Vi ställde oss frågan: hur går det till, när och hur mycket skall vi betala i slutlösenpris (vad är restvärdet)?
I de flesta leasingfall finns ingen miljöpremie att ta hänsyn till så det restvärde som står angivet i leasingavtalet är också det som skall betalas när avtalet löper ut. Vanligtvis efter 36 månader. Supermiljöbilspremien krånglar till det genom att den betalas ut till leasingbolaget och inte till bilens brukare/leasingkunden. Inte heller betalas den vid leasingavtalets början utan vid ett senare tillfälle. Den är att se som en extra leasingavgift som sänker baspriset (beloppet som finansieras) från den dagen pengarna kommer till finansbolaget.
I vårt fall skrevs leasingavtalet på 36 månader f o m juni -15, till en leasingränta på 2,75% och ett restvärde på 50%. Miljöpremien betalades ut i september vilket borde ha påverkat månadskostnaden från och med oktober. DNB ändrade först från och med december (2 månader för sent) och då ändrade de både månadsavgiften och restvärdet, meddelat i brev i oktober -15.
Vid kontrollberäkning har det visats sig att DNB beräknat restvärdet till 10.974:- för högt jämfört med vad det borde vara om vi som brukare tillgodoräknats hela supermiljöbilspremien. Efter ett flertal kontakter med DNB har de slutligen erkänt att de räknat fel och att de skall kompensera oss, dvs justera ned restvärdet till rätt nivå.
Orsaken till att de begär ett för högt restvärde är, säger DNB, att de redovisat moms på de 40.000:- som de erhöll i miljöpremie. 25% moms på 40.000 är 8.000:-. Lägg på moms och ränta för 3 år på 8.000:- så blir det nästan 11.000:-. Miljöbilspremien är ett momsfritt nettobelopp varför hela beloppet skall tillgodoräknas brukaren/leastagaren från dagen då DNB erhöll premien.
Det finns nu drygt 4.000 stycken Tesla i Sverige. Vi förutsätter att åtminstone 75% av dess är företagsbilar som leasats, dvs c:a 3.000 bilar och att de allra flesta har leasats via DNB. Om vi leker med tanken att alla dessa har fått, eller kommer att få, betala c:a 11.000:- för mycket i restvärde innebär det en vinst för DNB på c:a 33 miljoner. Inte dåligt! (Om de räknat på samma sätt för alla andra bilar med miljöbilspremie (Nissan, Renault, Mitubishi etc) så är vinsten mångdubbelt högre).
Är ni fler därute i Tesla Club Sweden som precis som vi vill ha 11.000:- tillbaka, eller restvärdet nedjusterat till rätt värde? Det räcker till laddning av 5000 mil.



Länk nedan till DNB:s definitioner av olika leasingbetingade ord och uttryck:
https://www.dnb.se/portalfront/download ... popup=true