Ja då har jag fått svaret jag behövde. nämligen att restvärdet är oförändrat. Sedan är jag väldigt frågande till varför de sänker skulden ex moms med hela SMBP. Borde enligt mig egentligen vara skulden ink moms som sänks med SMBP men det är ju bara bra om man kan "lura" sig till SMBP + moms
Håller på att uppdatera kalkylbladet (se separat tråd) och är snart i land med allt tror jag nu!
Det är enkelt
Det är pengar som staten ger dem har inget moms knutet till sig alltså är dem ex moms
När en privatperson får dem så har dem fortfarande inget moms knutet till sig så då tolkar vi det som att det är inkl moms men det är bara pengar...
Privatperson hanterar allt inkl moms och där med kommer dem in samma väg
Företax ex moms och då kommer dem in den vägen istället
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ja då har jag fått svaret jag behövde. nämligen att restvärdet är oförändrat. Sedan är jag väldigt frågande till varför de sänker skulden ex moms med hela SMBP. Borde enligt mig egentligen vara skulden ink moms som sänks med SMBP men det är ju bara bra om man kan "lura" sig till SMBP + moms
Håller på att uppdatera kalkylbladet (se separat tråd) och är snart i land med allt tror jag nu!
Det är enkelt
Det är pengar som staten ger dem har inget moms knutet till sig alltså är dem ex moms
När en privatperson får dem så har dem fortfarande inget moms knutet till sig så då tolkar vi det som att det är inkl moms men det är bara pengar...
Privatperson hanterar allt inkl moms och där med kommer dem in samma väg
Företax ex moms och då kommer dem in den vägen istället
Ja, så kan man ju se det men riktigt så busenkelt är det ju inte eftersom företag (normalt) inte får dra moms på bilar. Leasingfirmorna får det, och det är ju därför de också kan räkna på sina kostnader ex moms och därför tycker Skatteverket att även leasingtagarna ska få ta del av vinsten som leasingbolagen gör. Kontentan blir ju att de som leasar kan dra en fördel som de som köper kontant inte kan. Detta visste jag inte om innan jag började gräva mer i detta men man lär så länge man lever!