Spekulanter på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Shven »

Min fru och jag reser nästan alltid ensamma och behöver inte en så stor bil som modell S. Skulle kunna tänka mig att köpa en model 3 förutsatt räckvidden är som model s 85. Min model s räknar jag med ska gå vidare i familjen.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Om model 3 kommer som fyrsitsig cab blir det köp
Model S P85DL+
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

mans71 skrev:
Om model 3 kommer som fyrsitsig cab blir det köp
Kanske Model Y visar sig vara en cab med falkvingar, det verkar ju trots allt inte finnas någon gräns för den gode Elons påhitt. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Ja eller en glasbubbla, typ läderlappens bil från 60-talet :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag är förmodligen spekulant på en Tesla 3...

Har gått och malt detta med elbil inom mig i flera år nu och för ett par månader sedan gjorde jag research och landade på att privatleasa en Renault Zoe, levereras i slutet av december.

Sedan dess har jag läst på rejält om Tesla och det har nu gått upp för mig med full kraft hur helt enastående hela Teslas koncept är. Jag skulle ändå inte kunna köpa en Tesla idag, men nu har jag bestämt mig för att börja spara till kontantinsatsen till en 3:a. Den skulle kunna vara lagom att få levererad om 3 år när leasingen går ut på Zoen.

Det som känns lite osäkert är det här förfarandet med reservationer. Man kan ju knappast veta exakt när man kommer fram i kön och får chansen att köpa den. Det bör ju helst synka rätt bra i tiden med att leasingen på Zoen går ut. Om möjligheten kommer för tidigt så har jag kanske inte hunnit få ihop kontantinsatsen (går iofs att lösa med ett kortfristigt lån) och man vill ju inte sitta med två bilar för länge. Nå, det är mer ett lyxproblem och av övergående art. Kanske har jag ändå kört upp mina mil på Zoen så dags så att den kan stå still den sista tiden.

Värre är om jag blir utan elbil för att det blir ett glapp mellan det att jag lämnat tillbaka Zoen och jag får Teslan levererad. Man vet ju inte hur det blir med leveranstider. Jag kan tro att det ett rejält tryck på 3:an när det blir dags att reservera och flera månaders, för att inte säga års, skillnad i leveransdatum om man reserverar på måndag eller fredag i samma vecka.

Samtidigt kan man kanske hoppas på att det finns fler "anständiga" elbilar att välja på om 3 år. Antagligen ingen som kan tävla med Tesla om man ser på helheten. Men jag har läst att det finns tillverkare som sneglar på möjligheten att köpa in sig i Teslas laddnätverk och just laddnätverket är ju en stark faktor för mig när jag ska välja en bil i framtiden.

Är det nån som vet hur det fungerar när man reserverar en Tesla? Får man bara en chans att köpa när man väl står längst fram i kön, eller kan man välja att hoppa ner en bit och få en ny chans lite senare? Eller är det en ny reservation och sist i kön som gäller?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Jag är förmodligen spekulant på en Tesla 3...

Har gått och malt detta med elbil inom mig i flera år nu och för ett par månader sedan gjorde jag research och landade på att privatleasa en Renault Zoe, levereras i slutet av december.

Sedan dess har jag läst på rejält om Tesla och det har nu gått upp för mig med full kraft hur helt enastående hela Teslas koncept är. Jag skulle ändå inte kunna köpa en Tesla idag, men nu har jag bestämt mig för att börja spara till kontantinsatsen till en 3:a. Den skulle kunna vara lagom att få levererad om 3 år när leasingen går ut på Zoen.

Det som känns lite osäkert är det här förfarandet med reservationer. Man kan ju knappast veta exakt när man kommer fram i kön och får chansen att köpa den. Det bör ju helst synka rätt bra i tiden med att leasingen på Zoen går ut. Om möjligheten kommer för tidigt så har jag kanske inte hunnit få ihop kontantinsatsen (går iofs att lösa med ett kortfristigt lån) och man vill ju inte sitta med två bilar för länge. Nå, det är mer ett lyxproblem och av övergående art. Kanske har jag ändå kört upp mina mil på Zoen så dags så att den kan stå still den sista tiden.

Värre är om jag blir utan elbil för att det blir ett glapp mellan det att jag lämnat tillbaka Zoen och jag får Teslan levererad. Man vet ju inte hur det blir med leveranstider. Jag kan tro att det ett rejält tryck på 3:an när det blir dags att reservera och flera månaders, för att inte säga års, skillnad i leveransdatum om man reserverar på måndag eller fredag i samma vecka.

Samtidigt kan man kanske hoppas på att det finns fler "anständiga" elbilar att välja på om 3 år. Antagligen ingen som kan tävla med Tesla om man ser på helheten. Men jag har läst att det finns tillverkare som sneglar på möjligheten att köpa in sig i Teslas laddnätverk och just laddnätverket är ju en stark faktor för mig när jag ska välja en bil i framtiden.

Är det nån som vet hur det fungerar när man reserverar en Tesla? Får man bara en chans att köpa när man väl står längst fram i kön, eller kan man välja att hoppa ner en bit och få en ny chans lite senare? Eller är det en ny reservation och sist i kön som gäller?
correct me if I'm wrong, men om du reserverar och betalar deposition, så får du en köplats. När det väl blir dags att speca din bil kan du antingen välja att få tillbaks depositionen (eftersom du i dagsläget inte vet nåt om bilen) eller så kan du välja att få den levererad så fort som möjligt. Men det är antagligen inget problem att skjuta på leveransen. Det finns ju många som gärna tar din plats och TM har nog inga problem med att ge både dig och nån annan vad dom vill ha.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Jag sitter i ungefär samma tankar som du. Tror också att vara snabb på avtryckaren i mars nästa år. Känns inte som att det finns någon risk för att model 3 ska komma för tidigt :) Men i det läget tror jag inte att det är uppskattat att man tagit de första platserna för att sedan backa ur, vet inte riktigt vad det finns för mekanismer här. Finansiering verkar ju inte behöva vara färdigt när man reserverar.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nemesis skrev:
Jag sitter i ungefär samma tankar som du. Tror också att vara snabb på avtryckaren i mars nästa år. Känns inte som att det finns någon risk för att model 3 ska komma för tidigt :) Men i det läget tror jag inte att det är uppskattat att man tagit de första platserna för att sedan backa ur, vet inte riktigt vad det finns för mekanismer här. Finansiering verkar ju inte behöva vara färdigt när man reserverar.

även om jag inte har nån plan att byta ut min MS inom en snar framtid, så kommer jag nog också lägga en reservation ganska snabbt (förutsatt att det inte handlar om 30k USD, vilket verkar osannolikt med tanke på att bilen ska kosta typ 35k :D )
sen får tiden visa hur bilen faktiskt blir, när den faktiskt kommer att kunna leverars, hur begpriserna fortsätter utvecklas för MS etc etc.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
Nemesis skrev:

även om jag inte har nån plan att byta ut min MS inom en snar framtid, så kommer jag nog också lägga en reservation ganska snabbt (förutsatt att det inte handlar om 30k USD, vilket verkar osannolikt med tanke på att bilen ska kosta typ 35k :D )
sen får tiden visa hur bilen faktiskt blir, när den faktiskt kommer att kunna leverars, hur begpriserna fortsätter utvecklas för MS etc etc.
Tänker nästan lika dant som du reservera en model 3 så får man se. Sedan får det inte kosta multum att reservera en annars får det vara
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror att en vanlig reservation kommer hamna på ett par tusen dollar bara och om det kommer en Signature så hamnar den kanske på 10kusd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

apkungen skrev:
Jag tror att en vanlig reservation kommer hamna på ett par tusen dollar bara och om det kommer en Signature så hamnar den kanske på 10kusd
Det är 33.000kr för X så rimligt vore upp till 20.000kr kanske 17.000 som det kostar att beställa en S ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, det är kanske bäst att försöka reservera så fort som det går. De säger väl själva att den ska finnas på marknaden 2018? Så det lär inte bli tidigare iaf.
Undrar också vad depositionen hamnar på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
apkungen skrev:
Det är 33.000kr för X så rimligt vore upp till 20.000kr kanske 17.000 som det kostar att beställa en S ?
Ah! Du svarade medan jag skrev! Ja, det blir till att börja spara genast bara för att ha till depositionen!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
correct me if I'm wrong, men om du reserverar och betalar deposition, så får du en köplats. När det väl blir dags att speca din bil kan du antingen välja att få tillbaks depositionen (eftersom du i dagsläget inte vet nåt om bilen) eller så kan du välja att få den levererad så fort som möjligt. Men det är antagligen inget problem att skjuta på leveransen. Det finns ju många som gärna tar din plats och TM har nog inga problem med att ge både dig och nån annan vad dom vill ha.
Jag märker att jag är nybörjare här. Så det funkar alltså så att man bara bokar en bil och lämnar deposition. Sen får man en uppmaning att speca den när det börjar bli dags för tillverkning. Stämmer det?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jag märker att jag är nybörjare här. Så det funkar alltså så att man bara bokar en bil och lämnar deposition. Sen får man en uppmaning att speca den när det börjar bli dags för tillverkning. Stämmer det?
Det stämmer.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Så funkar det med de bilar som ännu inte går att beställa (som Model X och Model 3 när den väl blir bokningsbar). Med Model S så lägger du depositionen samtidigt som du specar och beställer din bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

OK, tack för svar! Då ska jag fylla skattkistan...
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

Jag e åxå spekulant på Model 3.
Får se lite vart den hamnar i pris med hygglig utrustning. Under 500 KKR känns OK med en hygglig spec.

vil inte offra min andra leksak för en brukis så det blir att putsa och jobba som en idiot ett tag framöver :D
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

DperssonBIlrekond skrev:
Jag e åxå spekulant på Model 3.
Får se lite vart den hamnar i pris med hygglig utrustning. Under 500 KKR känns OK med en hygglig spec.

vil inte offra min andra leksak för en brukis så det blir att putsa och jobba som en idiot ett tag framöver :D
Även minstingen bland Model S (S70 utan D) Har bättre vrid och 0-100 än någon bil jag ägt. Tror även grundmodellen av Model 3 kommer göra 0-100 på under 6s så duglig bruksbil ändå ;)

Nu jobbar du ju med bilar så du kör ju en del så en bruksbil i din värld kanske gör 0-100 på under 4,5s 8-)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Blir den inte skitful så ska jag köpa en model 3 bara för att. Å andra sidan blir den ful så får väl frugan åka i den :lol:
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Challe76a skrev:
Blir den inte skitful så ska jag köpa en model 3 bara för att. Å andra sidan blir den ful så får väl frugan åka i den :lol:
du menar om den inte blir lika snabb, så får hon den? Antar att den kan vara intressant om den gör 0-100 på 2 sek, men ser ut som fan??
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Är definitivt spekulant på en Model 3, kommer passa perfekt som andrabil till frun. När den väl kommer/levereras kommer jag förmodligen även ha bytt in min nuvarande S till en ny :roll:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Gas P Dahl
Teslaägare

Inlägg av Gas P Dahl »

Så fort det är möjligt tänker jag boka upp mig på Model 3.

Orosmoment:

Leveranstiden: Hur skall jag klara kanske 3 år till av väntan.. Även om produktionen sätter fart sent 2017 så kan jag inte tänka mig att jag har en bil förrän tidigast ett år senare. Har varit så sjuk på en Model S i flera år nu. Trots att jag kör en nästan fullsmetad 520D Touring så känns det inte roligt längre.
Familjen behöver bara en bil och idag ser jag inga elbilsalternativ som passar både plånbok och räckviddsångest.

Storlek: Tänk om Model 3 blir en för liten bil. Som sagt kommer den knappast i kombiutförande i första året, och att vänta ytterligare finns inte. Takbox?

Pris: med den utrustning man vill ha: Om man plussar på alla tillbehör man vill ha.. kommer 500.000 räcka?

Design: Jag har svårt att köpa en ful bil, men denna oro är säkert obefogad. Blir det en designa liknande Prius eller Leaf... skall jag då vänta
på nästa modell eller se om de andra tillverkarna har nåt på gång.

Konkurrenterna: Vad finns 2018 att köpa? Binder jag upp mig om jag lägger handpenningen i mars/april..

En sak är säker: Aldrig kommer jag köpa en bil som drivs av Bensin eller Diesel. Hybrider är kanske bra men inget för mig.

Vill ha en 3:a nu!!!!
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Gas P Dahl skrev:
Konkurrenterna: Vad finns 2018 att köpa? Binder jag upp mig om jag lägger handpenningen i mars/april..
För tidigare modeller har man lånat ut pengar räntefritt till Tesla för att få stå långt fram i kön. Fram till dess att man lagt en faktisk order har reservationspenningen varit fullt återbetalningsbar, så om någon annan hittar på något intressantare så kan man alltid backa ur.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gas P Dahl
Teslaägare

Inlägg av Gas P Dahl »

bylund skrev:
Gas P Dahl skrev:
För tidigare modeller har man lånat ut pengar räntefritt till Tesla för att få stå långt fram i kön. Fram till dess att man lagt en faktisk order har reservationspenningen varit fullt återbetalningsbar, så om någon annan hittar på något intressantare så kan man alltid backa ur.

Tack då är en av orosmomenten borta! :D
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Skriv svar