Inga bromsar efter start
Moderator: Redaktion
Re: Inga bromsar efter start
Vi är ju en skock yra hönor som alla gissar hit och dit utan säkerhet. Är det någon annan som har detta ganska frekvent i så fall föreslår jag att vi har en liten procedur som vi kollar innan färd och när det händer så vi får lite korrekta data om temp, hinnor, fukt, tvätt mm
+1jjmaskin skrev:Vi är ju en skock yra hönor som alla gissar hit och dit utan säkerhet

Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
- Gustafsson
- Teslaägare
Håller med om det. Oavsett vad orsaken är finns nog problemet, frågan är vad man skall göra för att slippa det. Just nu är bilen på service, bl.a. för detta problemet.jjmaskin skrev:Vi är ju en skock yra hönor som alla gissar hit och dit utan säkerhet. Är det någon annan som har detta ganska frekvent i så fall föreslår jag att vi har en liten procedur som vi kollar innan färd och när det händer så vi får lite korrekta data om temp, hinnor, fukt, tvätt mm
Ska bli spännande att se om det är fixat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
+1bylund skrev:Jo, det gör den väl? iBoostern är en elektromekanisk booster, men inte ett drive-by-wire-system vad jag förstår. Den stora skillnaden är väl att den inte kräver en vakuumpump som en tjockbilsbromsservo? Jag förstår den som att du kan trycka bromsvätska genom boostern även om systemet blir strömlöst, fast det blir tungt.TiborBlomhall skrev:Detta tyder alltså på att det är beläggning som är problemet.jjmaskin skrev:Får detta nästan varje dag även om bilen bara stått still tjugo minuter. idag så kände jag på bromsskivan när den inte tog , det är en fet svart oljig beläggning på skivan, när man bromsat lite så försvinner den och skivan är torr. Om ni provar att stå still och trycka hårt på pedalen när allt är ok så är pedalen lika mjuk/ svampig som när det inte fungerar, men det känns som den går i botten i och med att bromsen inte nyper pga hinnan. När bromsen är ok så behöver man bara nudda pedalen föratt den ska ta därför provar man inte att trycka allt man har på pedalen i vanliga fall. Jag fick mina problem efter att det var så kallt nu är det plus och inget salt på vägarna och problemet finns kvar varje dag. ska kolla imorgon om det är likadant nu var ju skivorna torra och fina. Har aldrig haft så här på någon annan bil. Kan beläggen ha fryst sönder föratt dom dragit åt sig vatten o salt.
En ytterligare sak som talar emot bromsservoproblem är att bromspedalen är elektrisk, pedalen du trycker står inte i mekanisk förbindelse med bromsbackarna.
Läs mer här:
http://teslaclubsweden.se/nya-bromspedalen/
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... post797384
Dessutom skulle jag gissa (i yrhönsmode) att det strider mot någon bestämmelse att ha totalt fysiskt skilda system för så kritiska funktioner som bromsar och styrning. Backspeglarna blev dom ju inte av med, t ex. Styrningen går också att använda rent mekaniskt, i nödfall.
På Saaben gick hjälpremmen av och det blev väldigt tungt att styra, även om det gick, när man först måste driva också servon med handkraft.
Efter att försökt sätt mig in i Bosch iBooster Brake egenskaper framgår det att:
Den kompenserar för att det i en EV inte finns naturlig källa till vacuum, istället pumpas det upp ett tryck på elektrisk väg.
Den tillåter att bilens elektriska motor/er kan bromsa och därmed regenerera energi till batterierna
Den skall därvid ge ett motstånd i bromspedalen som simulerar att bromsarna gör jobbet när man bromsar men i själlva verket släpper den på trycket i bromssystemet så att bilens elmotor/er sköter bromsning upp till -0,3 G kraft (om bilen kan retardera så mycket via elmotorerna)
När elmotor/er ej förmår retardera tillräckligt skall trycket i bromssystemet åter byggas upp, samtidigt som man som förare inte skall märka skarven/övergången, vare sig i bilens eller brompedalens uppförande.
Således avancerat elektromekanisk system där varje biltillverkare kan programmera så att egenskaperna skall passa just deras bilmodell och den feeling som skall upplevas av föraren. Därtill kan i vissa bilar föraren välja mellan olika profiler ex, komfort, normal, sportig.
Felkällorna ökar naturligtvis mångfallt i ett så komplicerat system jämfört med vanligt servoassisterade bromsar:
Mekaniskt:
Tryck skall byggas upp men också snabbt kunna evakureras, enligt Bosch i en därför avsedd reservoir.
Elektroniskt:
Pedalens läge skall analyseras
Lämpligt upplevt pedaltrycksmotstånd skall produceras
Motorns retarderande förmåga skall analyseras och lämplig sänkning eller ökning av trycket i bromssystemet skall styras.
I grunden finns en programvara för detta via Bosch, som därtill modifieras beroende av bilmodell av tillverkare (troligen står Bosch för modifieringen och biltillverkaren för önskemålen)
Tesla verkar ha lagt hela eller delar av regenererande bromsstyrningen via gaspedalen och ingen eller anpassad del i bromspedalen.
Uppepå detta har vi ABS och antislirsystem
Min teori är att det är i iBoostersystemet som något går snett vid vissa förutsättningar, läs fukt, olja, salt och is på belägg och skivor eller rent av räcker det med att det är kallt och / eller fuktigt och det är första bromsning sedan start.
Den kompenserar för att det i en EV inte finns naturlig källa till vacuum, istället pumpas det upp ett tryck på elektrisk väg.
Den tillåter att bilens elektriska motor/er kan bromsa och därmed regenerera energi till batterierna
Den skall därvid ge ett motstånd i bromspedalen som simulerar att bromsarna gör jobbet när man bromsar men i själlva verket släpper den på trycket i bromssystemet så att bilens elmotor/er sköter bromsning upp till -0,3 G kraft (om bilen kan retardera så mycket via elmotorerna)
När elmotor/er ej förmår retardera tillräckligt skall trycket i bromssystemet åter byggas upp, samtidigt som man som förare inte skall märka skarven/övergången, vare sig i bilens eller brompedalens uppförande.
Således avancerat elektromekanisk system där varje biltillverkare kan programmera så att egenskaperna skall passa just deras bilmodell och den feeling som skall upplevas av föraren. Därtill kan i vissa bilar föraren välja mellan olika profiler ex, komfort, normal, sportig.
Felkällorna ökar naturligtvis mångfallt i ett så komplicerat system jämfört med vanligt servoassisterade bromsar:
Mekaniskt:
Tryck skall byggas upp men också snabbt kunna evakureras, enligt Bosch i en därför avsedd reservoir.
Elektroniskt:
Pedalens läge skall analyseras
Lämpligt upplevt pedaltrycksmotstånd skall produceras
Motorns retarderande förmåga skall analyseras och lämplig sänkning eller ökning av trycket i bromssystemet skall styras.
I grunden finns en programvara för detta via Bosch, som därtill modifieras beroende av bilmodell av tillverkare (troligen står Bosch för modifieringen och biltillverkaren för önskemålen)
Tesla verkar ha lagt hela eller delar av regenererande bromsstyrningen via gaspedalen och ingen eller anpassad del i bromspedalen.
Uppepå detta har vi ABS och antislirsystem
Min teori är att det är i iBoostersystemet som något går snett vid vissa förutsättningar, läs fukt, olja, salt och is på belägg och skivor eller rent av räcker det med att det är kallt och / eller fuktigt och det är första bromsning sedan start.
Med risk för att bli tjatig, men det här är livsviktiga saker som jag inte kan se kan negligeras så som jag upplevt det göras av de jag hittills talat med på tesla.
Fann att Nissan leaf haft samma problem och där var felet orsakat av "boostern" i bromssystemet:
http://insideevs.com/wp-content/uploads ... 5550_n.jpg
Nissan LEAF Brake Issue Notice
Way back in March of 2015, Canadian regulators began looking into a potential problem with some 2013 through 2015 Nissan LEAFs.
The problem was described as “brake system malfunctions in Nissan LEAF electric vehicles in severe cold weather.”
Think below zero temps (Fahrenheit). That’s what is meant by severe cold in this instance.
Well, it took awhile, but those regulators did find fault with the LEAFs and in conjunction with Nissan, a remedy (see email above) has now been issued.
Though not officially listed as a recall (since it applies to so few LEAFs, given the below 0 temps requirement), those who experience this problem (both in Canada and in the U.S.) can take their LEAFs in for a free fix.
Fann att Nissan leaf haft samma problem och där var felet orsakat av "boostern" i bromssystemet:
Way back in March of 2015, Canadian regulators began looking into a potential problem with some 2013 through 2015 Nissan LEAFs.
The problem was described as “brake system malfunctions in Nissan LEAF electric vehicles in severe cold weather.”
Think below zero temps (Fahrenheit). That’s what is meant by severe cold in this instance.
Well, it took awhile, but those regulators did find fault with the LEAFs and in conjunction with Nissan, a remedy (see email above) has now been issued.
Though not officially listed as a recall (since it applies to so few LEAFs, given the below 0 temps requirement), those who experience this problem (both in Canada and in the U.S.) can take their LEAFs in for a free fix.
Det vettigaste svaretJwe skrev:Med risk för att bli tjatig, men det här är livsviktiga saker som jag inte kan se kan negligeras så som jag upplevt det göras av de jag hittills talat med på tesla.

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Håller med. Tesla Motors brukar ta säkerheten på allvar. Problemet är väl att lyckas komma igenom första ledet och att tekniker på Service Center själva kan upptäcka problemet. Detta kan dock kräva att bilen får stå på Service Center under natten och att vädret och andra parametrar som kan påverka gör att felet uppstår. Tycker dock att de borde kunna se något i loggarna om man har exakt tid när problemet uppstod och de har möjlighet att spara loggarna i tid.Jwe skrev:Med risk för att bli tjatig, men det här är livsviktiga saker som jag inte kan se kan negligeras så som jag upplevt det göras av de jag hittills talat med på tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Igår hände det mig också. Hade kört 12 km i snöslask och så parkerat 2 timmar. Jag fick behov att bromsa efter start igen. Jag fick trycka hårt på bromsen med svag bromsverkan. Därefter tog bromsen normalt. Det lär mig att kolla efter start i fortsättningen!
Model S P85D,
Jag lämnade in min bil efter att jag upptäckte problemet senast, hade även exakt tid på när det hände! Service såg inget fel i loggarna så inget elektroniskt sa de! De bytte beläggen, sedan dess har jag inte haft något problem!
Jag och sambo har oberoende upplevt fenomenet totalt minst 6 gånger, alla när det var minusgrader.
Utan någon renovering så fungerar bromsarna nu som jag förväntar att dom ska i salt och vått väglag, litet lätt motionering vid första start på morgonen med en pedal som uppför normalt är allt som behövs, knappt det.
De problem man har kontaterat berott på programfel/frysta ventiler hos bromskraftförstärkare har fr.a. uppträtt i minusgrader.
Med våra självupplevda erfarenheter och det jag kunnat läsa mig till på nätet av andras erfarenheter och att flera av biltillverkarna (Nissan, Renault, Mitsubishi) observerat att det faktiskt finns fel som behöver åtgärdas hos bromskraftförstärkarna, råder jag alla som kör el eller hybridbil att vara försiktiga och kontrollera att det finns bromskraft när man startar körning i kallt väder.
Utan någon renovering så fungerar bromsarna nu som jag förväntar att dom ska i salt och vått väglag, litet lätt motionering vid första start på morgonen med en pedal som uppför normalt är allt som behövs, knappt det.
De problem man har kontaterat berott på programfel/frysta ventiler hos bromskraftförstärkare har fr.a. uppträtt i minusgrader.
Med våra självupplevda erfarenheter och det jag kunnat läsa mig till på nätet av andras erfarenheter och att flera av biltillverkarna (Nissan, Renault, Mitsubishi) observerat att det faktiskt finns fel som behöver åtgärdas hos bromskraftförstärkarna, råder jag alla som kör el eller hybridbil att vara försiktiga och kontrollera att det finns bromskraft när man startar körning i kallt väder.
Jag har inte haft några stora problem med bromsarna vid start. Vid några tillfällen lite sämre bromsverkan direkt vid start men det kan man lära sig att hantera. Men det finns tyvärr ett mycket otäckare fenomen som jag upptäckt senaste dagarna. Jag har kört långa sträckor på autopiloten och TACC i kyla och regn på motorväg. Vid plötslig snabb inbromsning uppstår samma fenomen: INGA BROMSAR I 120km/h! Var ytterst nära att ramma en lastbil på E6 som plötsligt svängde ut i min fil. Ytterst svag bromsverkan och hade jag inte kunnat väja till den andra filen hade det smällt. Mycket obehagligt. Jag testade sedan ett antal ggr under min resa och fenomenet uppstår om igen efter en stunds körning när vätan kylt ned bromsarna. Detta måste Tesla lösa innan en olycka händer!
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
- kanylbullen
- Teslaägare
Nu har min varit på 4000-mils service och bl.a fått ny bromsvätska och nya bromsbelägg som är mer anpassade för vinterklimat.
Från serviceloggen:
Concern: Customer states: When the car is parked over night outside and tries to use the brakes the pedal goes down to the floor. Only happens when the car is parked outside.
Corrections: Brakes Discs & Calipers General Diagnosis
The issue could not be replicated, however the brake system was inspected and during that it was noticed that the car could benefit from having the most recent cold weather pads installed.
Installed HP1000-T (most recent) cold weather pads in the front and rear. The brake system was also bled during the annual service.
Från serviceloggen:
Concern: Customer states: When the car is parked over night outside and tries to use the brakes the pedal goes down to the floor. Only happens when the car is parked outside.
The issue could not be replicated, however the brake system was inspected and during that it was noticed that the car could benefit from having the most recent cold weather pads installed.
Installed HP1000-T (most recent) cold weather pads in the front and rear. The brake system was also bled during the annual service.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Gick verkligen pedalen ända ner i golvet när bromsarna inte tog som förväntat?kanylbullen skrev:Nu har min varit på 4000-mils service och bl.a fått ny bromsvätska och nya bromsbelägg som är mer anpassade för vinterklimat.
Från serviceloggen:
Och i så fall, var det stort motstånd för att få ner pedalen i golvet eller gick det enkelt utan att det behövdes mycket kraft?
Att pedalen går ner mycket längre än vanligt är ju naturligt eftersom man omedvetet trycker hårdare när man inte uppfattar att bilen bromsar som den ska, och till slut blir pedalen helt stum.
Jag har själv råkat ut för samma fenomen med en Audi för många år sedan och då var min upplevelse att pedalen gick helt i botten och att det var obefintlig bromsverkan. Men efter att det hänt några gånger och jag lärt mig att det bara uppstod när jag kört någon mil eller mer på motorväg i kraftigt regn när det var låg temperatur, så var jag beredd på att det skulle hända och därför fick jag inte panik. Jag kunde då konstatera att vid de tillfällena när friktionen på beläggen nästan var obefintlig så tryckte jag ner pedalen mycket längre och att det tillslut tog helt stopp och pedalen blev helt stum, men det berodde inte på att pedalen gått i golvet utan att jag inte orkade trycka pedalen längre ner. När jag sedan provade trycka ner pedalen så hårt jag kunde när bilen stod stilla på tomgång så gick pedalen precis lika långt ner och blev precis lika stumt.
Det var alltså bara en inbillad upplevelse att pedalen gick i botten, till följd av en hyfsat panikartad känsla. Problemet var alltså enbart att bromsbeläggen hade för låg friktion vid vissa speciella förutsättningar.
Lösningen för min del blev att byta till originalbromsklossar. Och sedan uppstod aldrig fenomenet igen.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- kanylbullen
- Teslaägare
Det var en betydande skillnad, i normalfallen tar ju bromsarna märkbart bara man nuddar vid pedalen, nu fick man trampa ner betydligt längre, först utan större motstånd och sedan med ett trögt svampigt motstånd men då tog ju bromsarna som de skulle också.Nicke Nyfiken skrev:Gick verkligen pedalen ända ner i golvet när bromsarna inte tog som förväntat?
Och i så fall, var det stort motstånd för att få ner pedalen i golvet eller gick det enkelt utan att det behövdes mycket kraft?
Nu med de nya beläggen upplever jag bromsarna mindre distinkta än tidigare men de kanske har en inkörningsperiod också...
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Okej då förstår jag känslan. Låter i mina öron som det helt och hållet är ett friktionsproblem med beläggen. Tesla vet ju uppenbarligen om att deras vanliga belägg inte är så bra i vårt klimat.kanylbullen skrev:Det var en betydande skillnad, i normalfallen tar ju bromsarna märkbart bara man nuddar vid pedalen, nu fick man trampa ner betydligt längre, först utan större motstånd och sedan med ett trögt svampigt motstånd men då tog ju bromsarna som de skulle också.Nicke Nyfiken skrev:Gick verkligen pedalen ända ner i golvet när bromsarna inte tog som förväntat?
Nu med de nya beläggen upplever jag bromsarna mindre distinkta än tidigare men de kanske har en inkörningsperiod också...
Visst kan det behövas lite inkörning av nya belägg innan de fungerar optimalt. Men det kan också vara att karaktären är en annan med den nya typen av belägg. Det lär framtiden visa

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Samma problem här i helgen. Körde E4 från Stockholm till Sundsvall. Autopilot från Arlanda, efter Uppsala börjar det regna lite och vägbanan är väldigt blöt så det stänker upp mycket vatten. Temperaturen är ca +2 och det blåser en kall nordlig vind. Vid Älvkarleby slutar autopiloten fungera för att det har bildats ett lager is över sensorerna och hela fronten på bilen. När jag kommer till Gävle Bro avfarten där jag ska åka av och ladda, börjar jag bromsa när jag ska åka av på avfarten. Till min stor förvåning händer absolut ingenting. Jag trycker hårdare och hårdare på bromsen men jag tappar nästan ingen hastighet alls. Jag kommer fram till att jag har för hög hastighet för att klara köra av säkert så jag fortsätter köra på E4an förbi avfarten. Det tog säkert 10-15 sekunder innan jag återfick bromsverkan. Väldigt läskigt!mahulkp skrev:Jag har inte haft några stora problem med bromsarna vid start. Vid några tillfällen lite sämre bromsverkan direkt vid start men det kan man lära sig att hantera. Men det finns tyvärr ett mycket otäckare fenomen som jag upptäckt senaste dagarna. Jag har kört långa sträckor på autopiloten och TACC i kyla och regn på motorväg. Vid plötslig snabb inbromsning uppstår samma fenomen: INGA BROMSAR I 120km/h! Var ytterst nära att ramma en lastbil på E6 som plötsligt svängde ut i min fil. Ytterst svag bromsverkan och hade jag inte kunnat väja till den andra filen hade det smällt. Mycket obehagligt. Jag testade sedan ett antal ggr under min resa och fenomenet uppstår om igen efter en stunds körning när vätan kylt ned bromsarna. Detta måste Tesla lösa innan en olycka händer!
Tappade ca 10-15 minuter på att behöva vända på nästa avfart, åka tillbaka, ta avfarten på fel sida och åka runt för att komma tillbaka till rätt sida och laddstationen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Läskigt! Vill inte på något vis bete mig som en ny Dan Persson, men det låter ju som att dagens Model S inte är helt säker under svenska vinterförhållanden.EnTraktor skrev:Samma problem här i helgen. Körde E4 från Stockholm till Sundsvall. Autopilot från Arlanda, efter Uppsala börjar det regna lite och vägbanan är väldigt blöt så det stänker upp mycket vatten. Temperaturen är ca +2 och det blåser en kall nordlig vind. Vid Älvkarleby slutar autopiloten fungera för att det har bildats ett lager is över sensorerna och hela fronten på bilen. När jag kommer till Gävle Bro avfarten där jag ska åka av och ladda, börjar jag bromsa när jag ska åka av på avfarten. Till min stor förvåning händer absolut ingenting. Jag trycker hårdare och hårdare på bromsen men jag tappar nästan ingen hastighet alls. Jag kommer fram till att jag har för hög hastighet för att klara köra av säkert så jag fortsätter köra på E4an förbi avfarten. Det tog säkert 10-15 sekunder innan jag återfick bromsverkan. Väldigt läskigt!mahulkp skrev:Jag har inte haft några stora problem med bromsarna vid start. Vid några tillfällen lite sämre bromsverkan direkt vid start men det kan man lära sig att hantera. Men det finns tyvärr ett mycket otäckare fenomen som jag upptäckt senaste dagarna. Jag har kört långa sträckor på autopiloten och TACC i kyla och regn på motorväg. Vid plötslig snabb inbromsning uppstår samma fenomen: INGA BROMSAR I 120km/h! Var ytterst nära att ramma en lastbil på E6 som plötsligt svängde ut i min fil. Ytterst svag bromsverkan och hade jag inte kunnat väja till den andra filen hade det smällt. Mycket obehagligt. Jag testade sedan ett antal ggr under min resa och fenomenet uppstår om igen efter en stunds körning när vätan kylt ned bromsarna. Detta måste Tesla lösa innan en olycka händer!
Tappade ca 10-15 minuter på att behöva vända på nästa avfart, åka tillbaka, ta avfarten på fel sida och åka runt för att komma tillbaka till rätt sida och laddstationen.

Model S 85D
Ja väldigt obehagligt. Se till att rapportera till Tesla de tar förstås allvarligt på detta problem.EnTraktor skrev:Samma problem här i helgen. Körde E4 från Stockholm till Sundsvall. Autopilot från Arlanda, efter Uppsala börjar det regna lite och vägbanan är väldigt blöt så det stänker upp mycket vatten. Temperaturen är ca +2 och det blåser en kall nordlig vind. Vid Älvkarleby slutar autopiloten fungera för att det har bildats ett lager is över sensorerna och hela fronten på bilen. När jag kommer till Gävle Bro avfarten där jag ska åka av och ladda, börjar jag bromsa när jag ska åka av på avfarten. Till min stor förvåning händer absolut ingenting. Jag trycker hårdare och hårdare på bromsen men jag tappar nästan ingen hastighet alls. Jag kommer fram till att jag har för hög hastighet för att klara köra av säkert så jag fortsätter köra på E4an förbi avfarten. Det tog säkert 10-15 sekunder innan jag återfick bromsverkan. Väldigt läskigt!mahulkp skrev:Jag har inte haft några stora problem med bromsarna vid start. Vid några tillfällen lite sämre bromsverkan direkt vid start men det kan man lära sig att hantera. Men det finns tyvärr ett mycket otäckare fenomen som jag upptäckt senaste dagarna. Jag har kört långa sträckor på autopiloten och TACC i kyla och regn på motorväg. Vid plötslig snabb inbromsning uppstår samma fenomen: INGA BROMSAR I 120km/h! Var ytterst nära att ramma en lastbil på E6 som plötsligt svängde ut i min fil. Ytterst svag bromsverkan och hade jag inte kunnat väja till den andra filen hade det smällt. Mycket obehagligt. Jag testade sedan ett antal ggr under min resa och fenomenet uppstår om igen efter en stunds körning när vätan kylt ned bromsarna. Detta måste Tesla lösa innan en olycka händer!
Model YP 2024
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tror det kan vara läge/dags att bumpa den här tråden lite, inte bara för att det var problem med bromsskivor/belägg som byttes på en massa bilar i vintras, utan även
för att det fortfarande kan bli så att man blir utan bromseffekt när man minst anar det i detta väder.
Råkade ut för det både igår och i morse men inte samma som förra vintern då man kunde vara utan bromsar redan när man körde iväg, utan när man kört ett tag (i regn och kyla)
och inte använder bromsarna på ett tag så kan man bli utan (eller näst intill) bromseffekt.
Jag höll inte på att få stopp på bilen vid en påfart på E4:an som dessutom bara är en stopplinje och sedan direkt ut i trafiken! Jag hann slänga i backen och undvek en långtradare men det var nära
vill jag lova
för att det fortfarande kan bli så att man blir utan bromseffekt när man minst anar det i detta väder.
Råkade ut för det både igår och i morse men inte samma som förra vintern då man kunde vara utan bromsar redan när man körde iväg, utan när man kört ett tag (i regn och kyla)
och inte använder bromsarna på ett tag så kan man bli utan (eller näst intill) bromseffekt.
Jag höll inte på att få stopp på bilen vid en påfart på E4:an som dessutom bara är en stopplinje och sedan direkt ut i trafiken! Jag hann slänga i backen och undvek en långtradare men det var nära
vill jag lova

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
Oooops! Inte trevligt. Finns det inget sätt att aktivera p-bromsen när man kör? Att slänga i backen måste ju ge häftiga strömspikar där bak (och fram då...) eller ska man kalla det för "max regen"???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Backen får man bara i när det går långsamt framåt. Under 8 km/h?
Edit: nät->när
Edit: nät->när
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
Har något minne instoppat i huvudet om att man kan hålla in p-knappen länge för att aktivera p-bromsen även i fart... Någon som kan bekräfta det?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Detta kommer jag ihåg från i vintras. Dags att aktivera med bromspedalen så snart man startat efter lång parkering vid vinterväder.Bjelke skrev:Tror det kan vara läge/dags att bumpa den här tråden lite, inte bara för att det var problem med bromsskivor/belägg som byttes på en massa bilar i vintras, utan även
vill jag lova
Model S P85D,