Men.... hästar hade man väl innan fossilbilarna fanns? Typ på 1800-talet.
Ja, du förstår hur illa det är ställt med henne!
Jag har ju förstått att det måste vara nånting speciellt med hästar. Här i Skaraborg verkar det som att ungefär varannan som bor här aldrig kopplar bort hästsläpet från bilen. Hästar hit och dit som måste köras omkring med stora SUVar till olika platser. En kombination av 1800- och 1900-tals teknik liksom.
Jag bor i Sörmland, det län som är hästtätast, så då förstår du hur va har det här. Och vi bor intill ett stort stall...
Ja, det är nåt med hästar och kvinnor, nåt som vi mån inte förstår. Som tur är begär hon inte att jag ska dela hennes hästintresse, som det är i många andra förhållanden. Så jag kommer relativt lindrigt undan.
Personligen så föredrar jag att äga min bil även fast det kan förefalla vara betydligt dyrare än att leasa. Finns en livskvalité i att inte behöva bry sig om hur mycket den får rulla, hur den får nyttjas, när den måste avyttras, osv. Hur dyrt det blir i slutändan vet jag inte förrän det är dags för ett bokslut. Tidpunkten bestämmer jag själv och beror helt på hur nöjd jag är med bilen.
Givet att man väljer finansiell leasing och inte operationell så finns det inga begräsningar i hur du får använda bilen eller hur långt du får köra. Vill du behålla den efter 3 år går det fint. Skillnaden mot att äga privat blir i princip bara ekonomiskt, vilket med en Tesla blir många tusen per månad. Så givet att man har möjlighet att företagsleasa via eget bolag eller som anställd med bruttolöneavdrag skulle jag rekommendera den modellen framför privatägt alla dar i veckan.
Du har säkert helt rätt och jag rekommenderar ingen att privatäga sin Tesla av ekonomiska skäl. Bara som ett förtydligande ifall mitt inlägg kunde missuppfattas. Har själv haft många leasade bilar, både på gott och ont.