E-Golf 2017
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: E-Golf 2017
Grattis!!!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Noterade det även jag.Surfaren skrev:Det var nära att det blev en Leaf...

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Ja men från 1 juli 2019 kan man inte stänga av rymd ljudet. Jag vill ha det tyst när jag kör på el. Bara lite däckbuller..
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jodå, det ingår i lagen att brumbrum-ljudet alltid ska gå att stängas av. Men det ska alltid bara påslaget per automatik igen när man startar bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det var ju iaf lite hopp. Hörde en Zoe på nära håll för några dagar sen. Trodde den var på väg att haverera innan jag kopplade att den har artificiellt dum-ljud.
Då blir det att träna muskelminnet på samma men annorlunda som startsekvensen på en Leaf: Broms ner -> Power On -> Backljud av.
Då blir det att träna muskelminnet på samma men annorlunda som startsekvensen på en Leaf: Broms ner -> Power On -> Backljud av.
Så gör jag i e-Golfen. Brumbrum-knappen är placerad bredvid "växelväljaren". Så det blir starta, brumbrum-off och D (eller R). Det går helt automatiskt, jag tänker inte på det längre. I början var jag inne på att modda bilen, det går nämligen att stänga av permanent om man har rätt mjukvara, eller om man är kompis med VW-verkstaden, men jag har lagt det på is. Jag har programmerat in det i muskelminnet istället. 

Ja. Men jag har hört att man inte kan stänga av den alls sen i framtiden.. Ngn som har en länk. Det är en big deal för mig.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det kanske är en hybrid??Walker skrev:Noterade det även jag.Surfaren skrev:Det var nära att det blev en Leaf...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
På Zoe'n ligger brummet på separat säkring och när den är borttagen låter det inget...mati skrev:Jodå, det ingår i lagen att brumbrum-ljudet alltid ska gå att stängas av. Men det ska alltid bara påslaget per automatik igen när man startar bilen.
Förhoppningsvis kommer det att ligga på en separat säkring i framtiden, så det kanske blir en marknad för begagnade och trasiga säkringar?
Tack alla!!
Nu är jag i alla fall fossilfri på privatsidan. Tyvärr finns idag inga alternativ när det gäller min arbetsbil. Golfen är i alla fall första steget. Målet är en Tesla privat och en VW Buzz i jobbet. Förhoppningsvis är Teslan på plats om drygt 6 månader, buzzen lär nog dröja tyvärr.
Nu är jag i alla fall fossilfri på privatsidan. Tyvärr finns idag inga alternativ när det gäller min arbetsbil. Golfen är i alla fall första steget. Målet är en Tesla privat och en VW Buzz i jobbet. Förhoppningsvis är Teslan på plats om drygt 6 månader, buzzen lär nog dröja tyvärr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Teslaspolen
- Teslaägare
Välkommen till nästa nivå i sekten! 

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Idiotljudet var tillval när jag beställde eGolfen förra vintern och DET var inget jag var intresserad av att betala 3000kr för, det är säkert! Det är alltså standard i Sverige redan nu (eller förra året när du köpte din)?mati skrev:Så gör jag i e-Golfen. Brumbrum-knappen är placerad bredvid "växelväljaren". Så det blir starta, brumbrum-off och D (eller R). Det går helt automatiskt, jag tänker inte på det längre. I början var jag inne på att modda bilen, det går nämligen att stänga av permanent om man har rätt mjukvara, eller om man är kompis med VW-verkstaden, men jag har lagt det på is. Jag har programmerat in det i muskelminnet istället.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
EU-regel, träder väl i kraft nu till årsskiftet.HelectriC skrev:Idiotljudet var tillval när jag beställde eGolfen förra vintern och DET var inget jag var intresserad av att betala 3000kr för, det är säkert! Det är alltså standard i Sverige redan nu (eller förra året när du köpte din)?mati skrev:Så gör jag i e-Golfen. Brumbrum-knappen är placerad bredvid "växelväljaren". Så det blir starta, brumbrum-off och D (eller R). Det går helt automatiskt, jag tänker inte på det längre. I början var jag inne på att modda bilen, det går nämligen att stänga av permanent om man har rätt mjukvara, eller om man är kompis med VW-verkstaden, men jag har lagt det på is. Jag har programmerat in det i muskelminnet istället.
Ja, i Sverige har det varit standard sedan länge. Troligen bara här. Det är tillval i alla andra länder såvitt jag vet. Svenskarna anses nog vara lite extra korkade och hänsynslösa i trafiken. Det ska brummas och låtas så att även den mest ouppmärksamma hörlurebärande mobilstirrande svenne klarar sig från att bli nermejad av alla miljontals elbilar som rullar omkring på svenska vägar. Typ.HelectriC skrev:Idiotljudet var tillval när jag beställde eGolfen förra vintern och DET var inget jag var intresserad av att betala 3000kr för, det är säkert! Det är alltså standard i Sverige redan nu (eller förra året när du köpte din)?mati skrev:Så gör jag i e-Golfen. Brumbrum-knappen är placerad bredvid "växelväljaren". Så det blir starta, brumbrum-off och D (eller R). Det går helt automatiskt, jag tänker inte på det längre. I början var jag inne på att modda bilen, det går nämligen att stänga av permanent om man har rätt mjukvara, eller om man är kompis med VW-verkstaden, men jag har lagt det på is. Jag har programmerat in det i muskelminnet istället.
- Monark1954
- Teslaägare
Jag hör inte brumljudet när jag sitter i bilen så jag låter knappen lysa.
Har inte heller lagt märke till ljudet när någon annan kört iväg med vår bil.
Har kanske tur att det är trasig eller så är jag ouppmärksam.
Vad är det för typ av ljud?
Har inte heller lagt märke till ljudet när någon annan kört iväg med vår bil.
Har kanske tur att det är trasig eller så är jag ouppmärksam.
Vad är det för typ av ljud?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Det har nog varit standard i alla bilar som levererats i EU. Beslutet togs ju för länge sedan, så biltillverkarna har har varit snabba att lägga till det. Zoe har som sagt haft det sedan 2015, när r240-modellen kom.mati skrev:Ja, i Sverige har det varit standard sedan länge. Troligen bara här. Det är tillval i alla andra länder såvitt jag vet. Svenskarna anses nog vara lite extra korkade och hänsynslösa i trafiken. Det ska brummas och låtas så att även den mest ouppmärksamma hörlurebärande mobilstirrande svenne klarar sig från att bli nermejad av alla miljontals elbilar som rullar omkring på svenska vägar. Typ.HelectriC skrev:Idiotljudet var tillval när jag beställde eGolfen förra vintern och DET var inget jag var intresserad av att betala 3000kr för, det är säkert! Det är alltså standard i Sverige redan nu (eller förra året när du köpte din)?mati skrev:Så gör jag i e-Golfen. Brumbrum-knappen är placerad bredvid "växelväljaren". Så det blir starta, brumbrum-off och D (eller R). Det går helt automatiskt, jag tänker inte på det längre. I början var jag inne på att modda bilen, det går nämligen att stänga av permanent om man har rätt mjukvara, eller om man är kompis med VW-verkstaden, men jag har lagt det på is. Jag har programmerat in det i muskelminnet istället.
Men det motsatta gäller för TPMS-ventiler: Det är en EU-förordning, men Sverige har för en gångs skull inte gjort den till svensk lag. Motiveringen till det är att eftersom vi byter hjul 2 ggr per år så har vi ändå koll på lufttrycket. På Zoe går det bara att lagra 4 st däck i minnet, så när man byter hjul så måste man in på verkstad och programmera om bilen för att lyssna på de andra ventilerna. När jag var inne första gången sa teknikern att det fanns en knapp i programvaran för att koppla ur kravet på TPMS-registrering, men det var utgråad och gick inte att klicka på. Alltså är programvaran förberedd för andra marknader än EU där man inte har kravet på TPMS-ventiler. Jag bad min ÅF fråga huvudkontoret om de inte kunde öppna den möjligheten i den svenska programvaran eftersom det är så här krångligt med Zoen, men svaret blev bara att "de inte hade nåt intresse av det".
Kan inte däckgubben kopiera sensorer i de 4 sommar hjulen och lägga på de nya vinterhjulen ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
?Jerker skrev:Onödig postning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Då får jag ju byta sensorer i den ena uppsättningen och den kostnaden vill jag inte ta.e5m1r skrev:Kan inte däckgubben kopiera sensorer i de 4 sommar hjulen och lägga på de nya vinterhjulen ?
Jag skrev ett inlägg och upptäckte sen att nån annan redan skrivit ungefär det samma och det går ju inte att helt ta bort ett inlägg.Walker skrev:?Jerker skrev:Onödig postning.
Alla sensorer som däcgubbar lägger in är programeringsbara så har du sensorer i vinterhjulen så kan de klona från sommarhjulen eller tänker jag felJerker skrev:Då får jag ju byta sensorer i den ena uppsättningen och den kostnaden vill jag inte ta.e5m1r skrev:Kan inte däckgubben kopiera sensorer i de 4 sommar hjulen och lägga på de nya vinterhjulen ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Men jag har ju redan två uppsättningar hjul med sensorer i som inte är programmeringsbara och för att få det i den ena uppsättningen så att jag kan kopiera över koden så att bilen tror att det är samma hjul så måste jag ju byta ut de sensorer jag redan har och det kostar ju pengar.e5m1r skrev:Alla sensorer som däcgubbar lägger in är programeringsbara så har du sensorer i vinterhjulen så kan de klona från sommarhjulen eller tänker jag felJerker skrev:Då får jag ju byta sensorer i den ena uppsättningen och den kostnaden vill jag inte ta.e5m1r skrev:Kan inte däckgubben kopiera sensorer i de 4 sommar hjulen och lägga på de nya vinterhjulen ?
ÅF erbjöd sig att programmera om bilen varje höst och vår gratis åt mig eftersom de själva tyckte att det var knäppt med bara 4 minnesplatser i bilen.
Det går utmärkt så länge ditt inlägg är det senaste (vilket det verkar ha varit då du ändrade det, för det står inte att det är ändrat).Jerker skrev:Jag skrev ett inlägg och upptäckte sen att nån annan redan skrivit ungefär det samma och det går ju inte att helt ta bort ett inlägg.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla