Urladdning under parkering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Urladdning under parkering

Inlägg av AAKEE »

Xious skrev: 13 nov 2024 12:45
Tellus skrev: 13 nov 2024 12:06
Om inte bilen stått i varmgarage så beror det på att batteriet blivit kallare och visar 5% mindre. Den riktiga laddnivån är dock 80%.
Bilen visar alltså tillgänglig energi som blir mindre med kallt batteri, du ser en snöflinga i appen och i bilen. Körs bilen in i värme så stiger indikerad %
Den har stått ute i carport, utomhustemperaturen vid laddning mellan 19:30-22:15 var ca 2 grader celsius, under natten så dippade den ner till strax över 0:an för att sedan gå upp till ca 2 grader vid kl. 06.
Känns inte som jättekallt, bilen hade dessutom stått i carporten nästan 4 timmar innan jag satte igång laddningen.
Batteriet i min M3P hölls på runt 7.5-8.5C under laddning utomhus i kyla, även med UMC och 220V-kontakt och 10A.

Här parkerade jag bilen efter en timmes färd, batteritempen sjönk till ~10C under resan eftersom värmepumpen tog värme ur batteriet. Runt nollan ute, bilen stod 2h ungefär och batteritempen låg kvar på 10C cirka vid avfärd. Batteriet kyls inte så fort om det inte är galet kallt.
celltemp50_12.png
Så ditt batteri var sannolikt inte kallare än 3-4C på det du beskriver. Då torde SOC visas ett par procent (säg max 3%) under den riktiga SOC:en.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xious
Teslaägare

Inlägg av Xious »

Tack för alla svar!
Mellan 07:30-15:00 idag (parkerad utomhus, från ca 3 grader till 7 grader) så tappade bilen ca 3%, 62% när jag klev ur, 60% när jag klev i, som sjönk fort till 59% när värmen gick på.
Är det rimligt på 7h30m? Var bara inne i appen ca en gång ca kl 08 och försökte ca kl 9 i någon minut hitta energiläge i inställningarna i bilen.
M3 LR 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Xious skrev: 13 nov 2024 16:23
Tack för alla svar!
Mellan 07:30-15:00 idag (parkerad utomhus, från ca 3 grader till 7 grader) så tappade bilen ca 3%, 62% när jag klev ur, 60% när jag klev i, som sjönk fort till 59% när värmen gick på.
Är det rimligt på 7h30m? Var bara inne i appen ca en gång ca kl 08 och försökte ca kl 9 i någon minut hitta energiläge i inställningarna i bilen.
Står bilen alltid ute eller?

Det finns flera olika anledningar till att bilen kan tappa ström. Eller att det ser ut som den tappar ström.

-Dåligt 12V batteri. Är det bytt någon gång?
(Om 12V är dåligt och måste stödladdas ofta är bilen vaken under tiden och drar ström.).

-Att bilen är vaken pga sentry eller något annat (Summon sägs hålla bilen vaken) kommer mamman eller en bugg. Starta om bilen helt i meny - säkerhet.

-Att batteriet kallnar när bilen står ute. Bör dock bara ge någon procents skillnad i de temperaturerna vi har nu, nästan oavsett var i Swe man bor.

-SOC är beräknad vid körning. Det kan bli fel sv olika anledningar. När man parkerat mäter bilen SOC och uppdaterar sedan displayen. Är det sker kommer största förändringen ske inom en timme efter parkering. (Brukar ta ~30-45 min att mäta in vilospänning hyffsat).
Om du kollar SOC i appen(men bilen måste väckas numera), eller i bilen direkt 1 timme efter parkering så har eventuell fel i beräknad SOC justerats ganska bra, då kan du ha det värdet som grund för de kommande timmarna.
(För att vara tydlig, om du parkerar med tex 70% men bilen visar 65% efter en timme har du inte tappat 5% utan då hade bilen fel vid parkering. Då utgår du från 65% och jämför med vad du har X timmar senare.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xious
Teslaägare

Inlägg av Xious »

AAKEE skrev: 13 nov 2024 17:47

Det finns flera olika anledningar till att bilen kan tappa ström. Eller att det ser ut som den tappar ström.

(Om 12V är dåligt och måste stödladdas ofta är bilen vaken under tiden och drar ström.).

-Att bilen är vaken pga sentry eller något annat (Summon sägs hålla bilen vaken) kommer mamman eller en bugg. Starta om bilen helt i meny - säkerhet.

-Att batteriet kallnar när bilen står ute. Bör dock bara ge någon procents skillnad i de temperaturerna vi har nu, nästan oavsett var i Swe man bor.

-SOC är beräknad vid körning. Det kan bli fel sv olika anledningar. När man parkerat mäter bilen SOC och uppdaterar sedan displayen. Är det sker kommer största förändringen ske inom en timme efter parkering. (Brukar ta ~30-45 min att mäta in vilospänning hyffsat).
Om du kollar SOC i appen(men bilen måste väckas numera), eller i bilen direkt 1 timme efter parkering så har eventuell fel i beräknad SOC justerats ganska bra, då kan du ha det värdet som grund för de kommande timmarna.
(För att vara tydlig, om du parkerar med tex 70% men bilen visar 65% efter en timme har du inte tappat 5% utan då hade bilen fel vid parkering. Då utgår du från 65% och jämför med vad du har X timmar senare.)
- Japp den står på gata på dagarna och i carport på nätterna.

- Tror inte 12v batteriet är bytt någon gång, inte vad jag fick information om iaf, kan man se det på något sätt, få ut servicehistorik från Tesla? Vad jag förstår så övervakas just detta av mjukvaran som ska varna om 12v batteriet behöver laddas ofta, eller?

- Ingen Sentry eller Summon igång. Startat om bilen genom att hålla båda snurrhjulen nere några sekunder till skärmen sloknat. Även några gånger genom att gå in i Säkerhet och välja "Stäng av bilen"

- Satte den på schemalagd laddning igår som startade kl. 21 och avslutades ca kl.23, då laddade den totalt 18,4kWh, det är vad den totalt drog igår på mina ca 74km, dvs 18400/74=249 Wh/km, aningen högt kan jag tycka med tanke på att jag kör 90% landsväg i ca 90-100km/h och resten stad/samhälle, 20 grader automatisk värme. Men där är ju såklart "vampire drain" inräknad också.

- Laddgränsen är satt på 80%, visade 77% när jag satte mig i bilen imorse.

- När jag kom fram till min destination imorse för ca en timme sedan så var SOC på 64%, kollade precis nu och då är den fortfarande på 64% (stod att den vilat en timme också i appen).

Har satt appen i djup dvala i min mobil så den startar bara när jag aktivt öppnar den i mobilen för att väcka upp bilen så lite som möjligt.
M3 LR 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Xious skrev: 14 nov 2024 08:29
AAKEE skrev: 13 nov 2024 17:47

- Japp den står på gata på dagarna och i carport på nätterna.

- Tror inte 12v batteriet är bytt någon gång, inte vad jag fick information om iaf, kan man se det på något sätt, få ut servicehistorik från Tesla? Vad jag förstår så övervakas just detta av mjukvaran som ska varna om 12v batteriet behöver laddas ofta, eller?

- Ingen Sentry eller Summon igång. Startat om bilen genom att hålla båda snurrhjulen nere några sekunder till skärmen sloknat. Även några gånger genom att gå in i Säkerhet och välja "Stäng av bilen"

- Satte den på schemalagd laddning igår som startade kl. 21 och avslutades ca kl.23, då laddade den totalt 18,4kWh, det är vad den totalt drog igår på mina ca 74km, dvs 18400/74=249 Wh/km, aningen högt kan jag tycka med tanke på att jag kör 90% landsväg i ca 90-100km/h och resten stad/samhälle, 20 grader automatisk värme. Men där är ju såklart "vampire drain" inräknad också.

- Laddgränsen är satt på 80%, visade 77% när jag satte mig i bilen imorse.

- När jag kom fram till min destination imorse för ca en timme sedan så var SOC på 64%, kollade precis nu och då är den fortfarande på 64% (stod att den vilat en timme också i appen).

Har satt appen i djup dvala i min mobil så den startar bara när jag aktivt öppnar den i mobilen för att väcka upp bilen så lite som möjligt.
Hur kallt var det i natt?

Att den sjunker ett par procent är rimligt om det var runt nollan och bilen stod ute ~7-8 timmar efter laddning så det är nog normalt.
Det räcker med att bilen underskattar batterikapaciteten bara litegrann för att det ska bli 79.5% efter laddning, så en sån sak plus kylan och avrundning gör att 3% på displayen låter helt normalt.

Jag harcdessutom inte kollat detta i en 3 med den första versionen av Panasonic 2170.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xious
Teslaägare

Inlägg av Xious »

AAKEE skrev: 14 nov 2024 08:43
Hur kallt var det i natt?

Att den sjunker ett par procent är rimligt om det var runt nollan och bilen stod ute ~7-8 timmar efter laddning så det är nog normalt.
Det räcker med att bilen underskattar batterikapaciteten bara litegrann för att det ska bli 79.5% efter laddning, så en sån sak plus kylan och avrundning gör att 3% på displayen låter helt normalt.

Jag harcdessutom inte kollat detta i en 3 med den första versionen av Panasonic 2170.
+3 vid kl. 21 gick upp till +5 vid 00 och höll sig sedan där fram till kl. 06.
M3 LR 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Vad händer om du låter bilen stå flera dagar?
Anledningen till att jag frågar är att min Model 3 LR stod hos Tesla under flera veckor i maj-juni för en garantiåtgärd som drog ut på tiden. Den 14 maj parkerades bilen med 45 % i batteriet. Nästa gång bilen kördes var 23 maj och då hade den 44 % vid starten. På nio dagar ändrades alltså nivån med 1 %. Då var det inte kallt och bilen hade fått stå och mäta in SoC. Det ska tilläggas att för en så ringa förändring som 1 % kan avrundningsfel bli stort, men helt klart drar bilen ytterst lite när den står parkerad.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 14 nov 2024 09:00
Anledningen till att jag frågar är att min Model 3 LR stod hos Tesla under flera veckor i maj-juni för en garantiåtgärd som drog ut på tiden. Den 14 maj parkerades bilen med 45 % i batteriet. Nästa gång bilen kördes var 23 maj och då hade den 44 % vid starten. På nio dagar ändrades alltså nivån med 1 %. Då var det inte kallt och bilen hade fått stå och mäta in SoC. Det ska tilläggas att för en så ringa förändring som 1 % kan avrundningsfel bli stort, men helt klart drar bilen ytterst lite när den står parkerad.
Både min tidigare M3P -21 och MSP -23 har dragit ungefär 0.1 kWh/dygn, dvs cirka 4W i snitt.
Generellt vaknar bilen ungefär en gång per dygn för att ladda lågvoltsbatteriet med ström från högvoltsbatteriet. (När bilen sover är HV-batteriet helt bortkopplat).

Har samlat data med Scan my tesla där man ser SOC med tiondelar eller hundradelar av procent, samt den energimängd bilen räknar finns i batteriet.

På min M3P betydde det i snitt 1% per vecka.

Min MSP drar också ungefär 0.1kWh/dygn, vilket blir ~ 0.7% per vecka.

Självurladdningen ur lithiumbatterier är i princip försumbar på de tidsförhållanden vi pratar om och strömmen som går är dem som behövs för att ladda upp lågvoltsbatteriet med jämna mellanrum. (Eller faktiskt är den större delen av förbrukningen att bilen är vaken medan den laddar lågvoltsbatteriet).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xious
Teslaägare

Inlägg av Xious »

Har haft den i en vecka idag exakt, den har inte hunnit stå någon längre tid, mer än över natten eller dagen.
M3 LR 2019
Användarvisningsbild
Xious
Teslaägare

Inlägg av Xious »

AAKEE skrev: 14 nov 2024 11:39
Både min tidigare M3P -21 och MSP -23 har dragit ungefär 0.1 kWh/dygn, dvs cirka 4W i snitt.
Generellt vaknar bilen ungefär en gång per dygn för att ladda lågvoltsbatteriet med ström från högvoltsbatteriet. (När bilen sover är HV-batteriet helt bortkopplat).

Har samlat data med Scan my tesla där man ser SOC med tiondelar eller hundradelar av procent, samt den energimängd bilen räknar finns i batteriet.

Självurladdningen ur lithiumbatterier är i princip försumbar på de tidsförhållanden vi pratar om och strömmen som går är dem som behövs för att ladda upp lågvoltsbatteriet med jämna mellanrum. (Eller faktiskt är den större delen av förbrukningen att bilen är vaken medan den laddar lågvoltsbatteriet).
Intressant med "Scan my tesla" verkar man bara behöva en CAN->OBD adapter och en blåtands OBD, har redan en ELM327 OBD blåtandsadapter, liknande denna:
Bild
Men du mätte väl inte med den kontinuerligt? För då måste du ha en mobil eller dylikt uppkopplad till OBD-adaptern hela tiden för att spara data, eller?
M3 LR 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Xious skrev: 14 nov 2024 12:59
Har haft den i en vecka idag exakt, den har inte hunnit stå någon längre tid, mer än över natten eller dagen.
OK, förstår att du inte hunnit låta den stå några dagar. Min tanke var att bilen ändrar den visade laddprocenten de första timmarna efter att den parkerats, dels pga ev. temperatursänkning, dels pga att BMS korrigerar sig. Om den får stå lite längre kommer den att stabilisera sig och då ser du mycket långsammare förändring.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Xious skrev: 14 nov 2024 13:12
AAKEE skrev: 14 nov 2024 11:39

Intressant med "Scan my tesla" verkar man bara behöva en CAN->OBD adapter och en blåtands OBD, har redan en ELM327 OBD blåtandsadapter, liknande denna:
Bild
Men du mätte väl inte med den kontinuerligt? För då måste du ha en mobil eller dylikt uppkopplad till OBD-adaptern hela tiden för att spara data, eller?
Jag har en samsungtablett med simkort i bilen som skickar data till teslalogger som i sin tur hamnar hemma i min rasberry pie.

I min M3P satt den framför ratten och visade allt live.

I MSP ligger den i mittkonsollen.

Jsg har programmerat några extra styrprogram så att paddan startar upp scan my tesla och börjar sända data när bilen är vaknar (via att detektera extern ström in i paddan från usb). Den har även vart inställd på att tända skärmen då.

När bilen somnar stängs skärmen och scan my tesla.

Tesla har nyligen slutat skicka ut ström till usb om ingen sitter i bilen, vilket gjort att jag inte heller får data skickat om jag inte sitter i bilen.

Jag har gjort några snabba omkonfigureringar för några specifika loggar jag ville ha men det återstår att ändra på för att tex få data när bilen laddas. (Problemet är att innan strömförsörjdes alltid paddan och hade 100% vilket gjorde att den klarade uppåt en vecka utan att få slut ström om vilen var parkerad. Om
Den är igång en massa utan laddning kommer den tömmas).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xious
Teslaägare

Inlägg av Xious »

Jag satte bilen på laddning igår vid ca 16-tiden, ca 3 timmar så hade den laddat i 33,1kWh (ca 25%-80%) enligt min zaptec-laddare

På morgonen när jag går ut till bilen och öppnar teslaappen så säger den först 80% i viloläge 11 timmar och att den laddat 36kWh under senaste laddningssessionen sen när den får vidare kontakt med bilen så säger den 78% parkerad

Jag kör bilen ca 4mil, sen står den parkerad med 65%, efter 7 timmar i viloläge så är den nere på 62% SOC.

Kör tillbaka den 4 mil, sen står den parkerad med 50%, efter 2 timmar i viloläge så är den nere på 48%.

Kör sedan en kort sväng och nu är den nere på 45%.
Sedan senaste laddningen (igår kväll) så har nu
* 16KWh förbrukats under körning,
* 6,4% under parkering varav 0,5% skärmtid och 5,9% I standby, resterande 0%

Den har hela tiden stått ute, ca 0 till några minusgrader.

Jag tycker att den verkar dra ganska mycket i standby, vad har ni för siffror i energiappen nu när det är kallare?
M3 LR 2019
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Xious skrev: 11 dec 2024 20:28
Jag satte bilen på laddning igår vid ca 16-tiden, ca 3 timmar så hade den laddat i 33,1kWh (ca 25%-80%) enligt min zaptec-laddare

På morgonen när jag går ut till bilen och öppnar teslaappen så säger den först 80% i viloläge 11 timmar och att den laddat 36kWh under senaste laddningssessionen sen när den får vidare kontakt med bilen så säger den 78% parkerad

Jag kör bilen ca 4mil, sen står den parkerad med 65%, efter 7 timmar i viloläge så är den nere på 62% SOC.

Kör tillbaka den 4 mil, sen står den parkerad med 50%, efter 2 timmar i viloläge så är den nere på 48%.

Jag tycker att den verkar dra ganska mycket i standby, vad har ni för siffror i energiappen nu när det är kallare?
Jag tycker det låter normalt, att procenten sjunker beror på att batteriet blir kallare.
Med scan my tesla så ser man att den riktiga procenten inte sjunkit.

När ni laddat klart så var batteritempen ca 20 grader, sen på morgonen kanske 5 grader, därav visar den 2-3% mindre än vad egentliga laddningen är. Skulle bilen rullas in i ett varmgarage så stiger indikerad procent från 78 till 80% utan att man laddar.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

På morgonen när jag går ut till bilen och öppnar teslaappen så säger den först 80% i viloläge 11 timmar och att den laddat 36kWh under senaste laddningssessionen sen när den får vidare kontakt med bilen så säger den 78% parkerad.
Om du har bilen ute och batteriet svalnar kommer bilen visa lägre SOC. Den gör det med flit för den SOC den mäter påverkas i princip inte av batteritemperaturen.

När batteriet är runt nollan kommer bilen visa ungefär 2% lägre SOC.

Om du laddar bilen till 80% och bilen sedan står ute i omkring 0C kommer batteriet efter ett antal timmar vara rätt nära 0C. Då kommer bilen visa 78% trots att den fortfarande mäter 80%.

Att appen visade 80% beror på att det var 80% när bilen somnade och appen fick sista datat på SOC. När bilen vaknade uppdaterades det i appen och du kunde mest troligt såg du en blå snöflinga i bilen, och en del av SOC på appens gröna linje var blå (dock troligen dold av själva pluppen man drar i).

Bilen har inte dragit någon ström att tala om men bilen har visat lägre SOC pga batteriets temperatur.

Det finns en till sak som påverkar SOC:
Under körning och laddning går inte SOC mäta. Den måste istället räkna energi. Då använder den senast kända SOC ( = energi ombord) och räknar minus på förbrukningen under körning.
SOC blir beräknad och inte exakt. Vid parkering när batteriet är i vila kan SOC mätas och bilen uppdaterar då SOC till den korrekta.

Normalt stämmer det rätt bra men om bilen överskattar batterikapaciteten kommer verklig SOC bli lägre än den beräknade. Då sjunker den displayade SOC:en efter att bilen mätt SOC.

Teslas energiapp där är blajj, ren hittepå.

Jag ser korrekt SOC med min utrustning direkt ur BMS och vid parkering när batteriet svalnar så är det inte ovanligt att det skiljer 3% på displayad SOC, men jag kan se att den mätta SOC:en inte är ändrad alls, liksom energin i batteriet. Trots det visar bilen de 3 procenten som tex fordon i stand byläge eller skärmtid eller annat trots att bilen sovit hela tiden i h ingen skärm vart igång.

Jag kan köra från jobbet i medvind och det är 25 mil med 300 m höjdskillnad nedför.
Ändå skriver bilen att jag förlorat X i körning i motvind och Y i körning i uppförsbacke.

Tesla har ganska mycket att fixa på den sidan. Tills det är gjort är den mest till för att ge ett gott skratt.

Den påfyllda energin du ser efter laddning är till 100% kopplad till den räckvidd bilen visar.

Om du laddar bilen till tex 100%, och har fyllt på 36kW enligt appen så kommer bilen om den får sova ibland räkna om räckvidden som bilen visar vid 100%. Ökar räckvidden när bilen sover kommer påfylld energi ”magiskt” att öka eftersom det är en 100% koppling mellan visad räckvidd och ”påfylld energi.

Jag har exempel från när bilen gravt underskattade batterikapaciteten. Då blir verklig SOC lägre än den inställda dvs, SOC når till synes tex 80% men när bilen vilst lite och mätt har den kanske 78%.
När det händer står det tex +40kW i appen och i bilen när den laddat klart och somnar men när den vaknat och ser art det bara är 78% minskar visad räckvidd och då minskar alltså +40 kWh till kanske +38kWh.

Förutom det så överdriver bilen + kWh efter laddning med ~ 4.7% dvs bufferns andel (1/0.955 -1).

Så när bilen säger +36 kWh är den verkliga påfyllda energin bara 0.955 x 36 dvs 34kWh.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xious
Teslaägare

Inlägg av Xious »

Tack så mycket för alla svaren, det klargör en hel del!

Synd att energiappen inte är mer pålitlig. Igår kväll när jag parkerade den så var det som sagt på 45% och det var den nu på morgonen igen, standby-föbrukningen hade sjunkit från 5.9% igår till 5.7% idag. Det som jag gjorde annorlunda igår kväll var att jag stängde av WiFi (vid parkering), men kan inte tänka mig att det borde göra någon större skillnad för när bilen sover så borde den väl ändå inte hålla på och leta WiFi? Jag har dessutom bara kopplat upp den till min mobil hittills och den når inte till bilen när den är parkerad.

Jo har vart mer eller mindre konstant snöflinga vid SOC-indikatorn i en vecka nu.
M3 LR 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Xious skrev: 12 dec 2024 07:38
Tack så mycket för alla svaren, det klargör en hel del!

Synd att energiappen inte är mer pålitlig. Igår kväll när jag parkerade den så var det som sagt på 45% och det var den nu på morgonen igen, standby-föbrukningen hade sjunkit från 5.9% igår till 5.7% idag. Det som jag gjorde annorlunda igår kväll var att jag stängde av WiFi (vid parkering), men kan inte tänka mig att det borde göra någon större skillnad för när bilen sover så borde den väl ändå inte hålla på och leta WiFi? Jag har dessutom bara kopplat upp den till min mobil hittills och den når inte till bilen när den är parkerad.

Jo har vart mer eller mindre konstant snöflinga vid SOC-indikatorn i en vecka nu.
Nej, mina bilar (förra och nu) står inom wifiräckhåll och drar ungefär 0% på en natt eller ett dygn. Det blir en knapp procent i veckan parkerade sentry off och wifi inte inaktiverat.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jist

Inlägg av Jist »

Helt ny med Tesla och märkte att den första natten drog 2%. Jag har aktiverat sentry mode, men valt att exkludera hemadressen. Är det normalt eller är det sentry mode som drar?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jist skrev: 13 dec 2024 06:51
Helt ny med Tesla och märkte att den första natten drog 2%. Jag har aktiverat sentry mode, men valt att exkludera hemadressen. Är det normalt eller är det sentry mode som drar?
Det är vinter nu.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jist

Inlägg av Jist »

Ja, stog dock i garage som håller +8 grader och Polestaren drog inget under natten. Men kom på att jag installerade en uppdatering och det kanske drar lite batteri.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Kontrollera (i appen) om den verkligen stänger av sentry, det där "hem" "jobb" fungerar lite sådär, speciellt om du inte parkerar på exakt samma plats.

På jobbet får jag alltid dubbelkolla att den verkligen har stängt av sentry, det funkar oftast men inte alltid.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 14 dec 2024 14:52
Kontrollera (i appen) om den verkligen stänger av sentry, det där "hem" "jobb" fungerar lite sådär, speciellt om du inte parkerar på exakt samma plats.

På jobbet får jag alltid dubbelkolla att den verkligen har stängt av sentry, det funkar oftast men inte alltid.
För mig är det tvärtom. När jag laddar bilen 400 meter hemifrån så är Sentry frånslagen och laddningen registreras som Hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Det är väl antagligen effekter av samma fel, eller problem eller vad man ska kalla det.
Skriv svar