Kommer modell 3 att förändra världen?
Moderator: Redaktion
Här är en artikel som resonerar kring hur stor betydelse Tesla har och kommer att ha för att förändra bilkunders köpmönster. Den är inte så positiv. I grova drag står det så här: Teslas modell 3 kommer inte att få samma snabba genomslag på bilmarknaden som Apple fick på mobilmarknaden. Om Tesla överlever kommer det kanske att ta 20 år. Vad tror ni?
uk.businessinsider.com/mistake-about-tesla-and-the-model-3-2016-3
Jag tror att artikeln har fel fokus, att man resonerar som så att Tesla ska bli företaget som säljer så många bilar att de slår ut alla andra som tillverkar fossilbilar. Men det är ju inte så det kommer att fungera, och det har aldrig varit Musks plan heller. Det är väl ingen som har missat att i stort sett alla världens stora biltillverkare annonserar kommande elbilsmodeller. Och varför gör de det just nu? I artikeln skriver man att GM tillverkar Bolt nu för att de kan, mer än för att de vill. Nu har de klarat sig igenom krisen och trycker pengar genom att tillverka stora och bensintörstiga pickups.
Men jag anser att de tillverkar en elbil nu för att Elon Musk har tagit sig in i deras huvuden och fått dem att fatta att de är tvingade att hänga på elbilståget annars riskerar de att bli akterseglade. Samma med Volswagen, Audi osv. Därför är analysen i artikeln i grunden felaktig. Iofs tror inte jag heller att det kommer att gå snabbare än 20 år innan folk mest köper elbil, men det är nu det börjar och det kommer inte att vara Tesla som säljer de flesta elbilarna ens om 20 år.
uk.businessinsider.com/mistake-about-tesla-and-the-model-3-2016-3
Jag tror att artikeln har fel fokus, att man resonerar som så att Tesla ska bli företaget som säljer så många bilar att de slår ut alla andra som tillverkar fossilbilar. Men det är ju inte så det kommer att fungera, och det har aldrig varit Musks plan heller. Det är väl ingen som har missat att i stort sett alla världens stora biltillverkare annonserar kommande elbilsmodeller. Och varför gör de det just nu? I artikeln skriver man att GM tillverkar Bolt nu för att de kan, mer än för att de vill. Nu har de klarat sig igenom krisen och trycker pengar genom att tillverka stora och bensintörstiga pickups.
Men jag anser att de tillverkar en elbil nu för att Elon Musk har tagit sig in i deras huvuden och fått dem att fatta att de är tvingade att hänga på elbilståget annars riskerar de att bli akterseglade. Samma med Volswagen, Audi osv. Därför är analysen i artikeln i grunden felaktig. Iofs tror inte jag heller att det kommer att gå snabbare än 20 år innan folk mest köper elbil, men det är nu det börjar och det kommer inte att vara Tesla som säljer de flesta elbilarna ens om 20 år.
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Kommer modell 3 att förändra världen?
Elbilar är ju i grunden en mycket enklare konstruktion än en fossilbil. Hamnar priset på batterier på en låg nivå vilket det borde långt innan 20 år har gått, blir elbilarna mycket billigare än vanliga bilar att tillverka och då tror jag revolutionen redan är ett faktum. Varför skulle man då inte ha elbil ?
Därför tror jag modell 3 kan ändra allt om den håller måttet.
Därför tror jag modell 3 kan ändra allt om den håller måttet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Saker sker inte automatiskt. Visar Tesla att det går att bygga en överkomlig bil som folk vill ha så kommer andra att satsa resurser på utveckling av detta ytterligare.
Det är inte en naturlag hur bra och billiga batterier kommer att vara om 20 år, det beror väldigt mycket på hur mycket forskning och utveckling som satsas på att förbättra dem och gör dem billigare. Därför tror jag att Model 3 kan förändra världen på så sätt att det kommer att få även andra att sats mer på den utvecklingen.
Det är inte en naturlag hur bra och billiga batterier kommer att vara om 20 år, det beror väldigt mycket på hur mycket forskning och utveckling som satsas på att förbättra dem och gör dem billigare. Därför tror jag att Model 3 kan förändra världen på så sätt att det kommer att få även andra att sats mer på den utvecklingen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag tror att det största hindret kommer vara alla bilägare som bor i lägenhet. Majoriteten av dessa har sin bil på ospecificerad plats på gatan och övriga har sin bil i garage. Dem som har sin bil i garage kanske kan få till en dragning av 3-fas, alternativt en typ-2-box till sin plats men det finns begränsat med ström i dessa fastigheter och oftast en uppförsbacke i samtal med sin förening.
Det konstigaste är att mer eller mindre alla nyproducerade flerbostadshus som byggs idag inte har något krav på sig att förbereda för elbilsladdning om de bygger garage. Det är endast el indraget för belysning och eventuellt motorvärmaruttag om man har tur.
Jag tror att det är dem som bor i eget hus som primärt får leda elbils-revolutionen några år framöver. Iaf tills dess det kommer krav på att man har rätt till elbilsladdning åtminstone i kommunala parkeringshus.
Jag har börjat höra mig för i min förening och där upplevs man mest som jobbig "hippie" som skall vara krånglig som vill ha el draget till min plats.
Det konstigaste är att mer eller mindre alla nyproducerade flerbostadshus som byggs idag inte har något krav på sig att förbereda för elbilsladdning om de bygger garage. Det är endast el indraget för belysning och eventuellt motorvärmaruttag om man har tur.
Jag tror att det är dem som bor i eget hus som primärt får leda elbils-revolutionen några år framöver. Iaf tills dess det kommer krav på att man har rätt till elbilsladdning åtminstone i kommunala parkeringshus.
Jag har börjat höra mig för i min förening och där upplevs man mest som jobbig "hippie" som skall vara krånglig som vill ha el draget till min plats.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Här kan jag som bor i kommunal hyresrätt ha lite av en fördel. De kommunala bostadsbolagen har nog ofta ett krav från ägarna att visa sig miljövänliga. Det började röra på sig när jag pratade med deras miljöambassadör.
Samtidigt är det ju lättare att förhandla med sin bostadsrättsförening, om man är beredd på att ta installationskostnaderna själv, vilket ändå är rätt små pengar i sammanhanget om huset inte är nära gränsen vad gäller elförbrukningen, om man då t ex äger den typ-2-box man satt upp själv så kan man ju ta med sig den när man flyttar.
Även om det går att ha elbil utan laddning hemma så tar det ju bort en av de stora fördelarna.
Samtidigt är det ju lättare att förhandla med sin bostadsrättsförening, om man är beredd på att ta installationskostnaderna själv, vilket ändå är rätt små pengar i sammanhanget om huset inte är nära gränsen vad gäller elförbrukningen, om man då t ex äger den typ-2-box man satt upp själv så kan man ju ta med sig den när man flyttar.
Även om det går att ha elbil utan laddning hemma så tar det ju bort en av de stora fördelarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Många är så oroliga över laddinfra men jag tror att när det kommer riktigt bra konkurrenskraftiga elbilar då kommer laddmöjligheter av alla dess slag att poppa upp som svampar.
Jag menar redan idag har vi ju mängder med laddare om man tänker på hur många laddbara bilar som finns. Det finns typ 10k elbilar i Sverige liksom...
Vad gäller hur lång tid det kommer ta då tror jag seriöst att Tesla kommer kunna säljs miljoner bilar vid 2020 om de får vara självs på marknaden. Om de inte fått vara det så är det ju bara bra. då kommer ännu fler elbilar att säljas ww
Jag menar redan idag har vi ju mängder med laddare om man tänker på hur många laddbara bilar som finns. Det finns typ 10k elbilar i Sverige liksom...
Vad gäller hur lång tid det kommer ta då tror jag seriöst att Tesla kommer kunna säljs miljoner bilar vid 2020 om de får vara självs på marknaden. Om de inte fått vara det så är det ju bara bra. då kommer ännu fler elbilar att säljas ww
Jag tror tyvärr också att du sista som kommer smidigt kunna byta till elbil är de som just bor i lägenheter.. Tyvärr är ju det väldigt många, speciellt i storstäderna, som gör det. Krävs ändringar i byggnormer och lagar här samt ev. lag eller påtryckningar från stat på privata hyresvärdar/bostadsrättsföreningar ang. laddplatser och boendes rätt att få det.
Även utbyggnad av "långsamladdning" på gatumark.. Alltså vid vanlig gatuparkering skulle behövas.
Även utbyggnad av "långsamladdning" på gatumark.. Alltså vid vanlig gatuparkering skulle behövas.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
De i storstäderna är ju samtidigt de som i minst grad behöver bil. För de som bor inne i städerna är bilkollektiv ett utmärkt alternativ, så att man har tillgång till bil de få gångerna man faktiskt behöver storhandla eller åka på långresa.joel80 skrev:Jag tror tyvärr också att du sista som kommer smidigt kunna byta till elbil är de som just bor i lägenheter.. Tyvärr är ju det väldigt många, speciellt i storstäderna, som gör det. Krävs ändringar i byggnormer och lagar här samt ev. lag eller påtryckningar från stat på privata hyresvärdar/bostadsrättsföreningar ang. laddplatser och boendes rätt att få det.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Har läst en bok som heter Disruption och handlar om när gammal teknik blir överkärd av ny teknik. I boken beskrivs när Facits mekaniska räknare blev förbisprungen av de digitala räknarna, när digitala kameror slut ut gamla kameror med film och när Kodak gick i konkurs. Inte för att den gamla tekniken var dålig utan för att den nya var billigare.
Vad som hänt är lättare att beskriva men det är svårare att sia om framtiden. Om batterierna kommer att fortsätter att följa samma prisutveckling som de gjort de sista åren kommer batterierna bli så billiga år 2023 att bilar med ICE inte kommer att vara konkurrenskraftiga.
Om det blir så här vet ingen men vad boken beskriver är att förändringen går mycket fortare än man tror. Det är 7 år dit!
Vad som hänt är lättare att beskriva men det är svårare att sia om framtiden. Om batterierna kommer att fortsätter att följa samma prisutveckling som de gjort de sista åren kommer batterierna bli så billiga år 2023 att bilar med ICE inte kommer att vara konkurrenskraftiga.
Om det blir så här vet ingen men vad boken beskriver är att förändringen går mycket fortare än man tror. Det är 7 år dit!
När priset på en elbil går under 250kkr och håller i minst 10år så kostar bilen mig lika mycket som bränslet gör nu. När priset går under 150kkr så är det billigare än busskortet. Klart som tusan det kommer gå fort när vi har tippat förbi de här brytpunkterna för folk. Till slut blir ju frågan varför åker du omkring i din gamla Volvo 940 när du kan åka ny bil billigare? "För att jag är envis?" kanske eller vad ska de säga?
När Model 3 kommer är den troligen billigare än V60. Om man räknar total kostnaden på 3 år
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Många vill gärna se på Tesla som apple/iphone dvs DEN tillverkaren som slår igenom.
Jag tror man ska se på Tesla som de som tog fram den första "smartphone" dvs de visa på ett nytt sätt att tänka omkring elbilar, laddning, OTA, osv.
Sen om det blir just TESLA som överlever och blir stor (såsom Apple/iphone) beror på så oändligt många olika faktorer som även ligger utanför Teslas kontroll/sfär, t ex konjunktur, världsekonomi, slumpen, övriga tillverkares agerande (lobbying...) Elons olika "nycker/infall" mm.
Jag tror man ska se på Tesla som de som tog fram den första "smartphone" dvs de visa på ett nytt sätt att tänka omkring elbilar, laddning, OTA, osv.
Sen om det blir just TESLA som överlever och blir stor (såsom Apple/iphone) beror på så oändligt många olika faktorer som även ligger utanför Teslas kontroll/sfär, t ex konjunktur, världsekonomi, slumpen, övriga tillverkares agerande (lobbying...) Elons olika "nycker/infall" mm.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Den stora skillnaden mellan Tesla och Apple som man inte får glömma bort är ju att Apple är stenhårt patentskyddat medan Tesla körde den legendariska tweeten "all our patents are belong to you". Så Tesla har ju inte alls låst in sin teknik på samma sätt som Apple gjort, även om det kanske inte är tvärenkelt att bygga en bil som är "kompatibel" med Tesla i alla avseenden; uppdateringar, Supercharger mm bör ju kräva att man samordnar avtalsvägen på något sätt.Leo skrev:Många vill gärna se på Tesla som apple/iphone dvs DEN tillverkaren som slår igenom.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Sen är ju Apple bäst i världen o stämma företag o personer. Sen har dom mage o spionera på alla iphone användare. Men folk fattar ju inte det.....
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Bara en intressant iakttagelse. Kör du en Lada från 1986? Och funderar på att byta till Tesla? Lite av en revolutionBreeze skrev:Sen är ju Apple bäst i världen o stämma företag o personer. Sen har dom mage o spionera på alla iphone användare. Men folk fattar ju inte det.....

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HeheHelectriC skrev:Bara en intressant iakttagelse. Kör du en Lada från 1986? Och funderar på att byta till Tesla? Lite av en revolutionBreeze skrev:Sen är ju Apple bäst i världen o stämma företag o personer. Sen har dom mage o spionera på alla iphone användare. Men folk fattar ju inte det.....

Tittat på model S i 2-3 år men plånboken är för liten för en vanlig knegare

Model ≡ bokad 31/3 -16
Det har du fått om bakfoten.Breeze skrev:Sen är ju Apple bäst i världen o stämma företag o personer. Sen har dom mage o spionera på alla iphone användare. Men folk fattar ju inte det.....
Apple är snarare väldens mest stämda företag på grund av massa företag som inte har några aktiviteter förutom massa diffusa patent som enda inkomst är att stämma andra.
Dessutom har du fått om bakfoten angående spionera på sina användare.
Apple tjänar pengar på att ta ordentligt betalt Google/android tjänar pengar på att veta allt om sina användare.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Båda lika illa
Nu är vi lite off-topic.
Hoppas ba att model 3 är snygg med bra räckvidd och inte snålar på finesserna för mycket.
Hatten av för er model S ägare

Nu är vi lite off-topic.
Hoppas ba att model 3 är snygg med bra räckvidd och inte snålar på finesserna för mycket.
Hatten av för er model S ägare

Model ≡ bokad 31/3 -16
Ett patent är bara en biljett till en stämning. Det gäller att äga know-how och där har Tesla ett övertag jämfört med de andra.
Tror du har hyfsat rätt i det...LarsL skrev:Ett patent är bara en biljett till en stämning. Det gäller att äga know-how och där har Tesla ett övertag jämfört med de andra.
Know-how och massproduktion. För att hålla tekniken intressant och billig.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Och fattar inte att andra bil företag tackar nej till att använda SuC som dom har fått tillgång till.
Model ≡ bokad 31/3 -16
Stolthet! Är det korta svaret.Breeze skrev:Och fattar inte att andra bil företag tackar nej till att använda SuC som dom har fått tillgång till.
Ja. Som kineserna blev trötta på att göra 50 olika modeller på mobil laddare. Varför ska vi ha ett 50-tal olika bil laddare längst vägen?
Model ≡ bokad 31/3 -16
Naa, jag tror inte att någon av de stora är intresserade av att sätta sig i beroendeställning till Tesla.LarsL skrev:Stolthet! Är det korta svaret.Breeze skrev:Och fattar inte att andra bil företag tackar nej till att använda SuC som dom har fått tillgång till.
En parallell: föreställ dig en italienare som med välstruken skjorta spärrar ögonen i dig och säger: "Vi på Fiat låter alla konkurrerande biltillverkare använda vår proprietära hjulaxelteknik helt utan kostnad. Vi lovar!". Så flinar han till och en guldtand glimmar till, sedan fortsätter han: "det kommer bara vara gynnsamt för ert bilföretag att göra er beroende av vår teknik". Han gnuggar händerna och ler ett elakt leende när du ser tveksam ut. Sedan skrattar han till med ett mullrande skratt.
Skulle du accepterat dealen?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Fast skillnaden är väl att det är fritt fram för de andra tillverkarna att parallellt börja bygga egna laddare eftersom det inte är några patent som hindrar dem. Så jag tror att det är mer politik från de stora, de vill inte ge Tesla den credit det skulle innebära.
Men de mindre kapitalstarka tillverkarna (Mitsubishi, Mazda mfl) tror jag så småningom kan tänka sig att göra gemensam sak med Tesla. De har bara saker att vinna på det. Om Mitsubishi annonserade en ren elbil med 35-40 mils räckvidd och Tesla kompatibilitet och som skulle släppas om 1-2 år så skulle det knappast vara dåligt för aktiekursen. Och till en väldigt liten insats och låg risk från deras sida.
Men de mindre kapitalstarka tillverkarna (Mitsubishi, Mazda mfl) tror jag så småningom kan tänka sig att göra gemensam sak med Tesla. De har bara saker att vinna på det. Om Mitsubishi annonserade en ren elbil med 35-40 mils räckvidd och Tesla kompatibilitet och som skulle släppas om 1-2 år så skulle det knappast vara dåligt för aktiekursen. Och till en väldigt liten insats och låg risk från deras sida.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd