Adaptorer för laddning
Moderator: Redaktion
Re: Adaptorer för laddning
Kan inte mycket om el, men jag hoppas att den medföljande 3 fas-adaptern gör att jag kan koppla in min Tesla direkt i mitt trefas 16a uttag utan att oroa mig. Blir lite orolig när man läser här.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Adaptorer för laddning
Tack, nu förstår jag lite mer men ändå inte riktigt 
Problemet med el för en ny elbilsägare är att så få kan svara på frågor på AC / DC. Elektriker som kan AC blir osäkra när det kommer till Elbilar, en del av dom som säljer kablar och boxar är inte heller så insatta och kommer man inte ihåg vad man lärde sig i skolan så blir det ännu svårare att reda ut vad som är rätt och vad som är fel.
Teslas röda adapter 16A 400 volt, är det den mobila UMC ( den med dom gröna blinkande ledlamporna ) som styr mängden ström den släpper fram ?
Som Anders N skriver " Om man själv skruvar ihop en adaper 32A-16A för att kunna sticka in sig i ett 32A CEE-uttag så blir det ändå inte mer än 16 A som bilen tar, Teslas 16A-adaper ser till detta, även om man har dubbelladdare. Fördelen är att man kan använda 32A-uttag". Stämmer detta ?
Om kontakten Mennekes ger 32A 400 volt så räcker det inte bara att byta ut den till en Type2 utan måste även kompletteras med någon form av kort som kan kommunicera med bilen ?
Så skall man kunna utnyttja sin dubbelladdare och få ut 22kW så är det en "äkta" laddstolpe med en Type2 kontakt eller fast anslutning som gäller och då har den någon typ av elektronik som kommunicerar med bilen ? Att fulköra utan denna elektronik är olagligt ?

Problemet med el för en ny elbilsägare är att så få kan svara på frågor på AC / DC. Elektriker som kan AC blir osäkra när det kommer till Elbilar, en del av dom som säljer kablar och boxar är inte heller så insatta och kommer man inte ihåg vad man lärde sig i skolan så blir det ännu svårare att reda ut vad som är rätt och vad som är fel.
Teslas röda adapter 16A 400 volt, är det den mobila UMC ( den med dom gröna blinkande ledlamporna ) som styr mängden ström den släpper fram ?
Som Anders N skriver " Om man själv skruvar ihop en adaper 32A-16A för att kunna sticka in sig i ett 32A CEE-uttag så blir det ändå inte mer än 16 A som bilen tar, Teslas 16A-adaper ser till detta, även om man har dubbelladdare. Fördelen är att man kan använda 32A-uttag". Stämmer detta ?
Om kontakten Mennekes ger 32A 400 volt så räcker det inte bara att byta ut den till en Type2 utan måste även kompletteras med någon form av kort som kan kommunicera med bilen ?
Så skall man kunna utnyttja sin dubbelladdare och få ut 22kW så är det en "äkta" laddstolpe med en Type2 kontakt eller fast anslutning som gäller och då har den någon typ av elektronik som kommunicerar med bilen ? Att fulköra utan denna elektronik är olagligt ?
Re: Adaptorer för laddning
Fortsätt fråga så svarar jag så mycket jag kan. Ger ju andra chans att lära sig också.Top12 skrev:Tack, nu förstår jag lite mer men ändå inte riktigt![]()
Ja.Top12 skrev:Problemet med el för en ny elbilsägare är att så få kan svara på frågor på AC / DC. Elektriker som kan AC blir osäkra när det kommer till Elbilar, en del av dom som säljer kablar och boxar är inte heller så insatta och kommer man inte ihåg vad man lärde sig i skolan så blir det ännu svårare att reda ut vad som är rätt och vad som är fel.
Teslas röda adapter 16A 400 volt, är det den mobila UMC ( den med dom gröna blinkande ledlamporna ) som styr mängden ström den släpper fram ?
Ja. Det enda det ger är att kunna ladda 11 KW från ett 32A trefasuttag. Bättre än att inte kunna ladda alls från ett sånt om man är i laddknipa antar jag.Top12 skrev:Som Anders N skriver " Om man själv skruvar ihop en adaper 32A-16A för att kunna sticka in sig i ett 32A CEE-uttag så blir det ändå inte mer än 16 A som bilen tar, Teslas 16A-adaper ser till detta, även om man har dubbelladdare. Fördelen är att man kan använda 32A-uttag". Stämmer detta ?
Man kan också tänka sig en enfas-adapter till 32 A blå från ett sånt uttag och sen köpa till Teslas blåa UMC-adapter för 800 Kr. Då blir kopplingen laglig (tror jag) men man får då bara ut ca 7,7 KW.
Mennekes och Type 2 är samma sak.Top12 skrev:Om kontakten Mennekes ger 32A 400 volt så räcker det inte bara att byta ut den till en Type2 utan måste även kompletteras med någon form av kort som kan kommunicera med bilen ?
Men nej, det räcker inte att ha röd 32A i ena änden och Type2 i andra. Elektronik måste till också. Dock ganska enkel sådan, men ändå...
Finns medtagbara boxar för detta men de kostar en bra slant.
Ja, eller en medtagbar box. Kolla längst ner här: http://www.ratio.nl/en/catalog/articleg ... e-chargingTop12 skrev:Så skall man kunna utnyttja sin dubbelladdare och få ut 22kW så är det en "äkta" laddstolpe med en Type2 kontakt eller fast anslutning som gäller och då har den någon typ av elektronik som kommunicerar med bilen ?
Förutsatt att stolpen kan ge 32A trefas. Det finns de som har Type2 kontakt men "bara" ger en fas. IKEA i uppsala har tidigare nämnts som exempel men jag vet inte mer än så.
Det vet jag inte. Men det spelar ingen roll för bilen kommer med största sannolikhet inte ladda.Top12 skrev:Att fulköra utan denna elektronik är olagligt ?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Adaptorer för laddning
Ja det är tanken. Förutsatt att ditt uttag är fullkopplat.Bod skrev:Kan inte mycket om el, men jag hoppas att den medföljande 3 fas-adaptern gör att jag kan koppla in min Tesla direkt i mitt trefas 16a uttag utan att oroa mig. Blir lite orolig när man läser här.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Adaptorer för laddning
vet inte varför Ni strular... Röd trefas räcker utmärkt i hemmet. Med superchargers löser sig långresorna... Resten mer eller mindre överkurs...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Adaptorer för laddning
Hoppas det elektrikern kommer på tisdag och flyttar uttaget till garaget från tvättstugan, ber honom kolla.matbl skrev:Ja det är tanken. Förutsatt att ditt uttag är fullkopplat.Bod skrev:Kan inte mycket om el, men jag hoppas att den medföljande 3 fas-adaptern gör att jag kan koppla in min Tesla direkt i mitt trefas 16a uttag utan att oroa mig. Blir lite orolig när man läser här.

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Adaptorer för laddning
Håller med.hybris skrev:vet inte varför Ni strular... Röd trefas räcker utmärkt i hemmet. Med superchargers löser sig långresorna... Resten mer eller mindre överkurs...
Re: Adaptorer för laddning
Håller med delvis, så länge det saknas Supercharges.z balata skrev:Håller med.hybris skrev:vet inte varför Ni strular... Röd trefas räcker utmärkt i hemmet. Med superchargers löser sig långresorna... Resten mer eller mindre överkurs...
Vill jag åka Öland tor från Täby behöver jag alternativa laddare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Adaptorer för laddning
Tack tack matbi du är grym, härligt att lära sig en massa nytt.
Jo jag håller med om att den röda adaptern löser det mesta och resten tar superchargers eller andra laddstationer hand om. Men det dyker då och då upp udda möjligheter och då vill man veta vad man ger sig in på.
I detta fall har jag tillgång till just en sådan äldre Menneke 32A 400 volt stor rund (inte den nya Menneke Type2 Mode3 som är mindre och avfasad upptill, samma som sitter i bilen) uttag på jobbet och ville bara veta mer om den och ifall det skulle fungera överhuvudtaget eller om allt skulle smälta ihop. En vacker dag kanske man kommer till jobbet och batteriet av en eller annan anledning är tom. (Adaptrarna kostar ju bara 49,50 styck på Biltema).
Eller så blir det som YouTube Björn "Tesla" Nyland från Norge när han skulle till Nord Kap. Mängden adaptrar och boxar han har med är ju imponerande och han fegar inte, pluggar in sig överallt och pumpar upp inställningen så säkringarna ryker
. Tyvärr förklarar han inte så bra vad det är han håller på med och varför.
Om några år är detta ett minne blott och man kommer att tänka tillbaka på alla adaptorer som fanns
.
Vem vet, nya Tesla kanske inte ens har laddare ombord utan allt sker från DC chargers som finns överallt i överflöd.
Jo jag håller med om att den röda adaptern löser det mesta och resten tar superchargers eller andra laddstationer hand om. Men det dyker då och då upp udda möjligheter och då vill man veta vad man ger sig in på.
I detta fall har jag tillgång till just en sådan äldre Menneke 32A 400 volt stor rund (inte den nya Menneke Type2 Mode3 som är mindre och avfasad upptill, samma som sitter i bilen) uttag på jobbet och ville bara veta mer om den och ifall det skulle fungera överhuvudtaget eller om allt skulle smälta ihop. En vacker dag kanske man kommer till jobbet och batteriet av en eller annan anledning är tom. (Adaptrarna kostar ju bara 49,50 styck på Biltema).
Eller så blir det som YouTube Björn "Tesla" Nyland från Norge när han skulle till Nord Kap. Mängden adaptrar och boxar han har med är ju imponerande och han fegar inte, pluggar in sig överallt och pumpar upp inställningen så säkringarna ryker

Om några år är detta ett minne blott och man kommer att tänka tillbaka på alla adaptorer som fanns

Vem vet, nya Tesla kanske inte ens har laddare ombord utan allt sker från DC chargers som finns överallt i överflöd.
Re: Adaptorer för laddning
Lite kul är dock att vara pionjär och hålla på med allt jox. 
Jag ska ut på min första långtripp om fem minuter.

Jag ska ut på min första långtripp om fem minuter.

Re: Adaptorer för laddning
Top12:
Om det är ett vanligt rött 3fas 32A så behöver du typ en sån här:
http://www.grunda.se/products/wc60364/o ... cee32a-16a
Eller
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... ent=552907
Eller liknande.
Om du vill följa reglerna. Annars är det till att fulköra som beskrivs tidigare i tråden. Men om det då händer något så ligger du illa till...
Om det är ett vanligt rött 3fas 32A så behöver du typ en sån här:
http://www.grunda.se/products/wc60364/o ... cee32a-16a
Eller
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... ent=552907
Eller liknande.
Om du vill följa reglerna. Annars är det till att fulköra som beskrivs tidigare i tråden. Men om det då händer något så ligger du illa till...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Adaptorer för laddning
Yes laglig vill man vara så någon av dessa får det bli, en olycka vill man slippa. tack igen.
Re: Adaptorer för laddning
Jag kom fram. 34 mil. Sladden räckte hela vägen.z balata skrev:Lite kul är dock att vara pionjär och hålla på med allt jox.
Jag ska ut på min första långtripp om fem minuter.

Re: Adaptorer för laddning
Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon här kan svara på:
Med dubbelladdare och en mennekeskontakt 400v 32A vad är då maxampere vid laddning?
Jag har hört talas om att det endast går att ladda med 13A.
Om det är så så känns det surt att ha betalt för dubbelladdare.
Med dubbelladdare och en mennekeskontakt 400v 32A vad är då maxampere vid laddning?
Jag har hört talas om att det endast går att ladda med 13A.
Om det är så så känns det surt att ha betalt för dubbelladdare.
Re: Adaptorer för laddning
En relaterad fråga:
Jag har precis köpt en 15m förlängningssladd för utomhusbruk, jordad, vanlig 220v. Har i bakhuvudet att kabeln behöver vara tjockare ju längre den är så den inte blir för varm, eller något sådant.
Är detta ett reellt problem eller är det bara att köra på? Är väl medveten om att det inte kommer gå fort att ladda så, men ibland har man inga alternativ!
Jag har precis köpt en 15m förlängningssladd för utomhusbruk, jordad, vanlig 220v. Har i bakhuvudet att kabeln behöver vara tjockare ju längre den är så den inte blir för varm, eller något sådant.
Är detta ett reellt problem eller är det bara att köra på? Är väl medveten om att det inte kommer gå fort att ladda så, men ibland har man inga alternativ!
Re: Adaptorer för laddning
Du märker ganska så lätt att kablar har en inre resistens när du belastar dom och volten sjunker, energin omvandlas till värme och du får mindre ström i batteriet.Daniel skrev:En relaterad fråga:
Jag har precis köpt en 15m förlängningssladd för utomhusbruk, jordad, vanlig 220v. Har i bakhuvudet att kabeln behöver vara tjockare ju längre den är så den inte blir för varm, eller något sådant.
Är detta ett reellt problem eller är det bara att köra på? Är väl medveten om att det inte kommer gå fort att ladda så, men ibland har man inga alternativ!
Använd skarvsladdar men bara så korta som behövs så får du mera kräm, och gå absolut inte under 1,5 kvadratmillimeter.
Re: Adaptorer för laddning
Tack för snabbt svar!Sofie skrev:Du märker ganska så lätt att kablar har en inre resistens när du belastar dom och volten sjunker, energin omvandlas till värme och du får mindre ström i batteriet.Daniel skrev:En relaterad fråga:
Jag har precis köpt en 15m förlängningssladd för utomhusbruk, jordad, vanlig 220v. Har i bakhuvudet att kabeln behöver vara tjockare ju längre den är så den inte blir för varm, eller något sådant.
Är detta ett reellt problem eller är det bara att köra på? Är väl medveten om att det inte kommer gå fort att ladda så, men ibland har man inga alternativ!
Använd skarvsladdar men bara så korta som behövs så får du mera kräm, och gå absolut inte under 1,5 kvadratmillimeter.
- G F
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
- Ort: Halmstad
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Adaptorer för laddning
Satsa hellre några extra kronor på en sladd med 2,5mm lednings area (16A), på grund av att det kan bli upp till 13A kontinuerligt och speciellt om det är så lång sladd. Den får inte ligga delvis hoprullad (brandrisk), utan måste rullas ut så hela kabeln ligger fritt. Plus att den måste vara för utomhusbruk (IP44 eller bättre) exempelvis har jag skaffat denna: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... -mm-46188/Daniel skrev:En relaterad fråga:
Jag har precis köpt en 15m förlängningssladd för utomhusbruk, jordad, vanlig 220v. Har i bakhuvudet att kabeln behöver vara tjockare ju längre den är så den inte blir för varm, eller något sådant.
Är detta ett reellt problem eller är det bara att köra på? Är väl medveten om att det inte kommer gå fort att ladda så, men ibland har man inga alternativ!
Re: Adaptorer för laddning
Ja det där är en kabel som jag tycker är helt okej om man måste använda skarvsladd, men även med denna så kommer man att märka att man har förluster i kabeln.G F skrev:Satsa hellre några extra kronor på en sladd med 2,5mm lednings area (16A), på grund av att det kan bli upp till 13A kontinuerligt och speciellt om det är så lång sladd. Den får inte ligga delvis hoprullad (brandrisk), utan måste rullas ut så hela kabeln ligger fritt. Plus att den måste vara för utomhusbruk (IP44 eller bättre) exempelvis har jag skaffat denna: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... -mm-46188/Daniel skrev:En relaterad fråga:
Jag har precis köpt en 15m förlängningssladd för utomhusbruk, jordad, vanlig 220v. Har i bakhuvudet att kabeln behöver vara tjockare ju längre den är så den inte blir för varm, eller något sådant.
Är detta ett reellt problem eller är det bara att köra på? Är väl medveten om att det inte kommer gå fort att ladda så, men ibland har man inga alternativ!
Jag tittar alltid på bilens voltmätare av nyfikenhet vid olika laddninssituationer.
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 27 apr 2014 12:31
Re: Adaptorer för laddning
Hej
Har ni vägarna förbi Örebro idag söndag säljer vi ladduttag/Laddstolpe och laddkablar med 40% rabatt.
mode3 typ2 för 12900+moms 40% rabatt 7740:- + moms
Rolec mode3 typ2 3fas 32A laddkabel
4400:- 40% rabatt: 2640:- exkl moms
Ladda med 3fas 16amp röd kontakt med dubbelladdare laddar Teslan 4.5mil/timme öppet 10-18
Har ni vägarna förbi Örebro idag söndag säljer vi ladduttag/Laddstolpe och laddkablar med 40% rabatt.
mode3 typ2 för 12900+moms 40% rabatt 7740:- + moms
Rolec mode3 typ2 3fas 32A laddkabel
4400:- 40% rabatt: 2640:- exkl moms
Ladda med 3fas 16amp röd kontakt med dubbelladdare laddar Teslan 4.5mil/timme öppet 10-18
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 27 apr 2014 12:31
Re: Adaptorer för laddning
Rättelse oavsett dubbel eller enkel laddare kan ladda 45km med teslas original umc kontakt i 16A 400Volt
Re: Adaptorer för laddning
jag laddar 55 km/h med röd trefas
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Adaptorer för laddning
Det gör jag också. Men behöver inte så snabbt. Har ställ ner till 13 A, då får jag 45 km/h.hybris skrev:jag laddar 55 km/h med röd trefas
Re: Adaptorer för laddning
Ja det e klart ni gör. Ni har ju dubbelladdare. Vi stackare med enkelladdare får ju nöja oss med 13A (45km) ett tag till
Re: Adaptorer för laddning
13 eller 16... full tank varje morgon oavsett... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.