När jag mot min vilja tvingas använda frugans bil brukar jag börja med att trycka vindrutetorkarspaken uppåt utan något som helst resultat, eftersom bilen inte är startad. Kommer då på mig själv, och försöker istället lägga i D med växelväljaren mellan sätena. Detta misslyckas givetvis också eftersom jag fortfarande inte startat motorn. Börjar sedan rota efter nyckeln i fickan för att kunna starta. Irriterande!
När jag sedan lyckas ta mig iväg så brukar jag vara helt övertygad om att det pågår ett totalt motorras. Det låter hemskt och vibrerar påtagligt, och det som bekräftar min teori om förestående motorras är att bilen inte svarar nämnvärt när man trycker ner gaspedalen. Det måste vara något allvarligt fel på bilen. För varje gång jag lånar bilen, blir jag mer och mer övertygad om att ett ras verkligen är på gång.
Sedan uppstår det riktigt farliga. Två snabba drag i farthållarspaken och händerna faller ner på låren...
Ja det har hänt ett antal gånger, och jag blir lika förvånad varje gång bilen inte följer vägen och jag blir tvungen att ta över styrningen själv.
När jag sedan ska parkera så brukar jag spruta en liten skvätt spolarvätska på bakrutan för att sedan öppna dörren och upptäcka att bilf-n börjar rulla när jag kliver av bromsen. Kastar snabbt in benen igen och trycker på bromsen och inser att jag måsten flytta växelväljaren mellan sätena till P. Nu äntligen har jag parkerat klar och kan lämna bilen. När bildörren sedan slårigen brukar jag upptäcka att jag glömt att stänga av motorn och därmed också glömt kvar nyckeln i tändningslåset. Sträcker mig in och stänger av motorn och tar ut nyckel och lägger den i fickan igen. Behöver jag ens nämna att jag aldrig kommer på tanken att låsa bilen? Den står alltid olåst till nästa gång frugan använder den.
För en icke Teslaägare låter det säkert som man hittar på, alternativt är en idiot, när man beskriver ovanstående scenario. Men det är som rubriken säger: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!