Krångelbilen
Moderator: Redaktion
Krångelbilen
Jag skäms nästan, men det är bara en dag sedan jag hade bilen på service. Och idag går den inbyggda laddaren sönder. Det har hänt en gång förut i somras. Då byttes den på garanti. Idag är det samma fel igen.
Snart kör jag kärran till skroten och köper en billig bensinbil. Jag orkar inte längre.
Snart kör jag kärran till skroten och köper en billig bensinbil. Jag orkar inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Krångelbilen
Tråkigt att höra. Känns som att det är stort lotteri att köpa en Tesla. Kvaliteten är alldeles för ojämn.
Jag kommer hålla fast vid min bil nåt år till men ärligt talat så tror jag inte det blir nån mer Tesla efter det. Man ska aldrig säga aldrig dock men känslan är den iaf.
Jag kommer hålla fast vid min bil nåt år till men ärligt talat så tror jag inte det blir nån mer Tesla efter det. Man ska aldrig säga aldrig dock men känslan är den iaf.
Om tre månader har jag haft den ett år. Jag kommer inte behålla den två år till, finns inte på världskartan. Jag har varken råd eller ork att åka till Mölndal titt som tätt. Och den där jobbiga känslan att man aldrig vet vad som går sönder idag vill jag inte ha längre.
Frågan är vem som vill köpa den och vad jag ska ha istället. En kvalitetsbil helst. En Trabant kanske.
Frågan är vem som vill köpa den och vad jag ska ha istället. En kvalitetsbil helst. En Trabant kanske.
Varför inte köpa en begagnad Prius eller nåt för långkörning och använd e-Golfen så mycket det går i vardagen. Det borde väl vara ok även om du måste besöka en mack då och då.mati skrev:Om tre månader har jag haft den ett år. Jag kommer inte behålla den två år till, finns inte på världskartan. Jag har varken råd eller ork att åka till Mölndal titt som tätt. Och den där jobbiga känslan att man aldrig vet vad som går sönder idag vill jag inte ha längre.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Samma här, Leafen har bara haft ett enda fel för mig och det var 12V-batteriet som gav upp nyligen (efter ca 4år) och det bytte jag pissenkelt själv på en kvart 
(inte ens det är enkelt på Teslan fast det är en känd svag punkt)

(inte ens det är enkelt på Teslan fast det är en känd svag punkt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är himla jobbigt att ha långt till SC.
Jag har haft massor av fel på min X, men det har inte känts så jobbigt. Åker till SC , flyttar barnstolarna och drar. Sedan får jag några dagar senare hämta en tvättad fin bil. SC ligger ju tämligen nära mitt jobb så jag tappar max 30min per besök.
Jag har haft massor av fel på min X, men det har inte känts så jobbigt. Åker till SC , flyttar barnstolarna och drar. Sedan får jag några dagar senare hämta en tvättad fin bil. SC ligger ju tämligen nära mitt jobb så jag tappar max 30min per besök.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Usch vad trist @mati
Du tycks verkligen ha blivit snuvad på den goa Tesla-känslan.
Det enda återkommande fel jag haft är ett knarrande ljud i A-stolpen vänster fram.
Du tycks verkligen ha blivit snuvad på den goa Tesla-känslan.

Det enda återkommande fel jag haft är ett knarrande ljud i A-stolpen vänster fram.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
- lator
- Teslaägare
Jag minns tydligt hur du i ett inlägg för ett bra tag sen skrev att du aldrig skulle gå tillbaka till en explosionsmotordriven bil utan hellre skulle cykla/gå/rida eller något sånt... Så detta är säkert bara en tillfällig sinnesförvirring men om du står på dig så ge mig ett bra bud så befriar jag dig från "krångelbilen". Jag lovar att jag betalar bättre än skroten och då har jag ändå tre gånger så långt som du till SC...mati skrev:Jag skäms nästan, men det är bara en dag sedan jag hade bilen på service. Och idag går den inbyggda laddaren sönder. Det har hänt en gång förut i somras. Då byttes den på garanti. Idag är det samma fel igen.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Allt gnissel och knarr har jag redan valt att bortse från. Det får man leva med tror jag. Men om såna viktiga komponenter, som nu den inbyggda laddaren, inte håller mer än några månader blir det lite allvarligare. Det är tredje gången på 1,5 år som jag har en trasig laddare. Andra gången på den här bilen, och en gång på förra bilen.bladh skrev:Usch vad trist @mati
Du tycks verkligen ha blivit snuvad på den goa Tesla-känslan.![]()
Nej, jag vill såklart inte ha en bensinbil. En ny Leaf kan vara väldigt intressant. Eller en Passat GTE. Då får jag åtminstone dragkrok, även om den går till hälften på bensin.lator skrev:Jag minns tydligt hur du i ett inlägg för ett bra tag sen skrev att du aldrig skulle gå tillbaka till en explosionsmotordriven bil utan hellre skulle cykla/gå/rida eller något sånt... Så detta är säkert bara en tillfällig sinnesförvirring men om du står på dig så ge mig ett bra bud så befriar jag dig från "krångelbilen". Jag lovar att jag betalar bättre än skroten och då har jag ändå tre gånger så långt som du till SC...
Du vill inte ha min bil. Du har ju ännu längre till SC och om du inte är pensionär har du säkerligen annat att göra än att köra bilen till verkstaden minst en gång i månaden.
Ja, man kan väl säga att den goa Tesla-känslan har förvandlats till sorg och bekymmer. Och enorm besvikelse såklart. Det värsta är att de flesta problemen inte är elbilsrelaterade. Det hade varit så mycket enklare. Då hade man kunnat säga att det där med elbilar funkar inte, jag ger upp och köper en diesel igen. Men så enkelt är det inte. Det finns egentligen inget alternativ, jag vill ju ha en elbil. Då kan man inte bara gå och köpa vilken annan bil som helst. Tyvärr. Men Tesla fungerar inte för mig längre. Det är ganska kört.
Vid bilinköp är faktiskt avstånd till serviceverkstad något som alltid varit viktigt för mig för frågan är aldrig om något krånglar på bilen utan när.
Dock har min Tesla hittills klarat sig bra och hoppas att det fortsätter så. Har haft en Prius sedan 2004 för en anställd i firman som gått i pension förra året och då köpte ut bilen. Den har aldrig haft något större problem men ändå säkert 6 turer extra till service för utbyte av delar som gjorts av Toyota i förebyggande/garanti syfte då det visat sig att någon underleverantörs del i sällsynta fall kunnat ge problem. Finns nog ingen bil som inte åker på extra åtgärder förutom service, sedan kanske inte alla åtgärder är akuta men ändå, avstånd till service är viktigt.
Dock har min Tesla hittills klarat sig bra och hoppas att det fortsätter så. Har haft en Prius sedan 2004 för en anställd i firman som gått i pension förra året och då köpte ut bilen. Den har aldrig haft något större problem men ändå säkert 6 turer extra till service för utbyte av delar som gjorts av Toyota i förebyggande/garanti syfte då det visat sig att någon underleverantörs del i sällsynta fall kunnat ge problem. Finns nog ingen bil som inte åker på extra åtgärder förutom service, sedan kanske inte alla åtgärder är akuta men ändå, avstånd till service är viktigt.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Jag kanske har ren tur bara: några garantigrejer är det enda jag haft på nästan 10' mil sedan mars -16.
Visst är det några små oljud här och där men fasen så mycket bättre än ett sotlok!
Visst är det några små oljud här och där men fasen så mycket bättre än ett sotlok!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- lator
- Teslaägare
Jo, jag vill ha din bil om jag får den för ett pris som jag klarar att betala. Detta trots att jag inte är pensionär (och antagligen aldrig blir) men jag har skruvat med bilar i över 40 år och struntar antagligen i var SC ligger för de kan skicka grejerna till mig eller så beställer jag det som behövs från en skrot i Norge.mati skrev:Du vill inte ha min bil. Du har ju ännu längre till SC och om du inte är pensionär har du säkerligen annat att göra än att köra bilen till verkstaden minst en gång i månaden.
Det är verkligen jättetråkigt att du har fått en bil som du inte alls är nöjd med och egentligen så borde ju Tesla erbjuda dig att byta ut den mot en likvärdig (men fungerande) utan kostnad!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det är absolut sant. Och jag kan leva med att jag behöver offra någon dag enstaka gånger för att åka till service. Men bilfan ska inte gå sönder hela j*a tiden. Det är helt enkelt inte okej. Man måste kunna lita på en bil, inte behöver vara rädd att nånting går sönder. Hittills har det alltid varit nånting som behövde åtgärdas, alltid nånting som stod på listan för framtida servicebesök. Jag har alltså inte haft en felfri bil sedan jag hämtade den i mars förra året. Det är helt otroligt och totalt otänkbart för andra märken. Dessutom är ju garantin inte obegränsad lång.
Jag kan inte sälja den ännu. Mig veterligen måste man leasa den i minst ett år innan man får sälja den. Det blir i slutet på mars. Vet inte vad den är värd. Man vill ju åtminstone ha så mycket att man kan betala restskulden på den. Jag har i dagsläget inte riktigt koll på hur mycket det är.lator skrev:Jo, jag vill ha din bil om jag får den för ett pris som jag klarar att betala.
Hade inte du en felfri ( i teslas värld felfri ) bil och bytte upp ( ner ) dig ?
Maximalt otur där
Maximalt otur där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det borde göras en undersökning hur ofta bilen är på verkstaden.
Min förutfattade mening(kalla det skrock) att om man måste åka in på verkstaden i början av ägandet så är bilen förhäxad, då skall man be om att få en ny illa kvick om man kan, annars kommer problemen garanterat växa. (spec när det gäller elfel)
Min förutfattade mening(kalla det skrock) att om man måste åka in på verkstaden i början av ägandet så är bilen förhäxad, då skall man be om att få en ny illa kvick om man kan, annars kommer problemen garanterat växa. (spec när det gäller elfel)
Jag har också en restlista som aldrig tar slut, men det är överkomliga saker (förutom tvättbrädebeteendet vid maxgas som jag börjar bli sjukt less på)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Remuz skrev:Jag har också en restlista som aldrig tar slut, men det är överkomliga saker (förutom tvättbrädebeteendet vid maxgas som jag börjar bli sjukt less på)
Just ja, det där tvättbrädebeteendet har börjat bli ett problem igen nu när vägarna här är halkfria. Måste försöka få det fixat till våren när jag fått på originalhjulen.
Ja, min förra bil hade också en del problem. Men de var mest pga att första ägaren uppenbarligen inte hade brytt sig så hemskt mycket. Det var de typiska felen som tidiga Model S brukade ha. De åtgärdades och sen var det ganska lugnt. Mitt upp-/nerbyte berodde ju på att jag ville spara pengar och leasa en bil på firman istället för att äga en privat. Otur ja, det kan man väl säga. Det började ju asdåligt redan från början när Tesla pga sin otroliga inkompetens såg till att jag nästan hamnade hos inkasso samtidigt som jag kom i kläm med min bank eftersom de ansåg att jag olovligt hade sålt min bil utan att betala lånet på den. Vilket Tesla skulle ha gjort. Som de inte har gjort. Men det är en annan tråd.e5m1r skrev:Hade inte du en felfri ( i teslas värld felfri ) bil och bytte upp ( ner ) dig ?
Maximalt otur där
Men redan då fick jag dåliga vibbar och de fortsatte bara att växa till sig när bilen skulle tillbaka till Mölndal bara några dagar efter att jag hade hämtat den, bara för att Tesla hade "glömt" att kalibrera radarn. Och så glömde de sina verktyg i bilen som jag fick lämna tillbaka när nästa sak behövde åtgärdas. Och så fortsatte eländet. Och nästa fel osv. Över 30 mil varje gång. Man blir mör till sist.
Riktigt trist och du har riktig oflyt! Men att 3 st!!!? ombordladdare har gått sönder måste vara något slags rekord? Nu har jag dålig koll på el, men låter som det skulle vara något fel på elanläggningen där du laddar.. spänningsfall eller peakar? 

2016 Model S 75
Tänker du ändå skrota den så kan jag tänka mig att förbarma mig över den, trots att den inte har dragkrok!
Men du kan iaf glädjas åt en fyndig rubrik på den här tråden!

Men du kan iaf glädjas åt en fyndig rubrik på den här tråden!

Nja, den första laddaren i gamla bilen var konstig redan när jag fick bilen. Tesla lagade den. Sen gick den sönder igen när jag laddade på en publik 22kW-stolpe (tror jag) och så byttes den. Nya bilens laddare råkade faktiskt gå sönder vid samma stople båda gångerna, men inte på samma ställe som den första laddaren. Jag frågade Tesla förra gången om det kan ha varit stolpens fel eller om det var bilens fel, och jag fick det tydliga svaret av Tesla service att det var bilen som kvaddade stolpen och inte tvärtom. I stolpen hade jordfelsbrytaren gått. Jag antar att det är ren slump att det hände på samma ställe igen, eftersom jag brukar ladda bilen där varje dag.Jensa skrev:Riktigt trist och du har riktig oflyt! Men att 3 st!!!? ombordladdare har gått sönder måste vara något slags rekord? Nu har jag dålig koll på el, men låter som det skulle vara något fel på elanläggningen där du laddar.. spänningsfall eller peakar?
Skumt! Jag var annars inne på samma teori som Jensa. Det vill säga om bilens batteriladdare pajar för andra gången inom en kort tidsperiod så verkar det osannolikt att det egentliga felet är laddaren. Istället kan det bero på att laddarens elektronik är känslig för yttre störningar, typ strömspikar, mm. Har själv haft dom problemen med pajade datorer, modem, mm innan man förstärkte upp nätet där jag bor.mati skrev:Nja, den första laddaren i gamla bilen var konstig redan när jag fick bilen. Tesla lagade den. Sen gick den sönder igen när jag laddade på en publik 22kW-stolpe (tror jag) och så byttes den. Nya bilens laddare råkade faktiskt gå sönder vid samma stople båda gångerna, men inte på samma ställe som den första laddaren. Jag frågade Tesla förra gången om det kan ha varit stolpens fel eller om det var bilens fel, och jag fick det tydliga svaret av Tesla service att det var bilen som kvaddade stolpen och inte tvärtom. I stolpen hade jordfelsbrytaren gått. Jag antar att det är ren slump att det hände på samma ställe igen, eftersom jag brukar ladda bilen där varje dag.Jensa skrev:Riktigt trist och du har riktig oflyt! Men att 3 st!!!? ombordladdare har gått sönder måste vara något slags rekord? Nu har jag dålig koll på el, men låter som det skulle vara något fel på elanläggningen där du laddar.. spänningsfall eller peakar?
https://www.sydsvenskan.se/2017-07-31/e ... ersattning
Installerat 13,2 kWp solceller