Om vi stryker över det som inte gäller elbilar:Herr X skrev:Direkt från Miljöpartiets partiprogram:
Biltrafikens problem är inte bara trafikolyckorna
Lägg till förarlösa taxibilar så får vi:
Moderator: Redaktion
Om vi stryker över det som inte gäller elbilar:Herr X skrev:Direkt från Miljöpartiets partiprogram:
Mycket bra skrivet!Herr X skrev:Exakt så här ser jag det också. Bilen, eller snarare den elektriskt framdrivna podden, avgår, till skillnad från kollektivtrafiken, från den plats där du befinner dig och kör dig till den plats dit du vill åka. Detta sker på ett hållbart och extremt effektivt sätt. Du sitter skyddad och det förekommer ytterst få olyckor eftersom inga människor är inblandade i fordonens framförande. Man slipper enorma mängder människor som vistas på samma plats (tågstationer etc.), och reducerar därför risken för terrorattacker, stölder, övergrepp och liknande. Systemet är extremt flexibelt, redundant och utbyggbart - rasar en bro, planeras automatiskt systemet om så att poddarna tar andra vägar. Man kan ta med sig packning/last, åka flera i en podd eller välja att åka själv.zyax skrev:Precis. Med autonoma bilar på vägarna snart och kanske ett krav på större vägar inom en inte alltför avlägsen framtid är bilismen nyckeln, du kommer kunna trycka in många fler bilar på mindre yta, du kommer få människor till och från arbete snabbare och de förlorar ingen tid på att vänta vid hållplats eller byte av tåg, de behöver ej heller parkeringsplats på jobbet eller hemma, bilen är framtiden, den stora linjebussen är dåtiden!
Miljöpartiets alternativa framtid innebär en utbyggnad av dagens extremt oflexibla och sårbara system med tåg/buss som tar dig från en plats där du inte är, till en plats dit du inte vill åka. Man klarar inte att se att det första alternativet (autonoma poddar) är inom räckhåll och innebär en lösning som, till skillnad från Miljöpartiets tåg-vurmande, är bättre för medborgarna än dagens lösning med personbilar. Och en bättre lösning innebär ju som bekant en snabbare övergång och därmed en större miljömässig vinst än det bakåtsträvande som man nu sysslar med. Miljöpartiet, om de verkligen menade allvar med sitt miljöintresse och inte bara hade sysslat med gammal mossig vänsterpolitik, borde drivit elbilfrågan väsentligt hårdare än norrmännen och sett till att Sverige går i bräschen för det enorma teknikskifte i transportsektorn som alla, utom Miljöpartiet, ser är på väg. Man borde storsatsat på fler vägar i tunnlar (där poddarna kan gå skyddade från väder och vind), planskilda korsningar mellan människa/fordon och i samarbete med fordonsindustrin kunde man börja fasa in autonoma testfordon i vissa delar av städerna där man då också kan förbjuda annan personbilstrafik.
Men inget av detta gör man. Istället ska personbilstrafiken bort, vilket innebär en obeskrivlig kostnad för skattebetalarna när hela trafiksystemet ska byggas upp igen för att supportera autonoma poddfordon om 10-20 år.
Hur många bilar, dvs personer kan du trycka in på en motorväg resp på en tågsträcka i en autonom framtid? Jag har inte svaret men gissar att skillnaden mellan väg och järnväg minska med den autonoma biltrafiken där bilar kör med väldigt litet avstånd till framförvarande bil. Någon som har en åsikt om detta då jag mest spånat...TiborBlomhall skrev:Den kräver stort utrymme
Sant. Städer är orsaken till många problem här i världen.LarsL skrev:Att inte samla alla människor i stora städer skulle hjälpa en hel del. Många av de problem som diskuteras beror ju på att det bor för många på för liten yta.
Håller med dig!+46 skrev:Att klokare utnyttja och fördela dygnets timmar ser jag som en viktigt förutsättning. Det påverkar allt från samhällsekonomi till bättre resursutnyttjande (råvaror, transporter, distribution, elproduktion, arbetstillfällen, rekreation, mm, mm).
För mig som individ så kan det skapa bättre livskvalité och nya möjligheter. Främst på grund av det enkla faktumet att vi är antingen morgon- eller kvällsmänniskor.
Det som Elon Musk förstått är att omställningen går snabbt om man tar fram tjänster som människor faktiskt vill ha och trånar efter. 2006 hade i stort sett varenda svensk en enkel Nokia- eller Ericsson-telefon som kunde göra enkla saker, som att ringa med eller spela Snake. Bara fyra år senare hade dessa telefoner bytts ut mot moderna smarttelefoner som accelererat den digitala revolutionen - nu används appar till allt från att hantera flygbiljetten till att skriva foruminlägg eller jaga Pokémons. Hur ofta ringer man egentligen med telefonen längre?Jerker skrev:Jag kan inte låta bli att sitta här och tycka att visionerna är fantastiska men lite väl optimistiska. Vi vet inte vad som kommer att lyckas och gå snabbt och vad som bara kommer att förbli utopier. Alltid när man siar om framtiden så kommer det mesta att visa sig vara fel. Men å andra sidan har det hänt andra saker som är samhällsomvälvande som ingen hade förutsett, och ibland har det gått så fort att ingen i sin vildaste fantasi hade kunnat tänka sig det.
Jag tror de först har lite hemläxa att göra...zyax skrev:Herr X tänker ungefär som jag själv tänkt. E-handel är redan stort, hade man sluppit problemet med att hämta det på någon ICA-affär och istället få meddelande från transportnoden när varan är inom en rimlig närhet så att den kan hemlevereras... = Lysande! FedEx, DHL, UPS och Schenker kanske blir tillverkare av autonoma bilar med leveransfunktion, eller inte...
Framförallt tänker jag att tidsaspekten är intressant - de olika e-handelsleverantörerna kommer vilja kunna skicka ut saker snabbt, vilket kommer göra att fjärrlager flyttas närmare konsumenten. När Bosse Bossesson i Båstad beställer ett par Bose-hörlurar från Bosebutiken.net, kommer det lokala helautomatiska Båstadlagret att packa dessa och skicka dem med en autonom transport fem minuter efter beställningen. Hörlurarna kommer vara i Bosses händer snabbare än om han åkt till det lokala köpcentret och köpt dem på det gamla viset. Är han inte nöjd, skickar han iväg dem med en autonom bil som kör tillbaka dem igen.zyax skrev:Herr X tänker ungefär som jag själv tänkt. E-handel är redan stort, hade man sluppit problemet med att hämta det på någon ICA-affär och istället få meddelande från transportnoden när varan är inom en rimlig närhet så att den kan hemlevereras... = Lysande! FedEx, DHL, UPS och Schenker kanske blir tillverkare av autonoma bilar med leveransfunktion, eller inte...
Eller så blir det standard med viss paketering och riktig rörpost till alla då slipper man hämta eller vänta på en autonom bil, paketet åker hyperloop (mindre rör för privatpaket) hem till oss!Herr X skrev:Framförallt tänker jag att tidsaspekten är intressant - de olika e-handelsleverantörerna kommer vilja kunna skicka ut saker snabbt, vilket kommer göra att fjärrlager flyttas närmare konsumenten. När Bosse Bossesson i Båstad beställer ett par Bose-hörlurar från Bosebutiken.net, kommer det lokala helautomatiska Båstadlagret att packa dessa och skicka dem med en autonom transport fem minuter efter beställningen. Hörlurarna kommer vara i Bosses händer snabbare än om han åkt till det lokala köpcentret och köpt dem på det gamla viset. Är han inte nöjd, skickar han iväg dem med en autonom bil som kör tillbaka dem igen.zyax skrev:Herr X tänker ungefär som jag själv tänkt. E-handel är redan stort, hade man sluppit problemet med att hämta det på någon ICA-affär och istället få meddelande från transportnoden när varan är inom en rimlig närhet så att den kan hemlevereras... = Lysande! FedEx, DHL, UPS och Schenker kanske blir tillverkare av autonoma bilar med leveransfunktion, eller inte...
Var man än befinner sig kommer man när som helst på dygnet snabbt kunna få tag på i stort sett vad som helst. Sitter du och löder klockan 3 på natten en torsdag och får slut på lödtenn? Inga problem - beställ nytt lödtenn från lodtennspecialisten.se och du har en liten låda med tennet i en autonom transport utanför dörren 12 minuter senare.
Sitter du på toa och har slut på toapapper? Inga problem - beställ en autonom slangbellebil med katapult på flaket som skjuter in pappret genom toalettfönstret två minuter efter att du skickat beställningen.
Med internetrevolutionen har man i vissa branscher börjat kunna arbeta hemifrån. Med transportrevolutionen kommer alla kunna börja jobba hemma.
Rörpoströret finns redan!! Till toaletten. Så leveransen av toapappret borde komma t.o.m. till rätt ställe i rätt rumm.zyax skrev:Eller så blir det standard med viss paketering och riktig rörpost till alla då slipper man hämta eller vänta på en autonom bil, paketet åker hyperloop (mindre rör för privatpaket) hem till oss!Herr X skrev:Framförallt tänker jag att tidsaspekten är intressant - de olika e-handelsleverantörerna kommer vilja kunna skicka ut saker snabbt, vilket kommer göra att fjärrlager flyttas närmare konsumenten. När Bosse Bossesson i Båstad beställer ett par Bose-hörlurar från Bosebutiken.net, kommer det lokala helautomatiska Båstadlagret att packa dessa och skicka dem med en autonom transport fem minuter efter beställningen. Hörlurarna kommer vara i Bosses händer snabbare än om han åkt till det lokala köpcentret och köpt dem på det gamla viset. Är han inte nöjd, skickar han iväg dem med en autonom bil som kör tillbaka dem igen.zyax skrev:Herr X tänker ungefär som jag själv tänkt. E-handel är redan stort, hade man sluppit problemet med att hämta det på någon ICA-affär och istället få meddelande från transportnoden när varan är inom en rimlig närhet så att den kan hemlevereras... = Lysande! FedEx, DHL, UPS och Schenker kanske blir tillverkare av autonoma bilar med leveransfunktion, eller inte...
Var man än befinner sig kommer man när som helst på dygnet snabbt kunna få tag på i stort sett vad som helst. Sitter du och löder klockan 3 på natten en torsdag och får slut på lödtenn? Inga problem - beställ nytt lödtenn från lodtennspecialisten.se och du har en liten låda med tennet i en autonom transport utanför dörren 12 minuter senare.
Sitter du på toa och har slut på toapapper? Inga problem - beställ en autonom slangbellebil med katapult på flaket som skjuter in pappret genom toalettfönstret två minuter efter att du skickat beställningen.
Med internetrevolutionen har man i vissa branscher börjat kunna arbeta hemifrån. Med transportrevolutionen kommer alla kunna börja jobba hemma.
Snart har även den här tråden ballat ur och blivit den filantropiska tråden
Rörpost tror jag inte på eftersom det kräver ny infrastruktur - har svårt att se att skattebetalarna skulle ha något intresse av att bygga ut ett sådant system. Autonoma fordon däremot använder existerande infrastruktur och kan samexistera med dagens fordonstrafik. I och med detta kan entreprenörer hitta på nya tjänster som utan behov av ytterligare inblandning från myndigheter. Det är alltså bara tekniken som saknas - allt annat finns på plats.zyax skrev:Eller så blir det standard med viss paketering och riktig rörpost till alla då slipper man hämta eller vänta på en autonom bil, paketet åker hyperloop (mindre rör för privatpaket) hem till oss!
Vi ser också bara början på det vi lite slarvigt brukar kalla för artificiell intelligens. Redan nu har flera tjänster börjat dyka upp....Herr X skrev:Som en parallell - tänk vad internet har ändrat våra liv på bara 20 år! Jag driver idag en firma med anställda som jobbar hemifrån via internet och utvecklar en tjänst som är helt internetbaserad. Det var omöjligt för 20 år sedan att se revolutionen så kort fram i tid, med smarttelefoner och appar, som helt har ändrat vårt samhälle. Autonoma fordon blir nästa stora grej. Helt säker!
Ja och därmed behövs inte städerna. Det går nu att sitta lite varstans i landet och ändå få hygglig service och tillfälle till arbete och pengar. När vi inte sitter i städer längre så kan vi leva mer miljövänliga liv utan och dessutom kan grannen och jag gå och slå en drill samtidigt utan att systemet kollapsar.Herr X skrev:Som en parallell - tänk vad internet har ändrat våra liv på bara 20 år! Jag driver idag en firma med anställda som jobbar hemifrån via internet och utvecklar en tjänst som är helt internetbaserad. Det var omöjligt för 20 år sedan att se revolutionen så kort fram i tid, med smarttelefoner och appar, som helt har ändrat vårt samhälle. Autonoma fordon blir nästa stora grej. Helt säker!
Fast det är väl snarare tvärtom? Om man bygger tätare kan man effektivisera bättre. Som t ex att man kan ha färre bilar och dela på dem mer effektivt, och alla är nära en bil än om folk bor glest. Vissa på forumet har ju antytt att det skulle fungera sämre med sådan resursoptimering på landet. Sedan blir ju de lokala miljöproblemen större där människor är koncentrerade, men det innebär ju inte att miljöpåverkan per person är större.Jerker skrev:Sant. Städer är orsaken till många problem här i världen.LarsL skrev:Att inte samla alla människor i stora städer skulle hjälpa en hel del. Många av de problem som diskuteras beror ju på att det bor för många på för liten yta.
Med internet så försvann problemet med service på landet.bylund skrev:Fast det är väl snarare tvärtom? Om man bygger tätare kan man effektivisera bättre. Som t ex att man kan ha färre bilar och dela på dem mer effektivt, och alla är nära en bil än om folk bor glest. Vissa på forumet har ju antytt att det skulle fungera sämre med sådan resursoptimering på landet. Sedan blir ju de lokala miljöproblemen större där människor är koncentrerade, men det innebär ju inte att miljöpåverkan per person är större.Jerker skrev:Sant. Städer är orsaken till många problem här i världen.LarsL skrev:Att inte samla alla människor i stora städer skulle hjälpa en hel del. Många av de problem som diskuteras beror ju på att det bor för många på för liten yta.