Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

alfaunzo

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av alfaunzo »

Djastar skrev:
Ser ut som det är en jäv... massa bilar i Malmö nu. :D
Är det bara Model Y eller ser jag en model 3 oxå?
Svårt och se när man Zoomar :D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Djastar skrev:
Wohoo! Minst 3 vita... Hoppas :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

Cutelunatic skrev:
Precis lagt in Model Y gummimattor litet paket XPE från Hamphi. Perfekt passform, kan rekommendera!
Och färgat bilen rosa redan ser jag :D
Svart Model Y Performance
Djastar

Inlägg av Djastar »

alfaunzo skrev:
Djastar skrev:
Är det bara Model Y eller ser jag en model 3 oxå?
Svårt och se när man Zoomar :D
Såg bara MYP'S dessvärre om du är ute efter en 3a.
Issec

Inlägg av Issec »

Berka skrev:
Någon som vet hur lång tid det tar från förregistering tills att reg.plåtarna kommer?
Min MYP registrerades 17/5 i Norrköping, svart/svart.
Men som vanligt radiotystnad från Tesla själva :lol:
Inget svar på din fråga, men jag är i exakt samma sits! På min slutfaktura står det prel. leveransdatum 19/5, hur är det på din?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

tslaqqq skrev:
martinot skrev:
Wallingstam skrev:
- men va håller ni på med Tesla?!!!!
Kommer jag få vänta vid Supercharger pga att en MG står å laddar så säljer jag Teslan direkt. Största fördelen med Tesla nu när andra kommit ikapp är ju ett ostört eget laddnätverk utan trängsel.
Är inne på samma sak. Beställde en MYP ironiskt nog i onsdags (som alternativ till min frus dieselkombi) innan jag hade läst "nyheten".

Kommer avvakta och se hur det fungerar nu i sommar och semestertider med min nuvarande Tesla MR LR. Blir det stök och köer så avbeställer jag (eller säljer vår köplats).
Vad ska du köpa istället då, en annan elbil där du får åka o tanka minst dubbla antalet ggr pga ineffektivitet i drivlinor, motor, batterihantering osv? :)
I dag så har vi: 1 st M3 LR och 1 st E-klass diesel. Alternativet är att vi behåller det så att vi skippar att plocka ut den MYP som vi precis beställt, och kör vidare på precis som i dag. Det är det absolut enklaste valet. Det är något som vi känner varit en väldigt bra och väl fungerande lösning för våra behov.

Sedan är frugans E-klass närmare fyra år snart, så dags att byta den så småningom. Men då avvaktar vi tills den nya generationen E-klass kombi (hybrid) som kommer våren 2023. Känns ju tråkigt att byta till nästan exakt samma modell man redan har (säger jag som iofs. bytte från 2019 M3 LR till 2021 M3 LR förra året). Finns ju en viss fördel med hybridtekniken som kommer som standard i nästa E-klass-generation.

Så det är väl planen i stort.

Visst kan man kika på andra elbilar (icke-Tesla) som du nämner är ineffektivare, men det känns ju som ett ännu sämre alternativ med laddning. Nu när många SuC öppnas upp så riskerar det ju att bli köer på de laddarna. Så det är ju ett steg tillbaka. Men skulle vi välja en annan elbil (än Tesla) så har vi ju samma potentiellt stökiga risk, men med nackdelen av att man ändå inte kan ladda på alla SuC (dvs. de som inte öppnats upp). Då blir det ju två steg tillbaka med en icke-Tesla-elbil, och absolut inte en bättre situation.

Men beställningen på vår MYP får ligga kvar tills vidare ivf. Har ju redan pyntat in 2500, och kostar ju inget ytterligare extra att behålla beställningen. Är läget oklart även till hösten, så kan jag säkert be Tesla att skjuta fram leveransen/beställningen av vår MYP till 2023.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Är nästan 1 års kö på M3 just nu, men MYP verkar vara rätt kort leveranstid än så länge.

Fick augusti-oktober som "gissning" av Tesla när jag beställde vit/svart nu i onsdags. Skall bli intressant att se om beställningar och leverans på MYP kommer hålla jämna steg framöver.
Nej, det är bara 4-6 månader på Model 3 så det skiljer bara en månad mot Model Y om du fick aug-okt.
Exemplet jag avsåg var alltså M3 (inte M3P).

https://teslaclubsweden.se/laaaaaaaaaan ... pa-teslor/

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Men beställningen på vår MYP får ligga kvar tills vidare ivf. Har ju redan pyntat in 2500, och kostar ju inget ytterligare extra att behålla beställningen. Är läget oklart även till hösten, så kan jag säkert be Tesla att skjuta fram leveransen/beställningen av vår MYP till 2023.
Distansköpslagen med 14 dagars ångerrätt gäller väl i det här fallet så du borde ha en dryg vecka på dig att begära tillbaka pengarna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Distansköpslagen med 14 dagars ångerrätt gäller väl i det här fallet så du borde ha en dryg vecka på dig att begära tillbaka pengarna.
Det har du rätt i. Bra tips. Tack! :)
Bild
Användarvisningsbild
Berka
Teslaägare

Inlägg av Berka »

Issec skrev:
Berka skrev:
Någon som vet hur lång tid det tar från förregistering tills att reg.plåtarna kommer?
Min MYP registrerades 17/5 i Norrköping, svart/svart.
Men som vanligt radiotystnad från Tesla själva :lol:
Inget svar på din fråga, men jag är i exakt samma sits! På min slutfaktura står det prel. leveransdatum 19/5, hur är det på din?
Jag går via ett bilfinansbolag så jag har inte sett någon slutfaktura, dem betalade dock i mitten av mars.
Jag har bara 2st handpenningsfakturor på mitt konto där det står att jag ska få tillbaka 1000kr (reservationsbeloppet) vid leverans. Uppskattad lev. På kontot är idag 19-26e maj iaf

Edit: var 16-25 maj tidigare i veckan
Användarvisningsbild
Cutelunatic
Teslaägare

Inlägg av Cutelunatic »

larjon skrev:
Cutelunatic skrev:
Precis lagt in Model Y gummimattor litet paket XPE från Hamphi. Perfekt passform, kan rekommendera!
Och färgat bilen rosa redan ser jag :D
Den har haft många färger de första 24 timmarna.. hehe :shock:
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare

Inlägg av kamger »

fick sms idag om matchning mot bil. svart/svart sthlm beställd 2022-03-07
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Inlägg av hanseman »

Var förbi på SC i Göteborg alldeles nyss och kunde se ett hav av svarta men framförallt 4-5st vita, där flera utav bilarna hade regplåt också. Glädjer någon kanske!
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

kamger skrev:
Fick också SMS idag om samma. Spänd på nästa SMS med bokningslänk :)
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Någon som sitter vid datorn , hur många vita respektive svarta är beställda i lista? Är väl typ dubbelt så många vita som svarta så känns lite kärvt med vita , då fabriken verkar prioritera svarta
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Dahla1975
Teslaägare

Inlägg av Dahla1975 »

hanseman skrev:
Var förbi på SC i Göteborg alldeles nyss och kunde se ett hav av svarta men framförallt 4-5st vita, där flera utav bilarna hade regplåt också. Glädjer någon kanske!
Såg på FB att det fanns en lycklig ägare som varit i Mölndal...
Såhär långt har det varit tyst kring leveranser från GBG (Väntar på info...)
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare

Inlägg av Mattias K »

rolundb skrev:
kamger skrev:
Fick också SMS idag om samma. Spänd på nästa SMS med bokningslänk :)
Samma här!
Jo nu väntar man spänt på nästa SMS :-)
Tesla model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Ni som beställt MYP

Inlägg av Toja »

Hämtade min Svarta MYP idag i Trosta
Där stod 30 still + att dom höll på att lasta av 8 st till
Bild
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Honkan skrev:
Någon som sitter vid datorn , hur många vita respektive svarta är beställda i lista? Är väl typ dubbelt så många vita som svarta så känns lite kärvt med vita , då fabriken verkar prioritera svarta

Det var redan kommunicerat från början att Svart skulle vara första färgen och sporadiskt vita, sen kommer det att köras uteslutande vita. Så sent som i onsdags så var det fortfarande mest svarta som lämnade. Jag tänker mig att det är många som beställt svart, även då svart kostade extra. Så det är enkelt för Tesla att bygga svarta bilar och tjäna mer pengar. Men någonstans måste de byta och börja producera fler vita. Det är mer än dubbelt så många vita som svarta i listan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Allmosa

Inlägg av Allmosa »

Ni som fått SMS om matchning mot en bil, har ni behövt godkänna Tesla Vision på kontot också?
Väntar frenetiskt på min som beställdes i November 2021..
Användarvisningsbild
Cutelunatic
Teslaägare

Inlägg av Cutelunatic »

Dahla1975 skrev:
hanseman skrev:
När jag hämtade min igår i Göteborg, så va jag inte ensam om att hämta bil iaf. Tror det flyter på ganska så bra. Kom ihåg, den som väntar på något gott... :lol:
Användarvisningsbild
Dahla1975
Teslaägare

Inlägg av Dahla1975 »

Cutelunatic skrev:
Dahla1975 skrev:
hanseman skrev:
När jag hämtade min igår i Göteborg, så va jag inte ensam om att hämta bil iaf. Tror det flyter på ganska så bra. Kom ihåg, den som väntar på något gott... :lol:
Aha... hoppas det var lika fullt på parkeringen igår som i lördags :)
Mmmm... snarare "Den som väntar på något gott, väntar ALLTID för länge" Hahaha :)
nist

Inlägg av nist »

waiting-for-tesla.jpg
Hur långt innan upphämtning brukar man få smset för tidsbokning??
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare

Inlägg av acorn »

Sorry om man stör mitt i väntan på MYP! Tänkte ta beställa en MYP och funderar på vilken färg man ska ta för att få den snabbast. Både svart och vit har ju lev mellan augusti till november. Någon som har en bra tanke kring vilken som kommer först?
Pelle74

Inlägg av Pelle74 »

nist skrev:
waiting-for-tesla.jpg
Hur långt innan upphämtning brukar man få smset för tidsbokning??
6 dagar innan fick jag mitt sms.
Skriv svar