Hyundai kommer med ren elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai kommer med ren elbil

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Limbster skrev:
Heja Tesla, Nissan, Renault och Hyundai, bygg elbilar till folket :D Ingen av dessa hade väl skickat skit brevet till Trumpen?
Nä, de fyra har hållit sig borta från sådan skit.
Bra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Limbster skrev:
Heja Tesla, Nissan, Renault och Hyundai, bygg elbilar till folket :D Ingen av dessa hade väl skickat skit brevet till Trumpen?
Renault säljs väl inte ens i USA? Andra franska bilar som Citroën och Peugeot håller väl sig också borta?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Tydligen så har Hyundai sagt i USA att de kommer ha livstids garanti på batterierna i sina elbilar, kommer andra tillverkare hoppa på detta kanske?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... h-hybrider
JFAH

Inlägg av JFAH »

vigge50 skrev:
Tydligen så har Hyundai sagt i USA att de kommer ha livstids garanti på batterierna i sina elbilar, kommer andra tillverkare hoppa på detta kanske?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... h-hybrider
Vad betyder egentligen livstidsgaranti? Är det en garanti fram till att produkten dör, eller ägaren? Om det är det förra kan man ju alltid hävda att den är uppfylld oavsett när batteriet går sönder. Eller hur funkar det där egentligen?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Livstids garanti brukar betyda att man aldrig behöver oroa sig för just den delen så länge bilen kan rulla. Beror ickerullande på delen så byts den på garanti
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Livstidsgaranti brukar gälla så länge bilen servas. Servicen är alltså en slagsförsäkringspremie som du betalar in. Till slut är det inte roligt att betala den premien längre och då slutar garantin gälla.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Hittade precis på youtube

https://youtu.be/YmN91IoO8Gc
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Körde bredvid en i morse :) den ser riktigt bra ut :)
Denna var en hybrid stod det på den, kanske på väg in till expon? E4:an i höjd med Sollentuna typ...
Var ju bara tvungen att köra på AP och verkligen visa det när den gled förbi :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu har EPA släppt deras resultat och de anger den kombinerade räckvidden till 124 miles vilket är samma som Hyundai sa att den skulle ha. Räckvidden vid stadskörning är 135,4 miles och på motorväg är den 110 miles. Detta kan jämföras med BMW i3s 138, 111 miles och Nissan Leafs 124, 101 miles. Den blev också den effektivaste bilen i USA någonsin.

http://insideevs.com/hyundai-ioniq-elec ... ycombined/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

I3an kommer alltså 1mile längre på motorväg men ioniq är både effektivare och stödjer 100kW vilket betyder att bilen laddar klart snabbare, även via 50kW laddning kommer ioniqen att ladda snabbare sett till mil/h.
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

Här i Umeå har jag redan i fredags sett en rulla på vägen. Jag cyklar förbi Hyundai-handlaren på väg hem från jobbet... Har dock inte kommit till att svänga in på en provkörning ännu.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

På pappret en riktigt intressant bil, ska bli kul att se de första intrycken från Moder Svea. Borde bli extra intressant som leasingbil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Bjorn N skrev:
Här i Umeå har jag redan i fredags sett en rulla på vägen. Jag cyklar förbi Hyundai-handlaren på väg hem från jobbet... Har dock inte kommit till att svänga in på en provkörning ännu.
Visst tusan - det är ju Bilspektrum som säljer Hyundai i Umeå, bodde granne med den firman under gymnasietiden och föräldrarna bodde kvar tills huset såldes förra hösten. Man kanske ska titta in till dem vid nästa Umeåbesök och se om de har någon av varianterna för provkörning. Har dock hört att de ska flytta till nya lokaler snart.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Fick precis info om att RA Motor i Uppsala kommer att ha elbilsversionen från fredag eller lördag denna vecka (med lite tur även på torsdag vid lanseringseventet).
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Bilen känns bra som en andrabil på alla sätt och vis, förutom att den mer eller mindre kräver en laddbox hemma... hur gör man om man inte har möjlighet till dubbla uttag/laddboxar? Det känns som att min Tesla har första tjing på elen via mitt trefasuttag eller en eventuell framtida Wallbox.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

StefL skrev:
Bjorn N skrev:
Visst tusan - det är ju Bilspektrum som säljer Hyundai i Umeå, bodde granne med den firman under gymnasietiden och föräldrarna bodde kvar tills huset såldes förra hösten. Man kanske ska titta in till dem vid nästa Umeåbesök och se om de har någon av varianterna för provkörning. Har dock hört att de ska flytta till nya lokaler snart.
Ja dom har då en Electric just nu i alla fall, det stod över hela sidan på bilen. ;-) Jag har också hört att dom ska flytta, vet dock inte när eller vart.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Bjorn N skrev:
StefL skrev:
Bjorn N skrev:
Ja dom har då en Electric just nu i alla fall, det stod över hela sidan på bilen. ;-) Jag har också hört att dom ska flytta, vet dock inte när eller vart.
Risken är väl att det är en eller ett par stycken som turnerar i landet så de inte har kvar den nästa helg när jag besöker Umeå, men får väl kika förbi och kolla om jag har tur. Minns jag rätt ska de ta över en annan bilfirmas lokaler på Ersboda, stod nåt om det på vk.se förra veckan.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Mickep

Inlägg av Mickep »

verkar riktigt intressant

Priser har kommit upp också tycker den verkar rimligt utrustad redan från start.

