Miljöel i Superchargrarna

InfraCity

Nu är det klart att det blev Skellefteå Kraft och Svekraft som levererar el till Supercharger snabbladdstationerna. Tesla Motors ville väl inte ha alla elektronerna i samma korg så de två leverantörerna fick dela 50-50. Båda leverantörerna har utpräglade miljöprofil och elen de levererar till stolparna är miljömärkt el från förnybara källor. Framför allt vattenkraft, men även en betydande del vindkraft.

Så nu kan du ladda din Tesla med god samvete och rycka på axeln åt dem som fortfarande inte har fattat hur svenska elmarknaden fungerar utan fortsätter snacka om kolkraft hit och dit. Vi kan härmed slå fast en gång för alla att Tesla Model S släpper inte ut några avgaser vid långfärder – varken från nåt avgasrör eller där elen den drivs med framställdes. Och vill du ladda med förnybart el även hemma behöver du bara ringa ett enda telefonsamtal till din elleverantör. Då blir din bil helt utsläppsfritt. Faktum är att även om du laddar din Tesla med ”fulel” i Sverige så har den till 97% framställts med inga eller endast låga utsläpp av koldioxid.

Tesla Motors är nu inne på målrakan med årets skörd av Superchargers. Nu har laddstolparna vid MAX i Infra City också invigts, och anläggningen vid Sillekrog, Nyköping är också snart färdig. Efter det tar utbyggnaden en kort paus under vintern, medan marken är stelfrusen, för att sedan fortsätta nästa år. Innan årsskiftet kommer det att finnas Supercharger anläggningar på 13 platser i Sverige, med sammanlagt 100 laddstolpar! Tesla Motors har lyckats med konststycket att på bara 6 månader springa förbi alla övriga aktörer. Det finns nu långt fler Supercharger laddstolpar i Sverige än ChaDeMo och CCS! Vanligaste snabbladdaren i Sverige just nu är faktiskt Tesla Motors Superchargers!

Och tack vare utbyggnaden i vårt grannland Norge så är det nu faktiskt så att de allra flesta städer i Sverige -även dem uppe i norr!- kan nås med Tesla Model S. Ja det medges, med enorma omvägar via Norge så det är knappast praktiskt – men det går. Vilket man knappast kan säga om någon annan elbil.

Vi stack ut hakan förra veckan och hävdade att hela Sverige är Superchargad. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Äntligen har vi fått vår första läsarstorm! Men vi står fast vid uttalandet: Hela Sverige är Superchargad, iom att de allra flesta städerna går nu att nå via Tesla Motors Supercharger nätverk! Om laddstolparna står i Sverige eller Norge spelar faktiskt mindre roll. Och nej, man kan inte köra med 120 km/h -speciellt inte på vintern- för att kunna komma fram, men det är inte heller det vi hävdar.

Tesla Motors har på endast sex månader skänkt Sverige det våra politiker har pratat om i åratal – ett rikstäckande nätverk av snabbladdstationer. Och märk väl ordet skänkt: utbyggnaden av laddnätverket har inte krävt en enda skattekrona! Tvärtom har Tesla Motors fått betala till staten -i form av moms och arbetsgivaravgifter- stora summor för att kunna få bygga! Så mycket om politikers snack vs verkstad.

Vi hävdar inte att Superchargernätverket i Sverige är färdigbyggt – och det gör inte Tesla Motors heller. De kommer fortsätta jobba även nästa år, och åren därpå, med att skänka Sverige en fungerande laddinfrastruktur. Det som idag går mest i teorin, som tex åka Stockholm-Luleå som just nu kräver en rejäl omväg på 700 km via Norge, det kommer att gå att åka raka vägen nästa år. Hur du kommer till Luleå med någon annan elbil vill vi inte ens spekulera i.

Det roligaste kommentaren till vår artikel Hela Sverige Supercharged var iaf konspirationsteorin om att Tesla Motors använder större räckviddscirklar kring sina Superchargers i norra Europa än i Södra. Någon behöver nog läsa på om Mercators kartprojektion.

 


TCS ett år sedan: Tekniska detaljer om batteripacket

Vår nyhet för ett år sedan var att Tesla Model S batteripack innehåller 7104 små battericeller och att 60 och 85 modellerna har samma elmotor, men 60 modellens mindre batteripack inte kan leverera lika mycket ström som 85-ans och det är därför den modellen har långsammare acceleration. Intressant läsning än idag.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Filip

    Varför ser Grönland ut att vara lika stort som Australien på kartan? Tesla har nog något med det o göra…