Aktuellt andrahandsvärde?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

jsoderbe

Aktuellt andrahandsvärde?

Inlägg av jsoderbe »

Hej på er,

jag har följt forumet ett tag men tänkte att det var dags att ställa en fråga jag inte riktigt hittar svar på; hur ser aktuellt andrahandsvärde ut för en P85+? Jag har tyvärr inte råd att köpa en ny, så det behöver bli en begagnad.

Frågan är vad bilarna faktiskt säljs för numera? De norska går inte att köpa genom att det tillkommer 38% tull och moms på dem, något norrmännen inte verkar förstå (jag har pratat med ett par av dem). I Tyskland finns det några till salu, men de få som läggs ut här hemma verkar försvinna fort. Frågan är vad de säljs för? Hur mycket påverkar utrustningsnivån? Jag är inte så petig med utrustningen, det kan man inte vara som begagnatköpare.

Jag hade hoppats att introduktionen av P85D skulle göra att de vanliga tvåhjulsdrivna gick nedåt 6-700 kkr, men det verkar inte riktigt ha inträffat. Ännu, kanske man ska säga, eftersom de inte har börjat levereras ännu.

Att köpa en i Tyskland känns just nu som den bästa lösningen, men jag vill helst köra företagsleasing och då blir det rätt krångligt vid import.

Finns det någon som har bättre koll än mig på vad faktiskt bilarna säljs för?

Mvh Johan
Användarvisningsbild
micha

Re: Aktuellt andrahandsvärde?

Inlägg av micha »

Det finns en hel del firmor som kan lösa företagsleasing via import.
Jag funderade på det innan jag beställde min p85d.
http://www.tysklandimport.se/importleasing.html
Det finns en del firmor som sysslar med det.
Sök på importleasing.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Vill du köpa en begagnad Tesla kan du ju slänga upp en annons på vårt forum och se om nån vill sälja.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=19
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Har en maxutrustad P85+ men helt fel prisnivåer...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Hybris, du gav vadå? Ca dryga miljonen? Räkna med att dra av 25% för att få den såld om den gått max 1500 mil. Annars mer.
Bara min gissning, vi får väl se sen...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Priserna ligger högre...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

matbl skrev:
Hybris, du gav vadå? Ca dryga miljonen? Räkna med att dra av 25% för att få den såld om den gått max 1500 mil. Annars mer.
Bara min gissning, vi får väl se sen...
Håller med Hybris, tror att det är ett önsketänkande att tro att Tesla kommer att sjunka lika mycket som en fossilbil de första tre, fyra åren. Det som gått hittintills har haft glada leenden på säljaren, köparen med förhoppningsvis.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Tror Tesla liksom andra premiumbilar kommer falla precis lika mycket. Annars köper man ju en ny?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Tror att man kommer att ångra sig om man köper en beg P+ jfrt ny P85D om det bara skiljer 100-150kkr

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
P85D

Inlägg av P85D »

Min gissning på P85 svensksåld med diverse utrustning och 2000mil/år
Nypris 1miljon
1år 800'
2år 650'
3år 550'
4år 450'
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Någon gång kommer ju priset falla igenom eftersom ingen vill sitta på bilen när garantin går ut och du måste betala ett havererat batteri själv.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Då lär prisraset inträffa efter 8 år då batterigarantin går ut

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Än så länge är ju efterfrågan på begagnade Model S betydligt högre än tillgången och det hjälper ju förstås till att hålla uppe begagnatpriserna. Dessutom är minimala bränslekostnader en egenskap som gör att batteribilar är totalt ointressant att jämföra med fossilbilar när man försöker bedöma hur värdeminskningskurvan kommer att se ut.

Jag tycker otroligt mycket om min S85 men för rätt pengar skulle den förstås vara till salu.
Sen skulle jag försöka klura ut hur jag får råd med en P85D......
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
jsoderbe

Inlägg av jsoderbe »

Tack för bra svar! Jag tror inte heller att de kommer att tappa 50 % på 3 år som en vanlig bil gör. Den delen som beror på slitage på bilens system är vara avsevärt mycket mindre, dock finns den delen kvar som beror på att nästa produkt är bättre. Tex introduktionen av P85D. Å andra sidan ger dollarkursen ett tryck uppåt eftersom priserna faktiskt ökat rejält det senaste året.

Det ska bli spännande att se vad som händer under våren, men det är möjligt att de börjar närma sig "min" prisnivå om 6-8 månader när de första börjar bli 2 år gamla.

Mvh Johan
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Niclas skrev:
Då lär prisraset inträffa efter 8 år då batterigarantin går ut
Ja, och vill man då sitta med Svarte Petter och potentiellt "värdelös" bil? När jag köper begagnat så kommer jag räkna baklänges från år 8.
jsoderbe

Inlägg av jsoderbe »

Fast förhoppningsvis har priserna på batterierna gått ner avsevärt, samtidigt som batteriteknologin om 6-8 år förhoppningsvis är väldigt mycket mer avancerad.

Mvh, Johan
Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare

Inlägg av Chris »

Jag köpte en begagnad P85+, 2014 mars på 1400mil, från Tyskland för jag inte ville vänta på en ny. Sedan att model D kom två dagar efter jag köpt är en annan sak, men det har inte påverkar priserna i Tyskland nämnvärt. Betalade nästan nypris, ca 100kr billigare. Kollade på två demobilar som gått i Sverige och rabatten som Tesla gav på dessa var i samma storleksordning för motsvarande mil.

http://www.autoperformance.se kan hjälpa till med hela inköpet inkl. frakt hem (till dörren), leasing mm. De var fantastiska att ha att göra med!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

För ett halvt år sen kollade jag på begpriser på elbilar och Tesla:
http://teslaclubsweden.se/teslas-varde-varar/

Intressant var bla att Tesla Roadster behöll sitt värde mycket bättre än närmast jämförbara bensinbilen Lotus Elise.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

point1 skrev:
När man läser trådarna här så ser man ju att många satt restvärdet vid leasing till tex 30-40%. Jag tror restvärdena kommer hamna däromkring, eftersom när de lämnas tillbaka kommer de säljas till det satta restvärdet, det är enklast för Tesla/finansbolaget så, de kommer säljas snabbt, de har ju redan fått betalt för den högre summan. Det finns få incitament för finansieringsbolaget att sälja dyrare. Det är faran med att sätta låga restvärden, det bästa är att sätta så högt man får.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det beror ju lite på vilken typ av leasing du har. Jag har alltid fått (riskerat få betala) mellanskillnaden tillbaka ifrån leasing företaget, som du sa man har ju själv betalat den delen redan. Sedan har det vad jag har förstått blivit hårdare med till vilket värde man sälja en leasingbil. Du kan nu mera inte köpa en leasingbil direkt till restvärdet som man ofta kunde förr, nu ska bilen säljas till marknadsvärde vilket ofta sätts genom att lägga ut bilen på auktion sedan har du själv ändå första tjing men då till det pris som auktionen gav.
Vad jag vet så är nu vanligast att leasingtagaren får tillbaka pengar när bilen säljs eftersom restvärdet satts lite extra lågt för att inte riskera att man får betala i stället.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det kan väl knappast vara så att leasingtagaren får möjlighet att köpa bilen för en summa efter att en auktion har hållits. När jag har vunnit en aktion har jag rätt att få bilen för det priset. Däremot kan ju leasingtagaren få vara med och bjuda.
Alla leasingbilar som jag köp har säljaren fått en hög med pengar och finansbolaget en, lite som delat ägande...

Ser fram emot KVD auktioner om ca 3-4 år.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tror (är ej säker) att säljaren har rätt att välja köpare även vid vissa auktioner. Lite taskigt mot de andra som är med och bjuder.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

point1 skrev:
Leasetagaren har rätt att välja vem bilen ska säljas till, ser inte varför man skulle vilja gå in och sälja bilen till ett lägre pris till någon som inte vunnit auktionen, då skulle man nog sålt den direkt till den personen i sådana fall.

Leasingtagaren får INTE köpa bilen billigare utan till marknadsvärde. Det är det som är hela grejen att få fram ett marknadsvärde som skatteverket är nöjt med.
Dvs leasingtagaren får om han/hon vill köpa bilen till det högsta budet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Normalt sett brukar det räcka med en värdering av en bilfirma för att bedöma marknadsvärdet, har det ändrats? Du menar att alla leasingbilar måste säljas på auktion?

Nej jag vet inte vad skatteverket godkänner idag. Då jag precis börjat hos en ny arbetsgivare har jag bara koll på de två leasingfirmorna som de använder och de använder sig av "auktionsmodellen".
Frågan är ju om man vill ha ett högt värde och sälja bilen till någon eller om man vill få ett bra pris och köpa bilen själv? Det återstår att se om tre år om man vill ha kvar Teslan eller få ett bra pris. Jag har själv valt 40% som restvärde efter 3 år får se hur det står sig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar