Spekulanter på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Spekulanter på Model 3

Inlägg av Teslaspolen »

Tänkte det kunde vara kul med en tråd där vi kan se vilka de är (och varför!) som vill ha en Tesla med inte rimligen har råd med en Model S eller X.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av danni »

Jag tror de flesta här på ett sätt eller annat är spekulanter på Model 3. Om den kan ge mig samma möjligheter och glädje som Model S till ett lägre pris kan jag nog säkert tänka mig att "nedgradera" i framtiden. Eller så kanske livssituationen ser annorlunda ut och vi vill ha en andrabil. Det finns många anledningar jag kan komma på till att jag skulle gå och köpa en Model 3.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av bylund »

Nu har jag en Model S, men en anledning är att det inte finns rimliga elbilsalternativ som är billiga. Kunde jag få en rimlig elbil för halvapriset hade det nog blivit en sådan, och antagligen är det vad som gäller i framtiden. Förhoppningsvis har dock både Model Y och 4 hunnit komma innan nuvarande Model S har gjort sitt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av HelectriC »

jag skulle gærna byta till en Model 3 om den hade lika lång ræckvidd. Det ær ræckvidden som ær mitt A och O nær det gæller elbil. Om den inte finns dær (och med ræckvidd menar jag också supercharger nætverk), så ær inte elbil som bil no.1 något alternativ. Jag hade gærna tagit en Model 3 eftersom jag egentligen inte ønskar en så stor bil som Model S. Den ær lite av ett åbæke att baxa in i små parkeringshus och nær vi inte længre har barnvagn, resesæng etc med oss på semester, så hade en mindre bil funkat hur bra som helst. Hade vår andra bil, eGolfen, haft ordentlig ræckvidd, så tror jag inte jag hade køpt Teslan før att vara ærlig. En takbox på Golfen och den hade funkat fint till semester. Det ær klart att det ær kul med en Model S, det ær inte det som ær problemet, men kostnaden ær också ganska ordentlig trots førdelarna man har i Norge. Hade liksom inte klagat på att få en bil før 250' istællet før 600' 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av ovelundkvist »

Håller helt med!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av chpaulin »

Precis som Bylund skriver så finns det bara en elbil på marknaden som jag skulle kunna tänka mig och det är Model S (och snart även X). Prislappen är lite saftig men inte oöverkomlig men med Model 3 inom två-tre år så känner jag att jag kan vänta.

"Den som väntar på nått gott får inte åka Tesla" är väl ordspråket :)

Jag kör lite för lite för att rättfärdiga en bil för miljonen även om jag förmodligen kommer köra minst det dubbla, inte av behov utan för nöje :)

Det farliga är att jag har sjuka förväntningar på Model 3 så att risken blir att jag blir lite besviken på vad som presenteras i mars. Jag får hoppas på att jag kommer gilla det jag ser för annars känns det som jag väntat i onödan och då blir det en Model S, kanske en bättre begagnad sådan. Det jag vill se i en Model 3 är lite samma modellupplägg som för Model S, en instegsmodell med samma range som 70D och en mellan med bättre prestanda (0-100 likt 85D) och bra räckvidd vilken jag kommer sikta in mig på. En värstingmodell kommer säkert också komma men då är vi nog uppe i Model S-priser sedan länge så då blir det ointressant.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Anledningen till att jag väntar på Model 3 är följande:

1) Priset. Även om jag i teorin skulle ha råd är jag inte typen som går och köper en bil för en miljon. Eller ens hälften av det. Model 3 kommer fortfarande vara dubbelt så dyr som dyraste bilen jag hittills har köpt. Är lite som att svära i kyrkan här men bilar för mig handlar mycket om A till B. Prestanda, väghållning, komfort är inget så viktigt jag är beredd att satsa hundratusentals kronor på. Dessutom jobbar jag på ett företag som inte kör med förmånsbilar så det spåret är också kört.

2) Storleken. Tesla Model S är helt enkelt för stor för mig. Interiört är det ju kul med utrymme, men ska man hitta P-lucka eller få in bilen i carporten hemma och kunna stiga ur den också är det bra om bilen är mer av kompaktklass än svulstig jänkare.

3) Prestandan. Även klenaste Model S 70 är dubbelt så snabb till 100 som min nuvarande bil. Som jag tycker räcker för mig.

Model 3 kommer att ha Model S alla fördelar, utan att ha flera av dess (i mina ögon) nackdelar. Det jag är ute efter är en elbil med ordentlig räckvidd. Model S är det... plus en massa annat som jag egentligen inte behöver, och som jag inte är beredd att betala massa extra för.

Har jag krossat bilden av mig hos vissa av er så sorry, men jag står för min åsikt att Tesla är den mest innovativa bilföretaget, och Tesla Model S är den mest häftiga bilen som finns att köpa - fast den är lite FÖR häftig för mig helt enkelt, så jag väntar på nästa, enklare modell de kommer att lansera.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Martinen »

Kan åxå tänka mig att det blir en model 3 i framtiden.
Andrabilen kan nog bli en model 3. Tror den är för liten för mig att ha i jobbet.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Surfaren »

Jag var spekulant fram tills att jag beställde en Model S. Nu är jag mer osäker. Vill inte fundera så mycket på vad jag ska göra om 3 år när leasingen går ut. Den tiden den sorgen. Jag får ju köpa ut min 85D för 400 tusen då och det är nog bra pris för den då, även med Model 3 ute på marknaden.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Elputte »

Även jag är spekulant på en model 3. Vaffö då då. Jo jag har länge funderat på elbil rent allmänt. Tror att elbil kommer att slå igenom på stort om några år. Vill då gärna ha en elbil med bra räckvid. Med model 3 tror jag på det. Med tillgång till supercharger blir det definitivt så. Vill gärna ha en bil ifrån Tesla och stödja ett inovativt företag som Tesla. Dessutom verkar det vara trevliga ägare som inte är så bittra i alla fall om man följer olika forum. En bil på 400000 tusen är okay men det tredubbla lite väl saftigt för mig. Tror helt enkelt det blir en cool bil för det priset. Men kanske en SUV model 3 vore optimalt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av LarsL »

Jag tror inte att jag kommer köpa sedan varianten möjligen Crossovern. Alla bilar vi har ska nämligen kunna transportera hela familjen. Det är ett baskrav vi har skaffat oss.
Om crossovern blir stor eller blir alls vet nog ingen.
Därför ser jag min första Tesla som en 3-4 år begagnad Model S om så där 3-5 år. Jag vet det är en risk att äga ut över garanti stupet men jag tror det är så det kommer bli.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Jorma »

Jag har kanske tänkt att köpa en som andra bil, S85D som jag har nu kan nog hänga med längre än dom 3 år som den är leasad, det finns ju 8 års batteri och motorgaranti på den.
Men man vet inte vad som händer om några år in i framtiden???
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Franz »

Om nu Model 3 kommer i volymer 2018 så har antagligen följande också hänt:
1: Tesla har fått upp volymer på batteritillverkningen vilket har sänkt batteripriserna. Det har kommunicerats ut att det är en förutsättning för att få ner priset till $35 000 men det borde också rimligtvis innebära att Model S också blev märkbart billigare. Det kan så klart hända att man istället väljer att ha högre batterikapacitet till oförändrat pris för att Model S/X skall upplevas mer premium än Model 3.
2: De tyska tillverkarna har presenterat sina konkurrenter till Model S/X och kanske i viss mån börjat sälja dem. Är de inte hopplöst efter (vilket inte kan uteslutas) så kan inte prisskillnaden mellan dessa och S/X vara för stor. Om t.ex. Audi har visat upp en elektrisk A6:a som konsumenterna uppfattar jämförbar med Model S och till ett lägre pris riskerar ju Tesla att potentiella kunder avvaktar sina inköp eller helt enkelt köper Audin i fråga. Audi/BMW/Porsche/Mercedes kan å andra sidan inte gå över Tesla i pris utan att produkten anses vara bättre.

Båda ovanstående punkterna borde innebära att när Model 3 börjar säljas så är Model S billigare än den är idag alternativt bättre för samma peng. Även en billigare Model S kan ju vara för dyr eller på annat sätt fel vilket ändå talar för Model 3 men jag tror ändå man gör ett misstag att jämföra dagens Model S (till dagens pris) med morgondagens Model 3 och dess pris.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Telsa »

Jag skulle kunna tänka mig en Model 3 som andrabil till familjen. Men om det då finns alternativ hos tex BMW är jag inte främmande för att köpa en sån istället. Men jag tror inte dom andra hinner ifatt på bara tre år. Måste ju till Superchargers också.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av danni »

Franz skrev:
Om nu Model 3 kommer i volymer 2018 så har antagligen följande också hänt:
1: Tesla har fått upp volymer på batteritillverkningen vilket har sänkt batteripriserna. Det har kommunicerats ut att det är en förutsättning för att få ner priset till $35 000 men det borde också rimligtvis innebära att Model S också blev märkbart billigare. Det kan så klart hända att man istället väljer att ha högre batterikapacitet till oförändrat pris för att Model S/X skall upplevas mer premium än Model 3.
2: De tyska tillverkarna har presenterat sina konkurrenter till Model S/X och kanske i viss mån börjat sälja dem. Är de inte hopplöst efter (vilket inte kan uteslutas) så kan inte prisskillnaden mellan dessa och S/X vara för stor. Om t.ex. Audi har visat upp en elektrisk A6:a som konsumenterna uppfattar jämförbar med Model S och till ett lägre pris riskerar ju Tesla att potentiella kunder avvaktar sina inköp eller helt enkelt köper Audin i fråga. Audi/BMW/Porsche/Mercedes kan å andra sidan inte gå över Tesla i pris utan att produkten anses vara bättre.

Båda ovanstående punkterna borde innebära att när Model 3 börjar säljas så är Model S billigare än den är idag alternativt bättre för samma peng. Även en billigare Model S kan ju vara för dyr eller på annat sätt fel vilket ändå talar för Model 3 men jag tror ändå man gör ett misstag att jämföra dagens Model S (till dagens pris) med morgondagens Model 3 och dess pris.
Elon har sagt rakt ut att han vill upp i 50% bruttomarginal på bilarna (Porsche-nivåer) från dagens runt 25% (högt redan det). Så räkna inte med några sänkta priser på S och X! Bättre för samma peng däremot är troligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av leiflodde »

Från början tänkte jag vilken perfekt andra bil i familjen men efter 7 månader och 4400 mil inser jag att räckvidden inte är så stora problem när man väl vant sig... även om viss räckviddsångest finns på en del nya okända resmål.

Själva har jag lämnat tjänstebilsvärlden (vi har bara 8 basbelopp) och köpte bilen själva för att jag tror på framtiden och även med ekonomin är det inte katastrofalt att äga en S själva om man kan köra på körersättning.

Men jag "roddar" själva i att när Modell 3 kommer skulle detta kunna vara en perfekt tjänstebil för vårt företag (lite sekt varning) och totalt har vi ca 200-250 tjänstebilar i landet och vi kör ungefär 3000 mil i tjänsten i genomsnitt vilket blir ca 70 mil i veckan alltså räcker att man laddar ex. 3 dagar (mån, ond, fre).

Om vi har 10 tjänstebilar som kör 3000 mil x 10:- i bränslekostnad blir det 30.000:- och om vi kör med el 3000 mil x 2:- blir det 6000:- alltså tjänar företaget 24.000:-/ år och bil.

I mina tankar kring detta behövs naturligtvis investeringar från vårt företag på privata laddstationer (kanske ej SUC men något mellanting) på våra olika kontor i landet som kanske även kan upplåtas till andra i någon form eller att kunderna laddar gratis alternativ att övriga kan ladda "billigt".

Om 10 företag sätter upp vars 10 stationer har "vi" hundra nya laddstationer att använda och då självbyggs laddstationerna även om det inte är riktiga SUC.

Angående priset på Modell 3 har jag fått indikationer på runt 400.000:- vilket kan vara rimligt om räckvidden kanske ligger runt 30 riktiga mil och hyfsad utrustning och prestanda.

Detta är helt personliga funderingar som jag gärna tar kommentarer på för att gå vidare, då jag ej är ekonom, bilintresserad utan bara fastnat i sekt-träsket :)
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Stefan »

Jag är helt klart spekulant på 3an. Kommer att reservera en förstadagen när man kan. Det enda som kan orsaka att jag inte skaffar en 3a är om jag köper en S. :o Fast vi behöver ju två bilar så det kanske blir både en 3a och en S. Måste bara fixa så att ekonomin går ihop, S är något för dyr. Behöver också dragkrok på någon Tesla för att kunna avyttra båda mina Volvo bilar.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av leiflodde »

Stefan skrev:
Jag är helt klart spekulant på 3an. Kommer att reservera en förstadagen när man kan. Det enda som kan orsaka att jag inte skaffar en 3a är om jag köper en S. :o Fast vi behöver ju två bilar så det kanske blir både en 3a och en S. Måste bara fixa så att ekonomin går ihop, S är något för dyr. Behöver också dragkrok på någon Tesla för att kunna avyttra båda mina Volvo bilar.
Tror också jag reserverar.

Just nu har vi samma problem med drag då vi sålde fruns SUV i juni och köpte då ny en ICE (sorry) som ännu ej levererats och lite stökigt att inte ha drag och låna föräldrars osv men man lär sig klar sig även utan detta.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Niklas Z »

För min del vore en Model 3 (om den blir vad jag hoppas och tror) det perfekta bilvalet. Jag byter inte bil förrän jag vet hur Model 3 blir, även om det betyder att jag får vänta 3 år.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av matsm »

För min del så väntade jag på Model 3 för Model S var för dyr. Men har amorterat av på huset en del och kunde låna på det så då öppnade sig möjligheten att köpa en Model S istället (70D lev i dec). Tror Model 3 kommer bli fantastiskt och räcker för många men den blir inte "bättre" än Model S. Tolka mig rätt men TM måste ju spara in på något om dom skall göra en billigare bil och då blir den inte riktigt lika bra som S...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Wester »

Har oxo siktet inställt på en 3'a som andrabil. Förutsätter att Model S kommer med drag innan året är slut och då byter jag till en sådann. Sedan borde alla mina bil problem vara ur världen i säkert 1 år eller 2.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av HelectriC »

matsm skrev:
För min del så väntade jag på Model 3 för Model S var för dyr. Men har amorterat av på huset en del och kunde låna på det så då öppnade sig möjligheten att köpa en Model S istället (70D lev i dec). Tror Model 3 kommer bli fantastiskt och räcker för många men den blir inte "bättre" än Model S. Tolka mig rätt men TM måste ju spara in på något om dom skall göra en billigare bil och då blir den inte riktigt lika bra som S...
det beror ju sjælvklart på hur man definierar "bættre". Lite som med kvalitet. Många menar att en bil har bættre kvalitet æn en annan. Det betyder vældigt lite om det inte ær så att du faktiskt vet vad bilproducenten har specificerat internt. Kvalitet ær ingen absolut skala. Om du sæger att en bil bara ska hålla i 2 år och detta ær din kravspec och det sedan visar sig att bilen håller i 3 år, så har den alldeles utomordentlig kvalitet. Men skulle en Mercedes bara hålla i 3 år, så skulle man sæga att den har dålig kvalitet eftersom MB antagligen har specat krav så att den ska hålla længre æn 3 år.

En bættre Tesla? kan ju vara så att många definierar bættre som billigare? eller en mindre bil med samma ræckvidd kanske någon menar ær bættre. eller en mindre bil med samma prestanda men kortare ræckvidd kan før någon betyda bættre. Om du ær ute efter antal funktioner och menar att det gør en bil bættre, så ær det ganska ovesæntligt før MIG, jag definierar inte bættre efter hur många funktioner en bil har.

Just my 2 cents!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Basunen »

Jag kommer reservera en Modell 3 dag ett!
Behov:
Ska bli vår första bil. Uppgradering av Nissan Leaf eller försäljning av dieselbilen Nissan Qasquai.
Den ska fungera för semesterresor med tre personer till Europa och Svenska fjällen. När vi besöker släkten över helgen blir det 100mil.
Krav:
Supercharger, jag ser ingen som pratar om laddningsnät förutom Tesla. Så då finns bara en biltillverkare att välja på.
Lång räckvidd. Finns valet kommer jag köra på längsta räckvidd. Erfarenheten av Leafen som är av första versionen är att räckvidd är skönt att ha.

MEN, jag väntar mig inte att få en Modell S för halva priset. Ska priset ner kommer det bli kompromisser. Vänder vi på det så hoppas jag få en mycket bättre Leaf som klarar långresor för den lilla familjen.
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av kofoten »

Är också rätt sugen på en model 3, har i dagsläget en s60 -05 som jag hoppas håller i två tre år till!

Dock känns 30 mil som minimum för min del, har ingen supercharger i närheten dock 3-fas hemma ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Teslaspolen »

kofoten skrev:
Är också rätt sugen på en model 3, har i dagsläget en s60 -05 som jag hoppas håller i två tre år till!

Dock känns 30 mil som minimum för min del, har ingen supercharger i närheten dock 3-fas hemma ;)
Om det blir fortsatt 20 000 Kr till SuC nätverketnmed Model 3 så kommer vi knappast behöva oroa oss för att det finns för få stationer om nu Tesla verkligen ska leverera 500 000 om året till en början för att sedan gå upp i miljon-tal. :lol:

För övrigt hoppas jag att kunna göra Model 3 till min första bil, kanske inte direkt när den kommer men några år efterråt så...
Skriv svar