Adaptorer för laddning
Moderator: Redaktion
Adaptorer för laddning
Ni som kört er Tesla ett tag: Vilka adaptorer har ni fått användning av ? Tips på var man kan köpa dem ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: Adaptorer för laddning
Jag har gjort en par egna. 32A - 16A röd, 16A blå - Schucko, sedan har jag 16A röd till laddaren samt 32A blå till laddaren och såklart en Type-2 kabel. Har använt alla utom 32A blå faktiskt.
Re: Adaptorer för laddning
32A-16A röd har jag funderat på. Säkrade du den eller fulkör du?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Adaptorer för laddning
Type 2 kabel. Vilken ska man ha om man bara har singelladdare? Går det att köra både 16 och 32 A kabel då? Tips på bra pris mottages tacksamt. Sett 5 m kabel från 4200. Är det lägsta pris?
Re: Adaptorer för laddning
Fulkör, går ju att reglera i bilenmatbl skrev:32A-16A röd har jag funderat på. Säkrade du den eller fulkör du?
Re: Adaptorer för laddning
Tror jag betalade typ 2500 för en 32A 5 meters från England ink frakt.Gorr skrev:Type 2 kabel. Vilken ska man ha om man bara har singelladdare? Går det att köra både 16 och 32 A kabel då? Tips på bra pris mottages tacksamt. Sett 5 m kabel från 4200. Är det lägsta pris?
Re: Adaptorer för laddning
Behövs det? UMC lär väl aldrig signalera mer än 16 iaf?Wester skrev:Fulkör, går ju att reglera i bilenmatbl skrev:32A-16A röd har jag funderat på. Säkrade du den eller fulkör du?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Adaptorer för laddning
Det låter ju bra. Har du ngn länk?Wester skrev:Tror jag betalade typ 2500 för en 32A 5 meters från England ink frakt.Gorr skrev:Type 2 kabel. Vilken ska man ha om man bara har singelladdare? Går det att köra både 16 och 32 A kabel då? Tips på bra pris mottages tacksamt. Sett 5 m kabel från 4200. Är det lägsta pris?
Tack på förhand
Re: Adaptorer för laddning
Jag fick min bil idag. Jag har inte köpt någon extra kabel än. Tror jag klara mig ändå. När det gäller type 2 så verkar det inte vara speciellt gott om. De som är aktuella för mig (Jönköping) har ju redan sladd.
Re: Adaptorer för laddning
Hur funkar detta egentligen? Riskerar man att köpa en adaptor som tar ner sttrömstyrkan till 16A ?Wester skrev:Fulkör, går ju att reglera i bilenmatbl skrev:32A-16A röd har jag funderat på. Säkrade du den eller fulkör du?
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: Adaptorer för laddning
Kostar ju 1750 från tesla.Wester skrev:Tror jag betalade typ 2500 för en 32A 5 meters från England ink frakt.Gorr skrev:Type 2 kabel. Vilken ska man ha om man bara har singelladdare? Går det att köra både 16 och 32 A kabel då? Tips på bra pris mottages tacksamt. Sett 5 m kabel från 4200. Är det lägsta pris?
Kanske har de sänkt priset?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Adaptorer för laddning
Typ 2 kabeln har kostat 5100 hos Tesla innan. Blev glatt överraskad igår kväll när jag så att den var sänkt till 1750...hoppas det kommer fler sänkningar
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Adaptorer för laddning
Var ser ni den kabeln? Jag hittar inte den i http://shop.teslamotors.com/ ?
Re: Adaptorer för laddning
från design studion. Hoppas jag kan lägga till det på min beställningTiborBlomhall skrev:Var ser ni den kabeln? Jag hittar inte den i http://shop.teslamotors.com/ ?
Re: Adaptorer för laddning
Annars kan man ju beställa den från Köpenhamn så länge innan InfraCity öppnar.Gorr skrev:från design studion. Hoppas jag kan lägga till det på min beställningTiborBlomhall skrev:Var ser ni den kabeln? Jag hittar inte den i http://shop.teslamotors.com/ ?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Adaptorer för laddning
Jag tänkte beställa från Danmark, men de ville ha men 5.316 SEK.Niclas skrev:Annars kan man ju beställa den från Köpenhamn så länge innan InfraCity öppnar.Gorr skrev:från design studion. Hoppas jag kan lägga till det på min beställningTiborBlomhall skrev:Var ser ni den kabeln? Jag hittar inte den i http://shop.teslamotors.com/ ?
Re: Adaptorer för laddning
Ni som köpt eller tänker köpa type 2- kabel. Var ska ni använda den? Verkar finnas ett antal platser i Stockholm, men där behöver jag aldrig ladda. Resten är avsides orter.
De man kan behöva är ju Trollhättan och Jönköping, men dessa har ju kabel!
De man kan behöva är ju Trollhättan och Jönköping, men dessa har ju kabel!
Re: Adaptorer för laddning
Väldigt bra fråga. Tänkte mest att jag skulle vara förberedd. Men nu när jag kollar så har typ alla kabel som är av intresse för mig. BLir att bara köpa CHAdeMO adapter då iafz balata skrev:Ni som köpt eller tänker köpa type 2- kabel. Var ska ni använda den? Verkar finnas ett antal platser i Stockholm, men där behöver jag aldrig ladda. Resten är avsides orter.
De man kan behöva är ju Trollhättan och Jönköping, men dessa har ju kabel!
Re: Adaptorer för laddning
Jag ser inte heller något behov av att köpa en typ2-kabel. Som sagt, i Jönköping finns det ju fast kabel. Skulle vara i Östersund då, men snart finns ju superchargers där.z balata skrev:Ni som köpt eller tänker köpa type 2- kabel. Var ska ni använda den? Verkar finnas ett antal platser i Stockholm, men där behöver jag aldrig ladda. Resten är avsides orter.
De man kan behöva är ju Trollhättan och Jönköping, men dessa har ju kabel!
Man klarar sig väldigt långt på röd 3-faskontakten!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Adaptorer för laddning
z balata skrev:Ni som köpt eller tänker köpa type 2- kabel. Var ska ni använda den? Verkar finnas ett antal platser i Stockholm, men där behöver jag aldrig ladda. Resten är avsides orter.
De man kan behöva är ju Trollhättan och Jönköping, men dessa har ju kabel!
Det kommer rätt många små laddstolpar som är Typ2. Jag har gjort en t.ex... Ser framför mig att många vägkrogar, turistmål, etc kommer att ha dessa som en service och för att få folk att stanna längre.
Re: Adaptorer för laddning
Ja, kanske kommer att bli användbart i framtiden i områden utan superchargers.hasse_h skrev:z balata skrev:Ni som köpt eller tänker köpa type 2- kabel. Var ska ni använda den? Verkar finnas ett antal platser i Stockholm, men där behöver jag aldrig ladda. Resten är avsides orter.
De man kan behöva är ju Trollhättan och Jönköping, men dessa har ju kabel!
Det kommer rätt många små laddstolpar som är Typ2. Jag har gjort en t.ex... Ser framför mig att många vägkrogar, turistmål, etc kommer att ha dessa som en service och för att få folk att stanna längre.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Adaptorer för laddning
Ang offentliga laddstationer hade jag följande e-postkonversation med Trafikverket när jag ställde en fråga i ett av deras formulär. Frågan gällde laddstationer på rastplatser, på samma sätt i som i Norge och Danmark.
Trafikverket svarade
"Hej!
Tack för din fråga om laddstationer på rastplatser. Vi har på Trafikverket ännu inte sett någon större efterfrågan på möjligheten att kunna ladda elfordon på våra rastplatser. Ett problem är ju att det finns en mängd olika leverantörer och att laddtider fortfarande är förhållandevis långa. Vi följer dock utvecklingen."
Jag svarade:
"Tack för svaret! Det här är lite som hönan och ägget. Om ni inte bygger laddstationer, vågar få köpa elbil. Om ni ser till att det finnas laddstationer på några av era rastplatser kommer många som idag tvekar, att våga köpa elbil.
Om ni väljer en standard kommer alla som vill sälja elbilar i Sverige erbjuda adaptrar som passar de ni valt! Det finns en Europeisk standard, CCS, Combined Charging System är en ny EU-standard för snabbladdare för elbilar."
Varpå Trafikverket svarade:
"Stort tack för dina synpunkter. Jag tar med dessa i våra fortsatta diskussioner."
Jag fick ett intryck av att de blivit mer intresserade än initialt och jag fick också en kontaktperson. Tagit bort namnet här
Trafikverket svarade
"Hej!
Tack för din fråga om laddstationer på rastplatser. Vi har på Trafikverket ännu inte sett någon större efterfrågan på möjligheten att kunna ladda elfordon på våra rastplatser. Ett problem är ju att det finns en mängd olika leverantörer och att laddtider fortfarande är förhållandevis långa. Vi följer dock utvecklingen."
Jag svarade:
"Tack för svaret! Det här är lite som hönan och ägget. Om ni inte bygger laddstationer, vågar få köpa elbil. Om ni ser till att det finnas laddstationer på några av era rastplatser kommer många som idag tvekar, att våga köpa elbil.
Om ni väljer en standard kommer alla som vill sälja elbilar i Sverige erbjuda adaptrar som passar de ni valt! Det finns en Europeisk standard, CCS, Combined Charging System är en ny EU-standard för snabbladdare för elbilar."
Varpå Trafikverket svarade:
"Stort tack för dina synpunkter. Jag tar med dessa i våra fortsatta diskussioner."
Jag fick ett intryck av att de blivit mer intresserade än initialt och jag fick också en kontaktperson. Tagit bort namnet här
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Adaptorer för laddning
Fint initiativ men varför få in dom på CCS spåret? Mig veterligen är det den ända snabbladdningen som Tesla inte kommer ha support för inom en snar framtidBod skrev:Ang offentliga laddstationer hade jag följande e-postkonversation med Trafikverket när jag ställde en fråga i ett av deras formulär. Frågan gällde laddstationer på rastplatser, på samma sätt i som i Norge och Danmark.
Trafikverket svarade
"Hej!
Tack för din fråga om laddstationer på rastplatser. Vi har på Trafikverket ännu inte sett någon större efterfrågan på möjligheten att kunna ladda elfordon på våra rastplatser. Ett problem är ju att det finns en mängd olika leverantörer och att laddtider fortfarande är förhållandevis långa. Vi följer dock utvecklingen."
Jag svarade:
"Tack för svaret! Det här är lite som hönan och ägget. Om ni inte bygger laddstationer, vågar få köpa elbil. Om ni ser till att det finnas laddstationer på några av era rastplatser kommer många som idag tvekar, att våga köpa elbil.
Om ni väljer en standard kommer alla som vill sälja elbilar i Sverige erbjuda adaptrar som passar de ni valt! Det finns en Europeisk standard, CCS, Combined Charging System är en ny EU-standard för snabbladdare för elbilar."
Varpå Trafikverket svarade:
"Stort tack för dina synpunkter. Jag tar med dessa i våra fortsatta diskussioner."
Jag fick ett intryck av att de blivit mer intresserade än initialt och jag fick också en kontaktperson. Tagit bort namnet här
Re: Adaptorer för laddning
CCSär ju trots allt eu-standard och det system som BMW i3, Mercedes B electric, VW e-golf, Audi A3 e-tron m.fl. stöder. Jämfört med dem så är Tesla en marginalbil.
Och eftersom de är tyska så lär det i Tyskland byggas massor av CCS stationer så Tesla lär bli tvugna att hänga på.
Och eftersom de är tyska så lär det i Tyskland byggas massor av CCS stationer så Tesla lär bli tvugna att hänga på.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Adaptorer för laddning
Dessutom har ju EU tydligt sagt att Chademo fasas ut till förmån för CCS. Det är ju bättre att Tesla satsar på en CCS-adapter istället. *edit
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.