Behövs och behövs...
Jag har en Performance och skulle inte vilja ha en LR.
(Har aldrig kört i chill mode)
Moderator: Redaktion
Behövs och behövs...
Intressant
Det klippet är lite av desinformation för de som funderar på att beställa en RWD-bil i Sverige.
Tycker det är helt inom förväntan.
Samma snubbar och bilar men laddningstestNicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 17:28
Men å andra sidan laddar BYD batteriet mycket snabbare än CATL.
Återigen är det lite av desinformation, eftersom testet inte är applicerbart på RWD-bilarna som kommer till Sverige.Teslabilen2023 skrev: ↑05 feb 2024 17:31Samma snubbar och bilar men laddningstestNicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 17:28
Men å andra sidan laddar BYD batteriet mycket snabbare än CATL.
Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Leveranser till och med sommaren 2023 var väl de flesta RWD från Kina. Men köper man ny idag så blir det från Tyskland.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 17:42Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Perfekt för oss som fick en RWD från KinaNicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 17:42Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.Liqwid78 skrev: ↑05 feb 2024 19:24Perfekt för oss som fick en RWD från KinaNicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 17:42Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Har du kolla på hur stor skillnad det är?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 19:56Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.Liqwid78 skrev: ↑05 feb 2024 19:24Perfekt för oss som fick en RWD från KinaNicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 17:42Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.
Vilka gratis krediter får man från loyaltyprogrammet?mlmmax skrev: ↑25 jan 2024 13:25Tjena Patric!patrickarlsson skrev: ↑25 jan 2024 12:29Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer )
Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.
Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.
Tänker jag helt fel?
Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?
Hälsningar,
Patric
Går i samma tankar som dig, står också och väljer mellan AWD och RWD.
Precis som Thomas säger, WLTPn är irrelevant i vardagen, räckvidden är mer än tillräckligt för pendling + massor med annat.
Det handlar mer om ditt användarbeteende än bilarnas specifikationer.
För min del har jag kokat ner det till två punkter.
1) Acceleration. Har en Model 3 som gör 0-100 på 5.3sec. Att välja en Model Y RWD betyder 0-100 på ca 7sec. Jag vill gärna ha en "vill ha" känsla till bilen, och då är upplevelsen av snabb acceleration ändå rätt viktig. Dessutom, om jag köper en Model Y AWD, då kan jag köpa en "acceleration boost" för krediterna man får, helt gratis (loyaltyprogrammet), vilket betyder 0-100 på 4.4sec. Det betyder att AWD:n hade tom blivit snabbare än bilen jag har nu..
2) Ladd-beteende. Då vi kör långt föredrar jag få stopp med längre laddtider. Jag vill helst ställa bilen på laddning, gå iväg och käka, ta en promenad, käka en glass. RWD:n har LFP battery med riktigt bra laddkurva, vilket betyder korta pauser, men fler stopp. Troligen är det nästan helt jämförbara på långa sträckor, möjligen att AWD är 20-30min snabbare om du kör 8-10tim.
Är det värt 80k? Det frågar man sig...
Det gäller alla deras bilar.olober1983 skrev: ↑05 feb 2024 22:00Vilka gratis krediter får man från loyaltyprogrammet?mlmmax skrev: ↑25 jan 2024 13:25Tjena Patric!patrickarlsson skrev: ↑25 jan 2024 12:29Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer )
Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.
Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.
Tänker jag helt fel?
Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?
Hälsningar,
Patric
Går i samma tankar som dig, står också och väljer mellan AWD och RWD.
Precis som Thomas säger, WLTPn är irrelevant i vardagen, räckvidden är mer än tillräckligt för pendling + massor med annat.
Det handlar mer om ditt användarbeteende än bilarnas specifikationer.
För min del har jag kokat ner det till två punkter.
1) Acceleration. Har en Model 3 som gör 0-100 på 5.3sec. Att välja en Model Y RWD betyder 0-100 på ca 7sec. Jag vill gärna ha en "vill ha" känsla till bilen, och då är upplevelsen av snabb acceleration ändå rätt viktig. Dessutom, om jag köper en Model Y AWD, då kan jag köpa en "acceleration boost" för krediterna man får, helt gratis (loyaltyprogrammet), vilket betyder 0-100 på 4.4sec. Det betyder att AWD:n hade tom blivit snabbare än bilen jag har nu..
2) Ladd-beteende. Då vi kör långt föredrar jag få stopp med längre laddtider. Jag vill helst ställa bilen på laddning, gå iväg och käka, ta en promenad, käka en glass. RWD:n har LFP battery med riktigt bra laddkurva, vilket betyder korta pauser, men fler stopp. Troligen är det nästan helt jämförbara på långa sträckor, möjligen att AWD är 20-30min snabbare om du kör 8-10tim.
Är det värt 80k? Det frågar man sig...
Gäller det bara vid köp av modell Y LR?
Under ”Belönas” och ”Lojalitet” menar du?mlmmax skrev: ↑05 feb 2024 22:21Det gäller alla deras bilar.olober1983 skrev: ↑05 feb 2024 22:00Vilka gratis krediter får man från loyaltyprogrammet?mlmmax skrev: ↑25 jan 2024 13:25Tjena Patric!patrickarlsson skrev: ↑25 jan 2024 12:29Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer )
Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.
Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.
Tänker jag helt fel?
Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?
Hälsningar,
Patric
Går i samma tankar som dig, står också och väljer mellan AWD och RWD.
Precis som Thomas säger, WLTPn är irrelevant i vardagen, räckvidden är mer än tillräckligt för pendling + massor med annat.
Det handlar mer om ditt användarbeteende än bilarnas specifikationer.
För min del har jag kokat ner det till två punkter.
1) Acceleration. Har en Model 3 som gör 0-100 på 5.3sec. Att välja en Model Y RWD betyder 0-100 på ca 7sec. Jag vill gärna ha en "vill ha" känsla till bilen, och då är upplevelsen av snabb acceleration ändå rätt viktig. Dessutom, om jag köper en Model Y AWD, då kan jag köpa en "acceleration boost" för krediterna man får, helt gratis (loyaltyprogrammet), vilket betyder 0-100 på 4.4sec. Det betyder att AWD:n hade tom blivit snabbare än bilen jag har nu..
2) Ladd-beteende. Då vi kör långt föredrar jag få stopp med längre laddtider. Jag vill helst ställa bilen på laddning, gå iväg och käka, ta en promenad, käka en glass. RWD:n har LFP battery med riktigt bra laddkurva, vilket betyder korta pauser, men fler stopp. Troligen är det nästan helt jämförbara på långa sträckor, möjligen att AWD är 20-30min snabbare om du kör 8-10tim.
Är det värt 80k? Det frågar man sig...
Gäller det bara vid köp av modell Y LR?
Kolla appen, tryck på "Lådan" -> Earn -> Loyalty.
Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:Freez skrev: ↑05 feb 2024 21:21Har du kolla på hur stor skillnad det är?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 19:56Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.Liqwid78 skrev: ↑05 feb 2024 19:24Perfekt för oss som fick en RWD från KinaNicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 17:42Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.
Intressant, om man tar RWD från Berlin, hur stor chans är det att man får BYD’s Blade-batteri?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 22:52Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:Freez skrev: ↑05 feb 2024 21:21Har du kolla på hur stor skillnad det är?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 19:56Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.Liqwid78 skrev: ↑05 feb 2024 19:24Perfekt för oss som fick en RWD från KinaNicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 17:42
Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.
19 min BYD
29 min CATL
10-90%
26 min BYD
38 min CATL
Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.
Sedan har man som sagt lite längre räckvidd med CATL batteriet, så på långkörning skulle man i praktiken komma till snabbladdaren med några procent mindre kvar i BYD-batteriet. Men vid låg SoC tar det mindre än en minut för att ladda dessa extra procent. Så man behöver nog inte lägga på mer än en minut på BYD -batteriernas laddtid för att få samma räckvidd som CATL-batterierna.
100%Frunken skrev: ↑06 feb 2024 03:59Intressant, om man tar RWD från Berlin, hur stor chans är det att man får BYD’s Blade-batteri?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 22:52Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:Freez skrev: ↑05 feb 2024 21:21Har du kolla på hur stor skillnad det är?
19 min BYD
29 min CATL
10-90%
26 min BYD
38 min CATL
Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.
Sedan har man som sagt lite längre räckvidd med CATL batteriet, så på långkörning skulle man i praktiken komma till snabbladdaren med några procent mindre kvar i BYD-batteriet. Men vid låg SoC tar det mindre än en minut för att ladda dessa extra procent. Så man behöver nog inte lägga på mer än en minut på BYD -batteriernas laddtid för att få samma räckvidd som CATL-batterierna.
Nja.. är det verkligen så. Jag såg videon nedan och blev fundersam så frågade tesla om rwd och blade batteriet, svaret blev: ”Vi levererar alltid bilar enligt den standard och räckvidd som anges på hemsidan, vilket innebär att vi inte kommunicerar angående specifika komponenter i bilarna dessvärre. Alla model Y RWD tillverkas i Berlinfabriken, men jag kan inte vilket fabrikat på batteri en specifik bil har.”Liqwid78 skrev: ↑06 feb 2024 06:10100%Frunken skrev: ↑06 feb 2024 03:59Intressant, om man tar RWD från Berlin, hur stor chans är det att man får BYD’s Blade-batteri?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 22:52Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:Freez skrev: ↑05 feb 2024 21:21Har du kolla på hur stor skillnad det är?Nicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2024 19:56
Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.
19 min BYD
29 min CATL
10-90%
26 min BYD
38 min CATL
Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.
Sedan har man som sagt lite längre räckvidd med CATL batteriet, så på långkörning skulle man i praktiken komma till snabbladdaren med några procent mindre kvar i BYD-batteriet. Men vid låg SoC tar det mindre än en minut för att ladda dessa extra procent. Så man behöver nog inte lägga på mer än en minut på BYD -batteriernas laddtid för att få samma räckvidd som CATL-batterierna.
Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).Lerumsexpressen skrev: ↑05 feb 2024 21:46För mig var LFP batteriet utan kobolt den största anledningen till att välja Rwd.
Att undvika kobolt var prio 1, sedan att slippa värsta nojan med att familjen laddar bilen till 100% ett annat tungt skäl..
Har inte saknat extra milen eller lite längre laddtider på våra rundresor i Europa och i Norden, har kört 5500 mil på 13 månader.
Intressant läsning gällande LFP. https://teslaclubsweden.se/vagar-man-la ... rna-fulla/Dinsdale skrev: ↑06 feb 2024 08:04Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).Lerumsexpressen skrev: ↑05 feb 2024 21:46För mig var LFP batteriet utan kobolt den största anledningen till att välja Rwd.
Att undvika kobolt var prio 1, sedan att slippa värsta nojan med att familjen laddar bilen till 100% ett annat tungt skäl..
Har inte saknat extra milen eller lite längre laddtider på våra rundresor i Europa och i Norden, har kört 5500 mil på 13 månader.
Efter snart tre år med LFP varav de sista två med max 65% till vardags syns det vid jämförelser med andra att mitt batteri degraderats mindre än jämförbara bilar. År ett då jag stod parkerad med 85-95% hela tiden hade jag ungefär samma degradering som alla andra, år två och tre med max 65% har jag hälften så stor degradering. Teorin att degraderingen blir hälften så stor om man håller sig under 70% verkar stämma på min bil iaf.