Hej
Tack för ett bra forum, har läst en hel del här! Ska hämta min första Tesla på Onsdag. Vart en S75D. Midnight silver, premium, kolfiber och svart inredning. Har tidigare kört mest BMW och velade mellan Teslan och nya 5-Serien. Hoppas verkligen att jag kommer känna att jag gjort rätt val. Fick min Wall connector monterad idag så jag är redo! Nästans som att montera barnsängen innan man ska på BB
Min första fråga här blir nog ändå prissänkningen. Har inte fått denna på min slutfaktura. Har inte heller påpekat detta utan antog att de har en policy så alla får det. Behöver jag ringa dit imorgon eller kan de fixa det när jag hämtar bilen?
Bättre att ha det fixat på förhand, så jag håller med Heiko, ring dem imorgon. På onsdag vill du inte strula med detta, då vill du bara komma ut ur bilhallen och köra
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Du kommer inte ångra dig bara att du inte gjorde bytet tidigare. Bytte själv från en F11 till Model S och är nu efter ganska precis ett år lika nöjd varje gång jag får chansen att ta bilen. Den är så grymt härlig att köra och Supercharging är fantastiskt enkelt när det behövs.
Du kommer att bli helnöjd gick själv från en fullutr A8 och saknar enbart 360graders kameran vid parkering, men det kommer nog snart, kamerorna finns ju där
Lycka till med hämtningen!
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Tack för input! Ringer imorgon och är jobbig kund!
Verkar som alla är väldigt nöjda med sina Teslor så då borde jag oxå bli det!
Lite andra saker att tänka på är att göra en ”besiktning” bilen.
Antingen gör du det redan på plats så Tesla får detta nedskrivet om det finns något att åtgärda.
De klassiska sakerna är listerna som sitter lite snett men väldigt enkelt att åtgärda.
Ta detta samtidigt som du ringer imorgon så har du detta fixat.
Jag har är inne på min tredje Tesla och de är alltid listerna som måste putsas till.
De eventuella saker som du hittar senare så är det bara att skriva ner och boka en tid med service så åtgärda dessa saker direkt.
Du kommer inte ångra dig bara att du inte gjorde bytet tidigare. Bytte själv från en F11 till Model S och är nu efter ganska precis ett år lika nöjd varje gång jag får chansen att ta bilen. Den är så grymt härlig att köra och Supercharging är fantastiskt enkelt när det behövs.
Instämmer! och vi byte också från en F11 525d samt en 118d till en Model S. Hela familjen.. jag, fru med två barn och hund i bur är helnöjda.
Instämmer! och vi byte också från en F11 525d samt en 118d till en Model S. Hela familjen.. jag, fru med två barn och hund i bur är helnöjda.
Kommer från två F11:or på rad så det låter betryggande att ni är nöjda!
När du får en BMW diesel som lånebil som kommer du att undra hur du kunde åka omkring i en fossilare.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Har också haft flera BMW innan Teslorna och har mycket svårt att se att jag skulle gå tillbaka. Det krävs att de lanserar en sju-helsikes elbil med fint laddnätverk till för att det ska vara intressant. Tycker nämligen Tesla är väldigt mycket bättre att ha att göra med, samt att jag hellre "sponsrar" elbils-pionjären än de som mest känner sig tvingade att växla om.
Fick tips om en checklista som kan vara bra att ha med sig då man hämtar ut bilen: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27#p156286
Blev lite orolig för allt man ska/bör kolla! Personligen anser jag att många av punkterna aldrig skulle vara med på en bil som kostar ~1 miljon! Tror det är fel som forumets användare hittat på sina bilar, vilket gör det värt att skriva ut och ta med sig listan vid leverans.
Tog mig friheten att göra listan till en utskriftvänlig pdf. Hoppas ingen tar illa upp! Om så är fallet, tar jag bort dokumentet snarast!
Beställt: Model S 100D - december 2017
Leverans: "Mars - Början av april" (uppdaterad 2018-01-15)
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA" (2018-01-16)
Som relativt nybliven S75D-ägare är jag övertygad om att du kommer att bli väldigt nöjd! Dock - med viss reservation! Jag vill påstå att man måste vara något öppen till sinnet, uppskatta ny teknik och ha litet andra förväntningar än om du hämtat ut en motsvarande fossil BMW eller Mercedes för samma pengar. Exv min far som aldrig ägt något annat än BMW i sitt liv har väldigt svårt att ta till sig min Tesla. Inredningen som jag tycker är påtagligt läcker i sin avskalade loungekänsla uppfattar han som asketisk och torftig. Minimalt med knappar tycker jag är en befrielse, något som är hopplöst för min far, han lyckas knappt starta bilen och åka iväg (å andra sidan hör han till generationen som tycker att Nokia 3310 var den sista bra mobiltelefonen). Räckvidden ser jag överhuvudtaget inte som något problem medan min far anser att en bil ska kunna köras minst 100 mil utan paus (å andra sidan har han inte för ett ögonblick reflekterat över att M3:an måste tankas var tredje dag typ och det var 50:e mil).
Det har talats om att detaljkvaliteten är i paritet med andra amerikanare - det stämmer inte med min bil. Hustrun kör en fossil BMW 2-serie cab och jag kan inte för ett ögonblick påstå att detaljkvaliteten eller kvalitetskänslan skulle vara bättre i den, snarare tvärtom. Mitt enda problem med MS:en är egentligen baksätet, som förvisso är bättre än förr, men fortfarande inte särskilt bra för en vuxen, barnen gillar det dock!
Så - sammantaget - med litet annorlunda förväntningar och ett öppet sinne och med avsikten att gradvis lära känna bilen så kommer du att bli ohyggligt nöjd.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Ja, en Tesla är en annorlunda bil och den passar förvisso inte alla. Vissa uppfattar den som sparsmakad, andra tycker om den avskalade designen. Det är en smaksak. Och många (de flesta?) har säkert synpunkter när det kommer till elbilarnas begränsade räckvidd. Det är inte förrän man har kört elbil ett tag att man inser att det inte är någon begränsning egentligen.
Angående byggkvalitén så är den väldigt varierad. En del bilar är bra ihopsatta medan andra inte är det. Man kan väl säga att det är det som skiljer Tesla från de flesta andra märken, att de inte kan hålla en jämn kvalitet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Som relativt nybliven S75D-ägare är jag övertygad om att du kommer att bli väldigt nöjd! Dock - med viss reservation! Jag vill påstå att man måste vara något öppen till sinnet, uppskatta ny teknik och ha litet andra förväntningar än om du hämtat ut en motsvarande fossil BMW eller Mercedes för samma pengar. Exv min far som aldrig ägt något annat än BMW i sitt liv har väldigt svårt att ta till sig min Tesla. Inredningen som jag tycker är påtagligt läcker i sin avskalade loungekänsla uppfattar han som asketisk och torftig. Minimalt med knappar tycker jag är en befrielse, något som är hopplöst för min far, han lyckas knappt starta bilen och åka iväg (å andra sidan hör han till generationen som tycker att Nokia 3310 var den sista bra mobiltelefonen). Räckvidden ser jag överhuvudtaget inte som något problem medan min far anser att en bil ska kunna köras minst 100 mil utan paus (å andra sidan har han inte för ett ögonblick reflekterat över att M3:an måste tankas var tredje dag typ och det var 50:e mil).
Det har talats om att detaljkvaliteten är i paritet med andra amerikanare - det stämmer inte med min bil. Hustrun kör en fossil BMW 2-serie cab och jag kan inte för ett ögonblick påstå att detaljkvaliteten eller kvalitetskänslan skulle vara bättre i den, snarare tvärtom. Mitt enda problem med MS:en är egentligen baksätet, som förvisso är bättre än förr, men fortfarande inte särskilt bra för en vuxen, barnen gillar det dock!
Så - sammantaget - med litet annorlunda förväntningar och ett öppet sinne och med avsikten att gradvis lära känna bilen så kommer du att bli ohyggligt nöjd.
Fråga gällande baksätet. Har du det så kallade ”nya” baksätet som ska ha kommit till Sverige för typ en månad sedan? Min säljare påstår att det är ”stor skillnad” på det baksätet.
Alla Tesla har bra baksäte pga avsaknaden av kardantunneln aldrig haft en bil där det är så bra för tre personer bak
Japp, Teslan är ju dessutom ganska bred men är man lång så är balken i taket lite i vägen. Vet ej om ”nya” baksätet gör någon skillnad i det avseendet, därav min fråga. Men Swepete du hämtar väl din nya bil idag, du kanske kan meddela hur det ”nya” baksätet känns?
Fick tips om en checklista som kan vara bra att ha med sig då man hämtar ut bilen: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27#p156286
Blev lite orolig för allt man ska/bör kolla! Personligen anser jag att många av punkterna aldrig skulle vara med på en bil som kostar ~1 miljon! Tror det är fel som forumets användare hittat på sina bilar, vilket gör det värt att skriva ut och ta med sig listan vid leverans.
Tog mig friheten att göra listan till en utskriftvänlig pdf. Hoppas ingen tar illa upp! Om så är fallet, tar jag bort dokumentet snarast!
Att ha alla de fel ska man nog leta länge efter. Men kan säkert tänka mig att det är en samlad lista med något fel från olika bilar. Så mycket fel har inte ens jag haft med min gamla
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Att ha alla de fel ska man nog leta länge efter. Men kan säkert tänka mig att det är en samlad lista med något fel från olika bilar. Så mycket fel har inte ens jag haft med min gamla
Listan är förstås en samling av fel som andra har haft, som man har läst om på olika forum, samt sådant som jag har haft själv. Det är knappast sannolikt att man upptäcker alla dessa fel på en ny bil, förhoppningsvis hittar man inga alls. Och oftast hittar man fel inte förrän man är på hemvägen eller ännu senare. Listan är mer tänkt som ett hjälpmedel så man vet vad man ska vara uppmärksam på, samt att man vet vilka fel som har förekommit på andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fråga gällande baksätet. Har du det så kallade ”nya” baksätet som ska ha kommit till Sverige för typ en månad sedan? Min säljare påstår att det är ”stor skillnad” på det baksätet.
Ja, det är stor skillnad! Det ser väldigt inbjudande och trevligt ut numera, med två skålade, eleganta ytterplatser, men trots det en helt ok mittplats, ffa beroende på avsaknad av kardantunnel. Dock är det alldeles för lågt och varken jag (187 cm) eller hustrun (175 cm) får något lårstöd överhuvudtaget och det är svårt att veta var man ska göra ben/fötter. Det är rymligt, men inte tillräckligt för att man ska kunna sträcka ut benen.
Barnen som sitter på bilkuddar stortrivs dock och har bra runtomsikt trots en rejält uppdragen fönsterlinje.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Listan är förstås en samling av fel som andra har haft, som man har läst om på olika forum, samt sådant som jag har haft själv. Det är knappast sannolikt att man upptäcker alla dessa fel på en ny bil, förhoppningsvis hittar man inga alls. Och oftast hittar man fel inte förrän man är på hemvägen eller ännu senare. Listan är mer tänkt som ett hjälpmedel så man vet vad man ska vara uppmärksam på, samt att man vet vilka fel som har förekommit på andra bilar.
Så klart att EN bil inte har ALLA fel. Trots det anser jag att vissa punkter aldrig ska förekomma på en bil i den prisklassen, t.ex. passformen på luckor/dörrar, alla lysen SKA fungera eller att fotplattan saknas.
Nåja, jag tror att jag kommer bli nöjd när bilen väl kommer ... en evig väntan känns det som, men idag "tippar jorden över" och vi går mot ljusare tider! Förhoppningsvis kommer min bil innan det är dags att vrida fram klockan
Beställt: Model S 100D - december 2017
Leverans: "Mars - Början av april" (uppdaterad 2018-01-15)
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA" (2018-01-16)
Så klart att EN bil inte har ALLA fel. Trots det anser jag att vissa punkter aldrig ska förekomma på en bil i den prisklassen, t.ex. passformen på luckor/dörrar, alla lysen SKA fungera eller att fotplattan saknas.
Nåja, jag tror att jag kommer bli nöjd när bilen väl kommer ... en evig väntan känns det som, men idag "tippar jorden över" och vi går mot ljusare tider! Förhoppningsvis kommer min bil innan det är dags att vrida fram klockan
Helt rätt. Det är klart det är så. Man ska inte behöva detaljgranska en ny bil, oavsett om den kostar hundratusen eller över en miljon. Det är en massa pengar oavsett och man vill ju ha en felfri produkt. Tyvärr är det inte alltid som man önskar. Men det är klart att du kommer bli nöjd. Och den som väntar länge...
Angående fotplattan var det lite olika bud om den ska finnas eller inte. Det var ju över ett halvår sedan jag skrev listan.
Jag vet inte hur det är nu, men gamla bilar har alltid haft en fotplatta, sen kom det några bilar som levererades utan. Och då hette det att den inte finns kvar. Fast man kunde ändå få den. Hur är det nu egentligen? Har nya bilar fotplatta eller inte?
Inga bilar har fotplatta. Mkt bra uppgradering Tesla gjorde för snart ett år sedan.
Appropå kvalitet. Är inne på min tredje Tesla nu och det har hänt mycket. Min bil hade 0 punkter att anmärka på och till och med chrome-listerna var laserraka . Har verkligen letat fel och efter att ha ägt två tidigare Model S så var jag ganska medveten om alla eventuella brister.
En annan sak som jag upplever är STOR skillnad är att jag nu har glastaket (ej öppningsbart). Det är mycket tystare i kupén och typ inget vindbrus alls. Hade Soltaket i tidigare bilar och det var både kallras och vindbrus som gjorde mig tokig. Nu är det varmt och gott i bilen även från taket. Dessutom gör den större takhöjden i bil med glastaket att kupén känns mycket rymligare både fram och bak. Jag som är rätt lång slog huvudet i taket med Soltak, nu är det gott om utrymme.
Helt rätt. Det är klart det är så. Man ska inte behöva detaljgranska en ny bil, oavsett om den kostar hundratusen eller över en miljon. Det är en massa pengar oavsett och man vill ju ha en felfri produkt. Tyvärr är det inte alltid som man önskar. Men det är klart att du kommer bli nöjd. Och den som väntar länge...
Angående fotplattan var det lite olika bud om den ska finnas eller inte. Det var ju över ett halvår sedan jag skrev listan.
Jag vet inte hur det är nu, men gamla bilar har alltid haft en fotplatta, sen kom det några bilar som levererades utan. Och då hette det att den inte finns kvar. Fast man kunde ändå få den. Hur är det nu egentligen? Har nya bilar fotplatta eller inte?