Ägandekostnad privatägd MS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av MangeT »

Borde vara så här:
Pris: 1.060.270kr
Insats: 212.000kr
Att finansiera : 848270kr
Restvärde : 583.148kr (55% av 1.060.270kr).
Medelvärde att beräkna ränta på :
(848270 + 583148) / 2 = 715.709kr
Ränta i kr :
(715.709kr * 0,25%) / 12 = 149kr / månad

Avskrivningar :
(848270-583148) / 36 = 7365kr / månad.
Total månadskostnad 7514kr! Bjuder de på 14kr? Ska räntekostnaden delas på 36 eller har jag gjort något annat fel?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Bjelke »

chpaulin skrev:
Smutt skrev:
Om man sparar 10kr mil på bränsle så är ju faktiskt bilen betald efter 80000mil
Haha va skönt :)
Ja va fan, det tar ju bara typ... 15 år med min takt :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Tars »

ellerstrom skrev:
Tars skrev:
Viper skrev:
Tars skrev:
Billån till privatpersoner har de. Via DNB.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Tack! Det hade jag lyckats missa helt ...

Fast ... gäller enbart ny bilar? Eller gäller det Teslas "used" också?
Gäller alla bilar från Tesla, oavsett beg eller inte.
Fast på beg bilar så är räntan enligt min säljare i Malmö den vanliga, dvs 2,25%, och inte 0,25% som på nya 75:or (iaf i förra veckan då jag hörde mig för).
Aha, my mistake.
2,25 på begbilar
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Yxel »

MangeT skrev:
Borde vara så här:
Pris: 1.060.270kr
Insats: 212.000kr
Att finansiera : 848270kr
Restvärde : 583.148kr (55% av 1.060.270kr).
Medelvärde att beräkna ränta på :
(848270 + 583148) / 2 = 715.709kr
Ränta i kr :
(715.709kr * 0,25%) / 12 = 149kr / månad

Avskrivningar :
(848270-583148) / 36 = 7365kr / månad.
Total månadskostnad 7514kr! Bjuder de på 14kr? Ska räntekostnaden delas på 36 eller har jag gjort något annat fel?
Ser ut att stämma, mina siffror var lite avrundande :)
Tack!

Nu är det bara att visa sin bättre hälft att man kan lägga undan dessa pengar varje månad så slår jag till på en Tesla till våren, med leverans till sommaren -18 förhoppningsvis. :D
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av HelectriC »

0,25% ränta är enbart en tidsbegränsad kampanj som egentligen löpte ut i juni, men som har fortsatt några dagar. När jag pratade med säljaren igår sa han att kampanjen kan försvinna vilken dag som helst utan att ens säljarna får någon förvarning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Yxel »

Medveten om detta. Jag kan bara hålla tummarna för att det dyker upp någon liknande kampanj när jag ska beställa och att referalprogrammet fortfarande är aktivt.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Ragnarferdinand »

En "kostnad" man ofta väljer att glömma är värdeminskning. Om du väljer att inte behålla bilen om 36 månader, vad har din kostnad då varit? 55% restvärde är tyvärr inte garanterat.
Är det värt det?! Jag tycker ännu det men man ska ta med det i beräkningarna så man slipper överraskningar.


P85 från mars 2014
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av bullen »

Fast du kan lika väl få ut 60%. Så du behöver inte ha nån värdeminskning utöver leasingkostnaden.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Ragnarferdinand »

bullen skrev:
Fast du kan lika väl få ut 60%. Så du behöver inte ha nån värdeminskning utöver leasingkostnaden.
Sannt. Då är det bara första förhöjda och löpande leasing. Men jag själv valde att hoppas lite för mycket på andra handsvärdet. Men det spelar ingen roll så länga man tycker om sin bil Bild


P85 från mars 2014
Verdi

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Verdi »

Förlåt men en privatägd Tesla är ekonomiskt vansinne. Varken mer eller mindre. Sen kan man såklart ta den kostnaden om man tycker det är värt det. Men man ska vara medveten om det vansinniga. :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Förlåt men en privatägd Tesla är ekonomiskt vansinne. Varken mer eller mindre. Sen kan man såklart ta den kostnaden om man tycker det är värt det. Men man ska vara medveten om det vansinniga. :)
Vansinnigt kul 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av leiflodde »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Förlåt men en privatägd Tesla är ekonomiskt vansinne. Varken mer eller mindre. Sen kan man såklart ta den kostnaden om man tycker det är värt det. Men man ska vara medveten om det vansinniga. :)
Vansinnigt kul 8-)
Kanske man skall byta från leiflodde till leifvansinne :)
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Guldis-54 »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Förlåt men en privatägd Tesla är ekonomiskt vansinne. Varken mer eller mindre. Sen kan man såklart ta den kostnaden om man tycker det är värt det. Men man ska vara medveten om det vansinniga. :)
Vansinnigt kul 8-)
Så sjukt vansinnigt kul :lol:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Förlåt men en privatägd Tesla är ekonomiskt vansinne. Varken mer eller mindre. Sen kan man såklart ta den kostnaden om man tycker det är värt det. Men man ska vara medveten om det vansinniga. :)
Jag håller med och kan bekräfta det av egen erfarenhet. Men det är alltid en fråga om prioriteringar och vilken annan bil man jämför med. Att jämföra med en billig Kia går inte. Att jämföra med en Panamera går nog.
Jag insåg till sist att min privatägda Tesla översteg mina ekonomiska möjligheter i längden och då tog jag en leasingbil på firman istället. Fortfarande ekonomiskt vansinne, men inte riktigt lika mycket. Men billigt kan det aldrig bli med en bil som kostar mer än hela min fastighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av leiflodde »

mati skrev:
Verdi skrev:
Förlåt men en privatägd Tesla är ekonomiskt vansinne. Varken mer eller mindre. Sen kan man såklart ta den kostnaden om man tycker det är värt det. Men man ska vara medveten om det vansinniga. :)
Jag håller med och kan bekräfta det av egen erfarenhet. Men det är alltid en fråga om prioriteringar och vilken annan bil man jämför med. Att jämföra med en billig Kia går inte. Att jämföra med en Panamera går nog.
Jag insåg till sist att min privatägda Tesla översteg mina ekonomiska möjligheter i längden och då tog jag en leasingbil på firman istället. Fortfarande ekonomiskt vansinne, men inte riktigt lika mycket. Men billigt kan det aldrig bli med en bil som kostar mer än hela min fastighet.
Men om vi jämför, hur räknar man hem nytt kök, nytt golv, uterum osv?

När vi 2005 monterade upp vårt första solsystem (vakuumrör som värmer upp varmvattnet) frågade grannen hur jag räknade hem det :o

Och visst räknade jag lite men han menade då att det ju tar 10 år osv men jag förklarade att det är skönt varje gång varmvattnet kommer då det sommarhalvåret är helt gratis och nu mer än 10 år senare känns det ännu bättre.

Sen är ny teknik kul och ibland måste man chansa fast man inte alltid vet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av mati »

Jo, fast att köpa bil är ju inte samma sak som att köpa hus eller renovera sitt hus. Det senare gör ju att huset ökar i värde. Samma sak med solpaneler. Man tjänar pengar på det.
Att köpa en bil är alltid en förlustaffär. Och att köpa en Tesla innebär att man förlorar mer än en halvmiljon på tre år. Man får köra väldigt många mil om man vill räkna hem det i pengar.
Därmed vill jag inte säga att det inte kan vara värt det av andra skäl än pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Verdi »

Räknade lite förut och påverkan på min privatekonomi med min S 75D är nu ca 9 000:-/mån när jag leasar på firman. Hade jag haft den privat hade kostnaden hamnat på minst 14 000:-/mån. Det mesta värdeminskning.

Som referens så låg min Volvo XC70 på ca 7 000:-/mån och en ny välutrustad BMW 5-serie med 6-cyl motor (530d/540i)på 11-12 000:-/mån (samma kostnad både privat och på leasing. Ruskigt hur exakt förmånsbeskattningen är på fossilbilar).
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Smutt »

Innan jag fick min Tesla var jag noga med kalkyler osv skulle bli billigt och det vart det men nu skulle jag med glädje betala några tusen mer varje månad.

Skatteverket läser inte här va :o
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Yxel »

Jag är fullt medveten om att det är ekonomiskt vansinne att ha och kör en bil som kostar en miljon. Men det handlar om prioriteringar. Kan jag klara mina hushållsutgifter och ha ett bra långtidsspar så kan jag ta månadskostnaden och att jag inte kommer kunna ha så stort korttidsspar. Jag kommer heller inte kunna äta ute lika mycket. Jag kommer få prioritera bort kosttillskott tex (tränar ganska mycket), och resa mindre (också bättre för miljön). Därför vill jag veta månadskostnaden, exklusive värdeminskning ;) . Jag vill också veta ägandekostnaden då marginalen inte kommer vara så stor (tänker ha en buffert på minst 50.000 för outförsägbara händelser).

Jag vet att värdeminskningen är brutal, men väljer att bortse ifrån det för att få köra en Tesla.
Multicoat Red Model X P100D
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av +46 »

Personligen så föredrar jag att äga min bil även fast det kan förefalla vara betydligt dyrare än att leasa. Finns en livskvalité i att inte behöva bry sig om hur mycket den får rulla, hur den får nyttjas, när den måste avyttras, osv. Hur dyrt det blir i slutändan vet jag inte förrän det är dags för ett bokslut. Tidpunkten bestämmer jag själv och beror helt på hur nöjd jag är med bilen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 jan 2017 00:16
Ort: Karlstad

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av jakobt »

+46 skrev:
Personligen så föredrar jag att äga min bil även fast det kan förefalla vara betydligt dyrare än att leasa. Finns en livskvalité i att inte behöva bry sig om hur mycket den får rulla, hur den får nyttjas, när den måste avyttras, osv. Hur dyrt det blir i slutändan vet jag inte förrän det är dags för ett bokslut. Tidpunkten bestämmer jag själv och beror helt på hur nöjd jag är med bilen.
Givet att man väljer finansiell leasing och inte operationell så finns det inga begräsningar i hur du får använda bilen eller hur långt du får köra. Vill du behålla den efter 3 år går det fint. Skillnaden mot att äga privat blir i princip bara ekonomiskt, vilket med en Tesla blir många tusen per månad. Så givet att man har möjlighet att företagsleasa via eget bolag eller som anställd med bruttolöneavdrag skulle jag rekommendera den modellen framför privatägt alla dar i veckan.
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Jerker »

Min fru tycker definitivt att jag är vansinnig som ska köpa en bil för runt halvmiljonen. Men hon är van vid mina vansinnigheter, så detta är bara ett nytt uttryck för något som har pågått länge. Men hon tycker att man kunde ta de pengarna och köpa en häst för, till henne, istället. :?

...och hon tycker att jag är vansinnig... :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av mati »

Men.... hästar hade man väl innan fossilbilarna fanns? Typ på 1800-talet. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Men.... hästar hade man väl innan fossilbilarna fanns? Typ på 1800-talet. :)
Ja, du förstår hur illa det är ställt med henne!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Men.... hästar hade man väl innan fossilbilarna fanns? Typ på 1800-talet. :)
Ja, du förstår hur illa det är ställt med henne!
Jag har ju förstått att det måste vara nånting speciellt med hästar. Här i Skaraborg verkar det som att ungefär varannan som bor här aldrig kopplar bort hästsläpet från bilen. Hästar hit och dit som måste köras omkring med stora SUVar till olika platser. En kombination av 1800- och 1900-tals teknik liksom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar