Artikel om Tesla i Di
Moderator: Redaktion
Artikel om Tesla i Di
Såg precis en artikel i Dagens Industri (http://www.di.se/artiklar/2014/10/28/te ... i-sverige/). Jag tycker den är överlag mycket positiv - och utvecklingen i Sverige bådar ju väl, men kommentarerna har ju besök av sina vanliga troll 

It's better to burn out, than to fade away!
Re: Artikel om Tesla i Di
Otroligt dåligt kommentarsfält på DI. Älskar kommentaren från Peter men lyckades inte lista ut hur man replyar. Han skriver Porche GT3. I vilket fönster vill du ha fingret. Vore kul och se hur P85D står sig mot den 

- lator
- Teslaägare
Signaturen "Emil" slänger ur sig en massa "sanningar" om Model S bl.a att 5 av 170 bilar i Sverige har brunnit... Källa på detta, Emil???
Rent allmänt verkar kommentarerna handla om att elbilar bara går att köra på kärnkraftsel. Kanske borde bjuda dem på en studieresa till Tesla´s nya soldrivna fabrik...
Rent allmänt verkar kommentarerna handla om att elbilar bara går att köra på kärnkraftsel. Kanske borde bjuda dem på en studieresa till Tesla´s nya soldrivna fabrik...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Herregud vilka träsktroll!
Det verkar som om någon rabblat upp alla förnamn han kommit på ur namnsdagskalendern, helt klart skrivna av samma person. Det är en hel del rena, medvetna lögner där, synd att man inte kan svara...
Man kan ju fråga sig varför någon vill påstå att hans bil brann upp när han körde om tre lastbilar över Hallandsåsen, eller att fem av 170 Model S i Sverige brunnit. FUD borde fanimej vara straffbart.
Det verkar som om någon rabblat upp alla förnamn han kommit på ur namnsdagskalendern, helt klart skrivna av samma person. Det är en hel del rena, medvetna lögner där, synd att man inte kan svara...
Man kan ju fråga sig varför någon vill påstå att hans bil brann upp när han körde om tre lastbilar över Hallandsåsen, eller att fem av 170 Model S i Sverige brunnit. FUD borde fanimej vara straffbart.
- lator
- Teslaägare
Det är väl i kommentarsfälten som vissa personer/organisationer väljer att "lobba"... Där finns ju absolut inga krav på saklighet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Nån som kan påminna mig vad "DI" står för nu igen ... ?
Di vet jag vad det är: amsagor. Men Dagens I....? Hmm.
Di vet jag vad det är: amsagor. Men Dagens I....? Hmm.
- lator
- Teslaägare
DI: Desinformation... speciellt i kommentrarskolumnen...

- lator
- Teslaägare
Intressant med ett företag som köper in fyra st Model S och sedan efter en månad väljer att göra sig av med dem, utan att någon insatt får höra talas om det... Men om man lämnar sin bil på snabbladdare och tar in på hotell under tiden och sen upptäcker att man fått böter efter en god natts sömn så förstår jag ju att man kan bli lite tagen... /sarkasm off!Bigphille skrev:Den där Fredrik verkar inte helt nöjd heller.

Kan bara le 
De negativa kommentarerna måste bero på antigen avundsjuka eller okunskap.
Vi har haft många olika bilar, både BMW, Audi, VW, Peugeot, Renault... etc. Men jag har aldig varit så nöjd men en bil som med Teslan. Den är helt underbar!
Under den jobbiga väntetiden mellan beställning och leverans kom det en massa "orosspöken" och ibland ångrade jag att jag hade beställt... Men sen kom bilen och alla tvil var som bortblåsta - allt är bara så genomtänkt och smart.
Var på resa i veckan och hade hyrbil, en bensinbil. Vilket skämt... Aldigt mer!
Vi använder Teslan som förstabil och har aldirg fått räckvidsångst. 90% av tiden kör vi under 40mil per dag och då har man alltid en fulladdad bil på morgonen. De få gånger vi kör längre så funakar SuperChargers helt perfekt - känns mer kul än jobbigt att behöva stanna och ladda.
Well, well... som vi i Skåne säger: "lååd dåm bara gå på, vi klarar oss nog ändå" eller "Wake up" Bensin/Diesel är gammalt, äckligt och dåtid!

De negativa kommentarerna måste bero på antigen avundsjuka eller okunskap.
Vi har haft många olika bilar, både BMW, Audi, VW, Peugeot, Renault... etc. Men jag har aldig varit så nöjd men en bil som med Teslan. Den är helt underbar!
Under den jobbiga väntetiden mellan beställning och leverans kom det en massa "orosspöken" och ibland ångrade jag att jag hade beställt... Men sen kom bilen och alla tvil var som bortblåsta - allt är bara så genomtänkt och smart.
Var på resa i veckan och hade hyrbil, en bensinbil. Vilket skämt... Aldigt mer!
Vi använder Teslan som förstabil och har aldirg fått räckvidsångst. 90% av tiden kör vi under 40mil per dag och då har man alltid en fulladdad bil på morgonen. De få gånger vi kör längre så funakar SuperChargers helt perfekt - känns mer kul än jobbigt att behöva stanna och ladda.
Well, well... som vi i Skåne säger: "lååd dåm bara gå på, vi klarar oss nog ändå" eller "Wake up" Bensin/Diesel är gammalt, äckligt och dåtid!
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
- kanylbullen
- Teslaägare
Man mår psykiskt dåligt av det där kommentarsfältet, både för att det är så extremt uselt gränssnitt och så extremt usla människor som skriver där.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Jag har gjort det (mått dåligt av negativa kommentarer) många gåner under det senaste året. En dag sa min sambo till mig; "Varför irriterar du dig så mycket på vad andra tycker - är du inte säker på din sak?"kanylbullen skrev:Man mår psykiskt dåligt av det där kommentarsfältet, både för att det är så extremt uselt gränssnitt och så extremt usla människor som skriver där.
Det enda hindret till att "alla" inte kör Tesla är priset. 500,000+ är mycket pengar för en bil. Men 2017 när 3 lanseras så kommer vi säga "Vad var det vi sade...."
Det är bara att inse - El-bilar är framtiden...
En väldig tydlig liknelse är Mobiltelefoner. Jag själv jobbade på Sony Ericsson när iPhone lanserades. Vi "skrattade" åt den och sa att det aldrig kommer bli något. Touch-skärm kommer inte att funka och ingen vill väl ha en så stor telefon.... Knappar och monocromeskärm - det är grejen det!
Få rabatt på din Tesla: http://---
Jo, det är lätt att man blir irriterad på sådana kommentarer som är uppenbart till för att sprida lögner och "FUD". Inte mycket man kan göra åt det, så det är bara att släppa eller ta det för underhållningsvärdet
Den norska sidan http://www.anti-tesla.no/hjelp.php är fruktansvärt rolig läsning! Jag tar för givet att hela sidan är ett skämt, men det är ändå kul att de flesta trollen följer denna fina "mall" för hur man skall uppföra sig på forum

Den norska sidan http://www.anti-tesla.no/hjelp.php är fruktansvärt rolig läsning! Jag tar för givet att hela sidan är ett skämt, men det är ändå kul att de flesta trollen följer denna fina "mall" för hur man skall uppföra sig på forum

En av de som komenterade verkar ha ett agenda om att sprida lögner.SpaceAce skrev:Jo, det är lätt att man blir irriterad på sådana kommentarer som är uppenbart till för att sprida lögner och "FUD".
Han svarade på nån komenat där nån fråga om hur tesla klara älgtestet med att, "alla i framsätet skulle ha döt i de tester som jorts och att den voltar lätt pga den höga vikten. Han sa även att den har "mycket lätt att börja brinna när den voltar"
De här måste ju vara Medvetna lögner.
Tror inte han är missinformerad, bara ute för att förstöra för tesla,
Ja undrar varför?
Andra bilar dödar kanske fåglar, flugor och små baggar, med en Tesla får man storviltet tillagat - vicken feature! 

Nu verkar kommentarerna vara "aktiverade" igen i artikeln, om någon känner sig manad att "trollhunta" 

- kanylbullen
- Teslaägare
mata trollen menar du?SpaceAce skrev:Nu verkar kommentarerna vara "aktiverade" igen i artikeln, om någon känner sig manad att "trollhunta"
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Jo, det blir ju så i regel - men de små liven måste ju också leva... 

Jag har också sjuukt svårt att hålla tassarna borta när man ser idiotkommentarerna om bränder och allt vad det är. Och jag är också lite nyfiken vad som driver dom, för när det ligger på den nivån så är det liksom ingen ide att försöka argumentera med logik. En del är väl bara vanliga troll som går loss just på att sådana som mig tar betet. Men sedan tror jag att vi har två kategorier utöver det, dom som:
1. Tror att det är 2007 fortfarande, alltså FVT (före våran TeslaTideräkning). Och dom kan jag nästan förstå. Jag ser inte mig själv kuska runt i en Leaf eller BMWi3 och leva med den extremt korta räckvidden, inte ha någon laddinfrastruktur och kanske tvivla lite på hur batteriet kommer att må ett par år nedåt. Jag tycker ändå att det är bra alternativ som stadsbilar eller på Tex Maui där hela ön är så liten att räckvidd inte är något större issue (mycket vanligt med leafs där). Dom här personerna är troligen också på tok för osäkra i sin sexualitet för att åka runt i något som inte drivs på minst utrotningshotade ugglor. Och troligen är det någon typ av paranoid diagnos inblandad också där man upplever att man är förföljd och att elbilar är ett hot för deras frihet att välja vilken bil dom vill.
2. Dom som jobbar i någon typ av industri som är antingen direkt eller indirekt kraftigt hotat av elbilar. Tycker mig ha lyckas lura av dom lite information ibland som tyder på att det inte är helt ovanligt att det är nån beräkningsingenjör för oljeplattformar och som bor i norge och irriterar sig sjukt på att bli omkörd av en Tesla i bussfilen varje dag. Det verkar (såklart) också vara en och samma person som går under lite olika signaturer.
Och eftersom logiska argument fungerar lika bra som att försöka få en katt att gilla att bada så tror jag att för kategori 1 får man försöka med lite betryggande hundvalps-psykologi förklara att ingen kommer att förbjuda dig din bensinbil. Tvärtom faktiskt, om alla andra kör el gör det ju precis ingenting att du åker runt på nästan vad du vill. För att generalisera lite så måste man inte vara "miljömupp" för att köra elbil längre.
För kat. tvåorna är det ju lite mer komplext för dom har ju faktiskt ett reellt hot som tornar upp sig. Och det är svårt att på ett par rader text övermanna alla dessa fikastunder runt borden när dom sitter och diskuterar alla dessa tusentals bränder i elbilar som spontant uppstår varje kvart. (ser monty python holy grail framför mig.. she's a witch! She's a witch!). Så taktiken här tror jag är att på ett lite manipulerade sätt lista ut vad dom har för typ av arbete och visar det sig att vara typ dieselingengör på volvo..tja, ge upp och trösta lite med att det kommer att exploderas i motorer en ganska lång tid framöver hur bra det än går för elbilarna.
1. Tror att det är 2007 fortfarande, alltså FVT (före våran TeslaTideräkning). Och dom kan jag nästan förstå. Jag ser inte mig själv kuska runt i en Leaf eller BMWi3 och leva med den extremt korta räckvidden, inte ha någon laddinfrastruktur och kanske tvivla lite på hur batteriet kommer att må ett par år nedåt. Jag tycker ändå att det är bra alternativ som stadsbilar eller på Tex Maui där hela ön är så liten att räckvidd inte är något större issue (mycket vanligt med leafs där). Dom här personerna är troligen också på tok för osäkra i sin sexualitet för att åka runt i något som inte drivs på minst utrotningshotade ugglor. Och troligen är det någon typ av paranoid diagnos inblandad också där man upplever att man är förföljd och att elbilar är ett hot för deras frihet att välja vilken bil dom vill.
2. Dom som jobbar i någon typ av industri som är antingen direkt eller indirekt kraftigt hotat av elbilar. Tycker mig ha lyckas lura av dom lite information ibland som tyder på att det inte är helt ovanligt att det är nån beräkningsingenjör för oljeplattformar och som bor i norge och irriterar sig sjukt på att bli omkörd av en Tesla i bussfilen varje dag. Det verkar (såklart) också vara en och samma person som går under lite olika signaturer.
Och eftersom logiska argument fungerar lika bra som att försöka få en katt att gilla att bada så tror jag att för kategori 1 får man försöka med lite betryggande hundvalps-psykologi förklara att ingen kommer att förbjuda dig din bensinbil. Tvärtom faktiskt, om alla andra kör el gör det ju precis ingenting att du åker runt på nästan vad du vill. För att generalisera lite så måste man inte vara "miljömupp" för att köra elbil längre.
För kat. tvåorna är det ju lite mer komplext för dom har ju faktiskt ett reellt hot som tornar upp sig. Och det är svårt att på ett par rader text övermanna alla dessa fikastunder runt borden när dom sitter och diskuterar alla dessa tusentals bränder i elbilar som spontant uppstår varje kvart. (ser monty python holy grail framför mig.. she's a witch! She's a witch!). Så taktiken här tror jag är att på ett lite manipulerade sätt lista ut vad dom har för typ av arbete och visar det sig att vara typ dieselingengör på volvo..tja, ge upp och trösta lite med att det kommer att exploderas i motorer en ganska lång tid framöver hur bra det än går för elbilarna.
Mycket väl genomtänkt och beskrivet Daoops! Det är en spännande övergångstid vi lever i och som alla sådana tider finns de sådana som spjärnar emot allt de kan (för att de lever på gamla systemet eller bara inte gillar förändring), de som bara glider med strömmen och de som snabbt anammar det nya. Att bråka med trollen på nätet leder nog inte långt i någon riktning, men kanske, kanske kan någon av de andra som läser kommentarerna se trollen för vad de är och bilda sig en egen uppfattning. Man får väl hoppas 

- Elbilisten
Konkurrenterna hack i häl på Tesla
Intervju med Magnus Johansson, vice ordförande för den ideella organisationen Elbil Sverige.
http://www.di.se/artiklar/2016/4/1/konk ... -pa-tesla/
Intervju med Magnus Johansson, vice ordförande för den ideella organisationen Elbil Sverige.
Tveksamt. Så länge de inte visar upp en snabbladdning och ett snabbladdningsnätverk som matchar Teslas så är bilarna inte likvärdiga och går inte att jämföra.Elbilisten skrev:Konkurrenterna hack i häl på Tesla
- Elbilisten
Jag klistrade in rubriken, det var inte min åsikt
Kan bara hålla med om snabbladdning.

Precis så tänker jag också och det var för mig en stor lättnad när Elon sa att Model-3 skulle förberedas så att den kunde använda Teslas SC-nätverk.Jerker skrev:Tveksamt. Så länge de inte visar upp en snabbladdning och ett snabbladdningsnätverk som matchar Teslas så är bilarna inte likvärdiga och går inte att jämföra.Elbilisten skrev:Konkurrenterna hack i häl på Tesla
Gratis eller som option spelar ingen roll för min del, bara man har tillgång till det.
För en elbil är ett fungerande nätverk med laddstationer lika viktig som macken är för fossilbilarna.
Förvånande att erfarna motorjournalister förbiser en så viktig detalj och stirrar sig blinda på räckvidd och priser. Kanske förklaringen ligger i att bara Telsa har ett sådant nätverk och att dom satsar på att bygga ut det ytterligare. Ingen annan har det och då kan dom ju inte jämföras på det sättet, tycker väl dom
och plockar bort det kortet ur leken.
Det är säkert svårt för dom att erkänna att Tesla som en nykomling spelar i en egen liga som dom andra gamla bilmärkena har svårt att kvala in i.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020