Xious skrev: ↑11 dec 2024 20:28
Jag satte bilen på laddning igår vid ca 16-tiden, ca 3 timmar så hade den laddat i 33,1kWh (ca 25%-80%) enligt min zaptec-laddare
På morgonen när jag går ut till bilen och öppnar teslaappen så säger den först 80% i viloläge 11 timmar och att den laddat 36kWh under senaste laddningssessionen sen när den får vidare kontakt med bilen så säger den 78% parkerad.
Om du har bilen ute och batteriet svalnar kommer bilen visa lägre SOC. Den gör det med flit för den SOC den mäter påverkas i princip inte av batteritemperaturen.
När batteriet är runt nollan kommer bilen visa ungefär 2% lägre SOC.
Om du laddar bilen till 80% och bilen sedan står ute i omkring 0C kommer batteriet efter ett antal timmar vara rätt nära 0C. Då kommer bilen visa 78% trots att den fortfarande mäter 80%.
Att appen visade 80% beror på att det var 80% när bilen somnade och appen fick sista datat på SOC. När bilen vaknade uppdaterades det i appen och du kunde mest troligt såg du en blå snöflinga i bilen, och en del av SOC på appens gröna linje var blå (dock troligen dold av själva pluppen man drar i).
Bilen har inte dragit någon ström att tala om men bilen har visat lägre SOC pga batteriets temperatur.
Xious skrev: ↑11 dec 2024 20:28 Jag kör bilen ca 4mil, sen står den parkerad med 65%, efter 7 timmar i viloläge så är den nere på 62% SOC.
Kör tillbaka den 4 mil, sen står den parkerad med 50%, efter 2 timmar i viloläge så är den nere på 48%.
Det finns en till sak som påverkar SOC:
Under körning och laddning går inte SOC mäta. Den måste istället räkna energi. Då använder den senast kända SOC ( = energi ombord) och räknar minus på förbrukningen under körning.
SOC blir beräknad och inte exakt. Vid parkering när batteriet är i vila kan SOC mätas och bilen uppdaterar då SOC till den korrekta.
Normalt stämmer det rätt bra men om bilen överskattar batterikapaciteten kommer verklig SOC bli lägre än den beräknade. Då sjunker den displayade SOC:en efter att bilen mätt SOC.
Xious skrev: ↑11 dec 2024 20:28 Kör sedan en kort sväng och nu är den nere på 45%.
Sedan senaste laddningen (igår kväll) så har nu
* 16KWh förbrukats under körning,
* 6,4% under parkering varav 0,5% skärmtid och 5,9% I standby, resterande 0%
Den har hela tiden stått ute, ca 0 till några minusgrader.
Jag tycker att den verkar dra ganska mycket i standby, vad har ni för siffror i energiappen nu när det är kallare?
Teslas energiapp där är blajj, ren hittepå.
Jag ser korrekt SOC med min utrustning direkt ur BMS och vid parkering när batteriet svalnar så är det inte ovanligt att det skiljer 3% på displayad SOC, men jag kan se att den mätta SOC:en inte är ändrad alls, liksom energin i batteriet. Trots det visar bilen de 3 procenten som tex fordon i stand byläge eller skärmtid eller annat trots att bilen sovit hela tiden i h ingen skärm vart igång.
Jag kan köra från jobbet i medvind och det är 25 mil med 300 m höjdskillnad nedför.
Ändå skriver bilen att jag förlorat X i körning i motvind och Y i körning i uppförsbacke.
Tesla har ganska mycket att fixa på den sidan. Tills det är gjort är den mest till för att ge ett gott skratt.
Den påfyllda energin du ser efter laddning är till 100% kopplad till den räckvidd bilen visar.
Om du laddar bilen till tex 100%, och har fyllt på 36kW enligt appen så kommer bilen om den får sova ibland räkna om räckvidden som bilen visar vid 100%. Ökar räckvidden när bilen sover kommer påfylld energi ”magiskt” att öka eftersom det är en 100% koppling mellan visad räckvidd och ”påfylld energi.
Jag har exempel från när bilen gravt underskattade batterikapaciteten. Då blir verklig SOC lägre än den inställda dvs, SOC når till synes tex 80% men när bilen vilst lite och mätt har den kanske 78%.
När det händer står det tex +40kW i appen och i bilen när den laddat klart och somnar men när den vaknat och ser art det bara är 78% minskar visad räckvidd och då minskar alltså +40 kWh till kanske +38kWh.
Förutom det så överdriver bilen + kWh efter laddning med ~ 4.7% dvs bufferns andel (1/0.955 -1).
Så när bilen säger +36 kWh är den verkliga påfyllda energin bara 0.955 x 36 dvs 34kWh.