det är upp till regeringar att beskatta drivmedlen så att de blir för dyra att använda.
Erik
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 sep 2015 18:49

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Erik »

Så då kan vi inte räkna med att folk kör elbilar om ens 2050

Jag tror att vi måste sätta mer press på politiker och bilproducenter att biltillverkare stryper fossilbilarna till fördel för elbilarna och att bilåterförsäljarna mer intresserar sej för att sälja elbilar istället för bensin och diesel redan under 2016.

Oljan är ju inte bra om vår miljö ska bli bättre

Men det är en svår nöt att knäcka så Elon musk visste vad han gjorde när har fick fram Teslan vilket har satt fart på detta med elbilar
vilket jag tycker är bra för vi får alla i hela världen att riktigt tänka till och vara kreativa.

Svår nöt men kanske nödvändigt för det är ju helt otroligt bra att köra elbil ( efter att lånat en Nissan leaf under jul och nyår)

Så nu e jag fast och byter snart till elbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Svenssons »

Elputte skrev:
Även om många gamla bilar finns kvar 2030. Så vad kommer bränslet att kosta då? Kanske hur mycket som helst? Priset på olja kan skjuta i höjden rejält om några år.
Japp, länderna som vi importerar från kommer att exportera mindre och mindre olja. Sverige är inte något oljeproducerande land men vi kan delvis räddas av att vi har en hel del raffinaderier och på så sätt kan fortsätta köpa en del olja efter att ha raffinerat den. Det kommer dock finnas bensin och diesel kvar i stora kvantiteter i flera tiotals år efter 2030. Produktion av bio-bensin och bio-diesel kommer nog också komma för att rädda den gamla fordonsflottan men priset kommer inte vara lågt eftersom det inte är så billigt att producera dessa bränslen. Biodiesel kostar kanske 30-40% mer än traditionell diesel men samtidigt kan man tycka att skatten på detta bränsle inte borde vara lika hög som för traditionell diesel. Redan idag är biodiesel och biobensin billigare i vissa länder på grund av skatter på de fossilbaserade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Foluke »

Elputte skrev:
Även om många gamla bilar finns kvar 2030. Så vad kommer bränslet att kosta då? Kanske hur mycket som helst? Priset på olja kan skjuta i höjden rejält om några år.
Det blev ju inte förbjudet att köra 2-taktsbilar men volymerna sjönk och bränslekostnaden steg. Så tog man bort 2-takspumparna. Kunderna fick meka med oljan och blandning själva. Marknaden tog hand om detta. Det är sannolikt att marknaden reagerar likartat för el och mot fossil. Det kan nog vara så att det är tillgången de nya fordonen som begränsar omställningstakten.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Angående problemet med dålig snabbladdningsinfrastruktur så skulle det gå ganska snabbt att åtgärda om den politiska viljan finns.

Om vi tar etanolen som exempel så togs det ett politiskt beslut för att genomdriva utbyggnaden av etanoltankställen. Bensinmackarna blev helt enkelt tvungna att erbjuda ett alternativbränsle till bensin och diesel om de skulle få driva sin verksamhet vidare. Och plötsligt gick det att tanka etanol nästan överallt i Sverige. Och efter det kom etanolbilsförsäljningen igång på allvar.

Nu var kanske inte satsningen på etanol helt lyckad, men det visar på att det är fullt möjligt att snabbt ställa om infrastrukturen om den politiska viljan finns. Om politikerna beslutar att alla bensinstationer även måste erbjuda snabbladdare för elbilar så kommer det att gå precis lika fort som det gick med etanolen. De skulle kunna koppla antalet laddplatser till hur många liter bensin och diesel som macken säljer. En liten mack=få laddplatser och stor mack=många laddplatser. Och sätta ett minimikrav på t ex minst 100kW på snabbladdarna för att framtidssäkra ett par år framåt.

Då skulle frågan om snabbladdning i princip vara löst över en natt, för alla bensinstationer vill fortsätta att sälja bensin och diesel. Sedan skulle elbilsförsäljningen kunna komma igång på allvar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av TiborBlomhall »

Fossilfritt behöver inte betyda elbilar.

Flera aktörer satsar på syntetisk bensin och bio-bränslen framställda ur tex tallolja och lignin.
Då kan även gamla bensinbilar bli fossilfria.

Jag tror tyvärr det är det trumfkortet våra kära politiker har i bakfickan som de tänker använda.

http://teslaclubsweden.se/lignol/
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av bullen »

Tror fortfarnade största hindret mot en kraftigt ökande elbilsförsäljning är att det ännu inte finns några elbilar med bra räckvidd till ett pris som den stora massan klarar. Det skulle behövas bonus i halvmiljon klassen ,för att få volym på Model S. Däremot kan Model 3 bli den stora islossningen. Eller att något annat märke kommer med något under eller runt halvmiljonen och bra räckvidd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inslag i Rapport om elbilar 31/1

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:

Jag tror tyvärr det är det trumfkortet våra kära politiker har i bakfickan som de tänker använda.
Tror detta också, det räcker ju med att politiker definierar "fossiloberoende" som att bilar kan köra på bränslen som inte är fossila. Att produktionen av biobensin och biodiesel bara räcker till en liten bråkdel av bensin och dieselbilarna kommer inte spela någon roll i politikernas värld. Bilarna är ju tekniskt fossiloberoende...

Det är därför jag inte bryr mig om vad politikerna säger eller gör. Jag tror att elbilar kommer att att ta stora marknadsandelar oavsett vad politikerna gör. El är det mest effektiva och krisoberoende drivmedlet och marknaden kommer sedan göra sitt. Politiker kommer nog ändå försöka sätta käppar i hjulen, medvetet eller omedvetet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar