Inga bromsar efter start

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Alx »

Jag ringde idag, tid bokad på sc
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

När man läser denna tråd verkar det vara två olika fel, precis som dstr skrev.

Det ena är att pedalen sjunker ner betydligt djupare utan bromsverkan. Dvs som om det är luft, läckage
eller att bromsoken kokat, dock inte troligt i detta fall.

och

Det andra är att pedalen känns stum utan bromsverkan, troliga fel:
Bromsservot slutat fungera måste trycka mycket hårt,
hinna på skivan/klossarna ger låg/ingen friktion
eller att bromsskivorna är överhettade som ger låg friktion, inte troligt i dessa fall.

Är det två olika bromsfel som uppkommit eller ? Underligt att alla dessa bromsfel kommer upp nästan samtidigt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Samma nu på morgon igen, 6 grader ute lägger i drive rullar ca 20meter försöker stanna, händer ingenting, trycler riktigt hårt då börjar bromsarna ta!

Det stämmer verkligen det sol någon skrev här ovan, som att försöka broms en avstängs ice bil!
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Börjar låta som ett mjukvarufel, det dök väl upp i samband med senaste uppdateringen (Spotify)?

Det lär ju vara elservo på AP-bilarna. Själv lyckligtvis förskonad -- så långt!

Bäst att testa varje start!

Norskarna har också en tråd om detta: Total bremsesvikt http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26163.0.html
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag hade dessa problem i somras, typ juli-Augusti, 3ggr, dvs inga minusgrader/inget vägsalt/före 7.0 osv... Har även hänt några ggr senare. Dom bytte efter detta i somras till dom "nordiska" skivorna mm och jag inbillar mig att det blev bättre men inte bra. Dom la även in (som vanligt) senaste programvaran. Mysko är det iaf...
En av gångerna var mitt på en solig dag och inte tvättat bilen före. Jag bor även så till att jag bromsar varje gång jag kommer hem.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Rapport efter att besökt Tesla Gbg i dag efter tel samtal i går:

Vid tel samtal avfärdas problemet, känns som dom pratar med någon som aldrig tidigare kört bil men efter ca 40 år med körkort varav många med mer än 3000 mil vid ratten i alla fören och temperaturer känns det förminskande, vilket provocerade mig att ange att flera andra på forumet redovisat samma otäcka upplevelse med uppenbara potentiella tillbudssituationer.
Vad som delges via forumet avfärdar man som oväsentlig.

Erbjöds dock komma in med bilen.

Vid dagens start mycket skrapande beläggningar som försvinner efter tiotalet inbromsningar men ingen liknande panikupplevelse som både jag och sambon upplevt ggr flera senaste dagarna.
15 mil till Tesla så väl motionerade och fungerande bromsar.

Fick följande info:
Tesla har uppmärksammat att inte alla bilar körs i behagligt väder.
Bromssystemet har därför gradvis uppgraderats.
Olika teslor har därför olika behov av uppdatering av bromsarna för att vara av senaste standard.
Min bil konstaterades ha senaste utrustning.
Den försämrade bromsförmågan anses bero på vätskefilm och isbildning.
Viktigt att inte bara motionera bromsarna vid start utan även i slutet av färden så att bromsarna är varma när den ställs av, ty då torkar skivor och bromsar varvid beläggning och isbildning förhindras eller minskar.
Teslorna har (liksom det beskrivits att Mercedes har) en automatiserad behovskalkylerad motionering av bromsarna under färd, dessutom i två steg med ökande intensitet.
I och med att vi har så effektiv regenererande bromseffekt får inte bromsarna den behandling de kräver spontant.

Ovanstående är helt säkert förklaring och försök till åtgärd.
Alla bilar jag haft och har behöver motionera bromsar, speciellt om vintern.
Men det jag upplevt nu är i särklass och innefattar att bromspedalen inte tar och känns "frånvarande".
De som skrivit på forumet och upplevt detsamma tycker jag klart kan urskiljas från de som bara kommenterar upplevelse av vad jag uppfattar som det vanliga man upplever i fukt o kyla.
Gjorde upprepade försök att poängtera denna skillnad och därmed uppenbara risk för olyckor, men fick ingen förståelse för detta.

Slutsats:
Även om det upplevda bedöms vara en naturlig följd av att TESLA har regenerativ broms via elmotorerna vilket minskar den spontana motioneringen av bromsarna i kombination med att bilarna har väl tilltagna bromsar vilket i sin tur ökar behovet av bromsmotionering, så kvarstår att flera på vårt forum, och även det norska och amerikanska, blivit farligt överraskade av fenomenet. Därtill kan man antaga att få köpare av teslor är förstagångsköpare av bil, dvs de flesta är rutinerade förare och känner till vad som sker med bromsar vid kall och fuktig väderlek i kombination med saltbeläggning.
BORDE INTE EN VARNING UTFÄRDAS
såväl vid försäljning som via bilens infosystem
(Enlig ovan räknar ju bilen redan ut när risk föreligger!)

Tyvärr är jag inte riktigt övertygad om att Teslas förklaring räcker till att täcka att bromspedalen känns frånvarande, det har jag som sagt ingen upplevelse av i tidigare bilar.
Framtiden lär visa detta.
Hoppas den blir olycksfri för mig och alla andra.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Även jag har upplevt detta på sistonde. Men bara efter att bilen stått över natten.
Jag bromsar lite försiktigt när jag backar ut och kör sen iväg. Vid först korsningen så är bromsverkan dålig och pedalen måste tryckas närmast i botten för att något ska hända. Inte så skoj när det samtidigt var halt.
Imorse "pumpade jag upp" bromsarna innan avfärd. Vid första tryck så gick pedalen väldigt långt ner.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Detta gör Tesla bäst i att ta på allra största allvar och komma ut med en rekommendation hur det kan undvikas, för min del var bromsarna så dåliga att de mycket väl kan orsaka en olycka. Problemet verkar bara finnas vid start, gärna efter en natts "vila" och trots plusgrader (utesluter is). Tror inte en sekund på att film på bromsarna skulle ge så dålig broms. Jag fick problemet efter 7.1 uppgraderingen, men några verkar ju ha sett detta pre 7.1. Man borde montera en tryckmätare på bromsledningen och mäta upp vad som händer (om nu Teslan har "vanliga" bromsar..).
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Detta gör Tesla bäst i att ta på allra största allvar och komma ut med en rekommendation hur det kan undvikas, för min del var bromsarna så dåliga att de mycket väl kan orsaka en olycka. Problemet verkar bara finnas vid start, gärna efter en natts "vila" och trots plusgrader (utesluter is). Tror inte en sekund på att film på bromsarna skulle ge så dålig broms. Jag fick problemet efter 7.1 uppgraderingen, men några verkar ju ha sett detta pre 7.1. Man borde montera en tryckmätare på bromsledningen och mäta upp vad som händer (om nu Teslan har "vanliga" bromsar..).
/70D
På nya bilar är det elektromekansika bromsar (Bosch-system tror jag), men det är väl en hydraulisk funktion närmast själva klossarna iaf har jag för mig...
Oavsett så borde det gå att mäta hur bromsen arbetar ändå, kanske tom enklare på dessa bilar? Styrsignal närmast bromsen borde vara enkel...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders N
Teslaägare

Inlägg av Anders N »

Undertecknad, som kört varierande bilar dagligen i 34år, har också råkat ut för bromsproblemet. Jag körde iväg med kall bil och provbromsade säkert inte. Vid första vägkorsning när jag skulle stanna ville inte bilen bromsa. Pedalen sjönk djupt ner och jag hann faktiskt bli rejält rädd! Det är sällan jag blir rädd. Ingen kollision.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag har min bil inne på service nu för just detta problem! Fick samtal idag om att problemet är löst!
Fick förklaringen att de har bytt belägg fram och bak, det finns tydligen en ny generation belägg som inte drar åt sig fukt mm? Min bil hade de gamla sa de så de bytte till den nya generationens belägg?!

Tyckte det lät oerhört märkligt men de säger att det är fixat nu så vi får väl se!
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Men hur i hela friden skulle det kunna vara beläggen om beteendet är att man kan trycka pedalen nästan i botten?
Om det vore beläggen så skulle ju pedalen ta normalt men med sämre bromsverkan. Eller?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

matbl skrev:
Men hur i hela friden skulle det kunna vara beläggen om beteendet är att man kan trycka pedalen nästan i botten?
Om det vore beläggen så skulle ju pedalen ta normalt men med sämre bromsverkan. Eller?
Precis. Det rör sig om två olika problem. Det där löser det ena, det "enkla".

Det betydligt allvarligare felet har inget med beläggen att göra.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

dstr skrev:
matbl skrev:

Fick i början av veckan svar att de inte hittat något vid felsökningen men bytt till nya modellen enligt ovan och jag märker en klar skillnad i bromskraft mycket bättre, så ännu är jag hel nöjd.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

leiflodde skrev:
Fick i början av veckan svar att de inte hittat något vid felsökningen men bytt till nya modellen enligt ovan och jag märker en klar skillnad i bromskraft mycket bättre, så ännu är jag hel nöjd.
Skönt att höra! Hoppas det blir lika bra på min bil!
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

dstr skrev:
matbl skrev:

Stämmer med min länsstolsanalys.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Jag beskrev att autopiloten inte uppförde sig i minusgrader utan drev mellan filerna utan att reagera på att det gick fel.

Till det visade sig finnas en trolig orsak:
Kameran fick fel information via kondens/isbildning vilket gav en distorderad bild som systemet uppfattade som korrekt.

Och en åtgärd:
Värma upp området kring kameran med därför inbyggd värmeslinga.

Det förvånande är att aktiveringen av värmeslingan tydligen sker via att man manuellt aktiverar bakrute och backspegedefrostrarna.

Var står denna viktiga information.
Hittar det inte i manualen.
Uppfattar det som att det var via forumet som lösningen blev känd.
Rätta mig om jag har fel.

Hur kan man ha en AUTOpilot som inte AUTOMATISK aktiverar en så för systemet vital funktion?

Bristande logik, bristande information, som leder till potentiell livsfara.

Är detta med bromsarna också en konstruktionsmiss?

Tyvärr förstår inte de teslarepresentanter jag talat med att bromssystemet/servon av någon anledning inte ger tillräckligt tryck vid start efter en stunds parkering i minusgrader.
Inte bara i min bil utan det finns nu flera som beskriver samma sak!

Är det så att bromsvätskan kyls ned så från att varit expanderad vid körning att volym och därmed tryck sänks i kyla och att inte servon förmår att snabbt nog kompensera för detta vid första bromsningen?
Någon ventil som inte håller tätt i kyla?

Vad än orsaken är så beror inte denna viktiga del av "morgontrötta" livsfarliga bromsar på vätskefilm eller isbildning på bromsytorna.

Har de som fått bromsbelägg utbytta som bot mot problemet med bristande tryck i bromssystemet och blivit nöja haft möjlighet att testa detta i minusgrader?

(Min bils bromsar fungerar bra i plusgrader utan åtgärd.
Men i dag varningsmeddelande att bilen måste uppsöka service.
Pga datafel hos Tesla Gbg kunde man ej se vad som föranleder felmeddelandet.
Skall in till verkstaden asap.
Forts följer....)
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Får detta nästan varje dag även om bilen bara stått still tjugo minuter. idag så kände jag på bromsskivan när den inte tog , det är en fet svart oljig beläggning på skivan, när man bromsat lite så försvinner den och skivan är torr. Om ni provar att stå still och trycka hårt på pedalen när allt är ok så är pedalen lika mjuk/ svampig som när det inte fungerar, men det känns som den går i botten i och med att bromsen inte nyper pga hinnan. När bromsen är ok så behöver man bara nudda pedalen föratt den ska ta därför provar man inte att trycka allt man har på pedalen i vanliga fall. Jag fick mina problem efter att det var så kallt nu är det plus och inget salt på vägarna och problemet finns kvar varje dag. ska kolla imorgon om det är likadant nu var ju skivorna torra och fina. Har aldrig haft så här på någon annan bil. Kan beläggen ha fryst sönder föratt dom dragit åt sig vatten o salt.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Parallelltråd på tyskt forum heter

Probleme mit der Bremse

Där kallas fenomenet bl.a

Das Bremspedal im Keller,
alternativt,
Das Bremspedal gefühlt bis auf den Boden durchgedrückt...

Samma reaktion där som här:
De som inte upplevt det tror på smuts,salt och is på belag och skivor.
De som upplevt det tror på ett allvarligare problem i övriga delar av bromssystemet
Läckage? programvarufel?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fast här är det väl flera som inte upplevt problemet som ändå tror att det kan vara något allvarligt och inte bara temporärt vatten, is eller så vidare?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

jjmaskin skrev:
Får detta nästan varje dag även om bilen bara stått still tjugo minuter. idag så kände jag på bromsskivan när den inte tog , det är en fet svart oljig beläggning på skivan, när man bromsat lite så försvinner den och skivan är torr. Om ni provar att stå still och trycka hårt på pedalen när allt är ok så är pedalen lika mjuk/ svampig som när det inte fungerar, men det känns som den går i botten i och med att bromsen inte nyper pga hinnan. När bromsen är ok så behöver man bara nudda pedalen föratt den ska ta därför provar man inte att trycka allt man har på pedalen i vanliga fall. Jag fick mina problem efter att det var så kallt nu är det plus och inget salt på vägarna och problemet finns kvar varje dag. ska kolla imorgon om det är likadant nu var ju skivorna torra och fina. Har aldrig haft så här på någon annan bil. Kan beläggen ha fryst sönder föratt dom dragit åt sig vatten o salt.
Detta tyder alltså på att det är beläggning som är problemet.

En ytterligare sak som talar emot bromsservoproblem är att bromspedalen är elektrisk, pedalen du trycker står inte i mekanisk förbindelse med bromsbackarna.

Läs mer här:

http://teslaclubsweden.se/nya-bromspedalen/
Användarvisningsbild
Peter Karlskrona
Teslaägare

Inlägg av Peter Karlskrona »

Intressant , troligen har forcefeedback beräkningen inte med variabeln att friktionen stundtals kan vara kraftigt nedsatt , utan ändrar pedallängden med förväntad retardation

För övrigt har jag aldrig haft en bil som suger upp så mycket smuts från vägen som fastnar i fälgarna , detta kan även bidra till smutshinnan
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
jjmaskin skrev:
Detta tyder alltså på att det är beläggning som är problemet.

En ytterligare sak som talar emot bromsservoproblem är att bromspedalen är elektrisk, pedalen du trycker står inte i mekanisk förbindelse med bromsbackarna.

Läs mer här:

http://teslaclubsweden.se/nya-bromspedalen/
Jo, det gör den väl? iBoostern är en elektromekanisk booster, men inte ett drive-by-wire-system vad jag förstår. Den stora skillnaden är väl att den inte kräver en vakuumpump som en tjockbilsbromsservo? Jag förstår den som att du kan trycka bromsvätska genom boostern även om systemet blir strömlöst, fast det blir tungt.

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... post797384
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det är för mig svårt att se att film på skivorna kan ge dessa problem. Dels funkar bromsen på kvällen innan dvs då skulle det inte finnas någon film, vilken alltså skulle behöva byggas upp över natten eller som för andra, medan man lämnat bilen en stund, dessutom lika mycket på alla fyra skivorna.
Boten att pumpa bromsen några gånger är inte heller nån bra behandling mot film på skivorna. Haft olja på en MC- skiva tidigare och det gick bara att bota genom att rengöra skivor och byta beläggen. På min Prius blir det rost på skivorna när den stått ett tag, det hörs tydlig som ett skrap när man bromsar de första gångerna. Bromsen tar dock bra. Jag har inte sett rost på teslans bromsskivor ännu, så kanske den har någon annan egenhet och blir "hal" i 3+. Det återstår dock att ta reda på.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

igår så fungerade bromsarna perfekt. kände på skivorna innan och dom var torra det var i och för sig torrt ute också. Det var inte olja på skivan utan det bara kändes så (fet svart oljig) kan det vara så att beläggen suger åt sig fukt efter dagg, regn som löser något ämne i belaget, första gången var efter tvätt kanske någon kemikalie i tvätten. Det låter ju konstigt att det skulle frysa sönder om det inte var vatten i belaget, hade ju varit mer troligt om bromsarna blev överhettade att och dom svettas dock inte i minus tjugo grader vid start.
Jag är lite sugen på att köpa nya belägg fram och byta. Går det att köpa reservdelar hos tesla
Skriv svar