Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Det är ju precis som med pyramiderna. Idag vet man inte hur människorna i antika Egypten lyckades att bygga dem, helt utan maskiner och så. Man har inte den kunskapen längre, eftersom civilisationen har gått vidare.
Så är det även med fossilbilar. Den moderna människan förstår inte hur folk förr i tiden bar sig åt att köra dem. Det är en relikt från en svunnen tid som uppfanns och användes för länge länge länge sedan.
Hur många kan idag köra med häst och vagn? För att inte tala om ett fyrspann?
Stämmer, men jag ville såklart överdriva sanslöst och drämde till med nåt som är lite mer bildligt än hästar. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Det är ju precis som med pyramiderna. Idag vet man inte hur människorna i antika Egypten lyckades att bygga dem, helt utan maskiner och så. Man har inte den kunskapen längre, eftersom civilisationen har gått vidare.
Så är det även med fossilbilar. Den moderna människan förstår inte hur folk förr i tiden bar sig åt att köra dem. Det är en relikt från en svunnen tid som uppfanns och användes för länge länge länge sedan.
Stämmer, men jag ville såklart överdriva sanslöst och drämde till med nåt som är lite mer bildligt än hästar. ;)
Alltså, jag instämde ju i din analys! :D

Vi kan ju jämföra med hur det var att äga bil i början av 1900-talet. Då var man ju tvungen att vara bilmekaniker för att kunna köra en bil. De som hade råd att ha en privatchaufför hade ju samtidigt en egen mekaniker. Begreppet "rundsmörjning" innebar ju en hel del som var tvunget att göras regelbundet på bilen om den inte skulle skära ihop inom kort.

...och man var tvungen att kunna programmera för att ha nån glädje av de första datorerna...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tänkte häromdagen på denna
http://mistupid.com/jokes/msvgm.htm
Är det inte lite så nuförtiden? På 90-talet skrattade man över sånt. ;)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jerker... Och för att vara de första elbilsägarna var man också tvungen att ha vissa egenskaper... Bl.a stort tålamod och planeringssinne. Sen några år tillbaka verkar det blivit bra mycket enklare. ;)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Jag tänkte häromdagen på denna
http://mistupid.com/jokes/msvgm.htm
Är det inte lite så nuförtiden? På 90-talet skrattade man över sånt. ;)
:lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
mati skrev:
Eller en T Ford, inte många som kan hoppa in och köra iväg med en sådan direkt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag måste bara ta upp tråden igen. Igår kväll skulle sambon och jag in till byn och handla. Jag hade redan parkerad och nattat Teslan, så vi tog hennes bensinbil som fortfarande stod ute på gräsmattan. Jag kände med en gång ett visst obehag som kröp upp i mig, men jag sa inget. Sen ville hon dessutom att jag skulle köra, eftersom hon kände sig för trött. Okej, sa jag, om jag kommer ihåg hur man gör...
Och så blev det som väntat. Först gick vindrutetorkaren på maxfart. Men jag lyckades köra iväg bilen i alla fall. Fan vad segt det gick. Och vibrerade gjorde det. Och ljudet. Hur står hon ut med detta varje dag, tänkte jag.
Ja, och så panikbromsade jag efter att bilen inte blev långsammare av sig själv när jag lyfte foten. Du behöver inte bromsa så hårt, sa hon. Till sist lyckades jag inte stänga av bilen ordentligt. Det var väl nåt jag hade glömt, nån spak eller handbroms eller vad det nu var. Det ryckte till och motorn hostade.
Hursomhelst, jag behövde inte köra hem. Det gjorde hon själv. Tack och lov. :oops:
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

mati skrev:
Jag måste bara ta upp tråden igen. Igår kväll skulle sambon och jag in till byn och handla. Jag hade redan parkerad och nattat Teslan, så vi tog hennes bensinbil som fortfarande stod ute på gräsmattan. Jag kände med en gång ett visst obehag som kröp upp i mig, men jag sa inget. Sen ville hon dessutom att jag skulle köra, eftersom hon kände sig för trött. Okej, sa jag, om jag kommer ihåg hur man gör...
Och så blev det som väntat. Först gick vindrutetorkaren på maxfart. Men jag lyckades köra iväg bilen i alla fall. Fan vad segt det gick. Och vibrerade gjorde det. Och ljudet. Hur står hon ut med detta varje dag, tänkte jag.
Ja, och så panikbromsade jag efter att bilen inte blev långsammare av sig själv när jag lyfte foten. Du behöver inte bromsa så hårt, sa hon. Till sist lyckades jag inte stänga av bilen ordentligt. Det var väl nåt jag hade glömt, nån spak eller handbroms eller vad det nu var. Det ryckte till och motorn hostade.
Hursomhelst, jag behövde inte köra hem. Det gjorde hon själv. Tack och lov. :oops:
+++ :lol:
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar