Att äga en elbil länge

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Men frågan är hur många som kommer att anse det värt att hålla liv i bilarna av miljöskäl, bara det är möjligt? Jag tror att detta kommer att vara en allt viktigare faktor för den uppväxande befolkningen på ett sätt som vi aldrig sett förut.
Jag hoppas du har rätt, men förhåller mig avvaktande.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Men frågan är hur många som kommer att anse det värt att hålla liv i bilarna av miljöskäl, bara det är möjligt? Jag tror att detta kommer att vara en allt viktigare faktor för den uppväxande befolkningen på ett sätt som vi aldrig sett förut.
Generellt sett prioriteras miljö lågt bland bilister medan ekonomi prioriteras högt. Så när det blir för dyrt att tex byta batteri så kommer bilen skrotas.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Är splittrad i frågan. elbilar har en chans att leva länge (få rörliga delar et.c.) så länge de fungerar. Men erfarenheter säger att elektronik snabbt blir föråldrad och går något sönder (eller börja bete sig konstigt) är det dyrt att åtgärda. Och kommer elbilarna slå ut icebilarna kommer de finnas miljoner elbilar med hyfsad prestanda på andrahandsmarknaden.(vilket gör att priset droppar snabbt) Och den stora frågan är då kommer folk hellre köpa nytt (som elektronikmarknaden) eller köpa begagnat. hur många köper en 10 år gammal dator? (få antar jag), 5 år ?(betydligt fler). Någonstans där tror jag elbilar kommer hamna. Sköter man dem kommer de hålla länge, men räknar inte med att kunna sälja dem. men jag tror att medellivslängden är ung 10 år. (antar att moderna icebilar är ca 15 år när de skrotas). När den sista garantin går ut så har elektroniken bara något år på sig. (Man måste påpeka att det står över alla tvivel att vissa produkter är designade att fallera vid en viss tidpunkt, det gick en dokumentär på tv för någon vecka sedan , detta för att hålla uppe marknaden,om det gäller även elbilar vill jag låta vara osagt)
Att skriva av dem på 10 år är nog rimligt. Men det hela hänger på vad nybilspriset och dess utveckling kommer vara.

I framtiden kommer (el)bilar kosta lite under mot vad de(motsvarande icebilar) gör idag. Tror bilar aldrig kommer vara en bra affär för någon någon gång (bortsett från klassikerbilar som byggdes för att hålla), men kan nog säga att det står över alla tvivel att de inte kommer vara dyrare att äga än vad de är idag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Det är ju inte så att vi idag saknar kunskapen om hur man bygger en förbränningsmotor som håller länge. Det kan fabrikerna, men kostnadspressen är hård och det går inte att ta betalt av nybilskunderna för att leverera en bil med motor som håller 60 000 mil i stället för 35 000. Kunderna (speciellt inte de som leasar tjänstebil) är inte intresserade av detta. Den problematiken tror jag inte heller att en elbil slipper ifrån och man ska komma ihåg att detta gäller inte bara drivlinan, utan alla komponenter i bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det där med hållbarhet på elektronik är ju lite speciellt och har mycket med att det kommer något bättre. Ex jag har ett Nintendo som fortfarande fungerar felfritt efter 20-30år. Tror det är hyggligt säljbart också faktiskt. Men det är klart prestandan på nya grejer är betydligt bättre. Fast skulle man vara nöjd med det man har så funkar det.

Jag tror på samma livslängd på elbilar som ICE-bilar, 15år och 25-30000mil. Efter den tiden händer något med bilen som blir för dyrt att reparera jämfört med att köpa annan begagnad bil och den skrotas, precis som med ICE.
Limbster

Inlägg av Limbster »

Det finns kunskap hur man håller igång en ice bil över 70 tusen mil idag, fråga taxi. Konsten är att inte köra med kall motor, inte köper man motorvärmare för det i skåne, används de höst och vår i norrland? Sen är det denna förbannade rost, lägger man pengar för rostskydd från början så blir det riktigt bra, men folk som bara tänkt äga bilen några år struntar såklart i det. Jag tror inte det kommer vara någon större skillnad på livslängd mellan elbil och bensin bil. Med lite noggranhet kan dock båda leva 3-4 gånger längre en snittet. Kommer säkert fortfarande byggas halvdanna modeller som pajar oavsett hur bra de sköts.

Jag hoppas på 40 tusen mil med min första elbil innan något större behöver göras
nöjd med min Ampera tillsvidare
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Har en minnesbild av att jag läst att den vanligaste anledning till att bilar skrotas idag är fel med elektroniken.. Kan vara allt från ABS-systemet till motorstyrning. Jag tror att elbilar kommer ha lite av samma problem där. Alltså att det är elektronik för t.ex säkerhetssystem som börjar strula efter 10-12 år, inte drivlina eller batteri.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Men tänk om en biltillverkare helt plötsligt blev intresserade av miljön och såg till att reservdelar osv inte kostade skjortan och kanske till och med såg ett större värde på den "krånglande" bilen än att bara skrota den. Min dröm är att elbilarna blir som bilbanans bilar, att man kan byta skal på dom och behålla drivlinan som i sin tur kan hållas igång. Jag tycker inte bara slitaget utanpå är besvärande utan också inuti. Stolar mm borde kunna bytas utan att det blir alltför kostsamt samt övrig inredning. Tror att den här världen måste sluta tänka som den gör idag och faktiskt börja laga och reparera saker istället för att skrota saker och köpa nytt. Grunden ligger i att göra det försvarbart att laga något även ekonomiskt men även att ha ett sådant tänk i ett företag.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Challe76a skrev:
Men tänk om en biltillverkare helt plötsligt blev intresserade av miljön och såg till att reservdelar osv inte kostade skjortan och kanske till och med såg ett större värde på den "krånglande" bilen än att bara skrota den. Min dröm är att elbilarna blir som bilbanans bilar, att man kan byta skal på dom och behålla drivlinan som i sin tur kan hållas igång. Jag tycker inte bara slitaget utanpå är besvärande utan också inuti. Stolar mm borde kunna bytas utan att det blir alltför kostsamt samt övrig inredning. Tror att den här världen måste sluta tänka som den gör idag och faktiskt börja laga och reparera saker istället för att skrota saker och köpa nytt. Grunden ligger i att göra det försvarbart att laga något även ekonomiskt men även att ha ett sådant tänk i ett företag.
Ja, man tycker ju att sådana tankar även borde nå in i tillverkningsindustrin. På samma sätt som Elon Musks filosofi kring att tillverka elbilar går på tvärs mot konkurrenternas så borde även detta kunna bli en framkomlig väg. (Elon har ju alltid varit tydlig med att hans övergripande mål för Tesla Motors är att få hela världen att ställa om till elbilstillverkning. Målet är alltså inte primärt att tjäna pengar på det. Men att företaget ska gå med vinst är däremot ett nödvändigt medel för att nå målet.)

Det jag tänker är att all elektronik trots allt är utbytbar och att ha en databuss som passar i bilens system är ju ingen konst. Sen är det ju bara att skapa ett kretskort och mjukvara som funkar i bilen. När väl garantier gått ut på bilarna måste detta ju bli ett eldorado för hackers att skapa egna styrprogram till bilarna och få funktioner som tillverkaren inte ville/orkade implementera. Idag är ju databoxen i bilen något som ses som fruktansvärt dyrt och ofta inte värt att byta när den pajat. Men när elbilar förekommer i miljoner så kommer det också bli lönsamt för tredjepart att börja leverera reservdelar och då till hemula kostnader. För att inte tala om communities som sysslar med open source. Här kommer man att kunna jobba ihop med utvecklare från hela världen, bara bilen har tillverkats i ett tillräckligt stort antal.

Jag tror inte på att elektroniken i bilen skulle vara ett hinder för att den skulle kunna överleva. Framtidens bilmekaniker sitter bakom datorskärmar! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Problemet med livslängd på elektronik är ju inte bara en fråga om komponenternas hållbarhet, utan att det sker en så snabb utveckling att gamla produkter också ofta är föråldrade, dvs även om de fungerar utmärkt så har de inte den funktionalitet som man förväntar sig 10-20 år efter deras tillkomst.
Det här gäller naturligtvis inte bara elektronik. Men hur kul kommer en Tesla med 3G att vara i framtiden? Det kanske till och med är så att 3G-nätet har släckts ned. Visst kommer bilen att gå att köra, men tycker man att det är värt att kosta på en sådan bil en reparation efter en lättare krock till exempel?
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Nej det är sant. Den dagen bilarna svävar 30 cm över marken på någon sorts magnetfält är det ingen som vill ha en bil med hjul. Frågan är bara varför ingen gör revolt mot det slösaktiga samhället. Svaret är självklart: Pengar. Men om man struntade i det (som Elon) och tänkte redan från början att så mycket som möjligt kunde vara bakåtkompatibelt så skulle man kunna ha större glädje av en produkt längre plus att man skulle få helt andra känslor för en schysst tillverkare. Tycker man borde kunna byta Modulen för uppkopplingen, frågan är vad det kostar den dag 3G nätet släcks. Det kan vara värt några 1000-lappar.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Kruxet är att den som köper en ny bil oftast har den i c:a 3 år. Då tenderar denne att värdesätta de egenskaper som är relevanta under det tidsintervallet, inte de egenskaper bilen har då den är 10+ år gammal. Om man kunde övertyga första köparen av en bil att den kommer att kunna säljas begagnad för ett betydligt högre belopp om den är byggd för lång användning så kanske oddsen är bättre för att fokusera på mer miljövänliga produkter.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Just det här med OpenSource eller liknande projekt där många hjälpt åt att ta fram nya saker till tex en bil, eller tredjepartsföretag, gör ju att exemplet
med 3G tex blir ganska målande. När denna utveckling startar så spelar det ingen som helst roll om 3G fungerar eller ens finns kvar eftersom man då helt enkelt stoppar in det som finns den dagen.
Jag kan ju redan idag stänga av 3G och fixa det själv från mobilen och via Wifi (som oxo skulle kunna bytas ut) förse bilen med internet (Hotspot).
Jag tror inte att elektroniken/programvaran blir det svåra utan säkerhetskomponenter som Airbags och liknande som blir det dyra ungefär som vi ser redan idag på många bilar, plus självklart alla dessa
länkarmar/styrstag/krängningshämmare/stötdämpare osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

När det gäller bakåtkompatibilitet har bilarna hittils varit extremt dåliga. Den som har försökt att skaffa en reservdel till en bil vet vad jag menar. Till och med bilar som till utseendet är helt identiska delar inte samma komponentbas. Man måste veta exakt vilken bil man har för att kunna köpa reservdel, och till och med då är det inte säkert att den passar. Det är helt galet.
Tesla verkar vara lite bättre i detta sammanhang. Jag fick en helt ny uppsättning bakljus på min bil, eftersom de gamla fylldes med vatten så fort det regnade lite. Jag fick det nya utseendet på kromlisten där bak. Min bil ser alltså numera ut som en nyare modell, bakifrån sett. Uppenbarligen passar nya delar till äldre bilar. Det är ganska ovanligt inom bilvärlden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev:
Jag kan ju redan idag stänga av 3G och fixa det själv från mobilen och via Wifi (som oxo skulle kunna bytas ut) förse bilen med internet (Hotspot).
Jo, visst kan man göra det. Inte svårt alls, men tyvärr är väldigt många människor så otekniska att de inte ens vet att det går. Många blir förvånade när jag gör just detta med min dator och mobil. Ännu mer förvånade blir de när jag berättar för dem att det går med deras prylar också.
Bjelke skrev:
Jag tror inte att elektroniken/programvaran blir det svåra utan säkerhetskomponenter som Airbags och liknande som blir det dyra ungefär som vi ser redan idag på många bilar, plus självklart alla dessa
länkarmar/styrstag/krängningshämmare/stötdämpare osv.
Absolut är dessa komponenter mer knepiga ur den frågeställning vi diskuterar, eftersom hårdvaran är så specifik.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Med tanke på Tibors artikel idag http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/ så kommer ju iaf inte batteriet att vara orsaken till att man vill göra sig av med bilen...
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Du vet att Elon och Tibor är två olika personer? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det verkar tom som om man skulle kunna tänka sig att bil nr 2 man köper får ärva batteriet från den man skrotar, även om det är föga troligt
att en ny bil kan ta batteriet direkt från en som är några år, men principen skulle kunna ge billigare bilköp framöver, mest intressant kanske om man
köper ett batteri (billigt) från en krockad bil och köper en ny utan batteri osv.
Vi har pratat om det förut, att piratbatterier oxo skulle kunna köpas billigt och sedan köpa bilen utan batteri och slänga in sitt egenköpta batteri.

Vad skulle en Tesla model S kunna kosta utan batteri?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Det verkar tom som om man skulle kunna tänka sig att bil nr 2 man köper får ärva batteriet från den man skrotar, även om det är föga troligt
att en ny bil kan ta batteriet direkt från en som är några år, men principen skulle kunna ge billigare bilköp framöver, mest intressant kanske om man
köper ett batteri (billigt) från en krockad bil och köper en ny utan batteri osv.
Vi har pratat om det förut, att piratbatterier oxo skulle kunna köpas billigt och sedan köpa bilen utan batteri och slänga in sitt egenköpta batteri.

Vad skulle en Tesla model S kunna kosta utan batteri?
Framförallt så tyder det ju på att att man faktiskt kan använda batterier ut skrotade bilar som energilagring, då de fortfarande verkar ha mer att ge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Du vet att Elon och Tibor är två olika personer? ;)
:D :D :D Jag rättar!
Skriv svar