Aktuellt andrahandsvärde?
Moderator: Redaktion
Re: Aktuellt andrahandsvärde?
Priset på model S har ökat ca 8% sedan jag köpte min. Första prishöjningen var i November 2013 då den nya a la cartr paketeringen gjorde bilen ca 50K dyrare. Sedan andra höjningen under hösten som var ca 35-50K till beroende på utrustning. Sedan tillkommer väntetiden på en ny bil som många upplever som jobbig. Priserna jag sett på blocket har varit mellan 900-980K SEK. Sett en för 850K men den hade gått 3000 mil och var inte maxutrustad. P85+ finns det inte många av i Sverige. Den vanligaste model S är S85 med stor marginal.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det var ju en intressant tanke, lite OT men är det någon som vet hur många det har registrerats här i Sverige av respektive modell?
Sen vore det ju också intressant att få veta av de som sålt eller köpt beg vad de riktiga priserna varit?
Sen vore det ju också intressant att få veta av de som sålt eller köpt beg vad de riktiga priserna varit?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Jag tror ändå att när marknaden väl blivit större än någon enstaka bil ibland så kommer värdeminskningen att vara ungefär som vilken bil som helst i samma prisklass. Allt annat är bara önsketänkande...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Efterfrågan på bra elbilar lär nog öka snarare ön minska. Prisdrop är nog mest desperata säljare som skapar... Får jag inte det jag vill ha säljer jag P85D istället. Även den fick jag ju 50K billigare än den kostar att beställa nu...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det fiffiga med leasing för företag är att man drar halva momsen och att bilen ( skulden eller tillgången ) syns i belastar bokföringen åt fel håll. Därför i mitt fall t ex så vill jag inte lägga första förhöjd hyra utan leasa ner bilen så mycket som möjligt 870000:- till 30% 261000:- på 3 år. När avtalet är slut så är förhoppningsvis bilen värd mer, jag ( min firma) kan då lösa ut bilen för 261000:- , men ska jag ha den som privatbil måste den värderas av fackman och lösas till det priset av min firma. Säljer jag bilen till en bilhandlare eller någon annan så fixas avtal först med leasingbolaget så att bilen är "fri" och jag får mellan skillnaden från det jag löste bilen för. Gör jag en vinst på 100000:- så behöver jag inte betala tillbaka den 1/2 momsen som jag dragit av i leasingen, därför försöker man leasa av till 30% har för mig att skatteverket har någon gräns vid lägre procentsats så räknas det som avbetalning och då får man ej dra av momsen. Så restvärde har inget med bilens värde att göra.
Du har ju rätt med momsen, men skatteverket har ju aldrig varit speciellt logiska. OT (igen) är det någon som vet varför momsen inte får dras av om man inte gynnar en tredje part och betalar bilen kontant? (Har frågat SV men dom vet inte själva varför).
Vad det gäller värdet efter tre år tror jag att den kommer att närma sig andra bilar ju fler det finns, är den värd mer så får det bli en bonus till mig
Vad det gäller värdet efter tre år tror jag att den kommer att närma sig andra bilar ju fler det finns, är den värd mer så får det bli en bonus till mig

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Halva momsen får bara dras om du har tjänstekörning på minst 100 mil på ett år. Jag har inte det så jag får betals hel moms...jjmaskin skrev:Det fiffiga med leasing för företag är att man drar halva momsen och att bilen ( skulden eller tillgången ) syns i belastar bokföringen åt fel håll. Därför i mitt fall t ex så vill jag inte lägga första förhöjd hyra utan leasa ner bilen så mycket som möjligt 870000:- till 30% 261000:- på 3 år. När avtalet är slut så är förhoppningsvis bilen värd mer, jag ( min firma) kan då lösa ut bilen för 261000:- , men ska jag ha den som privatbil måste den värderas av fackman och lösas till det priset av min firma. Säljer jag bilen till en bilhandlare eller någon annan så fixas avtal först med leasingbolaget så att bilen är "fri" och jag får mellan skillnaden från det jag löste bilen för. Gör jag en vinst på 100000:- så behöver jag inte betala tillbaka den 1/2 momsen som jag dragit av i leasingen, därför försöker man leasa av till 30% har för mig att skatteverket har någon gräns vid lägre procentsats så räknas det som avbetalning och då får man ej dra av momsen. Så restvärde har inget med bilens värde att göra.
Inte en chans att jag inte skulle få köpa bilen om jag bjudit högst på KVD, skulle inte funka.
Däremot har säkert leasingtagaren möjlighet att lösa ut bilen enligt marknadsvärde, satt av en värderingsman.
Däremot har säkert leasingtagaren möjlighet att lösa ut bilen enligt marknadsvärde, satt av en värderingsman.
Med egen firma så visst. Jobbar man på ett stort företag så är det svårare...point1 skrev:Kundbesök/Styrelsemöte i Norrland ?matbl skrev:Halva momsen får bara dras om du har tjänstekörning på minst 100 mil på ett år. Jag har inte det så jag får betals hel moms...jjmaskin skrev:Det fiffiga med leasing för företag är att man drar halva momsen och att bilen ( skulden eller tillgången ) syns i belastar bokföringen åt fel håll. Därför i mitt fall t ex så vill jag inte lägga första förhöjd hyra utan leasa ner bilen så mycket som möjligt 870000:- till 30% 261000:- på 3 år. När avtalet är slut så är förhoppningsvis bilen värd mer, jag ( min firma) kan då lösa ut bilen för 261000:- , men ska jag ha den som privatbil måste den värderas av fackman och lösas till det priset av min firma. Säljer jag bilen till en bilhandlare eller någon annan så fixas avtal först med leasingbolaget så att bilen är "fri" och jag får mellan skillnaden från det jag löste bilen för. Gör jag en vinst på 100000:- så behöver jag inte betala tillbaka den 1/2 momsen som jag dragit av i leasingen, därför försöker man leasa av till 30% har för mig att skatteverket har någon gräns vid lägre procentsats så räknas det som avbetalning och då får man ej dra av momsen. Så restvärde har inget med bilens värde att göra.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Om du ska sälja bilen på KVD så ska den inte lösas först, det gör KVD vid försäljningen. Har precis köpt en bil där som förre ägaren hade fått för sig att lösa ut precis innan... Blev några timmars strul...