Vad är typical?
Moderator: Redaktion
- Andreas Muller
- Teslaägare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 30 apr 2016 10:02
Vad är typical?
Nu har jag bytt min 90D till en 100D. Då förväntade jag mig också en längre räckvidd. Men det finns en misstanke att under nästan samma förhållanden är förbrukning för den 100D mist 15% högre. Detta trots samma däck, mer eller mindre samma körningar och körstil och samma temperaturförhållanden. För 90D ligger typical på 155 medan det ligger för 100D på 197. Har någon uppmärksammat samma sak och hur beräknas typical nivåföbrukning?
Stromare
Re: Vad är typical?
155 låter extremt lågt för att vara vintertid. Normalt är snarare ca 200 på vintern i lägre hastigheter, och kanske 250 om du kör motorväg.
155 är ungefär vad jag har på min 90D sommartid, och nu på vintern ligger jag i princip alltid över 200.
OBS: Dessa värden är bara jämförbart efter första 50ish km:erna, eftersom att bilen innan dess lägger så mkt energi på uppvärmning.
155 är ungefär vad jag har på min 90D sommartid, och nu på vintern ligger jag i princip alltid över 200.
OBS: Dessa värden är bara jämförbart efter första 50ish km:erna, eftersom att bilen innan dess lägger så mkt energi på uppvärmning.
Re: Vad är typical?
Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Om du menar typisk förbrukning så håller jag med GiGurra att 155 är extremt lite. Jag har som lägst kommit ner till 160Wh/km vid ren landsvägskörning 80-90km/tim en vanlig svensk sommardag på 19"-däck. Annars snittar jag på sommarn runt 180 ungefär. Jag kör nästan aldrig motorväg.
Nu på vintern ligger förbrukningen runt 230 under samma förhållanden.
Om du menar typisk förbrukning så håller jag med GiGurra att 155 är extremt lite. Jag har som lägst kommit ner till 160Wh/km vid ren landsvägskörning 80-90km/tim en vanlig svensk sommardag på 19"-däck. Annars snittar jag på sommarn runt 180 ungefär. Jag kör nästan aldrig motorväg.
Nu på vintern ligger förbrukningen runt 230 under samma förhållanden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är typical?
Jag körde en nöjesturer på Öland förra vecka på 19 mil då låg jag på 148 men jag åkte ca 70 km/h i nollgradigt väder.mati skrev:Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Om du menar typisk förbrukning så håller jag med GiGurra att 155 är extremt lite. Jag har som lägst kommit ner till 160Wh/km vid ren landsvägskörning 80-90km/tim en vanlig svensk sommardag på 19"-däck. Annars snittar jag på sommarn runt 180 ungefär. Jag kör nästan aldrig motorväg.
Nu på vintern ligger förbrukningen runt 230 under samma förhållanden.
Re: Vad är typical?
Ja, jo, jag har klarat lite drygt 120Wh/km med min P85 på sommarn, men jag skulle inte kalla det för vanlig körning. Det inkluderar både låg hastighet och snålkörning enligt konstens alla regler, dvs pulse & glide. Samtidigt upplever jag inte att det är möjligt att komma ner i så låg förbrukning med min 90D. Trots att den är snålare på papperet. Troligen sämre däck.Kulingen skrev:Jag körde en nöjesturer på Öland förra vecka på 19 mil då låg jag på 148 men jag åkte ca 70 km/h i nollgradigt väder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är typical?
Får testa igen i sommar, ska man stänga av stora skärmen för att komma ner i dessa siffror? Hur gör man det i så fall?mati skrev:Ja, jo, jag har klarat lite drygt 120Wh/km med min P85 på sommarn, men jag skulle inte kalla det för vanlig körning. Det inkluderar både låg hastighet och snålkörning enligt konstens alla regler, dvs pulse & glide. Samtidigt upplever jag inte att det är möjligt att komma ner i så låg förbrukning med min 90D. Trots att den är snålare på papperet. Troligen sämre däck.Kulingen skrev:Jag körde en nöjesturer på Öland förra vecka på 19 mil då låg jag på 148 men jag åkte ca 70 km/h i nollgradigt väder.
Re: Vad är typical?
Nej, inget sånt. Om du vill hålla dig runt 80km/h gasar du lagom raskt upp till 90, sen lägger du i neutral och låter bilen rulla ner till 70. Och så lägger du i D igen och gasar upp till 90 osv. Det låter konstigt, men det är ett gammalt knep som jag trodde fungerade bara med fossilbilar. Men det har visat sig att det fungerar ypperligt även med en elbil. Utöver det så ska du komma ihåg att inte accelerera i uppförsbackar. Låt bilen bli långsammare i den takt den vill utan att kompensera för mycket med högerfoten. I nerförbackar frirullar du och får tillbaka farten som du har tappat på vägen upp. Det krävs lite övning, och man kanske ska se till att man inte får andra bilister att få dubbelfnatt när man håller på sådär, men om vägarna är tomma kan det vara kul att utmana sig själv.Kulingen skrev:Får testa igen i sommar, ska man stänga av stora skärmen för att komma ner i dessa siffror? Hur gör man det i så fall?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är typical?
Aha, ja, just ja den där typical-linjen. Den har jag också på 190.mati skrev:Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Om du menar typisk förbrukning så håller jag med GiGurra att 155 är extremt lite. Jag har som lägst kommit ner till 160Wh/km vid ren landsvägskörning 80-90km/tim en vanlig svensk sommardag på 19"-däck. Annars snittar jag på sommarn runt 180 ungefär. Jag kör nästan aldrig motorväg.
Nu på vintern ligger förbrukningen runt 230 under samma förhållanden.
Re: Vad är typical?
Oj det lät jobbigt hihi får se om jag testar. Laddar bilen upp batteriet i neutral?mati skrev:Nej, inget sånt. Om du vill hålla dig runt 80km/h gasar du lagom raskt upp till 90, sen lägger du i neutral och låter bilen rulla ner till 70. Och så lägger du i D igen och gasar upp till 90 osv. Det låter konstigt, men det är ett gammalt knep som jag trodde fungerade bara med fossilbilar. Men det har visat sig att det fungerar ypperligt även med en elbil. Utöver det så ska du komma ihåg att inte accelerera i uppförsbackar. Låt bilen bli långsammare i den takt den vill utan att kompensera för mycket med högerfoten. I nerförbackar frirullar du och får tillbaka farten som du har tappat på vägen upp. Det krävs lite övning, och man kanske ska se till att man inte får andra bilister att få dubbelfnatt när man håller på sådär, men om vägarna är tomma kan det vara kul att utmana sig själv.Kulingen skrev:Får testa igen i sommar, ska man stänga av stora skärmen för att komma ner i dessa siffror? Hur gör man det i så fall?
Re: Vad är typical?
Nej.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Andreas Muller
- Teslaägare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 30 apr 2016 10:02
Re: Vad är typical?
mati skrev:Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Om du menar typisk förbrukning så håller jag med GiGurra att 155 är extremt lite. Jag har som lägst kommit ner till 160Wh/km vid ren landsvägskörning 80-90km/tim en vanlig svensk sommardag på 19"-däck. Annars snittar jag på sommarn runt 180 ungefär. Jag kör nästan aldrig motorväg.
Nu på vintern ligger förbrukningen runt 230 under samma förhållanden.
Det är precis den Tesla benämning av typical jag menar. Hur kan den skilja sig så mycket mellan 90D och 100D? Annars håller jag helt med dem andra inlägg. Typical för min förbrukning ligger under sommartid kring 200 ibland strax under och under vintertiden kring 230. Men med den nya 100D kommer aldrig under 240 även vid riktig snålkörning.
Stromare
Re: Vad är typical?
Men det är just det som är vitsen. Regenereringen är jättebra när man måste bli långsammare och alternativet hade varit att använda den mekaniska bromsen. Då är det naturligvtis kanonbra att man kan pysta in energi i batteriet istället för att värma upp omgivningen.Kulingen skrev:Det var ett kort och koncist svarbylund skrev:Nej.
Men även regenereringen är långt ifrån förlustfri. Om man har tid så bör man låta bilen rulla istället. De flesta andra elbilar erbjuder olika regen-nivåer inklusive frirullning (utan att behöva lägga i N) som en möjlighet för att snålköra.
Anledningen till att man ska gasa och rulla är att motorn är en aning effektivare under last. Den drar alltså mindre el under accelerationen med efterföljande rullning (som är gratis) än om man hade kört i konstant hastighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är typical?
Skulle man ha lite batteri kvar i bilen och körde så här när man har en passagerare så blir man nog idiotförklarad hihimati skrev:Men det är just det som är vitsen. Regenereringen är jättebra när man måste bli långsammare och alternativet hade varit att använda den mekaniska bromsen. Då är det naturligvtis kanonbra att man kan pysta in energi i batteriet istället för att värma upp omgivningen.Kulingen skrev:Det var ett kort och koncist svarbylund skrev:Nej.
Men även regenereringen är långt ifrån förlustfri. Om man har tid så bör man låta bilen rulla istället. De flesta andra elbilar erbjuder olika regen-nivåer inklusive frirullning (utan att behöva lägga i N) som en möjlighet för att snålköra.
Anledningen till att man ska gasa och rulla är att motorn är en aning effektivare under last. Den drar alltså mindre el under accelerationen med efterföljande rullning (som är gratis) än om man hade kört i konstant hastighet.
Re: Vad är typical?
Det tror jag faktiskt inte. En Tesla rullar lääääänge. Man märker det knappt som passagerare att bilen blir långsammare. Och om föraren håller accelerationerna på en rimlig nivå, vilket är viktigt för att det här ska fungera, så märker passagerarna inte så mycket av det heller.Kulingen skrev:Skulle man ha lite batteri kvar i bilen och körde så här när man har en passagerare så blir man nog idiotförklarad hihi
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad är typical?
För att förtydliga lite, en elmotor är alltså inte lika effektiv vid låg belastning (man kör på låg effekt vid konstart medelmåttig fart) som den är vid högre belastning (en acceleration eller om man hållermati skrev:Det tror jag faktiskt inte. En Tesla rullar lääääänge. Man märker det knappt som passagerare att bilen blir långsammare. Och om föraren håller accelerationerna på en rimlig nivå, vilket är viktigt för att det här ska fungera, så märker passagerarna inte så mycket av det heller.Kulingen skrev:Skulle man ha lite batteri kvar i bilen och körde så här när man har en passagerare så blir man nog idiotförklarad hihi
en högre hastighet även om den är jämn sas).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vad är typical?
Får göra ett rullningsprov på E22an när det är lite bilar ute dåmati skrev:Det tror jag faktiskt inte. En Tesla rullar lääääänge. Man märker det knappt som passagerare att bilen blir långsammare. Och om föraren håller accelerationerna på en rimlig nivå, vilket är viktigt för att det här ska fungera, så märker passagerarna inte så mycket av det heller.Kulingen skrev:Skulle man ha lite batteri kvar i bilen och körde så här när man har en passagerare så blir man nog idiotförklarad hihi

Re: Vad är typical?
Hade rekord i förbrukning idag i minus 12 grader 6.5 mil i snitt 255 Wh/km fick ha på range mode Off. Jag brukar ligga under 200 Wh/km även nu i vinter.
Re: Vad är typical?
Alltså hur kör ni
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra
Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra

Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vad är typical?
Jag kör normal hastighet enlig skyltarna och låter bilen bromsa och ladda batteriet, att mina resor till jobbet är 6.5 mil enkel resa så gör väl det att det sjunker. Fick bilen den 6 september ska bli roligt att testa den mera i sommar hur den beter sig.e5m1r skrev:Alltså hur kör ni
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra
Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan
P.s. Du har väl inte bagaget fullt med bly?

Re: Vad är typical?
HheheKulingen skrev:Jag kör normal hastighet enlig skyltarna och låter bilen bromsa och ladda batteriet, att mina resor till jobbet är 6.5 mil enkel resa så gör väl det att det sjunker. Fick bilen den 6 september ska bli roligt att testa den mera i sommar hur den beter sig.e5m1r skrev:Alltså hur kör ni
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra
Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan
P.s. Du har väl inte bagaget fullt med bly?
Inget bly i bagaget jag kör också skyltad hastighet + eventuell moms om väglaget tillåter
Antar att jag kör mindre ekonomiskt och mer aggressivt då

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vad är typical?
+moms är för mycket för herr blåljus t.o.m. matmomsen är för mycket. Kan bero på vägar också, underlag, antal backar, kurvor mm.e5m1r skrev:HheheKulingen skrev:Jag kör normal hastighet enlig skyltarna och låter bilen bromsa och ladda batteriet, att mina resor till jobbet är 6.5 mil enkel resa så gör väl det att det sjunker. Fick bilen den 6 september ska bli roligt att testa den mera i sommar hur den beter sig.e5m1r skrev:Alltså hur kör ni
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra
Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan
P.s. Du har väl inte bagaget fullt med bly?
Inget bly i bagaget jag kör också skyltad hastighet + eventuell moms om väglaget tillåter
Antar att jag kör mindre ekonomiskt och mer aggressivt då
Re: Vad är typical?
Jag kör lugnt och försiktigt utan att stressa bilen. Jag alldeles för nojig att nånting havererar och att jag blir strandsatt mitt i ödemarken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är typical?
Du säger den brukar ligga på 190 för en 90D, Är den olika på olika individer av samma modell? När jag kollat på siffran som anger förbrukning sen senaste laddning och delar den med förbrukade "typical km" så brukar jag typiskt hamna på 175-180 på min 90D. Då har jag mätt på längre turer och de relativa siffrorna några mil in på resan i händelse att energimätaren inte räknar in förbrukningspuckeln vid start på resan.mati skrev:Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Har inte kollat dessa på sommaren men tycker inte det borde spela någon roll.
Tycker det är irriterande lågt värde på typical, jag kan leva med huvudräkningen att få om typical till verkliga men det är en svår pedagogik när man försöker förklara för andra som är med under längre turer. Att låta den visa procent är iofs ärligare men den gillar jag inte heller, hade nog varit bäst om den bara visat hur många kwh man har kvar.
Re: Vad är typical?
Instämmer. Jag kör alltid med procentvisning. Den beräknade räckvidden är ju inget annat än glädjemätning och man måste ändå räkna för att veta hur långt man kan köra. Då är det bättre att visa procent, eftersom det är en hyfsat rättvisande siffra.
I mobiltelefonen visar man ju också procent och inte återstående batteritid eller så. Det är samma sak tycker jag.
I mobiltelefonen visar man ju också procent och inte återstående batteritid eller så. Det är samma sak tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14