Artikel om Tesla i Di
Moderator: Redaktion
- kanylbullen
- Teslaägare
Re: Artikel om Tesla i Di
"Dessutom tror Elbil Sveriges vice ordförande att flera andra märken kommer att kämpa hårt för att behålla sina andelar på elbilsmarknaden."
Allt gott, så när hundra procent av alla nya bilar är elbilar så kommer Tesla fortfarande ha halva marknaden!
Allt gott, så när hundra procent av alla nya bilar är elbilar så kommer Tesla fortfarande ha halva marknaden!
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Man ska nog inte bortse ifrån att Tesla inte betalar en massa pengar för annonser och textreklam. Det kan påverka en (hel) del skribenters attityd, när det utgör basen för deras levebröd. Å andra sidan kan jag ju slippa köpa deras tidningar eller klicka på deras annonserkenhag skrev:Precis så tänker jag också och det var för mig en stor lättnad när Elon sa att Model-3 skulle förberedas så att den kunde använda Teslas SC-nätverk.Jerker skrev:Tveksamt. Så länge de inte visar upp en snabbladdning och ett snabbladdningsnätverk som matchar Teslas så är bilarna inte likvärdiga och går inte att jämföra.Elbilisten skrev:Konkurrenterna hack i häl på Tesla
Intervju med Magnus Johansson, vice ordförande för den ideella organisationen Elbil Sverige.
http://www.di.se/artiklar/2016/4/1/konk ... -pa-tesla/
Gratis eller som option spelar ingen roll för min del, bara man har tillgång till det.
För en elbil är ett fungerande nätverk med laddstationer lika viktig som macken är för fossilbilarna.
Förvånande att erfarna motorjournalister förbiser en så viktig detalj och stirrar sig blinda på räckvidd och priser. Kanske förklaringen ligger i att bara Telsa har ett sådant nätverk och att dom satsar på att bygga ut det ytterligare. Ingen annan har det och då kan dom ju inte jämföras på det sättet, tycker väl dom
och plockar bort det kortet ur leken.
Det är säkert svårt för dom att erkänna att Tesla som en nykomling spelar i en egen liga som dom andra gamla bilmärkena har svårt att kvala in i.

Precis, jag listade några svagheter för Bolt i annan tråd. Jag tror inte att Bolt kommer vara någon dålig elbil och den kommer att komma före Bolt men när man jämför den med Tesla Model 3 så ser det inte alls ut som att den ligger hack i häl:Jerker skrev:Tveksamt. Så länge de inte visar upp en snabbladdning och ett snabbladdningsnätverk som matchar Teslas så är bilarna inte likvärdiga och går inte att jämföra.Elbilisten skrev:Konkurrenterna hack i häl på Tesla
Intervju med Magnus Johansson, vice ordförande för den ideella organisationen Elbil Sverige.
http://www.di.se/artiklar/2016/4/1/konk ... -pa-tesla/
*Ingångspriset på Bolt är $2 500 mer
*Räckvidden är minst 15 miles kortare
*Bolt har ingen frunk och antagligen rätt mycket mindre bagage där bak.
*Slöare motor
*Inget snabbladdarnätverk som ingår och lägre topphastighet på laddningen
*Bara fyrsittsig i prototypen men kanske klämt in fem säten efter det.
Ser ingen fördel med Bolt framför Model 3 utom möjligtvis tycke och smak om man har dålig sådan... Bolt kommer dock vara en utmärkt elbil för $37,5k fram tills Model 3 börjar levereras tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Bolt hade 5 säten när den presenterades i Las Vegas.
En sto fördel med Tesla är att appar och mjukvaran fungerar som de säger att den ska och om inte så uppdateras det. I de andra märkena så försöker de göra lika coola funktioner med de funkar bara ibland. Lite som jag tycker att det var med telefoner från Ericson och Nokia innan smartphones och Apple, jo du kan läsa mail på telefonen men huva vad komplicerat.
En sto fördel med Tesla är att appar och mjukvaran fungerar som de säger att den ska och om inte så uppdateras det. I de andra märkena så försöker de göra lika coola funktioner med de funkar bara ibland. Lite som jag tycker att det var med telefoner från Ericson och Nokia innan smartphones och Apple, jo du kan läsa mail på telefonen men huva vad komplicerat.
Jag kan säga med förhållandevis hög konfidens att journalisternas Tesla-hatande inte beror på annonsering - det är i det närmaste helt vattentäta skott mellan annonsavdelningarna och redaktionerna på svenska tidningar. Jag har jobbat med flera svenska tidningshus; annonsavdelningarna har inget inflytande över journalisterna. De avskyr varandra.Lessmog skrev:Man ska nog inte bortse ifrån att Tesla inte betalar en massa pengar för annonser och textreklam. Det kan påverka en (hel) del skribenters attityd, när det utgör basen för deras levebröd.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Vad beror Tesla-hatet på då? För det är ju något omotiverat hat som finns där ute, inte bara bland journalister heller.
Dels är det inte alla motorjournalister som hatar Tesla, de flesta är faktiskt sakliga och objektiva. Det är 4-5 stycken på de svenska redaktionerna som har det här hatet och tar varje tillfälle att tvåla till Tesla.LarsL skrev:Vad beror Tesla-hatet på då? För det är ju något omotiverat hat som finns där ute, inte bara bland journalister heller.
Jag tror att det handlar om att de under långa karriärer som motorjournalister rest runt över hela världen på de stora bilföretagens bekostnad och mött mängder av ingenjörer och bilexperter som alla intygar hur oändligt svårt det är att bygga en bra bil. När Tesla kommit på tal, har de stora drakarna skrattande viftat bort dem som drömmare utan möjlighet att lyckas i en värld av tuff konkurrens och tighta marginaler. Motorjournalisternas lojalitet ligger hos de etablerade biltillverkarna - det är de som försett dem med all sin kunskap och de har ingen anledning att misstro dem.
Och förresten, hur skulle en liten jävla sydafrikan kunna starta en bilfabrik i Kalifornien som på allvar kan utmana VAG-gruppen med deras tiotusentals ingenjörer? Det säger säg själv att när VAG inte satsar på elbilar så är det för att sådana bilar inte håller måttet. När Toyota satsar på bränsleceller så är det för att sådana bilar är framtiden.
När den lille jävla sydafrikanen med hans svans av nätfollowers snackar om bilbygge, så är det amatörer som inte har en aning om hur det går till i den verkliga världen. 50 000 bilar om året - seriöst? Det är vad GM producerar på en helg. Nä, Tesla är en nischtillverkare som blöder pengar och inte har en susning om hur man bygger bilar. Det tycks ju dessutom brinna hela tiden i deras bilar? Bäst jag inte skriver det, då börjar deras lilla nätklubb maila igen, och det orkar jag inte med.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Det är visst (nästan) alltid samma mönster man möter när man går mot etablissemanget.
"First they ignore you,
then they laugh at you,
then they fight you.
Then you win!"
(Gandhi)
Såhär är det också med Tesla. Alla dessa Kassandra-journalister kommer nog sjunka tillsammans med sina fossilbil-skepp. Wait and see...
"First they ignore you,
then they laugh at you,
then they fight you.
Then you win!"
(Gandhi)
Såhär är det också med Tesla. Alla dessa Kassandra-journalister kommer nog sjunka tillsammans med sina fossilbil-skepp. Wait and see...

Stämmer braJojo skrev:Det är visst (nästan) alltid samma mönster man möter när man går mot etablissemanget.
"First they ignore you,
then they laugh at you,
then they fight you.
Then you win!"
(Gandhi)

Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Håller med föregående skribenter. Många frågar mig varför inte andra biltillverkare gjort som Tesla, till och med bilförsäljare på andra premiummärken undrar. Svaret är rätt enkelt, affärsmodellen som traditionella biltillverkare har tillåter inte detta. Hela deras affär byggs till stor del på eftermarknaden som vips i princip är borta (frånsett lite bromsskivor mm). Hela ingenjörs avdelningar med motorteknikerna får sparken, fabriker som bygger motorer måste läggas ned osv. Dom sitter helt enkelt fast i sin egen gyttja oförmögna att ta sig ur. Man kan låtsas göra det genom sk hybridteknik, men i princip är det ännu mer service och eftermarknad på en sådan, uhu... Det ska bli kul att se vem som blir Nokia bland biltillverkarna.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nja, skulle säga att när värsta kritiken ens belackare har är "Du kommer aldrig hinna leverera!" Då har man vunnit.kenhag skrev:
Stämmer braVi har väl kommit fram till rad 3 vid detta laget "then they fight you". Segern börjar skymta där i framtiden
Tror nog att det skulle gå att driva en hyfsad eftermarknad även med elbil. Vad jag förstått så har Tesla Servicecenters ganska mycket att göra.Challe76a skrev:Håller med föregående skribenter. Många frågar mig varför inte andra biltillverkare gjort som Tesla, till och med bilförsäljare på andra premiummärken undrar. Svaret är rätt enkelt, affärsmodellen som traditionella biltillverkare har tillåter inte detta. Hela deras affär byggs till stor del på eftermarknaden som vips i princip är borta (frånsett lite bromsskivor mm). Hela ingenjörs avdelningar med motorteknikerna får sparken, fabriker som bygger motorer måste läggas ned osv. Dom sitter helt enkelt fast i sin egen gyttja oförmögna att ta sig ur. Man kan låtsas göra det genom sk hybridteknik, men i princip är det ännu mer service och eftermarknad på en sådan, uhu... Det ska bli kul att se vem som blir Nokia bland biltillverkarna.
Däremot är deras fabrik, ingenjörer och framför allt chefer uppfödda med förbränningsmotorn (som du skriver). Det är det som är det stora hindret och det som gör att de flesta av dem kommer gå under. De kommer inte klara att vrida runt sina jätte organisationer på 5-10år och deras produkter kommer bli osäljbara. Har många kollegor från Volvo och de fattar verkligen ingenting och verkar vara helt indoktrinerade av en attityd som verkar vara djupt rotad inne på fabriken.
Ja verkligen sorgligt att se våra andra billtillverkare...
Utmaningen är stor:
* enorma medel spenderade på forskning i diverse komponenter och modeller. De hade inte planerat för BEV skulle komma så snabbt...
* väldigt lite nytta i befintlig IP då elbilar ör av enkel konstruktion. De börjar snabbt försöka trycka dit saker från olika avdelningar som inte passar i en elbil...
* konstruktionmössigt skulle alla kunna ta fram en elbil ganska snabbt pgr av dess enkelhet. Teslamhar dessutom släppts stora delar av sina patent fria. Men... De har ingen megafactory. Att bygga en av volymmodellerna som elbil är i princip omöjligt för dem idag pgr av att de ej sökrat batterier. Därav allt jidder om vätgas och laddhybrider... De har inget val utan att droppa volymen med 80%...
* lägg till företagskultur och organisation på det...
Just nu ser jag ingen utmanare till Tesla. Det krävs rejäla investeringar i fabriker för batteritillverkning. När en eller fler tillverkare har detta ja då vet vi att det är på riktigt. Tesla själva komma få en utmaning att dra upp produktionen till 500000 bilar per år.
Utmaningen är stor:
* enorma medel spenderade på forskning i diverse komponenter och modeller. De hade inte planerat för BEV skulle komma så snabbt...
* väldigt lite nytta i befintlig IP då elbilar ör av enkel konstruktion. De börjar snabbt försöka trycka dit saker från olika avdelningar som inte passar i en elbil...

* konstruktionmössigt skulle alla kunna ta fram en elbil ganska snabbt pgr av dess enkelhet. Teslamhar dessutom släppts stora delar av sina patent fria. Men... De har ingen megafactory. Att bygga en av volymmodellerna som elbil är i princip omöjligt för dem idag pgr av att de ej sökrat batterier. Därav allt jidder om vätgas och laddhybrider... De har inget val utan att droppa volymen med 80%...
* lägg till företagskultur och organisation på det...
Just nu ser jag ingen utmanare till Tesla. Det krävs rejäla investeringar i fabriker för batteritillverkning. När en eller fler tillverkare har detta ja då vet vi att det är på riktigt. Tesla själva komma få en utmaning att dra upp produktionen till 500000 bilar per år.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Elbilisten
Artikel om Tesla i Di
Jag ser stora likheter med Apple både gällande journalister och andra tillverkare. Det här kommer bli en kopia på detta. Snart kommer vi få läsa om Tesla dödare, men ingen är i närheten.
Dessutom en eller flera Nokia.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dessutom en eller flera Nokia.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Tesladödare har vi redan läst om ett tiotal... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Bil parallellen till Nokia måste ju vara som att någon av BMW, Mercedes, VAG eller Toyota som inte klarar sig. Troligt? Nja, kanske. Skulle inte bli förvånad i alla fall.
- Elbilisten
Oooch ännu en:
http://digital.di.se/artikel/hundratuse ... nya-teslan
Kommer inte de andra med något intressant de kan skriva om? Eller sitter de i krismöten bakom lyckta dörrar som det brukar heta när det är något speciellt allvarligt?
http://digital.di.se/artikel/hundratuse ... nya-teslan
Kommer inte de andra med något intressant de kan skriva om? Eller sitter de i krismöten bakom lyckta dörrar som det brukar heta när det är något speciellt allvarligt?