Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Superchargers

Inlägg av dstr »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Tänkte på stenarna när jag laddade där i lördags, tänkte att någon kommer köra på dessa samt att de är opraktiska vid eventuell snöröjning. Jag missade dock att det låg en på själva laddplatsen också, som tur var laddade jag på en av de mittersta.
Den kanske inte låg där då. Nu var jag inte på plats själv men utifrån bilden tolkar jag det som att det är skrapmärken i asfalten, vilket tyder på att geniet som flyttade på stenen inte bara hade för lite bakom pannbenet utan även för lite kräm i armarna. Det har nog skett ganska nyligen.
...och förmodligen någon som sladdat in i den med PV'n. Måste googla fram Sator på spotify nu. :)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Stannade till idag och laddade, tanken är kanske som någon skrev hindra däckbrännare.

Men alla övriga stenar ligger direkt på parkeringsplatserna så tanken är nog att hindra rejält och syns dessa i mörkret kan man ju undra?
20161031_120443.jpg
Java
elbilist

Inlägg av Java »

Håller med Er alla, stenarna är omöjliga att se från förarplats och i mörker är dom mycket farliga.
Jag har mailat förmodad fastighetsägare om olämpligheten att ha stenblock som hinder och att laddplats är blockerad.
Får se vad som händer, återkommer.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ser helt sjukt ut. Ta ditt ett spett och bänd bort stenarna säger jag.
Java
elbilist

Inlägg av Java »

apkungen skrev:
Ser helt sjukt ut. Ta ditt ett spett och bänd bort stenarna säger jag.
Då blir man både smal och stark... där e många block :)
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Screenshot_20161107-221146.jpg
Är det någon som har en källa på det? Är rätt säker på att tesla själva står för alla omkostnader
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jojje167 skrev:
Är det någon som har en källa på det? Är rätt säker på att tesla själva står för alla omkostnader
Ja, tesla har avtal med Skellefteå kraft bland annat.

http://teslaclubsweden.se/miljoel-i-superchargrarna/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jojje167 skrev:
Oftast är Max eller liknande den som står för marken men elen står Tesla för när det gäller Superchargers. Destination Chargers är en annan sak, där är det inte Tesla som står för elen. Tesla står för marken på en del laddare också, t.ex. den för Kalmar där Tesla har tomtarrende mot Kalmar kommun för laddaren enligt uppgift från källa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Planera långresa.

Efter en trejde "French hotdog" med kryddig korv men kallt bröd längs E4 från Umeå funderade jag på att starta en tråd med omdömmen.
Efter en genomförd resa lär man sig men vill gärna undvika "korvkoma" om vi åker längre.

Skummat i flera tråda och hittat några förslag så jag avstår från en ny tråd och väljer denna generella.
Koppletera gärna ni som redan är erfarna långresenärer.

Gå in och läs vilket matställe som erbjuds, länkar till websidor som diskuterar platsen mm.
https://supercharge.info/
Skapat av en Teslaentusiast och har mer funktioner än Teslas egen.

Ett annat tipps jag hittat var att söka på nätet efter laddstationen och hitta facebooksidor, bilder mm. för att bedömma omgivningarna.

Med korta avstånd mellan Superchargers kanske det räcker med ett kortstopp men Modell X verkar det som att när man njuter av körningen och kör lite för fort så blir laddstoppen längre. Just nu känns god fart och längre laddstopp passa mej.

Skriva ut en papperskarta på oliks sätt kan vara vettigt för att gradera sig för långsam uppkoppling.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=3252
Här finns några tipps.

Nedanstående Chademolänkar kan även ge vägledning om det finns risk för "korvkoma" eller om man kan njuta av stoppet.

Komplettera med
http://www.chademo.com/wp/eumap/
Här verkar efter några stickprov även finnas foton, en del användarkommenterer mm.

Inte att förglömma för Norden är
http://www.uppladdning.nu/

Chademo som fungerar för Tesla, tolkar trådar som att några Chademo inte pratar med Telsa.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 999987&z=4
Återkoppa om ni testar någon ny Chademo, nästa gång kanske ni behöver en när ni lämnar huvudstråken.

Till slut, gå in i forumindex öppna "Supercharger" ämnet. Här kan det finnas matnyttigt som missats om man bara kollar senaste uppdatering.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
JFAH

Inlägg av JFAH »

Svenssons skrev:
Jojje167 skrev:
Oftast är Max eller liknande den som står för marken men elen står Tesla för när det gäller Superchargers. Destination Chargers är en annan sak, där är det inte Tesla som står för elen. Tesla står för marken på en del laddare också, t.ex. den för Kalmar där Tesla har tomtarrende mot Kalmar kommun för laddaren enligt uppgift från källa.
I USA har Tesla faktiskt börjat sätta upp super chargers vid köpcenter där köpcentret är med och betalar elen som en service och kundmagnet.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Det är ju så det borde vara och jobbas med även här. Ett köpcentrum eller en vägkrog som har destination charger eller SuC på parkeringen kommer garanterat att locka kunder!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Så blir det nog också, men än så länge är marknaden lite för liten för att det ska spela roll skulle jag tro. Jag misstänker att utvecklingen kring infrastruktur generellt kommer explodera när Model 3 och liknande bilar börjar rulla ut i riktigt stora volymer.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

fakerlind skrev:
Så blir det nog också, men än så länge är marknaden lite för liten för att det ska spela roll skulle jag tro. Jag misstänker att utvecklingen kring infrastruktur generellt kommer explodera när Model 3 och liknande bilar börjar rulla ut i riktigt stora volymer.
Tror du har helt rätt där :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar