Roadtrip i Europa

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

grenhall skrev:
MartinE skrev:
Det här en riktigt bra outlet! Den och/eller byn där den ligger heter Serravalle. Har ni
vägarna förbi rekommenderar jag ett besök, men sätt av ordentligt med tid!

Efter allt slit i butikerna har man verkligen förtjänat en sådan här:
image.jpeg
Du måste ha laddat upp fel bild va?

Michelin-krogar hit och dit sedan en riktigt urusel ursäkt till QP på McDonald's?? :D
Det var faktiskt en Double Whopper Cheese! :)
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Efter att ha tillbringat hela eftermiddagen på outleten kom vi fram ganska sent till hotellet i Genua. Men vi hann med en rejäl promenad i bl a gamla stan och ett trevligt restaurangbesök. Den här gången blev det en fin fisk- och skaldjurstallrik:
image.jpeg
Idag bär det av mot Frankrike, som därmed blir det sjätte landet på den här resan. Vi kommer att köra längs kusten och planerar att stanna i bl a Monaco längs vägen. Vi har fortfarande inte bokat något hotell till ikväll! Planen från början var att bo i Cannes, men eftersom vi gärna vill komma lite längre idag (för att underlätta morgondagens körning mot Champagne) samtidigt som vi känner att vi hellre gör flera kortare stopp längs vägen idag än ett längre i Cannes, har vi börjat fundera på att hitta något ställe runt Aix-en-Provence eller Avignon, exemplevis.

Är det någon som har ett tips på ett hyfsat hotell, med bra parkering, i dessa trakter? Gärna längs vägen, så man slipper in och kriga i någon stadskärna som man ändå inte hinner uppleva!
Model S 85D
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av grenhall »

MartinE skrev:
grenhall skrev:
MartinE skrev:
Det här en riktigt bra outlet! Den och/eller byn där den ligger heter Serravalle. Har ni
vägarna förbi rekommenderar jag ett besök, men sätt av ordentligt med tid!

Efter allt slit i butikerna har man verkligen förtjänat en sådan här:
image.jpeg
Du måste ha laddat upp fel bild va?

Michelin-krogar hit och dit sedan en riktigt urusel ursäkt till QP på McDonald's?? :D
Det var faktiskt en Double Whopper Cheese! :)
Det var bättre!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Dagens första laddstopp: Supercharger Varazze.
image.jpeg
Här laddar vi 25 minuter innan vi kör vidare. Laddstationen ligger på en parkering vid en marina i utkanten av den pittoreska kuststaden Varazze. Hotellfrukosten från Genua verkar fortfarande så vi ska inte äta något här, men för den som är hungrig finns det många till synes trevliga restauranger längs kajen.

När vi kom var vi ensamma, men nu har vi hunnit få sällskap av en tysk, en holländare och en italienare. Inga norrmän här! :)
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Efter en härlig tur från Genua genom ett fantastiskt landskap hamnade vi till slut i Monaco, vårt sjunde land på denna roadtrip. Monstret ville så klart visa upp sig bland de andra fina bilarna, så vi tog för säkerhets skull två varv i Monte Carlo (det sista mest för att jag körde fel, om jag ska vara helt sanningsenlig) innan han fick vila en stund medan sambon och jag tog en promenad i gamla stan. Matmässigt blev det bara en glass här, så istället för en matbild bjuder jag på den här klassiska vyn:
image.jpeg
I mitten av bilden ser ni de franska bergen där vi på vindlande serpentinvägar och med upprepade 180-graderssvängar körde hit. En klart häftig körupplevelse även om det märks att Teslan är stor i kurvorna!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

SuC Mougins blev vårt första laddstopp i Frankrike. Den är belägen på parkeringen till Hôtel de Mougins, som är ett riktigt fint ställe! Tyvärr hade deras restaurang inte hunnit öppna för kvällen när vi kom dit, så vi fick hålla till godo med lite dryck vid poolen istället - någon drack rosévin medan jag som kör drack vatten... Personalen på hotellet var otroligt vänlig och hade vi haft lite mer tid och vågat fråga hade vi säkert fått låna både poolen och var sin solstol!

Den här killen (oklart om han var gäst eller tillhörde personalen) var dock väldigt bister:
image.jpeg
Jag måste säga att det är trevligt att vara i Frankrike! Italien har definitivt sin charm, men allting känns mycket gladare, finare och mer välstädat på den franska sidan. Typ ett liv i färg jämfört med 37 nyanser av grått och brunt!

Det här är den fjärde bilresan min sambo och jag gör till Frankrike tillsammans och vi har utarbetat en kul och smått galen ritual som vi tillämpar varje gång vi kommer hit. Så fort vi passerat gränsen och kommit in på fransk mark trycker jag ner min sidoruta, sträcker ut huvudet och skriker "Vive la république" så högt jag kan, varpå sambon undrar vad jag håller på med och vi skrattar båda två. En liten stund senare trycker hon ner sin ruta och skriker "Vive la France!" :D
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Vi hittade ett hotell igår - ifall ni var oroliga för oss! ;) Det blev ett Ibis vid motorvägen utanför Cavaillon, mellan Aix-en-Provence och Avignon. Innan dess hann vi även med lite middag så klart! Det blev ett besök på Bistrot des Anges, bakficka till tvåstjärniga Villa Archange, i Le Cannet precis norr om Cannes. Trevligt ställe! Vi åt tre rätter, bl a denna fina torsk:
image.jpeg
När vi kom dit var restaurangen (och även parkeringen) nästan tom, men det fylldes ganska snabbt på med folk och när vi avslutat vår måltid och gick tillbaka till parkeringen hade det dykt upp en schweizisk röd P85D. Alltid kul när man träffar på brödrar och systrar på andra ställen än laddstationerna!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Det var ett klart godkänt Ibis det här! De har Eames-stolar (originalet - inga billiga Ilva-kopior) i frukostmatsalen:
image.jpeg
Och riktigt bra ost på frukostbuffén! Har jag nämnt att det är skönt att vara tillbaka i Frankrike? Det finns dessutom pool och tennisbana för den som inte har lika bråttom iväg som vi.

Hotellet heter Ibis Cavaillon Luberon.

Nu kör vi norrut mot Reims!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Idag rekommenderar Monstret att vi stannar på fyra superchargers:
image.jpeg
Som ni ser ombeds vi stanna en hel timme i Beaune och bara fem min i Aire-de-Reims. Varför gör den så? Det borde väl vara mer tidseffektivt om vi laddar lite längre än 25 min i Vienne?
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Supercharger Orange var i anslutning till ett ganska nybyggt handelsområde.

Nu har vi kommit fram till SuC Vienne, strax söder om Lyon. Ännu en supercharger som ligger vid ett Ibis-hotell, visade det sig. Det känns som att hotellkedjan förföljer oss på den här resan! Här stötte vi på en norskreggad blåfolierad skönhet med en pakistansk familj.
image.jpeg
Strax efter att bilden togs dök det även upp ett trevligt engelskt par med en svart 90D.
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Det visade sig att SuC Vienne var den första superchargern i Frankrike! Och den 28:e totalt.
image.jpeg
Cool! 8-)
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Då är vi i hjärtat av Bourgogne, i Beaune och vid superchargern här. Denna är placerad vid ett Mercure (samma koncern som Ibis)! :)

Här har vi sällskap av samma norska bil som senast samt två brittiska Model S. Jag har för övrigt fortfarande inte sett någon Model X.

Nu, med en ostbricka och ett glas Pommard framför mig, börjar livet bli trevligt igen. Men jäklar vad vi har skrikit på vägen hit! Navigatorn lurade in oss i centrala Lyon där det dessutom visade sig att två vägar, som den bad oss ta, var avstängda... Efter att till slut hamnat i en oändlig cirkel tog vi hjälp av Google Maps på telefonen för att hitta ut. I det ögonblicket var vi inte lika positivt inställda till Frankrike som tidigare. :)
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Vi kom fram till Reims i måndags kväll och inledde vår vistelse här med att ladda Monstret på Supercharger Aire de Reims. Jag tror att den är ganska nyöppnad. De intressanta är att det finns en supercharger även utanför Chalons-en-Champagne endast 16 minuter söderut! Samtidigt är det ganska långt till övriga superchargers om man utgår från den här delen av Frankrike. Någon som vet hur man har tänkt här?

Det har varit väldigt varmt på hela vår resa - ända fram tills vi vaknade i morse (tisdag). 16 grader och duggregn kan göra vilken semesterfirare som helst besviken, men för oss som skulle lägga större delen av dagen på att handla vin var det närmast perfekt väder! Utöver att fylla trunken med flaskor hann vi även med ett besök på champagnehuset Philipponnat samt en trevlig middag så klart. :mrgreen: Det blev ett besök på enstjärniga Le Millénaire, som bland annat innebar ett möte med denna skapelse:
image.jpeg
Nu är det dags att få lite kontakt med kudden innan vi intar vår sista hotellfrukost på denna resa. Imorgon bär det av hemåt igen! Jag har ett litet dilemma avseende vår sista etapp, men det tänker jag inte tråka ut er med nu.
Model S 85D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Bjelke »

MartinE skrev:
Det visade sig att SuC Vienne var den första superchargern i Frankrike! Och den 28:e totalt.

Cool! 8-)
Vilken var den första i Europa då, ngn som vet? (Står säkert i ngn av Tibors artiklar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av leiflodde »

Bjelke skrev:
MartinE skrev:
Det visade sig att SuC Vienne var den första superchargern i Frankrike! Och den 28:e totalt.

Cool! 8-)
Vilken var den första i Europa då, ngn som vet? (Står säkert i ngn av Tibors artiklar)
Norge http://www.laddaelbilen.se/2013/08/05/s ... s-17740403
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Då är vi åter vid Supercharger Aire de Reims, den här gången för att förbereda Monstret för hemfärd. Åter till mitt lilla dilemma, som jag nämnde tidigare. Medan de båda laddarna står tätt här i Champagne är det hela 330 km till nästa SuC på vår planerade färdväg, nämligen Urmond i Holland. Det går ju att komma dit, men frågan är vilken hastighet vi bör hålla för att garanterat komma fram? Det finns en destinationsladdare i Liége (Crowne Plaza de Liége med 2 st 22 kW-laddare) om 194 km, som ligger på vägen. Problemet är ju att man inte kan veta om de är lediga när man kommer dit. Det finns även ett Ikea utanför Liége med laddningsmöjlighet.

Alternativet för oss är att köra via SuC Metz, som bara ligger ca 150 km härifrån, men det innebär i princip att vi kör 15 mil österut (istället för att köra i nordostlig riktning), vilket gör att vi riskerar missa sista båten hem från Puttgarden. Ett annat alternativ vore att köra genom Luxemburg, med risk för samma konsekvens.

Är det någon som har kört härifrån som kan ge oss en rekommendation? Vilken väg tog ni? Några andra tips?

Oroar jag mig i onödan?

Tillägg: Vi laddar självklart fullt här i Aire de Reims.
Model S 85D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av leiflodde »

Tror att bara att ladda fullt så funkar det utan problem.

Jag körde Simpevarp-Löddeköpinge (3 mil norr om Oskarshamn) vid midsommar och är 367 km och höll man hastigheten (kanske lite under) så funkade det med någon mils marginal.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Helt rätt! Jag nojjade helt i onödan. Tio dagar i Europa med 130 km/h som normal marschhastighet har helt klart påverkat min syn på förbrukning! :D

Vi startade på 97 % laddning. Bilen varnade mig en gång för att inte köra fortare än 115 och ett tag ville den att vi skulle köra till en laddare i Belgien istället, men det visade sig i slutändan att vi hade mycket god marginal. "52" km kvar!
image.jpeg
Efter att ha kört genom Belgien befinner vi oss alltså i Holland nu, vårt nionde land på denna resa. Supercharger Urmond ligger vid ett kombinerat hotell och sportcenter. Komplexet ser tråkigt ut på utsidan, men är riktigt fint när man väl kommer in! På andra våningen finns en relativt ambitiös restaurang.

Tyvärr råkade vi ut för en rejäl köbildning i Maastricht, så det börjar se svårt ut att nå vår planerade båtfärd (sista båten från Puttgarden 23:45). Vi börjar därför ställa in oss på en tur via Jylland istället. Sträckan blir ju helt klart längre, men man slipper den långsamma färjan! Är det någon som har koll på den faktiska tidsskillnaden om man som vi kommer från Holland?
Model S 85D
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Nyren »

Det tar i praktiken längre tid via färjan, speciellt som köerna kan vara förfärliga i semestertid. Jag har köat i tre timmar på Fermarn bara för att nå terminalen. Kör via Jylland istället! Det är dessutom billigare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Tack - precis det svaret jag ville ha! :D
Model S 85D
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Nyren »

Se bara upp med köer vid danska gränskontrollen på Autobahn A7. Jag körde där i lördags och då var det en timmes kö där också. Istället svängde vi av till Handewitt som är en förort till Flensburg, och passerade gränsen inne i samhället. Ingen kö alls!

Men om ni kommer sent på kvällen så är det kanske inte nåt problem ändå.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Vi kommer sent, så det bör inte vara några problem. Men tack för bra tips!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Trots bra laddning tyckte Monstret att det vore klokt att stanna redan i Moers (Tyskland, nordväst om Düsseldorf), så det gjorde vi. Lite elektroner till honom och lite kaffe till oss!

Superchargern här ligger för övrigt vid ett hotell från samma kedja som det i Holland (Van der Valk).

Här stötte vi på den första norska Teslan på mycket länge. Det märks att man börjar närma sig sina hemtrakter igen!
image.jpeg
Den norska Teslan verkade grön av avund när den fick se Monstret (den har en märklig grågrön lack som jag inte sett tidigare). Ägaren till bilen var för övrigt mycket ointresserad av att hälsa! När jag vinkade tittade han demonstrativt ner i golvet och när jag gick förbi hans bil dolde han sitt ansikte med handen! :roll:
Senast redigerad av MartinE, redigerad totalt 2 gång.
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Norrmannen gav sig tillkänna till slut och verkade riktigt trevlig. Han var förmodligen bara lite tankspridd tidigare! Jag tar tillbaka allt! :D
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Reflektion 1: Det blir en väldig massa vägavgifter i Frankrike och Italien på den här typen av resa. Men det gäller att inte deppa för mycket - vi slipper ju köpa bensin!

Reflektion 2: Motorvägarna i Belgien är riktigt slitna. Det märks väldigt tydligt när man passerar gränsen och kommer in i Holland!
Model S 85D
Skriv svar