Velar om Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Puttaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 dec 2017 20:41

Velar om Tesla

Inlägg av Puttaren »

Hej alla

Tänkte att det här är rätt ställe att fråga.

Jag har velat lite om bil och bl.a. tittat på en laddhybrid (Passat GTE). Men jag vill ju ha en snygg bil också.

Kör mest korta sträckor (under milen) och nån enstaka sväng till Kastrup (bor i Halmstad) så cirka 15 mil enkel väg då. En eller två gånger om året kör jag till Stockholm men då kan jag antingen ta god tid på mig eller ta frugans GTE.

Vad är egentligen Teslans pros and cons? Hur är byggkvaliteten - hört lite snack om amerikansk bil. Passaten är gedigen och har en trygg och välbekant förarmiljö.

Ska till Ängelholm imorgon för att kolla på en bil, men om jag inte ska leasa så funderar jag på att privatköpa en bil runt 500' om det finns någon. Sett en del 2014-2015 med 12-15000 mil. Finns några garantier kvar då?

Med en laddhybrid och en Tesla blir det såklart till att säkra upp. Nån som har erfarenhet av två elkonsumenter på uppfarten?

Tacksam för alla tips och råd.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Velar om Tesla

Inlägg av bylund »

Välkommen till forumet!
Nybilsgarantin är borta efter 8000 mil/4 år, men du har 8 års obegränsade mil på batteri och drivlina (om det inte är en gammal Model S 60, då är den 20 000 mil).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Velar om Tesla

Inlägg av fmm1000 »

Er elbil (specielt Tesla) noget for dig?

Hvis du ikke gider nogen form for planlægning, men bare vil kører 500 km, tisse i en flaske og så kører 500 km mere, behøver du ikke læse videre, for så er elbil ikke noget for dig :-).

Men kan du leve med mere planlægning ved langfart bør du seriøst overveje Tesla.
Husk på, at de Teslaer, der sælges i DK kun har 20 pct af den fulde afgift, så du får reelt en bil til to mio (og 500 heste), for den halve pris.
Prisen på Tesla i USA svarer til Mercedes S klasse, 7serie, A8 osv.

Har du mulighed for hjemmeladning er det begrænset, hvor meget du lader ude. Bilen har jo 250-400 kms kørsel hver morgen.
250 om vinteren i snevejr og 140 på motorvej. 400 om sommeren på landevej for 85, 90 og nyere 75 modeller.
Tesla 100d kan kører 50-130 km mere. Det vil sige den worst case kan kører 300 km og 530 om sommeren på landevej.
Dvs. turen fra Kbh til Aalborg kan gøres om sommeren uden ladning. Om vinteren vil turen Kbh-Aalborg kræve et ladestop på 10-15 minutter i Randers.


Teslaer kommer med otte års 100 procent garanti uden km begrænsning på drivlinjen (motor, gearkasse og batterier) fra da bilen var ny. 4 år eller 80.000 på resten. Ingen krav om service.
Giga billig i drivmiddel. Max 8000 kr om året uanset antal kørte kilometer, og så har du egen ladestation hjemme og må lade “gratis” på hele E ons eller (ikke og) Clevers netværk i Danmark. Dem, som har sommerhus, tager bare ladeboksen med og lader så også “gratis” i sommerhuset.



Fordele ved Tesla.
Følgende dele kan ikke gå i stykker, da de ikke findes. Kobling, turbo, flertrinsgeakasse, udstødning, tandrem, kardan osv.
Helt fladt gulv til alle tre passagerer på bagsædet pga manglende kardantunnel.
Instant torque. Altså ingen tøven, når man giver gas. Det er stærkt addictive.
Mange Teslaejere har stadig nybilsfornemmelsen efter flere års ejerskab.
Du er glad, når du skal bremse for gult, for du er hurtigere ud af lyskryds end Ferrari og Lamborghini.
100d er målt til 3,5 sek fra 0-60 mph. 85 og 90d klokket til 3,8. P-modellerne endnu hurtigere.
Forvarme med mobil app, så altid afrimet og dejlig varm bil om vinteren eller nedkøl inden afgang om sommeren.
Camper mode, gør at klimaanlægget kan kører, mens man er inde og handle eller man vil sove i bilen (også godt for efterladte babyer eller hunde i bilen :-).
Kan låses op og startes med mobil, så ingen panik, når nøglerne er væk.
Mere plads til skrammel end i Eklasse stationcar (bagagerum foran).
Sikreste bil i verden. Nærmest umulig at bodyrolle pga batterierne i bunden. Ingen metalklump ude foran, som gerne vil ind i kabinen ved uheld.
0 vibrationer fra motor.
Total lydløs ved bykørsel.
One pedal driving er genialt, da man bare bremser ved at hæve speederen og så sende bremsekraften ind i batterierne igen.
Naviens interface findes efter manges mening ikke bedre i hverken andre biler eller på mobil. Bare slide på skærmen, så navigerer den dig hjem.
Eller sig. Navigate to nearest pizza, så viser den alle pizzarier i nærheden. Endda med telefonnumre.
Aldrig mere stå og fedte med og indånde kræftfremkaldende stoffer på tanken.
Man har sin egen “tankstation” hjemme.
Man støtter ikke diktaturstater eller terroristers fortjeneste på oliesalg.
Kanon hotline 24 7 på telefon.
Du vågner op om morgenen, og så kan bilen lige pludselig noget nyt. Nævner i flæng. Styrer selv, parkerer selv, 100 heste mere, mulighed for at begrænse acceleration (hvis man kører med pensionister), osv osv.
Fedt multimediasystem ( med gratis spotify premium og podcasting pga bilen er online hele tiden).
Du kan hører dansk radio direkte fra nettet i udlandet (men netforbindelsen hikker af og til i udlandet).
Feed bas i lydanlægget (opgraderet anlæg).
Autopilot er genialt. Især ved køkørsel på motorvej.Det er så godt, at bilen nogen hævder bilen er 98 pct autonom, men det er ikke helt perfekt ved højere hastigheder, hvor det fejler lidt ind imellem, men alt i alt tager det meget af stressen ud ved motorvejskørsel. Det virker ikke over 150 kmt. Her kører man kun med adaptiv fartpilot.
Fedt community med masser af entusiaster, som gerne deler ud af hjælp og med erfaringer.


Ulemper.
Du kan ikke begå selvmord i garagen pga giftige gasser fra bilen.
Offline navigation fra point to point kunne være bedre.
Ikke mulighed for at lægge viapunkter ind i navien.
Nogle gange skal den lige genstarte skærmene som en computer (ca en gang hver anden måned).
Opladning i udlandet uden for Teslas ladenetværk er et mareridt, men for dem, som ikke har noget imod lidt planlægning, er det ikke været noget problem. Der er masser af Teslaladere i det meste af Europa.
Se mere her. https://www.tesla.com/da_DK/findus#/bou ... %20charger
Det kræver omlægning af ens tankegang, at kører elbil. Der skal planlægges mere, dog mindre og mindre jo større batteriet bliver.
Bor du i lejlighed skal du være rimeligt entusiastisk for at købe elbil, da opladning kan være noget rod, men tjek ladere tæt på din bopæl på plugshare.com
Nogen, som bor i byen, finder, at Tesla er et stort skrummel. Andre ser det ikke som noget problem. Den har et kæmpe bak-kamera-billede og viser i centimeter afstand til genstande foran og bagved. Men venderadius kan ikke sammensignes med en Fiat 500.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Velar om Tesla

Inlägg av mati »

Hej och kul att du funderar på att skaffa elbil.
För det första så tror jag att du skulle faktiskt klara dig med en mindre/billigare elbil än en Tesla, med tanke på dina körvanor. Om det nu är aktuellt för dig.
En Tesla är lite svår att jämföra med andra bilar, men om en Passat GTE är alternativet så skulle jag säga såhär:
Pros
- Grym prestanda
- Helelektrisk! Väger upp alla nackdelar för mig. Med en laddhybrid kommer du troligen få räckviddsångest hela tiden eftersom du inte vill att bensinmotorn hostar igång.
- Hög "ball-faktor" och fantastisk körkänsla
- förvånansvärt mycket plats för bagage, både fram och bak
- möjlighet att få nya funktioner med online-updates
- Supercharger-nätverket möjliggör gratis långresor
- Autopilot (fast VWs lane assist är i mina ögon mer funktion för pengarna)

Cons
- Varierande kvalitet. Passaten känns bättre ihopssatt och håller fömodligen också bättre ihop.
- Få service-center och delvis svårt att komma i kontakt med service.
- Dyr, om du inte har möjlighet att ta den som tjänstebil. Men Passaten är billigare oavsett.
- Ingen dragkrok
- Pinsamt dåligt helljus, inget kurvljus, ingen strålkastarspolning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Velar om Tesla

Inlägg av lem »

Var i liknande sits och se annan tråd mitt "bokslut efter exakt ett år".

Valet är svårare nu: många bilar runt 500'+, leaf 40 finns, billigaste S ~200' dyrare (dvs 930´+)
Då: Inga alternativ, alla bilar kostade 650´+, ny S snik kostade 732'

Kort:
- Köp en S för ~ 500' om Du inte har mkt god ekonomi
- Bilen fungerar, garanti är inte så viktigt
- Gör kravanalys men lägg på/värdera att få "the real thing".

Övrigt
- Säkring vid huset är inte så viktigt, du kommer ofta långt med 10A (Vi hade fyra elbilar som mest på 2 x 16 A). Titta över hur Du kommer att köra och hur mycket Du vill installera! Du kan ta beslut sent när Du köpt bilen. Dra fram trefashandske så är Du hyggligt rustad. Fixa wallbox om Du verkligen behöver och tycker det är värt det. Jag köpte en extra UMC som hanger på väggen.

Lycka till!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Puttaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 dec 2017 20:41

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Puttaren »

Tack för alla svar. Snabba ryck här!
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Smutt »

Alltså vi ungdomar kör Tesla :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Velar om Tesla

Inlägg av ezitsuj »

För mig så var det enkelt. Jag har en A6 Allroad med 320hk-dieseln idag (chippad till runt 400hk) och ville nu när jag bytte inte gå ner jättemycket i effekt.
Jag provkörde en Passat GTE , men även en V90 T8 och både är helt ok bilar, men båda blev när batteriet var tomt precis som vilken traditionell bil som helst.

Sen lånade jag en S100D av Tesla Täby en hel dag och var helt såld....
Jag trodde ärligt att min Audi var trasig när jag åkte hem sen... sånt jäkla ös i Teslan att det inte liknar något jag testat innan.
Blev kort helt kär i bilen, och det var "kört".

Även om en GTE / V90 ev hade varit ett smartare köp så blev det en Tesla :)
Så om du har råd, köp en Tesla. Jag är säker på att jag inte kommer ångra mig.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Velar om Tesla

Inlägg av bjelkeman »

Det är farligt för plånboken att provköra. Ett välkänt faktum bland Tesla ägare. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Velar om Tesla

Inlägg av ovelundkvist »

Köp! :D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Velar om Tesla

Inlägg av mans71 »

Köp Passaten!

Fast om du har råd med ekonomisk galenskap, provkör en Tesla. Sen slutar hjärnan att fungera rationellt och rätt som det är står en Tesla på uppfarten.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Kulingen »

mans71 skrev:
Köp Passaten!

Fast om du har råd med ekonomisk galenskap, provkör en Tesla. Sen slutar hjärnan att fungera rationellt och rätt som det är står en Tesla på uppfarten.
Haha håller med, Teslan är en väldigt stark drog.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10493
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Legato »

Köp! Troligast är att du liksom jag och många andra mest kommer fråga dig varför du inte gått över till ren el tidigare :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Herr X »

Jag hade en Passat innan jag köpte Teslan. Gillade byggkvaliteten och väghållningen på den - det var den bästa bil jag haft fram till då.

Sedan provkörde jag dessvärre en Model S. När jag och min fru körde hem från provkörningen i vår Passat, fick jag stanna till och hämta andan - jag trodde att den var på väg att välta. Den var seg, sladdrig och kändes otroligt ålderdomlig. Vi åkte direkt hem och beställde en Model S. Har inte ångrat mig en sekund. Blev överentusiastisk. Startade podcast.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Velar om Tesla

Inlägg av miksch »

Om du inte vurderar at köpa en Tesla så borde du inte provköra. Mitt bästa råd. Sätt deg inte i bilen!
Jag gjorde det, och det blev dyrt.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Velar om Tesla

Inlägg av EnTraktor »

Jag provkörde en model S i Täby för drygt 3 år sedan och beställde en samma dag. Sedan köpte jag en till. Och sedan köpte jag en till. Det har gått så långt att när jag hyr bil på semestern så blir det Tesla. Kan inte tänka mig att äga en bil som drivs med en bränslemotor igen. Varje dag som du fortsätter vela är en dag som du går miste om att köra Tesla.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Velar om Tesla

