Byte backkamera 6700:-

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

kontakten2

Byte backkamera 6700:-

Inlägg av kontakten2 »

Kameran la av för några veckor sedan. Flera omstart gjordes men utan att den kickade igång igen. Tror vatten har förstört den.

Efter service skiftades kameran ut och den fungerar nu. Det komiska är att tesla klagade på att baslådan(eftermonterad) kunde störa ut kameran.
Tesen var att ström från 12v kan störa ut canbusen och därmed få kameran att bli ödelagd. Jag nämnde inte för tesla att jag jobbar med canbus på jobbet. På frågan om den nya kameran löste problemet och test av
att koppla in och ur baslådan gjorde någon skillnad var självklart svaret Nej, nya kameran löste problemet. :roll:

till råga på allt vill tesla ha betalt för detta när bilen är inom garanti (mindre än 5år och under 10000mil, köpt i norge så längre garantitid där)
Garantibevis bifogades och väntar nu på svar.

Så något märkligt att det ska kosta 6700 för en backkamera samt att kromlisten är förstörd och limrester över ena bakljuset.
Dom har lite att jobba på teslamalmö ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Byte backkamera 6700:-

Inlägg av mati »

Ja, den goda gamla tiden när allting byttes och lagades på garanti utan tjafs är nog över. Har du satt på en klisterlapp nånstans som inte är Teslas egna så får du problem med garantin om det visar sig att klisterlappen har knäckt dina drivknutar.
Jag har faktiskt plockat bort min dashcam så länge bilen inte är felfri. Jag har ingen lust att behöva diskutera att den kan vara orsaken till det ena och det andra. (Inte att de har sagt nånting än men jag vill inte riskera nåt)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Det löste sig :)
stå på er om ni inte får ett Ja direkt.

Jag är fortfarande kluven till hur det är möjligt med 6700 för skiftet om man inte haft garanti :roll:
Användarvisningsbild
Weddan
Teslaägare

Inlägg av Weddan »

Jag hade nog bytt själv om garantin var borta :O
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

6300kr för arbetet då alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
6300kr för arbetet då alltså...
Får inte glömma kronmlisten. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Mr Jonsson

Inlägg av Mr Jonsson »

Hur kan du få Norsk garanti att gälla i Sverige? Gäller alltid den garantin i det landet man har köpt den från på en Tesla? Är det något speciellt man ska tänka på när man ska köpa en Tesla? Hade ni valt en ny eller begagnad? Är det lönt att importera själv som du gjorde?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Mr Jonsson skrev:
Hur kan du få Norsk garanti att gälla i Sverige? Gäller alltid den garantin i det landet man har köpt den från på en Tesla? Är det något speciellt man ska tänka på när man ska köpa en Tesla? Hade ni valt en ny eller begagnad? Är det lönt att importera själv som du gjorde?
Garantin från det land där teslan är köpt gäller så länge den utnyttjas i samma garantizon, som i detta fall är hela Europa inkl Norge, men inte Schweiz. Däremot gäller inte garantin i tex USA eller Kina och inte heller vice versa för bilar därifrån som tas till Europa.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mr Jonsson

Inlägg av Mr Jonsson »

HelectriC skrev:
Mr Jonsson skrev:
Garantin från det land där teslan är köpt gäller så länge den utnyttjas i samma garantizon, som i detta fall är hela Europa inkl Norge, men inte Schweiz. Däremot gäller inte garantin i tex USA eller Kina och inte heller vice versa för bilar därifrån som tas till Europa.
Om den gäller i Norge så borde den gälla i Schweiz som också är utanför EU? Är det bättre att köpa den i Norge om den har bättre garantier därifrån och verkar vara mycket billigare också?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nej garantin gäller inte i Schweiz, det är EES-zonen eller vad den nu heter. Ekonomiska samarbetet :?:
Så mkt billigare blir nog inte bilen efter att du lagt till moms 25% och tull 10%
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Officiellt gäller garantin inte i Schweiz och tvärt om. Däremot löser Tesla iallafall garantiärenden för CH bilar i EU och tvärt om. Möjligen blir det knussel om man importerat en bil och registrerat om den.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Mr Jonsson skrev:
Garantifrågan är utredd redan :)
Jag skulle köpa nytt om jag har råd eftersom det är väldans låg ränta just nu och alla andra fördelar med en helt ny bil, men även en begagnad från Tesla (om man nu får tag i en sådan)
får förnyad garanti (ganska bra lite beroende på miltal och ålder).
Köper man ny så är det (ett kort tag till iaf) bra att använda en värvningslänk så man får fri laddning på bilen och köper man begagnat så bör man kolla extra noga vad man får eftersom det
har varierat hela tiden vad som ingår i olika utrustningspaket osv och det kan helt klart varit klurigt att veta vad man faktiskt köper.

Att lägga några timmar här på forumet tror jag kan löna sig rejält ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

garantin gäller även om du skulle köpa beg eller ny när du hämtar över bilen till sverige.
Norge är/var en viktig marknad och många garantier är generellt starkare i norge mot konsumenter än i ex sverige.

Just 10000mil eller 5år ger i mina ögon 2000 extra mils trygghet, gentemot svenska teslor. Särskilt viktigt på de tidigare AP1 2015 modellerna som hade lite annorlunda uppbyggnad och barnsjukdomar. :roll:

Nackdelen är såklar vagnskadegarantin som endast existerar i sverige men jag minns faktiskt inte hur den gäller här, har inte ägt ny bil i sverige på många år pga vistelse i Norge.
Skriv svar