Aj då! Det gjorde ju inte direkt underverk med begpriset på vår eGolfVasp skrev:Ibland så vill man vara Norsk alltså. I Norge blir den nya e-Golfen både bättre och billigare än förra versionen.
http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/
E-Golf 2017
Moderator: Redaktion
Re: E-Golf 2017
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Artikelförfattaren har ändrat texten till att priset gäller fullutrustade lagerbilar.
Re: E-Golf 2017
Kan det vara utförsäljning av nuvarande 19mils modellen?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E-Golf 2017
Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Re: E-Golf 2017
35,8kwh kan ju alltså betyda typ 32kwh som användbart?vigge50 skrev:Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Eller brukar Volkswagen köra med verkliga siffror så att 35,8 är det man verkligen kan utnyttja?
Re: E-Golf 2017
Körde 3500 mil med gamla e-golf innan jag bytte till Teslan och tycker jag den var väldigt snål på motorväg så länge man ligger på Max 100-105km/h. Sjukt snål jämfört med Teslan. Iof kör man lite snabbare med Teslan. Men vad jag hört och sett känns egolfen snålast av leaf, i3 osv på motorväg. Oavsett vad testerna säger.
vigge50 skrev:Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: E-Golf 2017
Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
Re: E-Golf 2017
Hm, ja jag tror nog (dock en gissning) att golfen kommer komma längre. Den gamla som jag hade stod det 19 mil på och det gick att köra på sommaren när jag pendlade stad och landsväg. 17-18 mil om man låg på motorväg.apkungen skrev:Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
På vintern 12-16 mil så länge man förvärmde bilen med sladd i och det inte var sjukt kallt.
Men vi får se...... jag har stora förväntningar på nya egolfen då den gamla var så väldigt effektiv och snål. Har ingen kunskap om ioniq så jag kanske ska testa den innan jag säger mer
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: E-Golf 2017
De eGolf har en räckvidd på 300 km enligt NEDC och Ioniq har en räckvidd på 280 km så finns det tydligen vissa tillfällen där de större batteriet har sin inverkan men skulle gärna se tester i olika hastigheter.apkungen skrev:Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
Re: E-Golf 2017
Sen tycker jag allmänt att räckvidd nästan bara är intressant om vi snackar motorväg. Kan säga att min vardag, pendling i stan mellan 5-15mil per dag ser i princip likadan ut nu med Teslan som med gamla egolfen. Vinter möjligen att man vissa dagar var tvungen att köra en 10min CCS på golfen men det var sällan.
Skillnaden är på långfärder, motorväg. Det är där räckvidden är intressant, tycker i alla fall jag.
Skillnaden är på långfärder, motorväg. Det är där räckvidden är intressant, tycker i alla fall jag.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: E-Golf 2017
Kloka ord. Räckvidd vid långfärd klart intressantaste. Snurra runt i stan och kortare sträckor hit o dit ärenden då kan man ofta ladda också.Mats skrev:Sen tycker jag allmänt att räckvidd nästan bara är intressant om vi snackar motorväg. Kan säga att min vardag, pendling i stan mellan 5-15mil per dag ser i princip likadan ut nu med Teslan som med gamla egolfen. Vinter möjligen att man vissa dagar var tvungen att köra en 10min CCS på golfen men det var sällan.
Skillnaden är på långfärder, motorväg. Det är där räckvidden är intressant, tycker i alla fall jag.
Golfen borde bli en storsäljare, bättre.väghållning än ioniq och välkänd omtyckt bil.
Re: E-Golf 2017
E-golf är säkerligen en bra bil. Men om man ska åka långt är nog Ioniq ett bättre val trots mindre batteri. Då Ioniq stödjer CCS laddning upp till 70kw. Det nya batteriet på E-golfen stödjer precis som det gamla bara 40kw.
Re: E-Golf 2017
Såg nu når jag kollade på sidan att grundmodellen av Golf kostar 199 900 kr vilket betyder att egolf kostar nästan det dubbla. Känns som ett ganska maffigt tillägg men kanske kostar det så mycket mer att tillverka? Har full förståelse över att egolf inte säljer mer även om golfen var den mest sålda bilen i Sverige förra året, många har nog svårt att motivera den stora skillnaden.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
Alla gör typ lika och det kan inte motiveras med annat än att man räknar på förhållandevis små serier och därmed får alla extra kostnader fördelat på få bilar, detvigge50 skrev:Såg nu når jag kollade på sidan att grundmodellen av Golf kostar 199 900 kr vilket betyder att egolf kostar nästan det dubbla. Känns som ett ganska maffigt tillägg men kanske kostar det så mycket mer att tillverka? Har full förståelse över att egolf inte säljer mer även om golfen var den mest sålda bilen i Sverige förra året, många har nog svårt att motivera den stora skillnaden.
finns ingen annan rationell förklaring, det ÄR inte så stor skillnad i kostnad vid tillverkningen...
Sedan har vi ju greed med i det hela, men DET är inte rationellt
Och så länge som batterier är begränsande så kan/får/vill dom fortsätta räkna på det sättet, men det kommer lite konkurrens nu känns det som, vilket pressar ner
priserna mot det rimliga (men det går fan sakta).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
Förresten, jag skulle vilja sitta med i det där hemliga rådet som hela bilbranschen verkar ha, där man bestämmer om vilka saker som INTE ska vara med på
en elbilsmodell från varje företag...
Typ,
"Ok ni får inte ha 3-fas-laddning men däremot värmepump,
och ni får inte ha snabbladdning (ni får hitta på en bra förklaring själva för det finns ingen),
ni får inte sätta in större batteri (prata med det andra gänget om bra förklaringar för det har vi inte till det här heller),
ni får inte ha en snygg bil, helst riktigt ful,
ni får inte ha laddning alls (Prius har fått dispens på det på slutet, men dom fick svarte Petter i rådet istället = vätgas),
ni får inte ha CCS så ni får hitta på nåt eget skit,
har vi nåt företag som inte fått nej på nåt än? Jasså ni, ok ni får inte ha en app i bilen! HA! Men bara för att retas kan ni ha det i ett land hehe,
Ok är vi klara här nu? Nähe, ja just det ja, hur fan får vi med Tesla i rådet? Vaddå dom vägrar? Testa med några knäppa regler då, det kanske funkar, som tex
beloppsgräns på elbilsbidrag, då jäklar får dom se på andra bullar! (What, ska dom ta fram en billigare bil? Skit oxo...)
To be continued...
en elbilsmodell från varje företag...
Typ,
"Ok ni får inte ha 3-fas-laddning men däremot värmepump,
och ni får inte ha snabbladdning (ni får hitta på en bra förklaring själva för det finns ingen),
ni får inte sätta in större batteri (prata med det andra gänget om bra förklaringar för det har vi inte till det här heller),
ni får inte ha en snygg bil, helst riktigt ful,
ni får inte ha laddning alls (Prius har fått dispens på det på slutet, men dom fick svarte Petter i rådet istället = vätgas),
ni får inte ha CCS så ni får hitta på nåt eget skit,
har vi nåt företag som inte fått nej på nåt än? Jasså ni, ok ni får inte ha en app i bilen! HA! Men bara för att retas kan ni ha det i ett land hehe,
Ok är vi klara här nu? Nähe, ja just det ja, hur fan får vi med Tesla i rådet? Vaddå dom vägrar? Testa med några knäppa regler då, det kanske funkar, som tex
beloppsgräns på elbilsbidrag, då jäklar får dom se på andra bullar! (What, ska dom ta fram en billigare bil? Skit oxo...)
To be continued...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E-Golf 2017
Att begränsa CCS till 40kw är självklart ett problem men jag tror inte skillnaden blir inte så dramatiskt. Att kunna köra 20mil, sen pausa 60min istället för 40 minuter för lunch och laddning, och sen fortsätta 20 mil Fungerar för de flesta.
Min gamla hade bra marginal i toppen av batteriet som gjorde att den laddade med relativ hög fast även upp mot 90-95%
Äh, jag tror på golfen. Byggkvaliteten och golfens populäritet kommer speglas i andrahandsvärdet vilket jag tror kommer göra skillnaderna i total ägarkostnad mindre än skillnaderna i inköpspris. Man kan inte bara kolla på inköpspris.
Min gamla hade bra marginal i toppen av batteriet som gjorde att den laddade med relativ hög fast även upp mot 90-95%
Äh, jag tror på golfen. Byggkvaliteten och golfens populäritet kommer speglas i andrahandsvärdet vilket jag tror kommer göra skillnaderna i total ägarkostnad mindre än skillnaderna i inköpspris. Man kan inte bara kolla på inköpspris.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: E-Golf 2017
Skulle tro dom gör så gott dom kan med eGolfen - det är ju trots allt en konverterad bränslebil. ID-konceptet däremot tycks ju vara copy-paste på Teslas bottenplatta och då blir det lite andra förutsättningar.Bjelke skrev:Förresten, jag skulle vilja sitta med i det där hemliga rådet som hela bilbranschen verkar ha, där man bestämmer om vilka saker som INTE ska vara med på
en elbilsmodell från varje företag...
Typ,
"Ok ni får inte ha 3-fas-laddning men däremot värmepump,
och ni får inte ha snabbladdning (ni får hitta på en bra förklaring själva för det finns ingen),
ni får inte sätta in större batteri (prata med det andra gänget om bra förklaringar för det har vi inte till det här heller),
ni får inte ha en snygg bil, helst riktigt ful,
ni får inte ha laddning alls (Prius har fått dispens på det på slutet, men dom fick svarte Petter i rådet istället = vätgas),
ni får inte ha CCS så ni får hitta på nåt eget skit,
har vi nåt företag som inte fått nej på nåt än? Jasså ni, ok ni får inte ha en app i bilen! HA! Men bara för att retas kan ni ha det i ett land hehe,
Ok är vi klara här nu? Nähe, ja just det ja, hur fan får vi med Tesla i rådet? Vaddå dom vägrar? Testa med några knäppa regler då, det kanske funkar, som tex
beloppsgräns på elbilsbidrag, då jäklar får dom se på andra bullar! (What, ska dom ta fram en billigare bil? Skit oxo...)
To be continued...
Model S P85DL+
Re: E-Golf 2017
Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.
Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.
Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.
(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)
Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.
Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.
Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.
Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!
Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.
Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.
Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf
Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.
Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.
(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)
Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.
Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.
Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.
Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!
Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.
Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.
Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E-Golf 2017
Hur långt klarade du dig på motorväg 110km/h på vintern?Leo skrev:Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.
Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.
Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.
(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)
Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.
Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.
Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.
Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!
Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.
Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.
Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: E-Golf 2017
Stämmer bra med våra erfarenheter också. Motorväg vintertid är när det blir som sämst; runt 10 mil.Leo skrev:Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.
Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.
Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.
(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)
Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.
Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.
Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.
Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!
Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.
Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.
Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf
Model S P85DL+
Re: E-Golf 2017
Jag har fått preliminära uppgifter från VW-säljare i Göteborg att inbyggda laddaren i uppdaterade e-Golfen skall vara på 7,2 kW på 2 faser (inte 3-fas...)
Någon mer som hört något om detta?
Någon mer som hört något om detta?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
Re: E-Golf 2017
Ja vad jag förstått är det 2-fas 7,2kW. 3-fas ute hos hushållen är ju inte så vanligt i världen.
Ett exempel. Körde häromdagen 6,5mil säg 4,5mil av de är motorväg då jag höll 105 på farthållaren och 2 mil 80-90väg. Värmen avstängd i bilen, -7gr utomhus. Bilen smutsig, snö på taket osv. Förvärmde 10min vilket inte är mycket. Då hade jag en räckvidd på ca 11mil. (Ville se om jag kunde åka 6,5+6,5 tillbaka utan att ladda.)
Ett exempel. Körde häromdagen 6,5mil säg 4,5mil av de är motorväg då jag höll 105 på farthållaren och 2 mil 80-90väg. Värmen avstängd i bilen, -7gr utomhus. Bilen smutsig, snö på taket osv. Förvärmde 10min vilket inte är mycket. Då hade jag en räckvidd på ca 11mil. (Ville se om jag kunde åka 6,5+6,5 tillbaka utan att ladda.)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E-Golf 2017
Nu har Volkswagen bestämt sig som en följd av den höga efterfrågan att dubbla produktionen från 35 eGolf per dag till 70 genom att lägga till ett extra skift. Ökningen kommer påbörjas i mars och sen ske stegvis. De borde gjort detta tidigare men bättre sent än aldrig.
https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
Re: E-Golf 2017
Äntligen går det att få eGolfen från fabrik med något annat än de fula 16" Astanafälgarna. Än så länge bara ett annat alternativ, 17" Madridfälgar, men de är betydligt snyggare än Astana, tycker iaf jag. Särskillt dyrt är det inte heller att uppgradera, 4200kr i Norge. I den svenska konfiguratorn verkar de faktiskt inte gå att välja till
Lite kul är det att Madrid ser ut som en inverterad Astana, dvs det som är luft på Astana är fälg på Madrid och vice versa
Astana: Madrid:
Lite kul är det att Madrid ser ut som en inverterad Astana, dvs det som är luft på Astana är fälg på Madrid och vice versa
Astana: Madrid:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Vi har i helgen gjort vår första längre tur med nya e-Golfen. Karlstad t o r, totalt 31 mil. Det var mest för att testa långsfärdsegenskaperna och för att se hur de fina nya 17" fälgar (tack för tipset Helectric) påverkar förbrukningen. Vi var två personer i bilen samt en schäferhona på 36kg i skuffen. Golfen är förvånansvärt stor. Vovven hade gott om plats. Men för att ta med båda jyckarna hade vi behövt fälla ner baksätet.
Det var soligt, runt 15 grader, men kraftig vind från NO. Vi laddade fullt hemma och körde hela vägen enligt skyltarna, dvs 80-90-100-110. Jag gjorde några omkörningar och kom då tillfälligt upp i 120 kanske. Jag körde lungt, hela tiden med farthållaren påslagen, men jag snålkörde inte. Jag använde inte heller någon av E-Golfens eko-funktioner.
Vid ankomst, efter en liten felkörning genom stan, hade vi 18% soc kvar (enligt laddaren). Snittförbrukningen låg då på 1,65kWh/mil. Ganska mycket, men det var troligen blåsten som ställde till det.
Vi laddade bilen till 83% på Clever-laddaren. Det tog knappt en halvtimme. Under tiden tog en vi en hundpromenad och skrämde några änder och ett antal småhundar.
Sen åkte vi till Sandgrund och ställde oss på elbilsparkeringen. E-Golfen kan ladda tvåfas 7,2kW. Jag hade räknat ut att vi borde få batteriet fulladdat om vi tar en timmes lunchrast. Men jag visste inte hur mycket ACn drar. Och eftersom hunden satt kvar i bilen var vi tvungna att ha ACn på fullt blås hela tiden. Efter 50 minuter indikerade appen att batteriet var fullt. ACn verkar inte vara så elektrontörstig som i Teslan. Laddtiden påverkas uppenbarligen bara marginellt.
Och så åkte vi hem.
Jag följde samma körmönster, lungt och enligt skyltarna, men inte medvetet snålt. Vid ankomst hemma hade vi över 30% soc kvar. Förbrukningen blev 1,53kW/mil, alltså mindre denna gången.
Det är svårt att säga hur mycket däcken och fälgarna påverkar, men jag skulle gissa mellan 5 och 10%.
Annars då? E-Golfen är en fantastisk bil att köra långt med. Den är extremt tyst och man liksom svävar fram. Farthållaren är väldigt välbalanserad, inte så ryckig som den i Teslan, och filassistenten gör sitt jobb så att man inte behöver hålla i ratten så hårt. Väldigt avkopplande. Ibland plingar det till en kaffekopp i displayen som påstår att föraren är trött.
Räckvidden verkar ligga på 23 mil under de rådande omständigheterna. Med originalfälgarna hade man kanske kommit 25 mil. Jag tycker det är helt okej, mer än så behöver vi inte.
Jämförelsevis hade Teslan haft en räckvidd på 35-40 mil under samma förutsättningar.
Det var soligt, runt 15 grader, men kraftig vind från NO. Vi laddade fullt hemma och körde hela vägen enligt skyltarna, dvs 80-90-100-110. Jag gjorde några omkörningar och kom då tillfälligt upp i 120 kanske. Jag körde lungt, hela tiden med farthållaren påslagen, men jag snålkörde inte. Jag använde inte heller någon av E-Golfens eko-funktioner.
Vid ankomst, efter en liten felkörning genom stan, hade vi 18% soc kvar (enligt laddaren). Snittförbrukningen låg då på 1,65kWh/mil. Ganska mycket, men det var troligen blåsten som ställde till det.
Vi laddade bilen till 83% på Clever-laddaren. Det tog knappt en halvtimme. Under tiden tog en vi en hundpromenad och skrämde några änder och ett antal småhundar.
Sen åkte vi till Sandgrund och ställde oss på elbilsparkeringen. E-Golfen kan ladda tvåfas 7,2kW. Jag hade räknat ut att vi borde få batteriet fulladdat om vi tar en timmes lunchrast. Men jag visste inte hur mycket ACn drar. Och eftersom hunden satt kvar i bilen var vi tvungna att ha ACn på fullt blås hela tiden. Efter 50 minuter indikerade appen att batteriet var fullt. ACn verkar inte vara så elektrontörstig som i Teslan. Laddtiden påverkas uppenbarligen bara marginellt.
Och så åkte vi hem.
Jag följde samma körmönster, lungt och enligt skyltarna, men inte medvetet snålt. Vid ankomst hemma hade vi över 30% soc kvar. Förbrukningen blev 1,53kW/mil, alltså mindre denna gången.
Det är svårt att säga hur mycket däcken och fälgarna påverkar, men jag skulle gissa mellan 5 och 10%.
Annars då? E-Golfen är en fantastisk bil att köra långt med. Den är extremt tyst och man liksom svävar fram. Farthållaren är väldigt välbalanserad, inte så ryckig som den i Teslan, och filassistenten gör sitt jobb så att man inte behöver hålla i ratten så hårt. Väldigt avkopplande. Ibland plingar det till en kaffekopp i displayen som påstår att föraren är trött.
Räckvidden verkar ligga på 23 mil under de rådande omständigheterna. Med originalfälgarna hade man kanske kommit 25 mil. Jag tycker det är helt okej, mer än så behöver vi inte.
Jämförelsevis hade Teslan haft en räckvidd på 35-40 mil under samma förutsättningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14