Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Moderator: Redaktion
Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Tesla ägare med fokus på prestanda ger sina erfarenheter av S90D
Jag kan ladda hemma, har kort resa till jobbet och kör cirka 3000 mil per år. Har tidigare kört mycket BMW som vardagsbil, 530d, M5, 525d, 530i etc. Men även hoppbybilar som Porsche 911 Carrera S och Porsche 911 GT3 RS och sedan några år tävlar jag också i bilracing. Med andra ord rätt mycket prio på performance men även vardagsduglighet och komfort.
Plus
Drivlina, omedelbar respons och fantastisk kraft i alla lägen.
On-line uppdateringar med fix
Telefonsupport och Service Center har mycket bra servicenivå
Modern framtidskänsla
Knäpptyst i låg fart
Snygg
Ungdomar gillar den
Entusiastiska Teslaägare (inkl detta forum)
Miljövänlig (tror jag)
Minus
Gasar man på lite blir räckvidden RADIKALT försämrad
Måste planera laddning på långresa
Går inte att koppla ur antispinn och drifta
Summon fungerar dåligt, man måste vara alldeles intill med nyckeln för att det skall funka
Autostyrning fungerar sporadiskt
Farthållaren fångar upp bilar framför och gör körningen ryckig
Baksätet, kort och lågt och obekvämt
Inget motorljud vid acceleration
Framstolar långt ifrån lika sköna som BMWs, kort lårstöd
Stereon i standard är dålig och uppgradering dyr
Smäckig (amerikansk) kvalitet
Styrningen har artificiell känsla och ger dålig vägkontakt
Buller är vid hög fart minst lika högt som BMW
Sammantaget inte dåligt betyg för en elbil. Men min slutrekommendation blir, om man utgår från förarprofilen, följande:
Kör lugnt, gillar teknik och miljöprofil: Tesla
Gillar att gasa och värdesätter prestanda: Porsche Panamera
Gillar komfort och är mer konservativ: BMW 7-serie
Jag kan ladda hemma, har kort resa till jobbet och kör cirka 3000 mil per år. Har tidigare kört mycket BMW som vardagsbil, 530d, M5, 525d, 530i etc. Men även hoppbybilar som Porsche 911 Carrera S och Porsche 911 GT3 RS och sedan några år tävlar jag också i bilracing. Med andra ord rätt mycket prio på performance men även vardagsduglighet och komfort.
Plus
Modern framtidskänsla
Knäpptyst i låg fart
Snygg
Ungdomar gillar den
Miljövänlig (tror jag)
Minus
Summon fungerar dåligt, man måste vara alldeles intill med nyckeln för att det skall funka
Sammantaget inte dåligt betyg för en elbil. Men min slutrekommendation blir, om man utgår från förarprofilen, följande:
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Du borde prova en ap1 med plus-fjädring. 
Och jag tycker Teslan står sig bra med ökad förbrukning vid inspirerad körning. Min 458 går från 60 till 10 mils räckvidd om jag står på lite.

Och jag tycker Teslan står sig bra med ökad förbrukning vid inspirerad körning. Min 458 går från 60 till 10 mils räckvidd om jag står på lite.
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett å
Blev fett omkörd på E18 av ett sotlok som körde typ200 lät som en jumbojet. Tyckte helt ärligt synd om honom
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
En annan viktig aspekt är ju dock ekonomin... I vart fall som tjänstebil är ju en S75D MYCKET billigare än Panamera och BMW 7-serie pga. förmånsvärde, miljöpremie, inkluderad utrustning och privat bränslebesparing (oskattade pengar till leasingavgift, skattade pengar sparas på bränsle).
Och vem vill åka sotlok nu för tiden...

Exakt det finns Tesla man är ung och modern sen finns det sånt man ser på museumYrsir skrev:En annan viktig aspekt är ju dock ekonomin... I vart fall som tjänstebil är ju en S75D MYCKET billigare än Panamera och BMW 7-serie pga. förmånsvärde, miljöpremie, inkluderad utrustning och privat bränslebesparing (oskattade pengar till leasingavgift, skattade pengar sparas på bränsle).
Smaken är som baken. Jag älskar prestanda och har ägt/kört det mesta. Jag skulle aldrig för mitt liv byta ut en Tesla mot en trött Panamera. När man väl vant sig vid omedelbar gasrespons så finns inte fossil drivlina på kartan för mig...
Min Jaguar är på pappret mycket snabbare än min Tesla, men i verkligheten upplevs de motsatt. Jämför man Jaggan med en P100D istället så är de i helt olika ligor av prestanda.
Min Jaguar är på pappret mycket snabbare än min Tesla, men i verkligheten upplevs de motsatt. Jämför man Jaggan med en P100D istället så är de i helt olika ligor av prestanda.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ett minus som jag tycker man kan lägga till är att på faceliftbilar så är halvljuset en besvikelse. Jag tycker ett alla minusen mer eller mindre är korrekt, med reservation för detaljer som att bensin går åt fort om man ligger på också, men det märks inte på samma sätt då instrumenteringen inte ger så fina grafer och det finns en dyr bensinpump runt varje hörn. AP1, som jag har är bättre än AP2 och gör det jag betalade för.
Men, det spelar ingen roll, för plussen gjorde det hela värt det. Jag skulle aldrig köpt en Panamera, eller M5 eller Carerra. Men en Model S har jag gärna.
Men, det spelar ingen roll, för plussen gjorde det hela värt det. Jag skulle aldrig köpt en Panamera, eller M5 eller Carerra. Men en Model S har jag gärna.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är väl en sådan lista man måste göra när man väljer bil.
Före Teslan hade jag en Lexus LS460. Stor mycket tyst V8 med silkesmjuk automatlåda, 300 + hästar, prestanda nästan som Teslan. ”Världens tystaste bil” på sin tid. Snygg också + mer lullull än i Teslan, DVD för passagerarna t.ex. Lyxig.
Men jag skulle aldrig byta tillbaka även om totalkostnaden var den samma.
Teslan har några få ibland irriterande brister, men för min del finns inte längre fossilbilar som alternativ. De är ångmaskiner i mina ögon. Köper gärna ett annat märke, men än så länge är Tesla de enda som levererar nåt jag vill ha.
Före Teslan hade jag en Lexus LS460. Stor mycket tyst V8 med silkesmjuk automatlåda, 300 + hästar, prestanda nästan som Teslan. ”Världens tystaste bil” på sin tid. Snygg också + mer lullull än i Teslan, DVD för passagerarna t.ex. Lyxig.
Men jag skulle aldrig byta tillbaka även om totalkostnaden var den samma.
Teslan har några få ibland irriterande brister, men för min del finns inte längre fossilbilar som alternativ. De är ångmaskiner i mina ögon. Köper gärna ett annat märke, men än så länge är Tesla de enda som levererar nåt jag vill ha.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Allt som inte går på el är ointressant som alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad har det med den här tråden att göra?mati skrev:Allt som inte går på el är ointressant som alternativ.
Plus på Model S jämfört med alla icke elbilar?dstr skrev:Vad har det med den här tråden att göra?mati skrev:Allt som inte går på el är ointressant som alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag vet inte skillnaden i upplevelse mellan S90d och P85D, maxutrustad men jag är i alla fall mycket nöjd.
Jag är inte så lång så stolarna i framsätet är mycket bekväma för mig! Jag sitter inte i baksätet och har ingen egentlig erfarenhet. Bilen är kvick! Mycket kvick!
Jag har ställt min AP1 på längsta avstånd (7) och då reagerar bilen på framförvarande bilar tidigt. Man får planera sina omkörningar tidigt eller koppla ur AP1 och "köra gokart" en stund. I laglig fart (och lite till) är det tyst och ljudet påverkas av underlaget. Viss asfalt blir bullrig, viss asfalt är tyst. Jämför t.ex. I Huskvarna utmed Vättern! Med vinterhjul, de jag har i alla fall, blir det som bomull på vägen om än lite gungigt i riktigt hög fart. Ljudnivån tror jag alltså påverkas av däckval/fabrikat. I hög fart, rejält olaglig, blir det vindljud!
Bilen är mycket stor och tung. Det påverkar min körning. Man får ligga före i tankarna och planera här med. Man kör lugnare och mognare tror jag men samtidigt behöver man inte "hävda sig" i trafiken! Man är ju "King of the road".
Jag är inte så lång så stolarna i framsätet är mycket bekväma för mig! Jag sitter inte i baksätet och har ingen egentlig erfarenhet. Bilen är kvick! Mycket kvick!
Jag har ställt min AP1 på längsta avstånd (7) och då reagerar bilen på framförvarande bilar tidigt. Man får planera sina omkörningar tidigt eller koppla ur AP1 och "köra gokart" en stund. I laglig fart (och lite till) är det tyst och ljudet påverkas av underlaget. Viss asfalt blir bullrig, viss asfalt är tyst. Jämför t.ex. I Huskvarna utmed Vättern! Med vinterhjul, de jag har i alla fall, blir det som bomull på vägen om än lite gungigt i riktigt hög fart. Ljudnivån tror jag alltså påverkas av däckval/fabrikat. I hög fart, rejält olaglig, blir det vindljud!
Bilen är mycket stor och tung. Det påverkar min körning. Man får ligga före i tankarna och planera här med. Man kör lugnare och mognare tror jag men samtidigt behöver man inte "hävda sig" i trafiken! Man är ju "King of the road".
Model S P85D,
Fast tråden handlar om plus och minus på en S90D. Inte fossil vs el.Svenssons skrev:Plus på Model S jämfört med alla icke elbilar?dstr skrev:Vad har det med den här tråden att göra?mati skrev:Allt som inte går på el är ointressant som alternativ.
Tycker du missar ett stort plus som balanserar upp, och i min värld övertrumfar, ditt minus "planeringsbehov vid långresor":
Du slipper att stanna och slabba på bensinmack när du egentligen har bråttom till möte/barn/flyg... Ett antal irriterande mikropauser i vardagen försvinner när bilen "tankar" medan du sover. Ett körmönster som vårt - mer än 95% av resorna är 1h radie runt Göteborg och sedan långresor typ Sthlm/Malmö/Oslo/Trysil - är som jag ser det ingen kompromiss alls vad gäller planering. Ett år med bilen har det kanske totalt handlat om 2 x 30min då jag dröjt mig kvar vid en supercharger "i onödan". Ena gången passade jag på att maila andra gången satt jag kvar på Burger King och pratade med min son om allt och inget.
Du slipper att stanna och slabba på bensinmack när du egentligen har bråttom till möte/barn/flyg... Ett antal irriterande mikropauser i vardagen försvinner när bilen "tankar" medan du sover. Ett körmönster som vårt - mer än 95% av resorna är 1h radie runt Göteborg och sedan långresor typ Sthlm/Malmö/Oslo/Trysil - är som jag ser det ingen kompromiss alls vad gäller planering. Ett år med bilen har det kanske totalt handlat om 2 x 30min då jag dröjt mig kvar vid en supercharger "i onödan". Ena gången passade jag på att maila andra gången satt jag kvar på Burger King och pratade med min son om allt och inget.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Är slutsatsen i inlägget alltså sista raderna många av oss kommenterardstr skrev:Fast tråden handlar om plus och minus på en S90D. Inte fossil vs el.Svenssons skrev:Plus på Model S jämfört med alla icke elbilar?dstr skrev:Vad har det med den här tråden att göra?mati skrev:Allt som inte går på el är ointressant som alternativ.
På minus sidan saknar jag, snö och is på frunklocket smälter inte bort av sig självt är faktiskt lite jobbigt när man är van vid att det händer efter några mil
Gäller det även uppgraderingen som verkar ha kommit i somras?bjelkeman skrev:Ett minus som jag tycker man kan lägga till är att på faceliftbilar så är halvljuset en besvikelse.
Jag upplever inte ljuset (varken hel/halv) på min MS nämnvärt sämre än på vår V70 vi hade innan.
Beställde den i Augusti så tror det är senaste versionen av strålkastare på den.
Beställde den i Augusti så tror det är senaste versionen av strålkastare på den.

Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Inte?dstr skrev:Fast tråden handlar om plus och minus på en S90D. Inte fossil vs el.
Läs trådstarten och titta på listan med + och -. Många saker är direkta jämförelser mellan fossilt och el.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Vet inte vilka BMW du jämför med men nyare standard-BMW har urusel styrkänsla. Sålde min 435d Gran Coupe efter 2 månader då den inte kom i närheten av M2:an i styrkänsla. Var helt död och oprecis. Samma med den G31 jag hyrde över midsommar. Tycker styrningen i Teslan är bättre än den faktiskt. Däremot så var ju den hydrauliska styrningen i M550d:n jag hade klart bättre. Och den elektriska i M2:an var också väldigt trevlig för att vara elektrisk.Rennwagen skrev:Tesla ägare med fokus på prestanda ger sina erfarenheter av S90D
Plus
Modern framtidskänsla
Knäpptyst i låg fart
Snygg
Ungdomar gillar den
Miljövänlig (tror jag)
Minus
En 5-serie BMW är dock klart tystare i motorvägshastighet än en Tesla. Tycker dock Teslan är helt ok vad gäller vägljud och så kompenseras det också av att den är knäpptyst i stadstrafik.
Jag är absolut ingen audiofil men jag tyckte standardljudet i 75:an jag hade var helt ok. Var ingen bas att tala om men i det övriga registret tyckte jag den var mycket renare och klarare i tonerna än vad de flesta andra biltillverkare erbjuder som standard. BMW är ju ökända för att ha uruselt standardljud. Där var Volvon mycket bättre också.
Stolarna är kanske lite sämre än komfortstolarna hos BMW men så mycket sämre än sportstolarna vet jag inte om de är. Men visst, de saknar en del inställningsmöjligheter ibland.
Kvalitetskänslan är som du säger lite amerikansk. Jag gillar dock materialvalen. Skinnet är bättre än Dakota-skinnet men sämre än Merino/Nappa. Gillar den klädda instrumentbrädan mycket mer än den plastiga som är standard hos övriga biltillverkare osv.
Mina främsta klagomål dog faktiskt när jag bytte till en AP1. Nu fungerar det jag vill ska fungera. Däremot så vore det trevlig med infällbar dragkrok, verkligt adaptiva strålkastare, HUD, "fotvift" för att öppna bakluckan, bättre förvaringsfack, fler fasta knappar och vred (är inget större fan av att allt ska styras via den stora touch-skärmen) och lite annat.
TS nämnde en rad med fossilbilar och jämförde dessa med en Model S, det var därför jag kommenterade att jag fördrar elbilar framför fossiler. Jag ber om ursäkt om jag har förstört trådämnet med ett olämpligt inlägg.dstr skrev:Fast tråden handlar om plus och minus på en S90D. Inte fossil vs el.Svenssons skrev:Plus på Model S jämfört med alla icke elbilar?dstr skrev:Vad har det med den här tråden att göra?mati skrev:Allt som inte går på el är ointressant som alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bara för att ingen tagit upp det tidigare....
Det enda som jag är besviken över (som ligger klart under min förväntan) är vindrutetorkarna. Jag har iofs inte köldpaketet men det låter på de flesta som att uppvärmningen av torkarna inte hjälper nämnvärt ändå. När det är kallt och slaskigt som det ju ofta är vintertid i Stockholmstrakten så fungerar de faktiskt uselt.
Belysningen är förvisso inte lika bra som på en modern tysk bil, men det är inget som stör mig personligen.
APn har absolut brister, men den är ändå fantastisk och överlägsen allt annat på marknaden.
Totalt sett är jag dock magiskt nöjd. Det enda som saknas nu är en "uncork", hoppas SC tänker ringa tillbaka idag
(Synd för övrigt att SC förstör sin i övrigt magiska service genom att aldrig svara i telefon btw).
Det enda som jag är besviken över (som ligger klart under min förväntan) är vindrutetorkarna. Jag har iofs inte köldpaketet men det låter på de flesta som att uppvärmningen av torkarna inte hjälper nämnvärt ändå. När det är kallt och slaskigt som det ju ofta är vintertid i Stockholmstrakten så fungerar de faktiskt uselt.
Belysningen är förvisso inte lika bra som på en modern tysk bil, men det är inget som stör mig personligen.
APn har absolut brister, men den är ändå fantastisk och överlägsen allt annat på marknaden.
Totalt sett är jag dock magiskt nöjd. Det enda som saknas nu är en "uncork", hoppas SC tänker ringa tillbaka idag

https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Vad gäller ljud så har vi hifipaketet i vår nuvarande BMW F10, och där är ju inte Tesla i närheten, varken med eller utan premiumpaket.