hybriden med premiumEco går på 284900 motsvarande elbil går på ca 100 000 kr mer (men då är det för miljöbilspremien, så i realiteten skiljer det bara 65 000 med dagens miljöbilspremie) om man vill så kan man räkna vad man måste köra för att spara in bensinkostnaden.
hybriden gör av med 0.3 l/mil, elbilen 1.150 kWh/mil, jämförelse hybrid 3.9 kr/mil (0.3*13kr(bensinpris)) mot 81,4 öre(1.15*70,76 (elpris) så avrundat blir det 3 kr som skiljer så efter ca 22 000 mil går man jämt upp. (om jag inte räknat bort mig helt)
Slutsats att det är inte för ekonomin man väljer elbilen ännu.men det finns andra värden som är nog så viktiga.
Om man skall välja att köpa eller leasa är andra val som måste göras. (utvecklingen gå snabbt och jag tror att värdet sjunker snabbt så leasing är inte helt orimligt)
med tanke på att de släpps i helgen(!) så tycker jag det inte är just att jämföra med kommande bilar som släpps om 1-2 år (det är ren ock skär FUD) (hyndai kan likaväl komma med en version med bättre spec om ett år till samma pris) utan den skall ställas mot andra som finns på marknaden i nuläget.

Tycker man skall applådera varje tillverkare som släpper rimligt prissatta elbilar (även om man inte tänker köpa)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tycker inte att ioniq är rimligt prissatt egentligen. Den borde kosta max 80kkr mer än hybriden men istället kostar den 140kkr mer. Om den skulle ha kostat 80 mer skulle det ha blivit 40 efter miljöbilsavdrag och då skulle den nog sålts i lika många ex som hybriden
Mickep

Inlägg av Mickep »

maxutrustade hybriden går på ca 299 000 motsvarande för elbilen går på ca 404000. Det skiljer 105 000. och det före avdraget på 40 000. så skillnaden är 65 000. och det för ett 28 kwh batteri (bra eller dåligt?). sedan skulle jag inte ha något emot om utgångspriset var lägre. -> jämför med toyotas hybrid auris (tror den var 50 000 kr billigare i utgångspris) (men börjar man lägga på saker blir det snabbt dyrare) jag säger att det finns rum att priset går ned.
Sedan beror det hur bra förhandlare man är om man kan pressa marginalen ytterligare. men så faslig stor skillnad är det inte mellan hybridens pris och elbilens pris.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Den här verkar ju lovande. Inte mycket mer batteri som skall till för att långresor skall bli riktigt uthärdliga.
Förmånsvärdena blir ju lägre med elbilen, så som företagsbil tror jag el-varianten kan bli klart intressant för många som vill köra riktigt billigt. Även många andra underhållskostnader bör på sikt vara betydligt lägre för elbilen. Det är inte tillräckligt att bara jämföra drivmedelskostnaden. Återstår också lite input från ägarhåll innan man kan uttala sig om bilen kvaliteter. Hoppas någon på forumet köper en och delar med sig av erfarenheterna :-).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Mickep

Inlägg av Mickep »

Snart kommer andra biltillverkare släppa batterier med 48 kWh. Hur mycket extra skulle det kosta att stoppa in ett sådant? Det är livstidsgarati på batteriet(men hur mycket är det eg värt?) tydligen går den att snabbladda, men hur är infrastrukturen och debiteringen i Sverige.
Jag kan tänka mig att om 2 år har Hyundai den storleken på batteriet.skall bli intressant hur den kommer att sälja.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Jag var och klämde lite på hybridvarianten igår för att se hur själva modellen ser ut och känns.
Här kommer mina synpunkter:
+ Bra som firma-/förmånsbil pga lågt förmånsvärde.
+ Rätt så snygg (för att vara asiatisk bil) :lol:
+ Begränsade tillvalspaket (jo, jag ser det som positivt). Till en bra peng är bilen fullutrustad.
+ Räckvidden med tanke på litet batteri (även enligt EPA).

- Bagageutrymmet, blir tydligen mindre än på hybriden pga elmotorn bak.
- Sikt bakåt, vingen bak hamnar mitt i rutan och i synfältet.
- Laddning hemma kräver deras egen laddbox, enligt uppgift kostar basinstallation inkl box 11 000 kr max 10 meter från inkommande elservis.
- Lång laddningstid även via deras egen laddbox (8-13 timmar) :shock:
- Inte lika pigg som Teslan 8-)

Bilen kan funka som en andrabil i vårt hushåll, men laddningen ställer till det.
Inväntar vår bokade Model 3 istället så får frugan ta bussen :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Johnalm skrev:
Jag var och klämde lite på hybridvarianten igår för att se hur själva modellen ser ut och känns.
+ Begränsade tillvalspaket (jo, jag ser det som positivt). Till en bra peng är bilen fullutrustad.

- Laddning hemma kräver deras egen laddbox, enligt uppgift kostar basinstallation inkl box 11 000 kr max 10 meter från inkommande elservis.

Bilen kan funka som en andrabil i vårt hushåll, men laddningen ställer till det.
Skumt att rena batteriversionen får mindre bagageutr. än hybriden som har allt annat skrot oxo? Det skulle man nog villa se irl...
Laddning hemma borde funka med andra boxar, sitter väl en std.-kontakt på den får man väl anta, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Bjelke skrev:
Johnalm skrev:

Skumt att rena batteriversionen får mindre bagageutr. än hybriden som har allt annat skrot oxo? Det skulle man nog villa se irl...
Laddning hemma borde funka med andra boxar, sitter väl en std.-kontakt på den får man väl anta, eller?
CCS. Har du en sådan hemma? ;)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Skriv svar