Inlägg av mati »

miksch skrev:
Om du inte vurderar at köpa en Tesla så borde du inte provköra. Mitt bästa råd. Sätt deg inte i bilen!
Jag gjorde det, och det blev dyrtBild.
Så är det. När man fortfarande befinner sig i övervägandeprocesen mellan en sansad bil och en Tesla ska man aldrig provköra en Tesla. För då är det garanterat kört. Skulle man då efteråt upptäcka att man t ex inte har råd eller att någon i familjen anser att det blir för dyrt (det brukar de tycka har jag hört), vad gör man då liksom? Man är ju redan beroende och alternativa droger (aka laddhybrider) har ingen effekt längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Yxel »

Körde diesel. Provkört teslor vid 3 tillfällen. Det slutade som för alla andra, köpte en begagnad Tesla för oerhörtmycketpengar (köpt privat, finansiera privat)... kommer aldrig att ångra mig (haft bilen en vecka)
Multicoat Red Model X P100D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Smutt »

Det värsta är hur fast man blir efter köpet finns fortfarande bara Tesla på andra plats mini Tesla (för barn) sen övriga saker som drivs på el,och på 4plats allt med avgasrör
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Tars »

bjelkeman skrev:
Det är farligt för plånboken att provköra. Ett välkänt faktum bland Tesla ägare. :D
Förstår inte alls vad du menar. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Velar om Tesla

Inlägg av mati »

Tars skrev:
bjelkeman skrev:
Det är farligt för plånboken att provköra. Ett välkänt faktum bland Tesla ägare. :D
Förstår inte alls vad du menar. Bild
Behöver du verkligen fortfarande provköra för att övertyga dig själv? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Simon »

Några nackdelar med Tesla som ingen har nämnt (jag har personlig erfarenhet av samtliga):
  • Inga handtag ovanför dörrarna. Passagerarna har ingenstans att hålla sig i när man kör som teslan lockar till att köra.
  • De enda takräcken som passar är ett härke att sätta på. Tar ca 8 gånger längre tid än vanliga takräcken och det är fullt med smådelar man kan tappa bort.
  • Inga fönsterkarmar på dörrarna. För att öppna dörren måste glasrutan öppnas (automatiskt) ett par cm, men har rutan frusit så sitter hela dörren fast.
  • Även om man har laddning hemma och har tillgång supercharger så funkar laddningen utanför denna sfär inte alltid felfritt. Laddare kan vara upptagna eller trasiga eller befinna sig en ordentlig promenad från stället man ska till. Laddning hos vänner och släktingar kan göra att propparna går om de inte har koll på säkringar, faser och kopplingar. Planering av laddning behöver alltid inkludera en reservplan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Velar om Tesla

Inlägg av mati »

Instämmer. Kompletterande kan jag tillägga att avsaknaden av handtag och dörrkarmar gör det svårt eller omöjligt för äldre personer att kliva i och ur bilen. Det finns ingenting att hålla sig i. Kanske lättare i en Model X, vet ej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Velar om Tesla

Inlägg av improwise »

När man kan köpa typ en Passat som går 50 mil på el och med samma prestanda för halva priset så lär det bli tufft för Tesla om inte saker som denna förbättras. Tur man iaf har garanterat restvärde, om nu den som garanterat det finns kvar då. Det är för mkt som inte riktigt håller nivån det borde i dessa prisklasser...
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Velar om Tesla

Inlägg av Kulingen »

improwise skrev:
När man kan köpa typ en Passat som går 50 mil på el och med samma prestanda för halva priset så lär det bli tufft för Tesla om inte saker som denna förbättras. Tur man iaf har garanterat restvärde, om nu den som garanterat det finns kvar då. Det är för mkt som inte riktigt håller nivån det borde i dessa prisklasser...
En passat för halva priset med den prestandan? En passat med lite utrustning rusar ganska snabbt upp i pris, lägg därtill ett dyrt batteri. Och bad är felet på Teslan? Dörrhandtagen?
Med ditt tänk är det konstigt att det huvudtaget säljs passat när man kan få en Skoda Superb fullutrustad till betydligt lägre pris.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar