Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.

Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.

En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.

Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.

Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11193
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

12man skrev:
Med en artikel från nov-17
:lol: :lol: :lol: Kollade inte datumet innan jag delade vidare. Men den lät som en replik på den pågående debatten!
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.

Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.

En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.

Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.

Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Vindkraftsinvesteringarna går väl mest till utlandet? Hur många vindkraftsfabriker har vi i Sverige? Hur många montörer är svenska?
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.

Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.

En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.

Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.

Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Här är inte besparingar inom sjukvården och liknande medräknat med Tibor har såklart räknat lite på det.

http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Artikel i media

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
joel80 skrev:
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.

Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.

En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.

Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.

Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Vindkraftsinvesteringarna går väl mest till utlandet? Hur många vindkraftsfabriker har vi i Sverige? Hur många montörer är svenska?
Glöm inte att kolla upp hur stor andel som ägs av utländska bolag? Bara för att de står här betyder inte att ev. vinst stannar i Sverige.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11193
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Här är en väldigt bra artikel som systematiskt går igenom missuppfattningar om Tesla, medvetet skapade av dem som har intresse av att skada företaget.

Vem känner inte igen sig i detta?
“Tesla… didn’t they go bankrupt?”
“Too bad you’re never going to get your car, given that they’re going bankrupt. They lose money on every car they sell.”
“Isn’t that that car that killed people?”
“I wouldn’t get into one, with all those fires.”
“But all their management is fleeing!”
“I can’t support Tesla, they treat their workers terribly.”
Artikeln:
The War on Tesla, Musk, and the Fight for the Future
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

vigge50 skrev:
joel80 skrev:
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.

Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.

En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.

Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.

Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Här är inte besparingar inom sjukvården och liknande medräknat med Tibor har såklart räknat lite på det.

http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
Den där artikeln räknar första steget, vilket är intressant det också.
Besparingarna inom sjukvården är som du säger inte med, men även andrahandsintäkter är inte medräknat. Alltså av dom miljarder som stannar i Sverige kommer en viss del gå till löner till folk som arbetar med elproduktion. De som får lön betalar skatt, och konsumerar sin lön vilket ger staten momspengar. Konsumerar de i Sverige blir det även där en inkomst till nått företag som kan betala ut löner eller göra inköp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
joel80 skrev:
Allt snack om att staten kommer tappa så mycket pengar är jag inte med på. Jag tror inte det behöver höjas några skatter eller införas kilometerskatt.
Trängselskatter möjligen för att försöka få folk att ta kollektivtrafik där det finns.

Elbilar kommer nämligen medföra en mängd fördelar för staten/Sverige som kanske t.o.m blir en ekonomisk vinst, helt utan extra bilskatter.
Först gäller det hälsan. Om vi får bättre luft i städerna kommer färre människor bli sjuka. Det handlar ju om tusentals dödsfall nu, men även de som "bara" får astmaproblem och behöver någon form av vård kostar ju samhället pengar.
Det bör vara åtskilliga miljarder som kan sparas här.

En annan stor post är drivmedel. El kan produceras inom landet! Vi behöver inte importera olja för miljarder.
Att vi kör på "inhemskt drivmedel" betyder att pengarna stannar i Sverige. Det är otroligt viktigt för ekonomin. Pengarna går då till de som jobbar med t.ex vindkraft. De betalar i sin tur skatt på de pengar de får i lön eller gör vinst på. När de sen konsumerar för pengarna betalas moms, och det går i sin tur till tredjepart som också får in mer pengar och ev kan anställa fler.

Att vi med elbilar kan tillverka vårt eget drivmedel inom landet bör väga upp skattebortfallet på diesel och bensin.

Jag önskar att det kunde göras en djupstudie i hur det skulle påverka. Att bara prata om bortfall av skatteintäkter som måste täckas blir i allafall väldigt skevt!
Vindkraftsinvesteringarna går väl mest till utlandet? Hur många vindkraftsfabriker har vi i Sverige? Hur många montörer är svenska?
Global Castings i Guldsmedshyttan levererar mycket gjutgods i megaformat till den Europeiska vindkraftsindustrin iaf. Sen har jag för mig att Enercon bygger torn någonstans i Skåne, eller de gjorde iaf.

https://www.globalcastings.com/site/sv/ ... edshyttan/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11193
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Nu har regeringen äntligen insett att elbilar är framtiden. Debattartikeln innehåller också den felaktiga uppgiften att Volvo endast kommer att tillverka elektrifierade bilar fr.o.m. 2019:

https://www.expressen.se/debatt/nu-sakr ... industrin/
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

Klippt från dagens nummer av tidningen Fokus:
photo_2018-06-29_12-13-56.jpg
Trovärdigt.... ?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

khavusr skrev:
Klippt från dagens nummer av tidningen Fokus:

Trovärdigt.... ?
Ambitionerna finns säkert, det jobbar inte bara bad-boys på VW. Vissa har riktigt högtuppsatta mål, och jag tror att de som jobbar med utveckling av elbilsgrenen inom VW vill verkligen lyckas. Pengarna de investerar vill de ju tjäna tillbaka nånstans. Men det är klart att det finns många gamla bakåsträvande gubbar som skulle sälja sina barn för att kunna fortsätta bygga dieselbilar i all evighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Om de lyckas med att göra 25% av sina sålda bilar eldrivna till 2025 så gör de bäst i att ha en plan för att sälja 100% eldrivna bilar 2030. Ingen kommer nämligen vilja ha annat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Om de lyckas med att göra 25% av sina sålda bilar eldrivna till 2025 så gör de bäst i att ha en plan för att sälja 100% eldrivna bilar 2030. Ingen kommer nämligen vilja ha annat.
Håller med. De kommer få problem att kränga sina stinkande sotlok. Jag räknar med att VW underskattar efterfrågan på elbilar, i synnerhet om elbilarna blir så bra som de själva hävdar. Och jag tvivlar inte på att de kan bygga jättefina elbilar. Själv kommer jag troligen lägga en beställning så fort det går, bara för att inte hamna längst bak i kön. Troligen om nåt år eller så. Väntetiden lär bli lång i alla fall, och då får jag den förhoppningsvis lagom till att leasingtiden på Teslan går ut. Blir det tidigare gör det inte mig nånting. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 796
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Från DN idag:
IMG_5644.jpg
IMG_5645.jpg
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

https://www.cnbc.com/2018/06/26/electri ... ation.html
Dock från en före-detta EPA-anställd, men tänkvärt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Stockholm dubblerar antalet laddplatser till 2020 (från 800 idag).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ler-behovs
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 796
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

bylund skrev:
Stockholm dubblerar antalet laddplatser till 2020 (från 800 idag).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ler-behovs
Läste i länken där om "mobilitetsgaraget" i Gamla stan. Hade jag missat. Verkar rätt coolt.
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... okies=true
Här finns bland annat:

- en poolbil och 17 besöks-P-platser – alla med ladduttag.
- låsbara cykelboxar med laddmöjlighet för elcyklar. Pris 100 kronor per månad. El ingår.
- lådcyklelpool. Även här finns laddmöjlighet.
- varuutlämningsskåp för e-handelspaket. Skåpen öppnas med pinkod av kunderna.
- P-plats för cyklar för dem som hyr bilparkering i företagets P-hus på andra ställen i stan.

– Med mobilitetsgaraget vill vi stimulera nya beteendemönster, säger Christian Rockberger, vd för Stockholm Parkering.

Stockholm parkering har nu passerat 1 000 installerade laddplatser i Stockholm. Drygt 700 av dem är publika.
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

HerrNilsson skrev:

Läste i länken där om "mobilitetsgaraget" i Gamla stan. Hade jag missat. Verkar rätt coolt.
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... okies=true
Där parkerade jag i påskas när jag var i stan. Perfekt på alla sätt utom att de inte öppnade förrän 06:30 vilket innebar en något försenad avgång... Garaget var nästan tomt. Verkar som om det är en hemlighet för många.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

Business Insider skriver följande om Tesla's 'brake and roll' test:

Elon Musk ordered Tesla engineers to stop doing a critical brake test on Model 3s
- Tesla CEO Elon Musk ordered his employees to stop putting near-finished Model 3s through a critical test before they leave his Fremont, California factory, according to an internal document viewed by Business Insider.
- The test is called the brake and roll test, and ensures that the car is correctly aligned.
- An industry expert told Business Insider that every automaker does this test to ensure quality and function.


Och Tesla kommenterar "To be extremely clear, we drive *every* Model 3 on our test track to verify braking, torque, squeal and rattle. There are no exceptions," Tesla spokesperson Dave Arnold said in a statement.".
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Sista chansen för lite FUD?
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

LarsL skrev:
Sista chansen för lite FUD?
Yahoo Finance har en klipp om det.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 796
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Missat denna helt men på Netflix finns en Nova-dokumentär från 2017 om batterier och batterilagring:

NOVA: Search for the Super Battery - https://www.netflix.com/se/title/80991272

Om man står ut med - i mitt tycke - programledarens lite fjantiga programledarstil så är det en okej dokumentär om olika kommande batteritekniker. Tesla är förstås med på ett hörn.
Mvh
Nilsson


joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Intressant live ang nya energianvändning och elbilar! #Almedalen https://t.co/AOfvzMgrQc

Hållbarhetschefen från Northvolt är med.. Boliden, Scania, m.fl.
:)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Om de patenterat tekniken de pratar om är det en non starter.
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Nu är det en ny..


"Energisektorn i Förändring - Blockchain, argumentet realitet och digital säkerhet".
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar