Kommer modell 3 att förändra världen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

Men alla som köper SUV eller pickuper för den delen hör ju till samma grupp. Och den gruppen är nte liten direkt.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av ovelundkvist »

Men inte ens suvar har ju speciellt stort lastrum?

Jag tror att de flesta som köper en suv gör det av helt andra anledningar än att lasta mycket i bilen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Men alla som köper SUV eller pickuper för den delen hör ju till samma grupp. Och den gruppen är nte liten direkt.
Det här håller jag verkligen inte med om, särskilt inte i Europa. SUV:arna är bara en trend. De flesta behöver vare sig markfrigång eller terrängförmågor (som många SUV:ar knappt har ändå), och en typisk SUV lastar bra mycket mindre än en ordentlig kombi. De köper SUV för att de vill ha SUV, inte av några praktiska anledningar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

Den SUV jag körde var riktigt praktisk och lastade fantastiskt mycket. Den var också perfekt som dragbil, även om jag inte utnyttjade det fullt ut pga körkortet.
Jag tror att om Nissan kan göra en elektrisk variant av Qashqai så hade det blivit en stor säljare. Qashqai är väl den bil Nossan säljer mest av tror jag.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Den SUV jag körde var riktigt praktisk och lastade fantastiskt mycket. Den var också perfekt som dragbil, även om jag inte utnyttjade det fullt ut pga körkortet.
Jag tror att om Nissan kan göra en elektrisk variant av Qashqai så hade det blivit en stor säljare. Qashqai är väl den bil Nossan säljer mest av tror jag.
En Qashqai lastar inte i närheten av vad du får in i en V70, A6, osv, eller ens en Passat och liknande. Själv har jag bara haft en SUV och det var väl lite halvt ofrivilligt, men det var en Mitsubishi Outlander och jag tyckte lastutrymmet var pinsamt dåligt i den jämfört med alla kombis vi haft. Och verkligen jämfört med Model S.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

Jag vet att det är poppis att snacka skit om SUVar men rätt använda är det faktiskt rätt hyggliga bilar. Den Santa Fe jag hade rymde mer än vi någonsinn behövde med 3 små barn. Den var bred och bra så barnstolarna fick plats. Tackvare lite högre markfrigång tog den sig också fram bra på oplogade vägar osv osv.
Om inte Tesla kommer med en bra Crossover-over med ordentligt lastutrymme och dragkrok så blir det två små elbilar för mig. Alltså två Typ Nissan Leaf och sedan en pickup typ Nissan Navara eller kanske något annat fyrhjulsdrivet. Det är det mina behov kräver eftersom jag måste kunna ta mig fram och jag måste kunna last och jag måste ha dragkrok.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Elputte »

Jag har haft en Nissan Qashqai+2. Den hade ett riktigt stort lastutrymme. Plus bekväm att kliva in och ur i. Samt lite högre markfrigång. Perfekt till vårt sommarställe. Inte frågan om terrängkörning men steniga vägar där tidigare bilar slagit i. Dessutom bra att ta sig över snövallar efter plogning. Har vallarna smält och frusit. Så tog den inte heller i där. Jag hoppas Tesla kommer med en SUV/Crossover variant av model 3.
Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 02 jul 2014 00:42
Ort: Jönköping

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Petter »

ovelundkvist skrev:
Jag har full förståelse för att vissa har behov av stort lastrum, men att det måste finnas i en bil som betecknas som en "kombi" förstår jag inte.

Lastrummet i min 85D är ju nästan dubbelt så stort som i en V70 kombi?!?
Jag är övertygad om att "alla" som klagar på att Tesla saknar en kombi inte äger en model S.
Om man inte har en byggfirma och vill byta ut skåpbilen är det extremt få scenarion jag tror man saknar en kombi ned en Model S. Jag gick från A6 Avant -13 till Model S och lastmöjligheten skiljer sig lite - till Teslans fördel!
Två exempel senaste månaden:
1. Hämtade en hel tvättstuga på Ikea med bl.a. 240cm täckskivor. Inga problem med teslan.
2. Kom hem från Branäs igår. Tre barn, fru, skidutrustning till alla, stor vagn, all packning. Fullt men allt fick plats, utan takbox. Hade inte gått med min A6:a.

Jag är imponerad och tycker Model S slår A6, V70 etc i lastvänlighet. Så om dessa bilar är "facit" för en barnfamilj så behövs ingen kombi-Tesla vad jag kan se.
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av bylund »

Det är ju framförallt avsaknaden av dragkrok som kan ställa till det. De få gånger något så stort enskilt kolli måste fraktas kan det ju med fördel läggas på en släpkärra. De slipper man dessutom baxa in det i bilen. För alla normala resor med mycket packning lastar man riktigt bra utan kombi.

Sedan kan man såklart hitta extremanvändare där detta inte stämmer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

Snackar vi samma prisklass som Model S så kan man ju köpa sig en Model X och få både dragkrok och lastutrymme. Men Model 3 och eventuellt Model Y ligger ju på halva priset ungefär.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av danni »

Jag tycker ändå de flesta av er ekar vad jag säger rätt bra. Model S lastar enooooooooooormt mycket (har själv kört bl.a. V70 -14, A6 Avant -13, Passat Variant -12 och tycker Teslan är minst lika bra som alla de lastmässigt). En halvkombi som är disponerad på samma sätt fast en storleksklass ner kommer lasta mer än nog för de allra flesta, inkl barnfamiljer. Sen finns det alltid de som tänker sig att de måste lasta enorma möbler eller hela skogsmaskiner eller halva huset, eller som absolut tvunget måste ha dragkrok, och som bara vill ha en enda bil, och då får man väl tyvärr konstatera att det inte är bilen för dem (om inte Tesla löser dragkrok till Model 3 vilken man tycker att de borde). Men, och jag upprepar det här för trettiofjortonde gången: de människorna är nog inte riktigt så många som de själva vill tro.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av e5m1r »

Det där med kombi drag osv är vanesak
Vi har själva haft en rad olika bilar dock aldrig kombi
Dessa bilar är för fula ( de undantag som finns är inte praktiska)
Och tänk er att jag klarat det med 2 ungar hus som renoverats flytt mm...
Svaret är enkelt när jag byggt om så har varorna antingen körts hem eller så har jag hyrt en ful bil för den timmen den behövdes.
Möbler har jag för det mesta fått hemkörda från möbelfirman
Vid flytt har jag åter hyrt en ful bil för stunden det behövs
Så varför åka runt i en ful bil 365 dagar om året när du kan åka i snygg bil 350 dagar om året och de 15 löser du ändå
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Jag tycker ändå de flesta av er ekar vad jag säger rätt bra. Model S lastar enooooooooooormt mycket (har själv kört bl.a. V70 -14, A6 Avant -13, Passat Variant -12 och tycker Teslan är minst lika bra som alla de lastmässigt). En halvkombi som är disponerad på samma sätt fast en storleksklass ner kommer lasta mer än nog för de allra flesta, inkl barnfamiljer. Sen finns det alltid de som tänker sig att de måste lasta enorma möbler eller hela skogsmaskiner eller halva huset, eller som absolut tvunget måste ha dragkrok, och som bara vill ha en enda bil, och då får man väl tyvärr konstatera att det inte är bilen för dem (om inte Tesla löser dragkrok till Model 3 vilken man tycker att de borde). Men, och jag upprepar det här för trettiofjortonde gången: de människorna är nog inte riktigt så många som de själva vill tro.
Vadå? Kör inte alla runt med motorsåg, hjälm och huggarbyxor i bilen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Laban »

danni skrev:
Men, och jag upprepar det här för trettiofjortonde gången: de människorna är nog inte riktigt så många som de själva vill tro.
Men det handlar ofta om vad man tror sig behöva, inte vad man verkligen behöver. "Tänk om vi.. skidsemester.. husvagn..".

Sen är det nog så att många blir lurade av utseendet, svensken är van vid kombi. Har nog svårt att förstå att Model S har dubbelt så stort bagageutrymme som en V60. Och personligen vill jag inte lasta högt i bagageutrymmet, jag har barn med i bilen och vill inte ha saker flygandes fram över dem vid en eventuell olycka. Djupt och långt är däremot väldigt trevligt, vi är ex på skidsemester i Levi just nu, det klarar vi utan takbox med Outlandern. Skidorna åker med bredvid barnen med 1:an bak nere. Pjäxor och annat får med viss möda plats i bagaget, kläderna åker med i en blå Ikea påse ovanpå skidorna/bredvid barnen i baksätet :-)

Det lustiga är att det skulle fungera betydligt bättre med en Model S, kläderna och annat smått och gott hade fått plats i frunken, bagaget är djupare och längre. 744 liter (Model S) är mer än 591 liter (Outlander), vem kunde tro det ? :-) OBS att det är endast bagageutrymmet, frunken ger extra 100-150 liter på det. Ok, det kanske inte är direkt okänt på detta forum men det tål att upprepas.

Det enda jag hade önskat för Model 3 är en rakare taklinje några dm bak från b-stolpen , mer i BMW 3 serie stil. Lite klaustrofobiskt i baksätet på Model S och det lär inte bli bättre i en ännu mindre bil, om man behåller ungefär samma linjer.

Fast min drömbil är förstås en 6 sitsig Model X liknande bil, förhoppningsvis Model Y då där priset är mer humant :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av danni »

Jag hade ju en Outlander som min förra bil. Bagageutrymmet kändes klaustrofobiskt jämfört med alla kombis vi haft, verkligen pyttelitet, och vi fick utnyttja höjden på ett helt annat sätt, särskilt som vi fortfarande hade syskonvagnen då. När vi åkte en vecka till Stockholm med A6:an hela familjen inkl syskonvagn fick vi in allt under insynsskyddet. Med Outlandern fick vi lasta nästan upp till taket till vardags. Vi fick installera ett lastgaller för att överhuvudtaget klara oss. Men det funkade - Outlandern var fullt tillräcklig, varför jag vågar säga att man klarar sig på mindre än man tror. Model S är rakt tvärtom.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Jerker »

Men varför handlar den här diskussionen om olika kombimodeller kontra S? Det är utrymmet i en X eller Y kontra kombi som är det relevanta. Jag vill veta att den framtida folkteslan inte begränsar mina möjligheter att frakta det jag vill i jämförelse med den gamla Volvohäcken jag nu tvingas ha när min Zoe inte räcker till. Idag, t.ex., när jag ska åka till brädgården och köpa hem lite virke.

Men det får vi svar på på fredag, så vi kan lika gärna sluta tjafsa... ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av danni »

Diskussionen handlar om det därför att det är extremt osannolikt att Model 3 blir en kombi, men jag vill mena på att sålänge den är lika effektiv med utrymmena som Model S (vilket den har alla förutsättningar att bli) så spelar det mindre roll.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Toja »

Kombi är inte så populärt i USA, så det kommer det inte bli.
Men vi vet att storleken är som Audi A4, BMW3, Volvo V60.
Tex V60 har väldigt litet lastutrymme, men är populär ändå.

Det kommer vara tillräckligt lastutrymme för dom flesta dock inte för Volvo 740 älskarna.
Dom kommer under en låg tid hänvisas till Model X och kanske model Y.

Min tro är att de blir en krympt Model S med lite uppdaterad design.
Dom måste denna gång göra en bil som inte är så svår att få i massproduktion som Model X.

Och ja, Model 3 kommer förändra världen.
Dom flesta har inte fattat någonting ännu. Dom kommer bli tagna på sängen.
Det kommer förpassa Chevrolet Bolt till out of date trots att dom inte börjat leverera.
Så Tesla kommer bli nya Apple. Dom kommer inte bli störst på sikt, men dom kommer förändra världen.
Ett par bilmärke kommer göra en Nokia och stånga huvudet i väggen.
En av dessa tror jag är Toyota som kommer kämpa för vätgas, vilket redan känns gammalmodigt tänkande för mig.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av joel80 »

I vår V60 får vi in syskonvagnen... Och ett antal väskor. Jag tycker den är i minsta laget, och har gjort rejält avkall på utrymme jämfört med tidigare V70 för att i allafall kunna köra delar på el. (Volvos hybrid finns bara i V60 och XC90 än så länge.. Kommer i V90 och S90 också.)
Att ha en bil med mindre lastmöjlighet (en sedan går tyvärr helt bort i småbarnsvärlden) funkar inte.
Jag lastar också ofta större "case'ar" i jobbet och behöver bra lastöppning och höjd. En Model S skulle ha funkar fint, men min tidigare kommentar handlade som sagt om model 3. Jag tror att den inte kommer funka som förstabil åt "vanliga" familjer.
Det den kommer att göra är dock att bana väg, för mer prisvärda elbilar med lång räckvidd.
Jag hoppas den får rejält med konkurrens... Så att man inom några år kan välja elbil beroende på bilbehov.
(alltså om man nu inte kan hosta upp för en Model S som verkar funka för de flesta med t.ex utrymmesbehov och familj.) :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Men varför handlar den här diskussionen om olika kombimodeller kontra S? Det är utrymmet i en X eller Y kontra kombi som är det relevanta. Jag vill veta att den framtida folkteslan inte begränsar mina möjligheter att frakta det jag vill i jämförelse med den gamla Volvohäcken jag nu tvingas ha när min Zoe inte räcker till. Idag, t.ex., när jag ska åka till brädgården och köpa hem lite virke.

Men det får vi svar på på fredag, så vi kan lika gärna sluta tjafsa... ;)
Precis väldigt mycket tjafs om Model S... Vilket är totalt ointressant dels för att där har vi X för samma pris med drag och dels för att det är Model 3 det handlar om.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Elputte »

Angående utrymmen i Model 3. Så hoppas jag den får en frunk. Till skillnad ifrån tex Bolt som ser rörig ut under huven. Bolten verkar ha ICE tänkande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Och personligen vill jag inte lasta högt i bagageutrymmet, jag har barn med i bilen och vill inte ha saker flygandes fram över dem vid en eventuell olycka. ...
...Fast min drömbil är förstås en 6 sitsig Model X liknande bil, förhoppningsvis Model Y då där priset är mer humant :-)
Du måste ha lastnät för att kunna lasta säker i kombi eller halvkombi, att lägga saker platt på golvet spelar noll roll vid en olycka. Här har premiumtillverkarna tänk till och har inbyggda skyddsnät som tex Mercedes har.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av ovelundkvist »

Det här med kombi & dragkrok verkar vara ett väldigt känsligt ämne för oss svenskar.

Jag har extremt lite problem med att min S85D inte har dragkrok, inte en enda granne med dragkrok har avböjt lånbyte de få gånger jag velat använda släp...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

Elputte skrev:
Angående utrymmen i Model 3. Så hoppas jag den får en frunk. Till skillnad ifrån tex Bolt som ser rörig ut under huven. Bolten verkar ha ICE tänkande.
Man kan ju också tänka ett steg till och använda utrymmet till passagerare... Vi behöver alltså inte nödvändigtvis ha en motorhuv bara för att bilar brukar ha det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

ovelundkvist skrev:
Det här med kombi & dragkrok verkar vara ett väldigt känsligt ämne för oss svenskar.

Jag har extremt lite problem med att min S85D inte har dragkrok, inte en enda granne med dragkrok har avböjt lånbyte de få gånger jag velat använda släp...
Kod ordet här är väl få gånger. Allt beror ju på hur ofta man använder draget, jag använder det var och varannan helg.
Skriv svar