Gulbrun skugga i stora skärmen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Gulbrun skugga i stora skärmen?

Inlägg av Remuz »

Tur bilen är privat i mitt fall. Såklart den måste bytas. En iPad borde bli bytt om skärmen blir missfärgad... detta är ju En iPad på hjul
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

Ur miljöaspekt så är det ju asbra om de kan laga skärmarna ist för att byta ut dem. Är det inte miljön det handlar om i slutändan? Sluta slösa med jordens resurser ;)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

thedude skrev:
evilirish skrev:
Då fick jag det här mailet i inkorgen:
Vi mailar dig eftersom du anmält att du har en gul rand runt din touch screen och vill uppdatera dig i ärendet.

Tesla är medvetna om möjligheten till kosmetiska problem med pekskärmen, vilket är ett smalt gult band runt gränsen/kanten som är mest synlig när skärmen är avstängd. Detta är ett slitage och kosmetiskt problem som inte påverkar prestanda, funktion eller pålitlighet på bilens pekskärm. Vi byter inte pekskärmen på Garanti/goodwill eftersom problem med allmänna utseende inte omfattas av detta. Dock kan skärmen bytas ut mot en betalning på ca 11000:- vid godkännande av kund. Tesla arbetar på att släppa en åtgärd/process som minskar eller eliminerar det gula tillståndet genom exponering för UV-ljus. Vi kommer generellt utföra denna process en gång som en goodwill. I nuläget kan vi inte säga när denna åtgärd kommer släppas.

Vid ytterligare frågor och funderingar kring detta, vänligen återkoppla på denna mailadress eller 040-645 05 43.

Mvh Tesla Service Malmö
Jag var schysst och sa att det inte var bråttom att få det fixat när min drabbades för över ett halvår sen. Skulle alltså stått på mig och yrkat på omedelbart byte av skärm :(
Jag gjorde som du, ungefär samma tid men nu får man ångra det. Dock skulle vi fått den gamla varianten som kanske skulle hållit eller kanske inte.
Jag gjorde också lika. Skärmen fick randen inom 1 år. Då sa dom att det skulle komma en ny skärm om ett halvår som skulle lösa problemet.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Man får lust att gå till tidningarna med detta.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Håller med att det är fullständigt slöseri att byta bara för att ha en fungerande skärm i 6 månader upp till 2 år. Den kommer oavsett få den gula randen tillbaka. Därför bör inte Tesla byta ut en enda skärm fram tills man har en permanent lösning som bekostas av just Tesla. Aldrig i livet att detta ska falla under köparens ansvar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MDurante skrev:
Håller med att det är fullständigt slöseri att byta bara för att ha en fungerande skärm i 6 månader upp till 2 år. Den kommer oavsett få den gula randen tillbaka. Därför bör inte Tesla byta ut en enda skärm fram tills man har en permanent lösning som bekostas av just Tesla. Aldrig i livet att detta ska falla under köparens ansvar.
Fast det är inte köparens fel att Tesla inte har en permanent lösning så de får gott öppna penningspungen i detta fallet. Det kanske gör att de kan snabba på med att bygga en skärm som funkar, det klarar ju typ alla idag så frågan är varför det tar sådan tid. Min gissning är att de inte vill ta smällen och försöker hitta ett sätt att “laga” skärmarna istället, som den metod med UV ljus som beskrivits. Det kommer ju dock inte fungera i längden på en skärm som är felkonstruerad från början.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Ni snackar om gamla skärmen men skärmar i bilar 2014-2015 får inte detta fel eller ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

OfarligTesla skrev:
MDurante skrev:
Fast det är inte köparens fel att Tesla inte har en permanent lösning så de får gott öppna penningspungen i detta fallet. Det kanske gör att de kan snabba på med att bygga en skärm som funkar, det klarar ju typ alla idag så frågan är varför det tar sådan tid. Min gissning är att de inte vill ta smällen och försöker hitta ett sätt att “laga” skärmarna istället, som den metod med UV ljus som beskrivits. Det kommer ju dock inte fungera i längden på en skärm som är felkonstruerad från början.
Så mycket för miljöandan ...

Är det verkligen värt att byta i onödan för en kosmetisk gul rand innan permanent fix finns? Så länge Tesla ordnar det på sin bekostnad och garanterar att köparen inte får betala har jag noll problem med att vänta. Jag la inte ens märke till den gula randen innan jag läste om problemet och tittade noga. Fick ny MCU 2018 när huvudbatteriet dog, min gamla hade i gen gul rand.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MDurante skrev:
OfarligTesla skrev:
MDurante skrev:
Så mycket för miljöandan ...

Är det verkligen värt att byta i onödan för en kosmetisk gul rand innan permanent fix finns? Så länge Tesla ordnar det på sin bekostnad och garanterar att köparen inte får betala har jag noll problem med att vänta. Jag la inte ens märke till den gula randen innan jag läste om problemet och tittade noga. Fick ny MCU 2018 när huvudbatteriet dog, min gamla hade i gen gul rand.
Ja det tycker jag verkligen det är, oavsett om den håller bara håller i 6 månader så skall det bytas så snart det går just för att kunden inte skall lida för Teslas miss. Vill de inte betala för att byta skärmar i onödan är det ju bara att ta fram en lösning som fungerar så snart som möjligt. Var ju flertalet teknikbolag som haft problem med gulnande skärmar för ett antal år sedan, de löste det på någon månad så det är ju inte omöjligt utan handlar nog mer om kostnader.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

e5m1r skrev:
Ni snackar om gamla skärmen men skärmar i bilar 2014-2015 får inte detta fel eller ?
Inget fel på skärmen i min classic SP90D från 2016-04. Däremot på både nya X och S från mitten/sent förra året.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Inlägg av dirrus »

Jag väntar också (fortfarande), fick problem i december förra året. Overkligt detta. Antar att vi som har problem får stå på oss och vägra acceptera att de inte bara löser problemet.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

dirrus skrev:
Jag väntar också (fortfarande), fick problem i december förra året. Overkligt detta. Antar att vi som har problem får stå på oss och vägra acceptera att de inte bara löser problemet.
Borde göra en namninsamling och eskalera till en högre instans, tror inte SC kan besluta i denna fråga
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Men hallå, de har ju sagt att de ska lösa det. Vad är då problemet ni vill eskalera?!?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Samma problem på min loaner bil model s 75 D 2018
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

ovelundkvist skrev:
Men hallå, de har ju sagt att de ska lösa det. Vad är då problemet ni vill eskalera?!?
Dom sa ju att dom inte kommer lösa det?
Detta är ett slitage och kosmetiskt problem som inte påverkar prestanda, funktion eller pålitlighet på bilens pekskärm. Vi byter inte pekskärmen på Garanti/goodwill eftersom problem med allmänna utseende inte omfattas av detta.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Har företags leasing så kan inte gå via ARN.
Om någon vill driva detta (gå ihop) för oss företagskunder så är jag med direkt. Kan dessvärre inte företags juridik för fem öre.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

evilirish skrev:
Har företags leasing så kan inte gå via ARN.
Om någon vill driva detta (gå ihop) för oss företagskunder så är jag med direkt. Kan dessvärre inte företags juridik för fem öre.

Jag är intresserad..

Tror det är ett ganska okomplicerat fall som dömer ganska fort till våran fördel. Det är garanti, det vet Tesla. Dom vet nog också att dom förlorar ganska snabbt i ett tvistemål.
Men vi behöver nog vara en 15-20 st innan vi gör något.

Det känns också att detta är ett beslut från högsta topp, då dom måste spara pengar. så det är ingen idé att ta ut frustationen över SC. Det bästa är att förklara sakligt att vi kommer att
samla ihop ett gäng för ett tvistemål.

Jag tror dom vill hjälpa till och självklart byta skärmen men dom får inte..

Jag har två bilar, ena har problemet den andra har inte. Båda bilarna hade jag tänkt att byta inom loppet av ett år. Men om Tesla inte kan hedra sin garanti så kan jag inte köpa nya bilar, vem vet vad dom kommer att vägra härnäst?
Detta kommer jag att berätta för dom. Troligtvis har ju dessa personer inget mandat att göra något, men dom kan ju alltid rapportera uppåt.

Så jag fattar inte hur dom tänker. Dom kommer att tappa kunder...

mvh
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Inlägg av dirrus »

Någon som har något förslag på hur vi kan gå vidare med detta? Jag kan inte ens förstå att detta är ett problem för oss men tydligen är det ju det då de inte vill lösa problemet (med ny skärm) utan ska vänta på något verktyg som ska lösa problemet (oklart hur). Börjar ju bli rätt tröttsamt att man ska behöva lägga tid och energi på något som rimligtvis borde vara ett icke-problem. Anmäla? Gå till media? Tibor skriver artikel? Alla sköter sig själva efter bästa förmåga? Acceptera att man har en skärm med gul rand? Förslag?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag ska ge Tesla 3 veckor till, sedan kommer jag lägga i en högre växel och börja agera längre upp i organisationen samt anmäla till ARN.
Jag anmälde felet för första gången 10 december 2018. Har blivit lovad skärmbyte till sommaren.
Jag är privatkund och omfattas av konsumentköplagen.
Om det finns intresse är jag intresserad av nån slags grupptalan.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Kollar man på TMC så finns det många trådar i denna stil https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... en.143284/.

Verkar som folk globalt får beskedet att det ska komma en ny skärmmodell och de vill inte byta innan dess.
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Inlägg av dirrus »

EnTraktor skrev:
Jag ska ge Tesla 3 veckor till, sedan kommer jag lägga i en högre växel och börja agera längre upp i organisationen samt anmäla till ARN.
Jag anmälde felet för första gången 10 december 2018. Har blivit lovad skärmbyte till sommaren.
Anmälde också i december och blev även jag lovad skärmbyte till sommaren. Fick svar häromdagen att om jag vill ha en ny skärm så får jag betala det själv alternativet är att vänta tills de får ett verktyg (inget datum eller några detaljer såklart). Jag är tyvärr inte privatkund.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

EnTraktor skrev:
Är i samma sits. Utlovad ny skärm, nu pratar dom om uv verktyg. Också privatkund. Hojta om du vill ha nån att driva Arn med.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag blev lovad ny skärm av ranger, men nu är det verktyg som gäller. Också privat.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag har blivit lovad ny skärm flertal gånger, men nu när jag kollar gamla mail så finns det inte skriftligt. Tesla är inte dumma. Dom har bara förmedlat detta muntligt för att inga bevis ska finnas. Men som sagt, jag tar gärna tag i denna fråga och sätter ihop nått som vi kan driva juridiskt om ca 3 veckor. Måste bara få klart min tvist med SAS.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

bat skrev:
Kollar man på TMC så finns det många trådar i denna stil https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... en.143284/.

Verkar som folk globalt får beskedet att det ska komma en ny skärmmodell och de vill inte byta innan dess.
Om det är så väntar jag gärna, bara det blir fixat någon gång.
Model S 90D -17
Skriv svar