Miljö och politiska partier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7940
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
Direkt från Miljöpartiets partiprogram:
Om vi stryker över det som inte gäller elbilar:
Biltrafikens problem är inte bara trafikolyckorna och klimatpåverkan. Privatbilism är ofta ett ineffektivt sätt att transportera människor, särskilt i storstäderna. Den kräver stort utrymme och hög energianvändning. Biltrafiken bidrar också till övergödning, försurning, störda ekosystem och marknära ozon. Barn drabbas särskilt hårt av lokala bilavgaser i städerna,där biltrafiken också kräver mycket utrymme och för med sig stora problem med buller.

Lägg till förarlösa taxibilar så får vi:
Biltrafikens problem är inte bara trafikolyckorna och klimatpåverkan. Privatbilism är ofta ett ineffektivt sätt att transportera människor, särskilt i storstäderna. Den kräver stort utrymme och hög energianvändning. Biltrafiken bidrar också till övergödning, försurning, störda ekosystem och marknära ozon. Barn drabbas särskilt hårt av lokala bilavgaser i städerna, där biltrafiken också kräver mycket utrymme och för med sig stora problem med buller.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
zyax skrev:
Precis. Med autonoma bilar på vägarna snart och kanske ett krav på större vägar inom en inte alltför avlägsen framtid är bilismen nyckeln, du kommer kunna trycka in många fler bilar på mindre yta, du kommer få människor till och från arbete snabbare och de förlorar ingen tid på att vänta vid hållplats eller byte av tåg, de behöver ej heller parkeringsplats på jobbet eller hemma, bilen är framtiden, den stora linjebussen är dåtiden!
Exakt så här ser jag det också. Bilen, eller snarare den elektriskt framdrivna podden, avgår, till skillnad från kollektivtrafiken, från den plats där du befinner dig och kör dig till den plats dit du vill åka. Detta sker på ett hållbart och extremt effektivt sätt. Du sitter skyddad och det förekommer ytterst få olyckor eftersom inga människor är inblandade i fordonens framförande. Man slipper enorma mängder människor som vistas på samma plats (tågstationer etc.), och reducerar därför risken för terrorattacker, stölder, övergrepp och liknande. Systemet är extremt flexibelt, redundant och utbyggbart - rasar en bro, planeras automatiskt systemet om så att poddarna tar andra vägar. Man kan ta med sig packning/last, åka flera i en podd eller välja att åka själv.

Miljöpartiets alternativa framtid innebär en utbyggnad av dagens extremt oflexibla och sårbara system med tåg/buss som tar dig från en plats där du inte är, till en plats dit du inte vill åka. Man klarar inte att se att det första alternativet (autonoma poddar) är inom räckhåll och innebär en lösning som, till skillnad från Miljöpartiets tåg-vurmande, är bättre för medborgarna än dagens lösning med personbilar. Och en bättre lösning innebär ju som bekant en snabbare övergång och därmed en större miljömässig vinst än det bakåtsträvande som man nu sysslar med. Miljöpartiet, om de verkligen menade allvar med sitt miljöintresse och inte bara hade sysslat med gammal mossig vänsterpolitik, borde drivit elbilfrågan väsentligt hårdare än norrmännen och sett till att Sverige går i bräschen för det enorma teknikskifte i transportsektorn som alla, utom Miljöpartiet, ser är på väg. Man borde storsatsat på fler vägar i tunnlar (där poddarna kan gå skyddade från väder och vind), planskilda korsningar mellan människa/fordon och i samarbete med fordonsindustrin kunde man börja fasa in autonoma testfordon i vissa delar av städerna där man då också kan förbjuda annan personbilstrafik.
Men inget av detta gör man. Istället ska personbilstrafiken bort, vilket innebär en obeskrivlig kostnad för skattebetalarna när hela trafiksystemet ska byggas upp igen för att supportera autonoma poddfordon om 10-20 år.
Mycket bra skrivet!

Den stora förlusten med tågframtiden är tiden människor förlorar till och från jobbet. Trafikverket räknar på sparade minuter i trafiken och vad det generar i pengar, vad kostar deras framtid i tidförluster med bara kollektivtrafik. Det är inget fel på att satsa på kollektivtrafik också just nu, men man kanske får se bussdöden snart.
Miljöpartiet borde istället satsa mer på sånt här http://www.infrastrukturkommissionen.se ... ansiering/ eller liknande utredningar som snabbare leder till en värld både de och vi vill ha!

EDIT: länken jag skickade var kanske fel, skulle visa på där de ville utreda om det gick att göra en el-väg av E22, alltså med induktionsladdning i vägen.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av zyax »

TiborBlomhall skrev:
Den kräver stort utrymme
Hur många bilar, dvs personer kan du trycka in på en motorväg resp på en tågsträcka i en autonom framtid? Jag har inte svaret men gissar att skillnaden mellan väg och järnväg minska med den autonoma biltrafiken där bilar kör med väldigt litet avstånd till framförvarande bil. Någon som har en åsikt om detta då jag mest spånat...

EDIT: Det jag menade är att du kanske kan stryka den raden också. Bilar sprider dock fortfarande däckrester dock...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av +46 »

image.jpeg
Kul att det finns så många filantroper här på forumet!
Min filantropiska fundering (utöver det här med elbilar och autonoma biltjänster) är om vi verkligen kan ställa om till ett ekonomiskt hållbart samhälle utan att vi samtidigt också aktivt förändrar våra vanor och beteenden. Det behöver absolut inte vara till det sämre för individen, snarare tvärtom.
Idag finns det, till exempel, inte ett enda reningsverk i världen som är dimensionerat för att klara den stora massans "tidsstyrda" behov. För att lösa denna nedsmutsning så måste man antingen kraftigt bygga ut alla världens reningsverk, inklusive de allra renaste eller stimulera till att minska toppbelastningen av VA-systemen. Det senare kräver ett helt nytt samhällstänk inklusive det som vi idag betraktar som "normala" levnads- och arbetsflextider. Att klokare utnyttja och fördela dygnets timmar ser jag som en viktigt förutsättning. Det påverkar allt från samhällsekonomi till bättre resursutnyttjande (råvaror, transporter, distribution, elproduktion, arbetstillfällen, rekreation, mm, mm).
För mig som individ så kan det skapa bättre livskvalité och nya möjligheter. Främst på grund av det enkla faktumet att vi är antingen morgon- eller kvällsmänniskor.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av LarsL »

Att inte samla alla människor i stora städer skulle hjälpa en hel del. Många av de problem som diskuteras beror ju på att det bor för många på för liten yta.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Att inte samla alla människor i stora städer skulle hjälpa en hel del. Många av de problem som diskuteras beror ju på att det bor för många på för liten yta.
Sant. Städer är orsaken till många problem här i världen.

Jag kan inte låta bli att sitta här och tycka att visionerna är fantastiska men lite väl optimistiska. Vi vet inte vad som kommer att lyckas och gå snabbt och vad som bara kommer att förbli utopier. Alltid när man siar om framtiden så kommer det mesta att visa sig vara fel. Men å andra sidan har det hänt andra saker som är samhällsomvälvande som ingen hade förutsett, och ibland har det gått så fort att ingen i sin vildaste fantasi hade kunnat tänka sig det.

Det som talar för autonoma system som bygger på bilprincipen är att infrastrukturen - vägarna, mobilt datatrafik etc. - redan finns. Då är det bara upp till privata aktörer att börja utveckla tjänsterna, och strömmar kunderna till så kommer det att gå fort. Det är också det som talar emot storskaliga lösningar som tåg eller hyperloop.

Så det ska verkligen bli intressant att se vad som kommer att hända de närmaste 20-30 åren!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av zyax »

Städer genererar pengar, de är inte bara ett problem för ett land, det är en tillgång. Läste om KTHs visioner om biltrafik utan köer https://youtu.be/jJNf4wbtw6s, de är i alla fall inte insnöade på att lösa allt med mer kollektivtrafik, men rätt mycket kollektiv trafik istället vilket enligt mig bara kommer att ske med autonoma bilar.

Kollektivtrafik kontra kollektiv trafik, den är jag lite nöjd med :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7940
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av TiborBlomhall »

+46 skrev:
Att klokare utnyttja och fördela dygnets timmar ser jag som en viktigt förutsättning. Det påverkar allt från samhällsekonomi till bättre resursutnyttjande (råvaror, transporter, distribution, elproduktion, arbetstillfällen, rekreation, mm, mm).
För mig som individ så kan det skapa bättre livskvalité och nya möjligheter. Främst på grund av det enkla faktumet att vi är antingen morgon- eller kvällsmänniskor.
Håller med dig!
Mycket av dagens trafikproblem tex beror på att alla ska åka till och från jobbet vid samma tidpunkt. Vilket egentligen inte ens behövs längre. Alla behöver inte jobba samtidigt - och behöver för många arbetsuppgifter inte ens åka till jobbet. Skulle lika gärna kunna jobba hemifrån.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av Herr X »

Jerker skrev:
Jag kan inte låta bli att sitta här och tycka att visionerna är fantastiska men lite väl optimistiska. Vi vet inte vad som kommer att lyckas och gå snabbt och vad som bara kommer att förbli utopier. Alltid när man siar om framtiden så kommer det mesta att visa sig vara fel. Men å andra sidan har det hänt andra saker som är samhällsomvälvande som ingen hade förutsett, och ibland har det gått så fort att ingen i sin vildaste fantasi hade kunnat tänka sig det.
Det som Elon Musk förstått är att omställningen går snabbt om man tar fram tjänster som människor faktiskt vill ha och trånar efter. 2006 hade i stort sett varenda svensk en enkel Nokia- eller Ericsson-telefon som kunde göra enkla saker, som att ringa med eller spela Snake. Bara fyra år senare hade dessa telefoner bytts ut mot moderna smarttelefoner som accelererat den digitala revolutionen - nu används appar till allt från att hantera flygbiljetten till att skriva foruminlägg eller jaga Pokémons. Hur ofta ringer man egentligen med telefonen längre?

Autonoma bilar löser mängder av problem för folk - plötsligt frigörs tiden då man tidigare suttit och styrt/gasat/bromsat, man slipper problem med parkeringsplatser, man kan dricka vin på krogen och ändå vara säker på att komma hem säkert etc. När autonoma bilar finns på marknaden kommer folk att vallfärda efter dessa och relaterade tjänster kommer explodera. Det kommer bli STORA ändringar framöver! Bara tänk hur e-handelsbutiker kan utvecklas - du får hem varan snabbare än om du hade åkt till butiken och köpt den själv. Vad händer då med alla butiker/köpcentra etc.? Det är en otroligt fascinerande tid vi går in i!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av zyax »

Herr X tänker ungefär som jag själv tänkt. E-handel är redan stort, hade man sluppit problemet med att hämta det på någon ICA-affär och istället få meddelande från transportnoden när varan är inom en rimlig närhet så att den kan hemlevereras... = Lysande! FedEx, DHL, UPS och Schenker kanske blir tillverkare av autonoma bilar med leveransfunktion, eller inte...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av +46 »

zyax skrev:
Herr X tänker ungefär som jag själv tänkt. E-handel är redan stort, hade man sluppit problemet med att hämta det på någon ICA-affär och istället få meddelande från transportnoden när varan är inom en rimlig närhet så att den kan hemlevereras... = Lysande! FedEx, DHL, UPS och Schenker kanske blir tillverkare av autonoma bilar med leveransfunktion, eller inte...
Jag tror de först har lite hemläxa att göra...

http://www.svd.se/amazon-trottnade-pa-f ... flygflotta
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Miljö och politiska partier

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
Herr X tänker ungefär som jag själv tänkt. E-handel är redan stort, hade man sluppit problemet med att hämta det på någon ICA-affär och istället få meddelande från transportnoden när varan är inom en rimlig närhet så att den kan hemlevereras... = Lysande! FedEx, DHL, UPS och Schenker kanske blir tillverkare av autonoma bilar med leveransfunktion, eller inte...
Framförallt tänker jag att tidsaspekten är intressant - de olika e-handelsleverantörerna kommer vilja kunna skicka ut saker snabbt, vilket kommer göra att fjärrlager flyttas närmare konsumenten. När Bosse Bossesson i Båstad beställer ett par Bose-hörlurar från Bosebutiken.net, kommer det lokala helautomatiska Båstadlagret att packa dessa och skicka dem med en autonom transport fem minuter efter beställningen. Hörlurarna kommer vara i Bosses händer snabbare än om han åkt till det lokala köpcentret och köpt dem på det gamla viset. Är han inte nöjd, skickar han iväg dem med en autonom bil som kör tillbaka dem igen.
Var man än befinner sig kommer man när som helst på dygnet snabbt kunna få tag på i stort sett vad som helst. Sitter du och löder klockan 3 på natten en torsdag och får slut på lödtenn? Inga problem - beställ nytt lödtenn från lodtennspecialisten.se och du har en liten låda med tennet i en autonom transport utanför dörren 12 minuter senare.
Sitter du på toa och har slut på toapapper? Inga problem - beställ en autonom slangbellebil med katapult på flaket som skjuter in pappret genom toalettfönstret två minuter efter att du skickat beställningen.

Med internetrevolutionen har man i vissa branscher börjat kunna arbeta hemifrån. Med transportrevolutionen kommer alla kunna börja jobba hemma.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
zyax skrev:
Herr X tänker ungefär som jag själv tänkt. E-handel är redan stort, hade man sluppit problemet med att hämta det på någon ICA-affär och istället få meddelande från transportnoden när varan är inom en rimlig närhet så att den kan hemlevereras... = Lysande! FedEx, DHL, UPS och Schenker kanske blir tillverkare av autonoma bilar med leveransfunktion, eller inte...
Framförallt tänker jag att tidsaspekten är intressant - de olika e-handelsleverantörerna kommer vilja kunna skicka ut saker snabbt, vilket kommer göra att fjärrlager flyttas närmare konsumenten. När Bosse Bossesson i Båstad beställer ett par Bose-hörlurar från Bosebutiken.net, kommer det lokala helautomatiska Båstadlagret att packa dessa och skicka dem med en autonom transport fem minuter efter beställningen. Hörlurarna kommer vara i Bosses händer snabbare än om han åkt till det lokala köpcentret och köpt dem på det gamla viset. Är han inte nöjd, skickar han iväg dem med en autonom bil som kör tillbaka dem igen.
Var man än befinner sig kommer man när som helst på dygnet snabbt kunna få tag på i stort sett vad som helst. Sitter du och löder klockan 3 på natten en torsdag och får slut på lödtenn? Inga problem - beställ nytt lödtenn från lodtennspecialisten.se och du har en liten låda med tennet i en autonom transport utanför dörren 12 minuter senare.
Sitter du på toa och har slut på toapapper? Inga problem - beställ en autonom slangbellebil med katapult på flaket som skjuter in pappret genom toalettfönstret två minuter efter att du skickat beställningen.

Med internetrevolutionen har man i vissa branscher börjat kunna arbeta hemifrån. Med transportrevolutionen kommer alla kunna börja jobba hemma.
Eller så blir det standard med viss paketering och riktig rörpost till alla då slipper man hämta eller vänta på en autonom bil, paketet åker hyperloop (mindre rör för privatpaket) hem till oss!

Snart har även den här tråden ballat ur och blivit den filantropiska tråden :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av gellerstam »

zyax skrev:
Herr X skrev:
zyax skrev:
Herr X tänker ungefär som jag själv tänkt. E-handel är redan stort, hade man sluppit problemet med att hämta det på någon ICA-affär och istället få meddelande från transportnoden när varan är inom en rimlig närhet så att den kan hemlevereras... = Lysande! FedEx, DHL, UPS och Schenker kanske blir tillverkare av autonoma bilar med leveransfunktion, eller inte...
Framförallt tänker jag att tidsaspekten är intressant - de olika e-handelsleverantörerna kommer vilja kunna skicka ut saker snabbt, vilket kommer göra att fjärrlager flyttas närmare konsumenten. När Bosse Bossesson i Båstad beställer ett par Bose-hörlurar från Bosebutiken.net, kommer det lokala helautomatiska Båstadlagret att packa dessa och skicka dem med en autonom transport fem minuter efter beställningen. Hörlurarna kommer vara i Bosses händer snabbare än om han åkt till det lokala köpcentret och köpt dem på det gamla viset. Är han inte nöjd, skickar han iväg dem med en autonom bil som kör tillbaka dem igen.
Var man än befinner sig kommer man när som helst på dygnet snabbt kunna få tag på i stort sett vad som helst. Sitter du och löder klockan 3 på natten en torsdag och får slut på lödtenn? Inga problem - beställ nytt lödtenn från lodtennspecialisten.se och du har en liten låda med tennet i en autonom transport utanför dörren 12 minuter senare.
Sitter du på toa och har slut på toapapper? Inga problem - beställ en autonom slangbellebil med katapult på flaket som skjuter in pappret genom toalettfönstret två minuter efter att du skickat beställningen.

Med internetrevolutionen har man i vissa branscher börjat kunna arbeta hemifrån. Med transportrevolutionen kommer alla kunna börja jobba hemma.
Eller så blir det standard med viss paketering och riktig rörpost till alla då slipper man hämta eller vänta på en autonom bil, paketet åker hyperloop (mindre rör för privatpaket) hem till oss!

Snart har även den här tråden ballat ur och blivit den filantropiska tråden :D
Rörpoströret finns redan!! Till toaletten. Så leveransen av toapappret borde komma t.o.m. till rätt ställe i rätt rumm. :-D
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
Eller så blir det standard med viss paketering och riktig rörpost till alla då slipper man hämta eller vänta på en autonom bil, paketet åker hyperloop (mindre rör för privatpaket) hem till oss!
Rörpost tror jag inte på eftersom det kräver ny infrastruktur - har svårt att se att skattebetalarna skulle ha något intresse av att bygga ut ett sådant system. Autonoma fordon däremot använder existerande infrastruktur och kan samexistera med dagens fordonstrafik. I och med detta kan entreprenörer hitta på nya tjänster som utan behov av ytterligare inblandning från myndigheter. Det är alltså bara tekniken som saknas - allt annat finns på plats.

Som en parallell - tänk vad internet har ändrat våra liv på bara 20 år! Jag driver idag en firma med anställda som jobbar hemifrån via internet och utvecklar en tjänst som är helt internetbaserad. Det var omöjligt för 20 år sedan att se revolutionen så kort fram i tid, med smarttelefoner och appar, som helt har ändrat vårt samhälle. Autonoma fordon blir nästa stora grej. Helt säker!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av +46 »

Herr X skrev:
Som en parallell - tänk vad internet har ändrat våra liv på bara 20 år! Jag driver idag en firma med anställda som jobbar hemifrån via internet och utvecklar en tjänst som är helt internetbaserad. Det var omöjligt för 20 år sedan att se revolutionen så kort fram i tid, med smarttelefoner och appar, som helt har ändrat vårt samhälle. Autonoma fordon blir nästa stora grej. Helt säker!
Vi ser också bara början på det vi lite slarvigt brukar kalla för artificiell intelligens. Redan nu har flera tjänster börjat dyka upp....

”Advokatrobotar” gör det billigare och lättare att få juridisk hjälp
http://dela.dn.se/amxQlyDv9soA8Ap3qyC_i ... QrHi9i3C9A,,
Installerat 13,2 kWp solceller
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av icreate »

Jag tror precis som herr X och herr Musk att det är svårt att ändra på folks beteende, men att vi helt enkelt får anpassa utbudet av varor och tjänster så att vi kan leva hållbart. Innan jag började läsa den här tråden läste jag Tibors fjärde artikel om det nationella snabbladdarnätet. Jag tycker att det är märkligt att inte våra politiker - oavsett parti - vågar ha visioner. När Sverige skrev under EUs miljömål kunde man redan då sagt att det ska vara förbjudet med Ice-fordon i Sverige till 2030. Ett tydligt ställningstagande skulle ge biltillverkarna anledning att skynda på utvecklingen. Även om staten skulle "förlora" 22 miljarder i skatteintäkter skulle det vara ett lågt pris att betala för att göra vår del för att rädda jorden.

Jag kommer lägga min röst i nästa val på det parti som vågar ta ställning för vår framtid.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av Teslaspolen »

Jag skulle vilja passa på att berätta om att det finns "flera" miljörörelser. https://en.wikipedia.org/wiki/Bright_gr ... nmentalism

Se tredje stycket. Bra att veta om, om man är miiljömedveten men ogillar Miljöpartiet och/eller GreenPeace.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Som en parallell - tänk vad internet har ändrat våra liv på bara 20 år! Jag driver idag en firma med anställda som jobbar hemifrån via internet och utvecklar en tjänst som är helt internetbaserad. Det var omöjligt för 20 år sedan att se revolutionen så kort fram i tid, med smarttelefoner och appar, som helt har ändrat vårt samhälle. Autonoma fordon blir nästa stora grej. Helt säker!
Ja och därmed behövs inte städerna. Det går nu att sitta lite varstans i landet och ändå få hygglig service och tillfälle till arbete och pengar. När vi inte sitter i städer längre så kan vi leva mer miljövänliga liv utan och dessutom kan grannen och jag gå och slå en drill samtidigt utan att systemet kollapsar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Att inte samla alla människor i stora städer skulle hjälpa en hel del. Många av de problem som diskuteras beror ju på att det bor för många på för liten yta.
Sant. Städer är orsaken till många problem här i världen.
Fast det är väl snarare tvärtom? Om man bygger tätare kan man effektivisera bättre. Som t ex att man kan ha färre bilar och dela på dem mer effektivt, och alla är nära en bil än om folk bor glest. Vissa på forumet har ju antytt att det skulle fungera sämre med sådan resursoptimering på landet. Sedan blir ju de lokala miljöproblemen större där människor är koncentrerade, men det innebär ju inte att miljöpåverkan per person är större.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av Anders77 »

Zyax; du tog upp El väg på E22.

Jag var på ett seminarium för 1 år sedan som vi i C höll i Göteborg. Allt handlade om el fordon, bilar och båtar. Samt om elektrifierade vägar mm.

Så här är det nu. Trafikverket utreder detta. Finns ett gäng olika tekniker för att bygga elvägar. Induktion som du nämnde, kablar i luften samt kabel i marken.

Induktion valde trafikverket bort. Är för dyrt att gräva ner och bygga upp på så länga vägar som vi har.

Kabel i luften har de gett bidrag till att testa i Gävle-Sandviken. 2km test är igång nu.

Kabel i mark testas på några hundra meter på Arlanda just nu. Skall snart bli några km test där med.

Kabel i luften är för mig helt fel. För stormar mm kan riva ner dem, samt bara bussar och lastbilar kan nyttja dem.

Kabel i gatan kan de idag lägga 2km per timma. Alltså hyffsat snabt och billigt.

Där kan alla fordon nyttja kabeln med. Detta är vad jag förespråkar att bygga på alla stora E vägar samt 40:an mm.

Trafikverket rabblade upp några vägar och sa att på dem går 80+ av alla tunga transporter i Sverige.

Det de pä Arlanda gillar med det är att de kunde ganska enkelt sätta in små elmotorer på sina befintliga fordon, och då gå på el till stora delar av sträckorna de kör. Vilket gör att de ej behöver byta alla fordon på en gång, men ändå snabba på deras minskning av utsläpp.

Tänk när de stora lederna är elektrifierade. Du kör med en typ Zoe från Malmö till Stockholm utan att behöva ladda. När du är i Sthlm kör du av leden och batteriet är full laddat och du kan enkelt åka till destinstionen.

Kravet att bygga stora batterier för bilar är då borta.

För åkerierna kan man säga att de måste ha avtal i Sverige för att kunna ladda elen på E vägarna. Deras transporter blir klart billigare med el som drivmedel istället för diesel. Så de åkerier som snabbt sätter på el motorer vid däcken på befintliga lastbilar blir både ekonomiskt och miljömässigt mer attraktiva.

För autonoma fordon är det även där klockrent med el i vägen eftersom de enkelt kan då vara igång 24/7.

Inom C driver på med denna fråga. Detta tror många av oss på.


Komiska är att vätgasfordons entusiasterna verkar alla vara emot elvägar. Men jag säger att även för dem som vill köra runt på en bomb skulle kunna nyttja elvägar. Detta vill de inte ens diskutera.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av zyax »

Ok, bra med någon som är insatt.

Jag förstår att induktion är jättedyrt, men det är det enda som är trådlöst och det är väl mest de större vägarna som skulle ha detta. Man får förluster med induktion också förstås men i Sverige blir det ju så att elfilen hade varit snöfri hela vintern på grund av detta.

Hur funkar kabel i marken, har man en släpande kabel mot marken som tar emot strömmen?

EDIT: Hittade på wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Road-powe ... ic_vehicle
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av bonath »

Som en scalextric bilbana??
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av ovelundkvist »

Dubbelpost.
Senast redigerad av ovelundkvist, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Att inte samla alla människor i stora städer skulle hjälpa en hel del. Många av de problem som diskuteras beror ju på att det bor för många på för liten yta.
Sant. Städer är orsaken till många problem här i världen.
Fast det är väl snarare tvärtom? Om man bygger tätare kan man effektivisera bättre. Som t ex att man kan ha färre bilar och dela på dem mer effektivt, och alla är nära en bil än om folk bor glest. Vissa på forumet har ju antytt att det skulle fungera sämre med sådan resursoptimering på landet. Sedan blir ju de lokala miljöproblemen större där människor är koncentrerade, men det innebär ju inte att miljöpåverkan per person är större.
Med internet så försvann problemet med service på landet.
Med elbilen så försvinner problemet med avstånd och miljöproblem.
På landet svarar man i större utsträckning för sina egna resurser. Mat odlas lokalt, energi skapas lokalt osv osv.

Städer har alltid varit och kommer alltid vara en enda stor miljöförstörelse, per definition, lokalt alltså.
Det är miljöpartiet som lever i tron att städer är lösningen på allt. Men de har inte rätt om miljön bara för att de har det i sitt namn.
Skriv svar