”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Bengt-re »

Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 20:20
mikebike skrev: 27 dec 2023 16:06
taliz skrev: 27 dec 2023 13:57
mikebike skrev: 27 dec 2023 13:09
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 11:48

Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)
AC på båda sidor, men DC endast på den ena har jag för mig.
Taycan är dock rejält över budget i alla fall.
Förstår inte varför du inte bytt till en XC40. Du verkade ju gilla din Volvo, och du är ju väldigt onöjd med din Tesla.
Jag väntar fortfarande på beslutet från ARN.

Värdeminskningen på min Model Y blev ju rätt brutal efter Teslas radikala prissänkning och ju längre jag behåller desto mindre värdeminskning per mil och år.

Dessutom tycker jag fortfarande att XC40 är ful, C40 är mindre ful. :lol:
Jag gillar Enyaq, men efter att ha sett en Enyaq och en iD.4 försöka ladda på SuC är jag tveksam till att köpa en bil med laddport på höger bak.

Efter att ha kryssat mellan olika SuC för att utnyttja de med lediga platser är jag inte främmande för att köpa en XC60 laddhybrid heller, trots att jag inte vill tanka igen.
Elon kan ju få för sig att stänga SuC för alla andra bilmärken också, han är ju helt oförutsägbar.
Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
Han drar sig inte för att förlora miljarder bara för att han fått en skum ide. #lex_twitter
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av spacecoin »

Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 20:20
Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.

Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...

Markhyra, hög investeringskostnad och högt underhåll äter upp det mesta. Det finns en anledning till att nästa alla SuC:ar är på något jävla skitställe med dålig service och dålig belysning utan vidare service och så vidare.

Har man tur är det liknande marginaler som autoindustrin, 5-10%. Utan statsbidrag skulle ingen starta en sådan business. Det är en bättre idé att sätta pengarna på banken eller börsen eftersom det är riskfritt i jämförelse.

Elon är som en tryffelhund för statsbidragsverksamheter som tur är.
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av -AG- »

Kan förstå att XC40 säljer helt ok. Bra pris på extended range. Under 600 inkl allt. Möjligen lite daterad infotainmentsystem men innehåller det mesta och har en riktig förardisplay. Bra adaptiv farthållare som fungerar i Svensk vinter, vilket resten av bilen också gör. Bra laddeffekt. Relativt bra räckvidd. Bra voiceassist. Bra routeplanner med förvärmning. Trevlig interiör. Bra servicenätverk. Hade v90cc, Passat Alltrack, Audi Allroad, eller liknande funnits som BEV hade jag köpt direkt (om priset varit under 700 inkl allt).
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av bjornnilsson »

Jag gogglade efter ett statement som jag läste för några år sedan från Tesla där det tydligt stod någonting i stil med att "Vi kommer aldrig tjäna pengar på Supercharging", men nu hittar jag det inte.

Det enda jag hittar i samma härad är beslutet angående trängselavgift: "Vi vill vara tydliga med att detta endast är till för att öka kundnöjdheten, vi hoppas att vi aldrig kommer tjäna pengar på detta." - https://www.tesla.com/sv_se/support/cha ... arger/fees

Med tanke på att den info jag läst verkar ha försvunnit, där Tesla tidigare så tydligt tog avstånd från att tjäna pengar på supercharging, kan det ändå vara så att man vädrar lite morgonluft i laddnätets lönsamhet?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Legato »

bjornnilsson skrev: 28 dec 2023 09:07
Jag gogglade efter ett statement som jag läste för några år sedan från Tesla där det tydligt stod någonting i stil med att "Vi kommer aldrig tjäna pengar på Supercharging", men nu hittar jag det inte.

Det enda jag hittar i samma härad är beslutet angående trängselavgift: "Vi vill vara tydliga med att detta endast är till för att öka kundnöjdheten, vi hoppas att vi aldrig kommer tjäna pengar på detta." - https://www.tesla.com/sv_se/support/cha ... arger/fees

Med tanke på att den info jag läst verkar ha försvunnit, där Tesla tidigare så tydligt tog avstånd från att tjäna pengar på supercharging, kan det ändå vara så att man vädrar lite morgonluft i laddnätets lönsamhet?
De har definitivt avsikten att göra vinst på SUC. Om man gör det nu eller inte har jag ingen aning om då det ej särredovisas.

På en direkt fråga ang SUC och lönsamhet svarade Musk i april 22:

"
Elon Musk
We aim for 30% GM or ~10% profitability, all costs included"
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Electron
Inlägg: 412
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Electron »

-AG- skrev: 27 dec 2023 20:50
Kan förstå att XC40 säljer helt ok. Bra pris på extended range. Under 600 inkl allt. Möjligen lite daterad infotainmentsystem men innehåller det mesta och har en riktig förardisplay. Bra adaptiv farthållare som fungerar i Svensk vinter, vilket resten av bilen också gör. Bra laddeffekt. Relativt bra räckvidd. Bra voiceassist. Bra routeplanner med förvärmning. Trevlig interiör. Bra servicenätverk. Hade v90cc, Passat Alltrack, Audi Allroad, eller liknande funnits som BEV hade jag köpt direkt (om priset varit under 700 inkl allt).
Kollade företagsleasing på XC40 - inte billig på 36 månader om jag jämför med Tesla MY
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 412
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

spacecoin skrev: 27 dec 2023 20:30
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 20:20
Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.

Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...
Är ju precis det många gör nu, bygger laddare. Tex biltillverkare, bensinföretag, elföretag.
I USA är det nu i princip alla bilföretag som nu går över till Tesla SuC-nätet. Klart det ger extra intäkt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Freez »

-AG- skrev: 27 dec 2023 20:50
Kan förstå att XC40 säljer helt ok. Bra pris på extended range. Under 600 inkl allt. Möjligen lite daterad infotainmentsystem men innehåller det mesta och har en riktig förardisplay. Bra adaptiv farthållare som fungerar i Svensk vinter, vilket resten av bilen också gör. Bra laddeffekt. Relativt bra räckvidd. Bra voiceassist. Bra routeplanner med förvärmning. Trevlig interiör. Bra servicenätverk. Hade v90cc, Passat Alltrack, Audi Allroad, eller liknande funnits som BEV hade jag köpt direkt (om priset varit under 700 inkl allt).
Körde kollegans XC40 från 2023 för en tid sedan. Man uppfattar saker olika men jag tyckte den kändes som en bil från stenåldern jämfört med MY och dessutom alldeles för liten. Fick Flashback från min V50 jag ägde för 10 år sedan.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av airdrive »

mikebike skrev: 16 dec 2023 12:47
ReNewAble skrev: 16 dec 2023 09:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.
Jag körde i morse från Stockholm till Uppsala (Funbo).
Sju (7) gånger sänktes hastigheten p.g.a. "dålig sikt."

Så djävla less på den värdelösa farthållaren.
20231216_083426.jpg
Grymt störigt med ”dålig sikt fartsänkning”-funktionen på farthållaren.

Låg i morse i omkörningsfil i regn och jämte en lastbil lagom mitt i däcksprutet, bromsar bilen ner så den i stället för att fortsätta köra förbi lastbilen får typ samma fart. Ok, lätt åtgärdat med att trycka lite på gasen, men ändå!! 🧐 nu vet jag iaf så man kan ha beredskap…
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 11:48
mikebike skrev: 27 dec 2023 10:36
martinot skrev: 26 dec 2023 23:24
electrobob skrev: 06 dec 2023 02:31
Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.

PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.

Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.
Återstår då XC40/C40 och?
Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)
AC, som tillval att vara på bägge sidor.

Dock inte DC (endast höger sida).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 27 dec 2023 20:30
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 20:20
Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.

Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...

Markhyra, hög investeringskostnad och högt underhåll äter upp det mesta. Det finns en anledning till att nästa alla SuC:ar är på något jävla skitställe med dålig service och dålig belysning utan vidare service och så vidare.

Har man tur är det liknande marginaler som autoindustrin, 5-10%. Utan statsbidrag skulle ingen starta en sådan business. Det är en bättre idé att sätta pengarna på banken eller börsen eftersom det är riskfritt i jämförelse.

Elon är som en tryffelhund för statsbidragsverksamheter som tur är.
Instämmer. Är enorma investeringskostnader och underhållskostnader för snabbladdningsstationer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
electrobob
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 aug 2022 22:33

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av electrobob »

Electron skrev: 08 dec 2023 17:15
electrobob skrev: 07 dec 2023 00:45
Intressant, blir att provköra volvo, polestar, vw...vi har förutom tesla en Kia e Niro, sambon diggar den men det krävdes tre verkstadsbesök för att byta en däcktrycksensor...så kikar gärna på något annat.
Lyckost de bilarna som man faktiskt kan lämna in på verkstad i dessa strejktider.
Har bokad service hos tesla norrköping den 22/1 :)
Model Y LR 2024
Model 3 LR 2022
Kia E-Niro 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

electrobob skrev: 02 jan 2024 21:18
Electron skrev: 08 dec 2023 17:15
electrobob skrev: 07 dec 2023 00:45
Intressant, blir att provköra volvo, polestar, vw...vi har förutom tesla en Kia e Niro, sambon diggar den men det krävdes tre verkstadsbesök för att byta en däcktrycksensor...så kikar gärna på något annat.
Lyckost de bilarna som man faktiskt kan lämna in på verkstad i dessa strejktider.
Har bokad service hos tesla norrköping den 22/1 :)
Jag ändrade min bokning från 11/1 till 16/1, men det fanns tider redan idag också. Bredden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 412
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 30 dec 2023 18:47
spacecoin skrev: 27 dec 2023 20:30
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 20:20
Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.

Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...

Markhyra, hög investeringskostnad och högt underhåll äter upp det mesta. Det finns en anledning till att nästa alla SuC:ar är på något jävla skitställe med dålig service och dålig belysning utan vidare service och så vidare.

Har man tur är det liknande marginaler som autoindustrin, 5-10%. Utan statsbidrag skulle ingen starta en sådan business. Det är en bättre idé att sätta pengarna på banken eller börsen eftersom det är riskfritt i jämförelse.

Elon är som en tryffelhund för statsbidragsverksamheter som tur är.
Instämmer. Är enorma investeringskostnader och underhållskostnader för snabbladdningsstationer.
Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av spacecoin »

Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 11:51
Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.

Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Niklas Z »

spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:56
Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 11:51
Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.

Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Man kan ju alltid diskutera vad som är massiv takt, men nog byggs det väldigt många laddstationer (med 150 kW effekt och uppåt) av andra operatörer än Tesla. Idag finns det så många alternativ att jag inte upplevt mig beroende av SuC under mina långresor, inte minst när jag åkt på kontinenten. Visserligen laddar jag ofta på SuC, eftersom Teslas stationer har bra pris, är lättast att förvärma batteriet inför och är mest användarvänliga, men det finns alternativ.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:56
Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 11:51
Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.

Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.

Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Freez »

mikebike skrev: 03 jan 2024 12:48
spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:56
Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 11:51
Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.

Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.

Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 03 jan 2024 13:54
mikebike skrev: 03 jan 2024 12:48
spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:56
Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 11:51
Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.

Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.

Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
Ja, därför är det lite märkligt att man väljer att sätta upp 16 laddare bredvid en öppen SuC. USP i detta fall är väl att 800V-bilar laddar mycket snabbare på de nya laddarna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 03 jan 2024 14:01
Freez skrev: 03 jan 2024 13:54
mikebike skrev: 03 jan 2024 12:48
spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:56
Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 11:51
Om det inte vore lönsamt med snabbladdare, varför byggs det då ut i massiv takt av olika företag?
Klart det är lönsamt.
Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.

Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.

Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
Ja, därför är det lite märkligt att man väljer att sätta upp 16 laddare bredvid en öppen SuC. USP i detta fall är väl att 800V-bilar laddar mycket snabbare på de nya laddarna.
Man tänker nog att SuC drar kunder och att ligga nära kan då var lite smart eftersom många
åker dit för att det är enkelt/smidigt men det kan ju vara kö på SuC osv…
Bra för oss kunder iaf om alla ”klumpar ihop sig” :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av expat »

Bjelke skrev: 05 jan 2024 15:55
mikebike skrev: 03 jan 2024 14:01
Freez skrev: 03 jan 2024 13:54
mikebike skrev: 03 jan 2024 12:48
spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:56

Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.

Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.

Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
Ja, därför är det lite märkligt att man väljer att sätta upp 16 laddare bredvid en öppen SuC. USP i detta fall är väl att 800V-bilar laddar mycket snabbare på de nya laddarna.
Man tänker nog att SuC drar kunder och att ligga nära kan då var lite smart eftersom många
åker dit för att det är enkelt/smidigt men det kan ju vara kö på SuC osv…
Bra för oss kunder iaf om alla ”klumpar ihop sig” :)
800 volts bilarna (ägarna) kanske inte i heller vill maxa 100 kW
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 05 jan 2024 15:55
mikebike skrev: 03 jan 2024 14:01
Freez skrev: 03 jan 2024 13:54
mikebike skrev: 03 jan 2024 12:48
spacecoin skrev: 03 jan 2024 11:56

Vem är det som bygger ut i massiv takt förutom Tesla? Det är en förutsättning för att sälja fler elbilar att det finns en ladd-infrastruktur. "cost of doing business". Har inget med lönsamhet att göra. Som jag skrev innan finns det långt mycket bättre riskfria investeringar än ett laddnät för elbilar.

Tesla är nog superglada om de kan nå lönsamhet någon gång med ensiffrig marginal.
Det har nyligen satts upp 8 + 8 snabbladare från eviny vid ICA tvärsöver rondellen från SuC som är öppen för alla och alltid har lediga platser. Dessutom finns redan 6 x 350 kW laddare från Ionity och 8 snabbladdare från recharge bredvid macken.

Så nog finns det andra än Tesla som bygger snabbladdare, vissa levererar dessutom mycket högre effekt än Teslas (Ulricehamn har V2).
Screenshot_20240103_124703_ChargeFinder.jpg
Bra att det byggs men Tesla är fortfarande en gigant med sina över 1100 Supercharger-laddare i Sverige. Totalt finns dryga 4000 snabbladdare men då räknar man med 50kW. Som Tesla ägare är SuC absolut smidigast och billigast.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
Ja, därför är det lite märkligt att man väljer att sätta upp 16 laddare bredvid en öppen SuC. USP i detta fall är väl att 800V-bilar laddar mycket snabbare på de nya laddarna.
Man tänker nog att SuC drar kunder och att ligga nära kan då var lite smart eftersom många
åker dit för att det är enkelt/smidigt men det kan ju vara kö på SuC osv…
Bra för oss kunder iaf om alla ”klumpar ihop sig” :)
Ja, det funkar nog i Gävle eller i Bredden, men Ulricehamn har aldrig någonsin ens varit halvfullt. Vi har laddat minst 30 gånger där och aldrig behövt dela.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Xanthopteryx »

Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 00:29
spacecoin skrev: 27 dec 2023 20:30
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 20:20
Det gör han inte.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
SuC är jävligt bra, och funkar kanon, men ....
Det är en ren killgissning att SuC är lönsamt. Att det skulle vara en "skitstor inkomstkälla" kan jag garantera att det inte är.

Min gissning är att det är "cost of doing business" för Tesla. Om det var en guldgruva att öppna laddstationer så skulle det finnas fler aktörer som satsade stort. Den enda som gjorde det fick det som bestraffning (VW) och låter det ruttna verkar det som. Folk kopierar allt bra Tesla gör. Dock kopierar ingen SuC i någon liknande skala. Det borde säga något...
Är ju precis det många gör nu, bygger laddare. Tex biltillverkare, bensinföretag, elföretag.
I USA är det nu i princip alla bilföretag som nu går över till Tesla SuC-nätet. Klart det ger extra intäkt.
Man får tänka på att majoriteten av stationerna står outnyttjade, och intjänar exakt noll, majoriteten av dygnet timmar majoriteten av året dagar.
Under tiden kostar dessa elektricitet, underhåll, avskrivningar, markhyra med mera.
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Xanthopteryx »

taliz skrev: 23 nov 2023 09:57
tnjo skrev: 23 nov 2023 07:18
taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden

Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Funkar uppenbarligen fint utan.
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.

Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Jag skruvar aldrig på känsligheten på min Volvo. Det bara funkar helt enkelt.
Radarn likaså. Den bara funkar, oavsett väder. Aldrig misslyckats.
Döda vinkelvarnare likaså, använder radar. Den bara funkar. Har aldrig fellarmat eller utebliven varning.
Parkeringssensorerna funkar också fint. I såväl kolsvart som dagsljus. Ser även små saker som smal stolpe, stenbumling etc.
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Xanthopteryx »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 13:00
mikebike skrev: 23 nov 2023 12:34
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 12:09
mikebike skrev: 22 nov 2023 12:19
Grejen är att andra bilar blir bättre, men Tesla blir sämre. Inte bara vid byte av "årsmodell", utan t.om. befintliga blir sämre.
Stämmer inte i alla fall. Min Model 3 från 2020 har idag fler funktioner än när jag köpte den så den har bara blivit bättre. Utan kostnad för mig.
Vilka funktioner har tillkommit?

Sedan menar jag främst att bilarna blir bättre för varje årsmodell. Att de får längre räckvidd och laddar snabbare t.ex.
Model 3 blev ju bättre till 2021, men sedan har det gått utför.
Finns ett antal, kommer säkert att glömma någon men här är några exempel:

-Uppspelning av sentryfilmer i bilen (innan fick man ta ut minnet och spela upp i datorn)
-Delmål i ruttplaneringen
-Döda-vinkelkameror aktiverat av blinkers
-Autofunktion på sätesvärme
-Kontroll av telefonsamtal via ratthjul
-Valbara funktioner för nedre raden på skärmen

samt en stor mängd småförbättringar (nya media- och infotainmentfunktioner, energigraf mm, mm)
Men på riktigt?
Delmål i rutt har andra haft i åratal. Sjukt att det inte funnits från start.
Autofunktion på sätesvärme har jag också från början.
Kontroll av telefonsamtal har jag också från början.
Döda vinkel sitter där den skall, i backspegeln på var sida. Från start.

Mycket av det du nämner som förbättringar är ju bara ett exempel på dåligt utvecklat från start.
Skriv svar